Olen tilannut Aliexpressistä 358 pakettia kahdessa vuodessa. Kysyttävää?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
2 jäänyt jäänut tulematta ennen tätä vuodenvaihdetta. Toinen niistä tuli kuitenkin myöhässä ja sain rahat palautuksena kuitenkin. Eräs vyö oli 2 cm liian lyhyt ja sain rahat palautuksena. Olin aika tiukkis siihen aikaan:)
Nyt on ollut jotain ongelmia 5 paketin kanssa. Niistä reklamaatiot tehty ja rahat tulleet tilille. Nyt kun tarkemmin katsonut niin on käynyt niin että heti tilausta seuraavana päivänä rahat takasin tilille. Eli ollut jotain häikkää heti tilausvaiheessa. Se harmi tietysti etten tiennyt ettei kaupat oikeasti menneet läpi ja olen odotellut paketteja turhaan.
ap
Tämä selvisi fundeeraamalla.
Tosiaankin 5 pakettia jäi matkalle. Tottakai se tiliotteessa kirjataan ostopäivälle. Tämä tehdään taannehtivasti ja siksi, ettei asiakas koe korkotappioita mokasta jonka myyjä tekee.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet todellakin tilannut nimenomaan 358 pakettia, et siis yksittäistä tuotetta, kysymykseni on "oletko idiootti?". En nyt siis ota kantaa shoppailuongelmaasi, vaan siihen että tilaat yksittäisiä toimituksia keskimäärin joka toinen päivä. Säästäisit huomattavasti postikuluissa, jos tekisit tilauksen kerran kuussa tai edes kerran viikossa.
Korjasin luvun myöhemmin. Paketteja oli alle 200.
Kuitenkin, monta kertaa on niin, että ostiokseen tulee postimaksu jos ostaa esim. 10 kpl. Riippuu tuotteen koosta. Yksi kpl. tulee ilmaiseksi, mutta kahdesta joutuu maksamaan postimaksun.
ap
Monilla myyjillä Alissa on sertifikaatit tuotteidensa materiaalien turvallisuudesta ym. Näitä kuitenkin pilkataan täällä ja haukutaan väärennöksiksi. Kuitenkin tiedän esim. vauvatarvikeliikkeitä, jotka myyvät samoista kiinalaisista firmoista ostettuja tuotteita vedoten siihen, että ne on asianmukaisesti sertifioitu. Uskaltaakohan niihinkään sitten luottaa? Jos kuitenkin ovat vauvalle/taaperolle haitallisia...
Ei ole yksiselitteisesti edullisempaa tilata suoraan Kiinasta.
"Suomalaisetkin" kaupat on sen verran isoja, että saavat tilauksensa halvemmalla. Myös laatu voi kauppojen tilaamilla tuotteilla olla parempi (joillain tuotteilla).
Tästä seuraa että Suomessa alennusmyynneistä saa tuotteita siihen hintaan,että kannattaa ostaa,ennemmin kuin tilata Kiinasta. Saa myös takuun!
Suurin osa mitä minä olen tilannut, niin en edes saa niitä Suomen kivijalkakaupoista.
ap.
Löytyiskö sulta NRF24L01-moduuleita?
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Minulla on Suomesta ostettu rasberry Pi4 2Gt, johon tilasin Aliexpressiltä jäähdyssiilet (4kpl) kotelon, muistikortin, ja muuntajan. Eikä maksanyt paljon.
Tarkoitus olisi tehdä siitä (vaiheessa) Linuxtietokone ja korvata sillä iso pöytäkone.
ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut ilmastokuormitusta, joka niitten rahtaamisesta aiheutuu?
Luuletko että trokarin kivijalkaan tavarat välirahastajien kautta lennättää Joulupukki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Minulla on Suomesta ostettu rasberry Pi4 2Gt, johon tilasin Aliexpressiltä jäähdyssiilet (4kpl) kotelon, muistikortin, ja muuntajan. Eikä maksanyt paljon.
Tarkoitus olisi tehdä siitä (vaiheessa) Linuxtietokone ja korvata sillä iso pöytäkone.
ap
....jatkan että,.... jos kysymyksesi viittasi Arduinoon....
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos olet todellakin tilannut nimenomaan 358 pakettia, et siis yksittäistä tuotetta, kysymykseni on "oletko idiootti?". En nyt siis ota kantaa shoppailuongelmaasi, vaan siihen että tilaat yksittäisiä toimituksia keskimäärin joka toinen päivä. Säästäisit huomattavasti postikuluissa, jos tekisit tilauksen kerran kuussa tai edes kerran viikossa.
Aliexpressissä ei usein edes ole postikuluja tai ne ovat minimaaliset. Joka tilaukseen lisätään jokatapauksessa postikulut erikseen, jos sellaisia tulee. Oliko muita hyviä neuvoja, tietoviisas? -ei ap
Ei saa! Peräkyläläisen ja Suomalaisenkin on kiltisti oltava ilman muun maailman menoa.
Tai haahuiltava lähikaupungin kivijaloista eioota, josko jalo trokari olisi jotain hyllyynsä tilannut ja kertonut hinnan kymmenellä. Trokarillehan tavarat siirtyvät tukkutrokarien kautta taianomaisesti päästöttömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netin käyttäminenkin kuluttaa ylläyttävän paljon luonnonvaroja, otapa huviksesi selvää siitä, on tehty ihan tutkimuksiakin aiheesta
Taas tää älytön ajatus, kun joku tekee typerästi niin se oikeuttaa toimimaan yhtä typerästi tai jopa typerämmin.
Minäkin naatin melkein viikottain.
Sitkeästi aina aloitan etsimällä tarvitsemaani netistä todetakseni että eipä tunnu löytyvän edes kovaan hintaan.
Aikaa menee hukkaan mutta säästyy kuitenkin valtavasti kivijalkahaahuiluun verrattuna, eikä tule matkakuluja.
Sitten siirryn Aliexpressiin ja ihmettelen että onpas halpaa ja valtava valikoima. Klikklik ja tilaus on tehty ja tulossa (usein kotiin asti ilmaiseksi). Odotusaika voi olla viikkoja mutta sehän on vähän kuin joulun odotus ;-)
Täällä mainostaa krääsäriippuvainen AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netin käyttäminenkin kuluttaa ylläyttävän paljon luonnonvaroja, otapa huviksesi selvää siitä, on tehty ihan tutkimuksiakin aiheesta
Mitä sinä sitten täällä teet?
Miksi et ole hiihtämässä?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin naatin melkein viikottain.
Sitkeästi aina aloitan etsimällä tarvitsemaani netistä todetakseni että eipä tunnu löytyvän edes kovaan hintaan.
Aikaa menee hukkaan mutta säästyy kuitenkin valtavasti kivijalkahaahuiluun verrattuna, eikä tule matkakuluja.
Sitten siirryn Aliexpressiin ja ihmettelen että onpas halpaa ja valtava valikoima. Klikklik ja tilaus on tehty ja tulossa (usein kotiin asti ilmaiseksi). Odotusaika voi olla viikkoja mutta sehän on vähän kuin joulun odotus ;-)
Tämä on niin totta.
On päivän piristys kun laatikkoon kolahtaa paketti ja saa odottamansa tuotteen hypisteltäväkseen, ja halvalla:)
Vierailija kirjoitti:
Täällä mainostaa krääsäriippuvainen AP.
Mielestäni olen edistyksellinen kun olen ottanut tekniikan käyttöön helpottamaan omaa arkeani.
Teen "etätyötä" kun tilaan netin kautta. Tuote tulee postilaatikkoon keskitetysti "luontoystävällisesti" luonnon resursseja säästäen.
Etätyötä niin hehkutetaan ja tämä ostaminen netin kautta on ihan sama asia.
Vielä enemmän krääsää on kivijalkamyymälät täynnä. Niistä on todella vaikea löytää mitään hyödyllistä ainakaan kohtuuhintaan.
ap.
Aliexpressin ja ebayn erikoispiirre kivijalkakauppoihin ja jopa useimpiin nettikauppihin verrattuna on se, että molemmissa hintoja vertailemalla saman tuotteen voi löytää huomattavasti halvemmilla kokonaiskuluilla yhdeltä kauppiaalta, ja toisen taas toiselta.
Esimerkiksi joku tietty tuote voi maksaa kokonaiskuluiltaan, eli hinta+lähetys, 10€ yhdellä myyjällä, ja kaikilla muilla hinta voi olla 15-20€ kokonaisuudessaan. Tämä aiheuttaa tilausten pirstaloitumista useampiin osiin koska vertailemalla hintoja halvimmalla pääsee, jopa huomattavasti, ostamalla ja vartailemalla myyjiä.
Vaikka maksat näennäisesti koko ostoskorin kerralla, niin silti yksittäiset kauppiaat lähettelevät lähetykset omia aikojaan.
Mitä tulee hintoihin ja tilaamisen kannattavuuteen, niin ero on yleensä erittäin huomattava verratuna kivijalkakauppoihin, jopa täysin identtisissä tuotteissa.
Harrasta elokuvia, ja minulla on viimeiset 20 vuotta ollut videoprojektoreita käytössäni.
En omista televisiota, enkä mitään muutakaan näyttöpäätettä, vaan videoprojektori toimii ainoana elokuvien ja TV.n katselussa sekä tietokoneen näyttönä.
Lamppuja kuluu käytössäni 2 kappaletta vuodessa. Halvin lammpu kivijalka ja kotimaisissa nettikaupoissa tähän malliin maksaa 395€. EBaystä ja Aliexpressistä täsmälleen saman valmistajan täsmslleen saman lampun, saa valmistavan tehtaan myymänä 17-22€, joka sisältää postituskulut.
Itselläni ihan kohtalainen 20 vuoden kokemus videoprojektoreista, ja käytettävyydeltään sekä kestoltaan nämä lamput ovat olleet aivan yhtä hyviä, ja monesti jopa pitkäikäisempiä kuin "alkuperäiset" kivijalasta, tai projektorien maahantuojalta hankitut. Lamput ovat myös kaiiken merkintöjensä osalta identtiset.
Jokainen saa itse valita maksaako harrastuksestaan 800€ vai 40€ vuodessa. Käytettävyys ei parane enemmän maksamalla, eikä kärsi vähemmän maksamalla, eikä rahan säästäminen "krääsän" määrää lisää jos vain tarpeeseen ostaa!
Olen myös harkinnut droneja. Olisihan se hienoa tehdä videoita. Olen pähkäillyt tuota kameran laatua ja että mitä tekisin videoilla.
ap.