Nykyinen perusturva ei riitä välttämättömiin tarpeisiin ja palveluihin. Selvitys osoittaa, että tilanteen korjaaminen vaatisi huomattavia korotuksia perusturvaan. Esimerkiksi yksin asuvan työttömän peruspäiväraha pitäisi lähes kaksinkertaistaa nykyisestä,
“Hyvinvointivaltion säilyttäminen edellyttää korkeampaa työllisyysastetta. Sen tavoitteleminen köyhien toimeentulosta leikkaamalla on julma ja myös itseään vastaan toimiva linja”, sanoo SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas. ”Sosiaaliturvaa uudistava komitea aloittaa työnsä toivottavasti pian. Työn tavoitteeksi tulee asettaa sosiaaliturvan selkiyttäminen ja perusturvan parantaminen.”
Tämä tiedoksi niille joiden mielestä tuet on Suomessa liian isot.
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Ehdottaisin, että yli vuoden työttömyyden jälkeen Helsingissä asuvat pakkosiirrettäisiin johonkin halvemmalle asuinalueelle, jolloin asuinkustannukset ja tuen tarve heillä vähenisi ja samalla vapautuisi asuntoja työtä tekeville.
Varmasti lapset tykkäsivät jos äiti muuttaisi pois 😆. Ei lisäisi yhtään asuntoja muille kun muu perhe jäisi kuitenkin asumaan tuohon pk-seudun asuntoon. Tukeakin saan ~500€ käteen. Ei mitään asumistukia tai tt-tukia että kylläpä kalliiksi tulen. Taitaisi tulla kalliimmaksi jos muuttaisin yksin jonnekin perukoille ja mulle alettaisiin maksamaan myös muita tukia kuin työmarkkinatuki.
Toimeentulotuen perusosan taso on aivan riittävä. Helsingin suhteen vaan täytyisi nostaa rajoja kuinka paljon korvataan vuokrissa, jos kaupungilla ei ole tarjota asuntoa. Eikö näin sitten jo tehdä?
Kaupungin tulisi rakentaa halpoja asuntoja enemmän. Nykyinen malli on hyvä, missä sijoitetaan halpoja tuettuja vuokra-asuntoja ja kalliimpia vapaan rahan asuntoja vierekkäin, jopa samaan kortteliin. Itse sain tällaisen vuoktatuetun asunnon kantakaupungista vaikka olen keskiluokkainen. Vuokra tässä on kuitenkin päälle 15 euroa neliöltä kuussa, joten ei kuitenkaan ilmeisesti toimeentulotuen rajoissa. Helsingin kaupunki tarjoaa esimerkiksi Herttoniemestä asuntoja 10,50e per neliö, niitä kaivattaisiin lisää. Voisi harkita myös nykyisille omakotitaloalueille kaupungin kerrostalojen rakentamista sekaan.
Tässä esimerkki jos sosiaalitapaukset keskitetään tietyille alueille
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/lahio-ita-helsingissa-menossa-uusiksi-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottaisin, että yli vuoden työttömyyden jälkeen Helsingissä asuvat pakkosiirrettäisiin johonkin halvemmalle asuinalueelle, jolloin asuinkustannukset ja tuen tarve heillä vähenisi ja samalla vapautuisi asuntoja työtä tekeville.
Varmasti lapset tykkäsivät jos äiti muuttaisi pois 😆. Ei lisäisi yhtään asuntoja muille kun muu perhe jäisi kuitenkin asumaan tuohon pk-seudun asuntoon. Tukeakin saan ~500€ käteen. Ei mitään asumistukia tai tt-tukia että kylläpä kalliiksi tulen. Taitaisi tulla kalliimmaksi jos muuttaisin yksin jonnekin perukoille ja mulle alettaisiin maksamaan myös muita tukia kuin työmarkkinatuki.
Täytyisi mitata koko perheenä. Jos yksikin on ollut töissä vuoden sisällä, niin ei tarvitsisi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tukia saavat ei tunnu ymmärtävän Suomen palkkatasoa. Helsingissä toimeentulotuella elävä saa tukia noin 1200 euroa/kk (vuokraan 700e ja perusosa 500e). Siihen päälle maksetaan vielä vesi, sähkö, lääkkeet, niin voi tulla 1400e/kk tukia. Ei jää kauas keskituloisen nettopalkasta. Että tuoko on vähän?
Tuollainen työntekijä saa vain tukia palkkansa päälle. Minulla palkka nettona 2400 euroa ja saan silti yhteiskunnalta tukea asumistukea myöten. Yhden aikuisen talous ja kolme lasta. Tuohon vielä lisätään saamani lapsilisät ja elatustuet, kun ex-mies tuloton. Palkansaajallakin täytyy laskea kaikki tuet mukaan. Yksinelävät ovat väliinputoajia, mutta esimerkissäsi kyseessä on matalapalkkainen, ei keskituloinen. Siltä hän saa pari sataa enemmän kuin toimeentulotuen saaja. Minusta on iso ero jääkö asumiskulujen jälkeen 500e vai 700e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyisi mitata koko perheenä. Jos yksikin on ollut töissä vuoden sisällä, niin ei tarvitsisi muuttaa.
No mutta entäpä jos molemmat vanhemmat jäävät työttömiksi mutta asuvat omistusasunnossa joka on jo maksettu silloin töissä ollessa. Kulut minimaaliset (pieni vastike joten edes asumistukea ei tipu). Ei työttömät ole mikään homogeeninen joukko syrjäytyneitä jotka asuvat kalliisti vuokralla ja saavat kaikki mahdolliset tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukia saavat ei tunnu ymmärtävän Suomen palkkatasoa. Helsingissä toimeentulotuella elävä saa tukia noin 1200 euroa/kk (vuokraan 700e ja perusosa 500e). Siihen päälle maksetaan vielä vesi, sähkö, lääkkeet, niin voi tulla 1400e/kk tukia. Ei jää kauas keskituloisen nettopalkasta. Että tuoko on vähän?
Tuollainen työntekijä saa vain tukia palkkansa päälle. Minulla palkka nettona 2400 euroa ja saan silti yhteiskunnalta tukea asumistukea myöten. Yhden aikuisen talous ja kolme lasta. Tuohon vielä lisätään saamani lapsilisät ja elatustuet, kun ex-mies tuloton. Palkansaajallakin täytyy laskea kaikki tuet mukaan. Yksinelävät ovat väliinputoajia, mutta esimerkissäsi kyseessä on matalapalkkainen, ei keskituloinen. Siltä hän saa pari sataa enemmän kuin toimeentulotuen saaja. Minusta on iso ero jääkö asumiskulujen jälkeen 500e vai 700e.
No tuo 200€ ei kyllä ole todellakaan iso ero jos tekee kokopäiväisesti raskasta fyysistä työtä vrt. olet kotona. En usko että kenenkään mielestä on. Sitten kun itse maksat siitä 200€:sta vielä ne hammaslääkärit, työmatkat ja päiväkotimaksut niin hupsista, ero kaventuukin olemattomiin. En siis itse ole kummassakaan noista tilanteista mutta ymmärrän hyvin pienipalkkaisten ketutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo 200€ ei kyllä ole todellakaan iso ero jos tekee kokopäiväisesti raskasta fyysistä työtä vrt. olet kotona. En usko että kenenkään mielestä on. Sitten kun itse maksat siitä 200€:sta vielä ne hammaslääkärit, työmatkat ja päiväkotimaksut niin hupsista, ero kaventuukin olemattomiin. En siis itse ole kummassakaan noista tilanteista mutta ymmärrän hyvin pienipalkkaisten ketutuksen.
Minua ei ole koskaan, pienipalkkaisenakaan, ketuttanut se, että köyhiä ei ole tapettu nälkään, tauteihin tai kylmään. Mikä vika sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis toimeentulotuessa otetaan työssäkäynti huomioon ja nostetaan toimeentulotukea vastaavasti. Eli jopa toimeentulotukea saava pienipalkkainen saa enemmän kuin työtön kotona makaava. Lisäksi henkisesti työttömänä olo on raskasta.
Sitten on lannistuneita elämäntapatyöttömiä, haluatteko todella lyödä näitä lisää?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/02/03/ei-toita-opiskelupaikkaa-tai-k…
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Hyvin monissa firmoissa tehdään 37.5h ettei ole pekkasia, ylitöinä joutuu tekemään loput 2.5h, ylitöitä ei kuitenkaan makseta vaan ne täytyy pitää vapaina h/h.
Mikä ero tuossa on? Firmoissa joissa tehdään 40h viikkoa saa pekkasia jotka pidetään vapaina.
Siitä pekkaspäivästä maksetaan 8 x kta = 1xx € rahaa.
Opiskelijana saan 250€ tukia ja nostaa opintolainaa 650€ per kk. Toki päälle asuntolaina. Jos en saa kesäksi töitä niin sitten voi voi, odotan jo että pääsen nostamaan työttömyystukea kesällä eli tukikuukaudet käytetty koska sitten saisi enemmän rahaa kuin nyt.
Ihan btw.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän palkkatason vallan hyvin kun olen osa-aikainen. Ansaitsen osa-aikatyöllä tuon 1200/e kk. Siihen päälle saan Kelalta Osa-aikaistamistukea (Asumistukea 100e ja osa-aikaistamistukea 280 e). Vesi kuuluu vuokraan, sähköt maksan itse ja lääkkeitä en tarvitse. Oma budjetti on noin 300-500 euroa suurempi mitä olisi jos olisin työtön (ja olen ollut työtön).
Katsos ne köyhimmätkin työntekijät saavat siivun niistä samoista tuista. Joten ei tämä tukisysteemi polje ketään epäreilusti. Ainoa epäreilu tässä tilanteessa on rikkaat jotka kokoaikaisia töitä ahneuksissaan vie pois Suomesta ulkomaille ja tarjoaa vain osa-aikatöitä että valtio maksaisi työläisten palkat heidän sijastaan. Rikkaat elitistiset porvarisiat kuten sinä olette pääsyyllisiä kaikkeen Suomen kurjuuteen.
Mihin 500€ kuussa riittää pidemmän päälle? Ongelmana ei ole se, etteikö sillä pärjäisi muutamaa kuukautta, mutta Suomessa perusturvan varassa roikotetaan ihmisiä vuodesta toiseen. Joku nosti Saksan sossutuen tänne, ja kehtaanpa väittää, että tuki (joka oli hieman alle 400€ ja jossa korvattiin vuokra, vesi ja sähkö) riittää Saksan hintatason tuntien paljon pidemmälle kuin suomalainen hieman alle 500€ tuki, josta vuokraan menee pääkaupunkiseudulla väistämättä osa. Ja Saksassa sai myös ansaita 500€ tuen päälle menettämättä sitä ja asuntoaan. Suomessa tt-tuen saaja saa pitää palkkatyöstä ansaitsemansa 150€, jollei kykene elättämään itseäsi kokonaan palkkatuloilla. Ja siihen entistä harvempi pystyy.
Nollatuntisopparit, matalapalkka-alat ja pätkätyöt ovat Suomessakin kasvava trendi, joiden työntekijöistä on jatkuvaa pulaa siitä syystä, ettei niiden palkalla kykene maksamaan vuokraa ja elinkustannuksia ilman sossun myöntämää toimeentulotukea. Ratkaisuksi on esitetty ulkomaista työvoimaa, joka suostuu asumaan yhteismajoituksessa ja tekemään töitä alle 10€/h. Pidemmän päälle se ratkaisu ei toimi, eikä ole eettisesti oikein huijata tänne orjatyövoímaa saati kannattavaa samalla maksaa suomalaisille tt-tukea.
Suomalaiset eivät matalapalkka-alojen hommiin suostu, koska Kelan tukiviidakko on täynnä kannustinloukkuja, ts. sen tulorajat ovat hyvin pienet, jonka jälkeen tuet menettää joko kokonaan tai niitä saa odottaa toista kuukautta. Työtön saa ansaita 300€/kk menettämättä työttömyystukea, opiskelija sai ainakin ennen tienata 600€/kk ja toimeentulotuen saaja 150€/kk. Työvoimapulasta kärsivien matalapalkka-alojen työntekijöille jää tässä systeemissä käytettäväksi vain toimeentulotuki, jonka hakeminen koetaan nöyryyttävänä ja jonka saaja saa pitää ansiotuloistaan vain 150€. Toimeentulotuki kannustaa kaikkein vähiten työntekoon, koska riskinä on käteen jäävän summan lisäksi tukien myöhästyminen, joka täysin tulottomalle toistuessaan voi tarkoittaa vuokra-asunnon menetystä. Toimeentulotuen saajalla ei myöskään saa olla Suomessa mitään omaisuutta. Tt-tuen saajan vaikutusmahdollisuudet kohentaa omaa tilannettaan ovat rajalliset, päästäkseen tukiloukusta hänen pitäisi saada kokopäivätyötä josta maksetaan kunnon palkkaa, mutta sitä ei kaikille enää riitä, osa-aikaisella työllä tai nollatuntisopimuksilla menettää tuet, asunnon ja köyhtyy entisestään.
ihmisoikeusliitto. fi -> oikeus riittävään toimeentuloon vetoomus
Perusturvan varassa elävä ihminen ei Suomessa tällä hetkellä selviä arjen välttämättömistä kuluista.
Perustuslaissa säädetään oikeudesta perustoimeentulon turvaan esimerkiksi työttömyyden, sairauden, vanhuuden sekä lapsen syntymän perusteella. Myös kansainväliset ihmisoikeussopimukset velvoittavat Suomea turvaamaan riittävän toimeentulon kaikille.
Hallitus on ohjelmassaan (2019) sitoutunut korottamaan perusturvaa. Hallitus nostikin vuoden 2020 alussa joitain perusturvaetuuksia, mutta korotukset eivät ole riittäviä. Perusturvan taso on Suomessa yhä alle suhteellisen köyhyysriskirajan.
Minä elän työmarkkinatuella, en saa muuta sosiaaliturvaa (paitsi lääkekorvauksen). Eli saan noin 600 euroa kuussa. Jos vuonna 2013 minimi oli 776 euroa kuussa, niin veikkaisin, että nyt se olisi nyt jotain 850 euroa. Eli 250 euroa lisää, joka olisikin tarpeen.