Vihaan entistä itseäni
Hän oli luovuttaja. Hän oli kaikista annetuista mahdollisuuksista huolimatta päättänyt sabotoida itseään ja epäonnistua kaikessa. Hän oli pelkuri. Hän antoi vuosikausien kulua itseinhon ja luovuttamisen syklissä. Hän luuli, että kaikki oli myöhäistä vaikka silloin kaikki oli vielä mahdollista. Hän oli ylpeä ihminen, joka ei suostunut hakemaan apua vaan kuvitteli omassa erinomaisuudessaan tietävänsä paremmin. Hän oli itsekäs, joka käyttäytyi usein huonosti toisia ihmisiä kohtaan eikä kyennyt aina pyytämään käytöstään anteeksi.
Nyt kun olen viimein päättänyt tehdä elämälläni jotain, huomaan joutuvani joka päivä kohtaamaan entisen minäni valintojen seuraukset ja tajuan, että niistä eroon pääseminen tai taakse jättäminen ei olekaan enää niin helppoa. Aikaa on kulunut niin paljon, että elämän kuntoon laittaminen olemattomalla koulutus- ja työhistorialla vaatii yrittämisen lisäksi myös onnea. Samoin ihmis- ja parisuhteen löytäminen hyvin ohuella suhdehistorialla on monestakin syystä vaikeaa ja vaatii todella paljon itsesuggestiota, jotta kykenen säilyttämään edes ohuen itseluottamuksen ja olemaan luovuttamatta.
En aio kuitenkaan luovuttaa. Olen valmis taistelemaan ainakin niin kauan kunnes maailma kertoo, että se ei ole enää järkevää. Välillä silti toivon, että voisin palata korjaamaan menneisyyden virheeni ja aloittaa alusta.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule. Oikeastaan jatkat samaa huonoa köyttäytymismallia nytkin. Olet ylpeä ja syyttelet entistä minääsi nykyisistä vaikeuksista, vaikka oikeasti vaikeudet voisivat olla ihan yhtä pahat, vaikka olisit elänty toisinkin. Tai pahemmat. Sulla voisi olla ohuen suhdhistorian sijasta takanasi pahasti epäonnistuneita suhteita ja olemattoman koulutus- ja työhistorian sijasta vaikka rikollinen menneisyys tai olisit suunnitellut jonkun sillan joka sit petti ja tappoi satoja ihmisiä.
Jos oikeasti olisit fiksu, hiffaisit, että nyt on nyt, etkä voisi tietä, mitä se olisi, jos se olisi jotwin muuta kuin mitä on. Tulevaisuus taas on joka tapauksessa luotava tästä hetkestä käsin. Jos olisit ihminen, jolla olisi varaa vihata entistä minäänsä, et enää tuhlaisi sellaiseen vihaan aikaasi.
Aina asiat voisivat olla pahemmin. Tiedostan tämän täysin. Ymmärrän myös, että ikävät tunteeni entistä minääni ja menneisyyttäni kohtaan voivat kuulostaa syyttelyltä ja tekosyiden keksimiseltä. Mä puhun kuitenkin ihan konkreettisista asioista ja esteistä joita olen kohdannut menneisyyteni takia nyt, kun yritän uutta elämää startata. Tietenkin ne ovat vain esteitä, jotka melko varmasti voin kovalla työnteolla yrittää, mutta kyllä mä annan itselleni anteeksi pienen inhimillisyyden ja heikkouden katsoa harmitellen taaksepäin, jos joskus oikein tuntuu, että mikään ei onnistu.
ap
Niin, että sun seurustelun estää mikä? Mikä sen konkreettisesti estää?
Ihan täysi tekosyy se on mussuttaa, että sen estää se, ettei ole seurustellut. Ei se mitään estä.
Zinccis
Vierailija kirjoitti:
ap on muuten samanlainen kuin se äitiänsä syyttävä, mutta syyttää itseään omista valinnoistaan.
Jotain kehitystä tietenkin siittä toisesta, joka voi kuitenkin olla ihan _oikeassa_. Äitinsä pilasi hänen mahdollisuutensa hyvin mahdollisesti ;)
Zinkc
Ketä muuta voisi syyttää omista valinnoistaan? Miksi syyttäisin ketään muuta?
Eri asia on, kannattaako itseään syyttää.
ap
Töihin sä et tietenkään pääse asemiin mihin vaaditaan vaikka sinun iässäsi jo työkokemusta, mutta kyllä sä voit mennä tekemään sellaisia töitä missä ei vaadita.
Ei kukaan muukaan sellaisia töitä saa mihin ei ole kokemusta iästä tai menneisyydestä riippumatta.
Eli ei se taas ole mikään este, vaan toiveet liian korkealla tyhjällä wc:llä.
Zinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Happamia nuo marjat
Miten tämä sanonta liittyy aloitukseen, voitko kertoa? Sivusta
Luulisin, että siinä hienovaraisesti vihjataan, että valitukseni on turhaa ja typerää.
ap
Mutta tuo sanontahan tarkoittaa, että kun ei voi saada jotain, niin sitten esitetään ettei sitä olisi halunnutkaan. Tässähän on kyse ihan päinvastaisesta. Ellei ajatella, että entinen ap oli kettu, joka ei viitsinyt menestyä ja perusteli, ettei sitä tahdokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap on muuten samanlainen kuin se äitiänsä syyttävä, mutta syyttää itseään omista valinnoistaan.
Jotain kehitystä tietenkin siittä toisesta, joka voi kuitenkin olla ihan _oikeassa_. Äitinsä pilasi hänen mahdollisuutensa hyvin mahdollisesti ;)
Zinkc
Ketä muuta voisi syyttää omista valinnoistaan? Miksi syyttäisin ketään muuta?
Eri asia on, kannattaako itseään syyttää.
ap
KYllä mä ainakin syytän varastaneita ihmisiä siitä mitä ne on varastaneet. Silloin niitä asioita ei voi tehdä.
Zink
Jokaisella on taakkansa kannettavanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule. Oikeastaan jatkat samaa huonoa köyttäytymismallia nytkin. Olet ylpeä ja syyttelet entistä minääsi nykyisistä vaikeuksista, vaikka oikeasti vaikeudet voisivat olla ihan yhtä pahat, vaikka olisit elänty toisinkin. Tai pahemmat. Sulla voisi olla ohuen suhdhistorian sijasta takanasi pahasti epäonnistuneita suhteita ja olemattoman koulutus- ja työhistorian sijasta vaikka rikollinen menneisyys tai olisit suunnitellut jonkun sillan joka sit petti ja tappoi satoja ihmisiä.
Jos oikeasti olisit fiksu, hiffaisit, että nyt on nyt, etkä voisi tietä, mitä se olisi, jos se olisi jotwin muuta kuin mitä on. Tulevaisuus taas on joka tapauksessa luotava tästä hetkestä käsin. Jos olisit ihminen, jolla olisi varaa vihata entistä minäänsä, et enää tuhlaisi sellaiseen vihaan aikaasi.
Aina asiat voisivat olla pahemmin. Tiedostan tämän täysin. Ymmärrän myös, että ikävät tunteeni entistä minääni ja menneisyyttäni kohtaan voivat kuulostaa syyttelyltä ja tekosyiden keksimiseltä. Mä puhun kuitenkin ihan konkreettisista asioista ja esteistä joita olen kohdannut menneisyyteni takia nyt, kun yritän uutta elämää startata. Tietenkin ne ovat vain esteitä, jotka melko varmasti voin kovalla työnteolla yrittää, mutta kyllä mä annan itselleni anteeksi pienen inhimillisyyden ja heikkouden katsoa harmitellen taaksepäin, jos joskus oikein tuntuu, että mikään ei onnistu.
ap
Ihan täysi tekosyy se on mussuttaa, että sen estää se, ettei ole seurustellut. Ei se mitään estä.
Zinccis
Mikä sen estää? Suurelta osin minä estän. Mun valinnat, mun itsetunnon puute, mun taidon puute, mun uskalluksen puute. Nuo taas sitten aiheuttavat toisen osapuolen perääntymisen. Ja kyllä, kaikissa noissa voin olla parempi ja yritän olla parempi. Tekosyitä siis.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Et ole päässy puusta pitkälle.
Jos käytät menneisyyttä uuden tulemisesi tulemiseksi, niin sinusta tulee vain menneisyyden peili.
Hyvä harjoite aluksi on olla tekemättä mitään. Sen tekeminen on mahdotonta, mutta haivainnollistaa paljon asioita ja yritä myös olla ajattelematta mitään.
Sekin on mahdotonta mutta havainnollistaa paljon asioita.
Kun olet tehnyt tuota harjoitetta että et tee mitään niin sen jälkeen pyrit olemaan tekemättä ei minkään tekemistä.
Tämän jälkeen jos palaat vanhoille urillesi niin toista harjoite ja yritä olla ajattelematta jotain uuden tekemistä. Toista harjoite niin kauan että teet automaattisesti jotain uutta.
Vaikkapa raavit antaumuksellisesti takamusta, vaikka vanhempasi kielsivät tekemästä sitä. Etkä myöskään tämän jälkeen käy käsienpesulla. Voit myös taantua räänsyöjäksi. Tai muuttaa seksuaalista suuntautuneisuuttasi.
Voi kuulostaa tyhmältä ja kärjistetyltä esimerkiltä, mutta kuvainnollisesti noin.
Aluksi pitää tajuta se että et ole mikään ja sisinpäsi kaipaa tyhjyyttä, jotta se voisi täyttyä hengillä.
Päästät vanhat henget ulos tekemättä mitään ja yrittämättä tehdä mitään.
Et voi suunnitella tai päättää miksi muutut. Voit muuttua sekopääksi, lääkäriksi, soittoniekaksi. Jos et ole tyytyväinen uudesta minästä, niin toista harjoitus aina uudestaan.
Yksi harjoitus uuden minän muodostamiseksi kestää vuosia, korkeintaan kolme.
Sitten olet uusi sinä, mutta takeita siitä että oletko tyytyväinen sinä ei ole.
Tyytyväisyyden harjoite on toinen kuin uusi sinä harjoite.
Eli mitä haluat. Haluatko olla uusi sinä vai tyytyväinen sinä? Yleensä lopulta kun ihmiselämä on niin lyhyt, tarvitaan molemmat harjoitteet. Muuten olet ympyrän aloituspisteessä.
Ei elämä ole mikään vtun harjoite. Elämää kuuluu elää.
Zinccis
Sitäpaitsi ap:han on jo tunnustanut pesäeron entiseen, mutta tykkää vain hakata päätään mäntyyn ja märehtiä vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Zinccis
Mikä sen estää? Suurelta osin minä estän. Mun valinnat, mun itsetunnon puute, mun taidon puute, mun uskalluksen puute. Nuo taas sitten aiheuttavat toisen osapuolen perääntymisen. Ja kyllä, kaikissa noissa voin olla parempi ja yritän olla parempi. Tekosyitä siis.
ap
Kuten joku jo mainitsi. Olisit voinut yrittämällä saada myös kunnolla selkääsi noissa asioissa ja nyt syyttelisit miehiä asiasta. (kuullostaako palstalla yhtään tutulta?)
Zink
eiku siis cv:llä kirjoitti:
Töihin sä et tietenkään pääse asemiin mihin vaaditaan vaikka sinun iässäsi jo työkokemusta, mutta kyllä sä voit mennä tekemään sellaisia töitä missä ei vaadita.
Ei kukaan muukaan sellaisia töitä saa mihin ei ole kokemusta iästä tai menneisyydestä riippumatta.
Zinccis
Olen laittanut käytännössä kaikkiin alueeni työpaikkailmoituksiin hakemuksen, jos ilmoituksessa on vähänkin sellaiset vaatimukset joihin voisin soveltua. Ei ole vielä tärpännyt. Toivon, että olet oikeassa, mutta edelleen jatkan hakemista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko epämääräistä. Kerro konkretiaa missä asioissa ja tilanteissa menneisyys häiritsee nykyisyyttä tai estää onnistumisen.
Olen yrittänyt edellisen työn loppumisen jälkeen hakea aktiivisesti uutta työpaikkaa. Lähes kaikilta aloilta. Yleensä työpaikan saanti vaatii haastatteluun pääsemisen. Haastatteluun taas päästään hakukirjeellä ja CV:llä. Mulla tyhjä CV estää haastatteluun pääsyn ja samalla siis työpaikan saannin.
Parisuhteissa ja seurustelussa vähän sama homma.
ap
Sinulta puuttuu usko.
Zink
Vierailija kirjoitti:
eiku siis cv:llä kirjoitti:
Zinccis
Olen laittanut käytännössä kaikkiin alueeni työpaikkailmoituksiin hakemuksen, jos ilmoituksessa on vähänkin sellaiset vaatimukset joihin voisin soveltua. Ei ole vielä tärpännyt. Toivon, että olet oikeassa, mutta edelleen jatkan hakemista.
ap
Sitten kun olet valmis, saat töitä.
Ikävä kyllä, tarina on käsikirjoitettu ..
Zink
Eikö tuo nykyinen sinä ole aika julma entiselle minälleen ja miten seuraava sinä sitten suhtautuu tähän nykyisen minän julmuuteen aikaisempaa minääsi kohtaan?
Onpas zinccis tänään neuvokkaalla tuulella, herranjestas tajusin juuri miten ärsyttävä päsmäri itse olen. Poistuu paikalta...
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo nykyinen sinä ole aika julma entiselle minälleen ja miten seuraava sinä sitten suhtautuu tähän nykyisen minän julmuuteen aikaisempaa minääsi kohtaan?
Tämä on vähän hankala kysymys mulle. En osaa sanoa onko parempi olla julma ja armoton, ja pyrkiä tekemään pesäero entiseen. Vai onko parempi olla armollinen ja ottaa oppia menneestä pyrkien olemaan tekemättä samoja virheitä uudestaan? Mä en tiedä. Tällä hetkellä mä oon vihainen, koska juuri nyt en näe mitään hyvää menneessä. Ehkä tulevaisuudessa kykenen katsomaan asiaa laajemmalla perspektiivillä ja suuremmalla viisaudella.
Tuo kysymys tulevan minäni suhtautumisesta nykyiseen on hyvä. En voi kuin toivoa, että jatkossa mulla ei enää tule tarvetta katsoa kuin eteenpäin, koska olen sinut menneisyyteni kanssa ja nykyisyys on viemässä kohti mukavaa huomista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko epämääräistä. Kerro konkretiaa missä asioissa ja tilanteissa menneisyys häiritsee nykyisyyttä tai estää onnistumisen.
Olen yrittänyt edellisen työn loppumisen jälkeen hakea aktiivisesti uutta työpaikkaa. Lähes kaikilta aloilta. Yleensä työpaikan saanti vaatii haastatteluun pääsemisen. Haastatteluun taas päästään hakukirjeellä ja CV:llä. Mulla tyhjä CV estää haastatteluun pääsyn ja samalla siis työpaikan saannin.
ap
Sinulta puuttuu usko.
Zink
Sekin puuttuu.
ap
Mikään noista ei haittaa ja aina voi aloittaa alusta ellet ole joku 40-vuotias.
Miksi et vain voi olla tyytyväinen itseesi tuollaisena?
Haluaminen johtaa tuohon.
Kuvittelet että voit hallita elämääsi ja epätyytyväisyytesi ajaa sinut tekemään hulluja asioita.
Yksi ihmisten hulluus on opiskelu. Kuvittelevat että opiskelemalla voi vaikuttaa. Sama työnteon kanssa.
Ei ne ole ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Et ole päässy puusta pitkälle.
Jos käytät menneisyyttä uuden tulemisesi tulemiseksi, niin sinusta tulee vain menneisyyden peili.
Hyvä harjoite aluksi on olla tekemättä mitään. Sen tekeminen on mahdotonta, mutta haivainnollistaa paljon asioita ja yritä myös olla ajattelematta mitään.
Sekin on mahdotonta mutta havainnollistaa paljon asioita.
Kun olet tehnyt tuota harjoitetta että et tee mitään niin sen jälkeen pyrit olemaan tekemättä ei minkään tekemistä.
Tämän jälkeen jos palaat vanhoille urillesi niin toista harjoite ja yritä olla ajattelematta jotain uuden tekemistä. Toista harjoite niin kauan että teet automaattisesti jotain uutta.
Vaikkapa raavit antaumuksellisesti takamusta, vaikka vanhempasi kielsivät tekemästä sitä. Etkä myöskään tämän jälkeen käy käsienpesulla. Voit myös taantua räänsyöjäksi. Tai muuttaa seksuaalista suuntautuneisuuttasi.
Voi kuulostaa tyhmältä ja kärjistetyltä esimerkiltä, mutta kuvainnollisesti noin.
Aluksi pitää tajuta se että et ole mikään ja sisinpäsi kaipaa tyhjyyttä, jotta se voisi täyttyä hengillä.
Päästät vanhat henget ulos tekemättä mitään ja yrittämättä tehdä mitään.
Et voi suunnitella tai päättää miksi muutut. Voit muuttua sekopääksi, lääkäriksi, soittoniekaksi. Jos et ole tyytyväinen uudesta minästä, niin toista harjoitus aina uudestaan.
Yksi harjoitus uuden minän muodostamiseksi kestää vuosia, korkeintaan kolme.
Sitten olet uusi sinä, mutta takeita siitä että oletko tyytyväinen sinä ei ole.
Tyytyväisyyden harjoite on toinen kuin uusi sinä harjoite.
Eli mitä haluat. Haluatko olla uusi sinä vai tyytyväinen sinä? Yleensä lopulta kun ihmiselämä on niin lyhyt, tarvitaan molemmat harjoitteet. Muuten olet ympyrän aloituspisteessä.
Ei elämä ole mikään vtun harjoite. Elämää kuuluu elää.
Zinccis
Sitäpaitsi ap:han on jo tunnustanut pesäeron entiseen, mutta tykkää vain hakata päätään mäntyyn ja märehtiä vanhoja.
Minä tiedän elämästä vähän enemmän kuin sinä kuvittelet tietäväsi.
Opit vielä. Olen paljon pätevämpi asiantuntija kuin sinä olet ihan kaikessa.
Asiasta voidaan kyllä vääntää vaikka kisahallilla klo 10 tiistaina aamulla.
Ota painitamineet mukaan. Minut tunnetaan kaikilla osa-alueilla parhaana.
Sinusta tulee hyvä opetuslapsi monien muiden joukkoon.
Aluksi sinä luovut tuon nimimerkin käytöstä.
ap