Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7620)
Vierailija kirjoitti:
Venäjällä poksahtaa jokin ydinvoimala jossain vaiheessa. Siinä sitä saa ihmetellä, miten pääsee sen 3000km karkuun. Ei paljoa kauraryynit ja makuupussi auta.
Eipä ne mitään haittaakaan.
Voihan sitä hankkia kaikenlaisia survivalkittejä, mutta oikeasti kannattaa panostaa niihin varusteisiin joita käyttää jatkuvasti. Tulee muuten yllättävän kalliiksi, jos oikeasti panostaa.
On sitten kuitenkin huomattavasti paremmat mahdollisuudet selviytyä tuolla ulkonakin tarvittaessa.
Köysi on hyvä löytyä, jos tulee paha paikka niin voi vetää itsensä kiikkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranomaiset on jo laatineet meille kotivara-listan, ei tarvi keksiä atomikelloa uudelleen.
Mutta mitä muuhun tulee, varautuminen riippuu täysin siitä, millaisen katastrofin kuvittelee tulevaksi.
Onko se hyökkäys: tarvitaan aseita ja muureja. Onko se nälänhätä: tarvitaan kanala ja kasvimaa. Onko se sähkökatko: tarvitaan kaasuliesi ja kynttilöitä.
aika random-aihe, sanoisin.
Kiitos ylimalkaisesta ja nihilistisestä vastauksestasi, näitä mainitsemiasi kysymyksiä tässä nimeomaan yritetään pohtia. Itselläni ollut juuri kaltaisesi ylenkatsova ja vähättelevä asenne näihin päiviin asti.
Ap
...uups. Taisin ilmaista itseäni huonosti. Olen oikeasti pahoillani, ap. Ei ollut tarkoitus ylenkatsoa, koska aloituksesi on hyvä.
Mut tää on aika hankala aihe, jos ei tiedä mihin on varautumassa. Halusitko siis keskustella siitä, että mikä on sellainen realistinen uhka, johon kannattaa varautua? Koska se on erittäin hyvä kysymys, ja sitä olen perheeni kanssa itsekin miettinyt.
Kotivara on itsestäänselvyys, mutta mitä sen lisäksi? Aiempi sanoi, että tarpeeksi bensaa, että pääsee Norjaan. Mulla on reitti jo kartalta katsottuna.
Mikä ap susta on meidän pahin uhka?
En ole ap. Kyberhyökkäys, jossa mm. katkaistaan kaikilta sähköt. Siinä kohtaa olen kiitollinen puuhellasta ja omasta kaivosta. Eikä ole kaukaa haettu ajatus, näitähän on jo ollut.
Tai joku tarttuva virus, jonka vuoksi kaupassa käynti ja muut ihmiskontaktit kannattaa minimoida. Ehkä jopa ulkonaliikkumiskielto?
No olihan taas kaukaa haettu ajatus. Eihän sellaista virusta vois koskaan tulla, höpsöjä nuo survivalistit ;)
Meinasin ommella kaikille säkit joihin laitan vaatekerran, passit, vesipullot, jotn syötävää,makuupussit. Itselle sitten yhteistä extraa kuten risukeitin, tulitikut..
Kellariin kuskasin säilykkeitä joilla viikko pärjättäisiin koko talous.
Ajattelin että hajauttaminen on hyvästä.
-Se savolainen saunapalon takia havahtunut
Vierailija kirjoitti:
Nostan ketjua, jos tämä vielä heräisi eloon.
Kirjoittelin tuolla alkulehdillä taloudestamme ja kesällä sitten oltiinkin 3 vuorokautta ilman sähköjä. Ei tuottanut tuskaa ollenkaan kun kaikki asiat oli jo ajateltu valmiiksi. Mies tosin oli kiukkuinen kun ei asiat toimineetkaan sähköllä,itsestä se oli hauska testi miten meidän käy. Kellari osoittautui liian lämpimäksi mutta asian kanssa pärjättiin.
Talvella olisi helpompaa ruokahuollon puolesta kun kellari on sopivan viileä.
Asustellaan vuokralla joten ei olla kellariasialle tehty mitään, kai täytyy kaivaa joku kellarimonttu kuusen alle keväällä kesän katkoksia varten. Olettaen että se olisi viileämpi kuin tuo suuri kellari.
Ei oikein mitään kellaria saa pysymään jääkaappikylmänä kesällä, jos se ei ole porakaivon syvyinen. Syvä porakaivo ei muuten olisi pöllömpi elintarvikkeiden väliaikaiseen säilytykseen. Jos herkästi pilaantuvaa muonaa haluaa kesällä säilöä kellarissa, pitää kellariin panna jäitä viilentämään.
Ostin radion, joka toimii sekä pattereilla, että aurinkokennolla, että käsiveivillä. Sillä saa myös puhelimen ladattua. Kaikenlaiset kyberhyökkäykset ja sähkökatkot ovat ihan arkipäivää, joten tuollainen radio vaikuttaa näppärältä.
Käteistä ei edelleenkään löydy kuin satanen, en oikein ole tullut sinuiksi sen kanssa kun ei juuri nykyään ole tarvetta. Pitäisi varmaan olla enemmän. Löysin myös kultakolikoita ja -laattoja myyvän tahon... en oikein osaa päättää pitäisikö jollakin summalla ryhtyä. Niitä pitäisi sitten säilöä ja piilotella kotona, SHTF- tilanteessa ei ehkä ensimmäisenä lähdetä vierailemaan pankin talletuslokerolla.
Mukavaa, että ketju on taas aktivoitunut. Pysytäänhän asiallisella linjalla :)
Ap
(Niin ja huomasin vasta nyt, että joku oli aiemmin esiintynyt minuna ja kirjoittanut psykoosilääkkeistään. Varmaan tarvinnee niitä, koska kuvitteli olevansa minä... Itse en kyseisiä lääkkeitä tarvitse, ihan vaan tällaisena selvennyksenä. Lisäksi mainittakoon että hieno tosiaan huomata että paikalla on lisäkseni paljon muitakin preppaavia naisia.)
Hammasterveys on tärkeä muistaa. Tulehtuneet hampaat aiheuttaa pahimmillaan verenmyrkytyksen ja kuoleman.
Lukekaa vaikka tästä, miten nuoria joutuu teho-osastolle nykyisinkin hampaiden vuoksi Suomessa: https://www.vsshp.fi/fi/sairaanhoitopiiri/media-tiedotteet-viestinta/ti…
Eli seuraavat mukaan varautumispakkaukseen itse laitan hammasharjan lisäksi:
-Hammastahnatabletit, (esim dent tabs, joita voi käyttää jopa ilman vettä, eikä vie yhtään tilaa)
-Kestohammastikkuja muutama (tiesithän, että hammaslanka ja muoviset hammastikut eivät oikeasti ole kertakäyttöisiä, vaan huuhtomalla voit käyttää itse useaan kertaan, mutta ei jakaa muille)
-Yöhammaskiskoni kotelo, jotta muistan sen mukaan.
-Jotkut voi ehkä haluta mukaan myös tilapäistä paikka-ainetta, jota saa apteekista. Esim jos tiedät, että paikkasi irtoaa helposti.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin ommella kaikille säkit joihin laitan vaatekerran, passit, vesipullot, jotn syötävää,makuupussit. Itselle sitten yhteistä extraa kuten risukeitin, tulitikut..
Ajattelin että hajauttaminen on hyvästä.-Se savolainen saunapalon takia havahtunut
Tässä kohtaa ehkä oikeat reput joita voi kantaa säkkinen sijaan?
Pakkaset taas ajankohtaiset. Lähden mökille käymään huvikseen, jotta tajuan millaisissa oloissa pitäisi selvitä jos ei voi olla krstaloasunnossa.
En oo koskaan ennen tätä harrastanut mutta nyt ei oo muuta tekemistä.
Aloitan siis menemällä suoraan pakkasoloihin jotta tajuan miten iso homma olisi asua talvella mökillä. Eli miniselviytyminen tiedossa vkonlopuksi.
Moni ajattelee kriisitilanteessa pakenevansa mökille. Jos tulisi ydinvoimalaonnettomuus ei maalle pakenemisesta ole mitään hyötyä. Silloin ainoa vaihtoehto on lentokone, jolla pitäisi matkustaa kauas pois ja nopeasti. Jos taas sähkö- ja tietoliikenneverkot romahtaisivat, tuhoutuisi vähitellen koko infrastruktuuri. Silloin rahalla ei ole enää merkitystä. Ne jäävät jäljelle, jotka selviävät alkeellisissa olosuhteissa metsästämällä/kalastamalla. Kesäaikaan olisi ravintoa enemmän tarjolla marjojen ja vihannesten avulla. Armeijan suorittamisesta olisi hyötyä selviämisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Ostin radion, joka toimii sekä pattereilla, että aurinkokennolla, että käsiveivillä. Sillä saa myös puhelimen ladattua. Kaikenlaiset kyberhyökkäykset ja sähkökatkot ovat ihan arkipäivää, joten tuollainen radio vaikuttaa näppärältä.
Käteistä ei edelleenkään löydy kuin satanen, en oikein ole tullut sinuiksi sen kanssa kun ei juuri nykyään ole tarvetta. Pitäisi varmaan olla enemmän. Löysin myös kultakolikoita ja -laattoja myyvän tahon... en oikein osaa päättää pitäisikö jollakin summalla ryhtyä. Niitä pitäisi sitten säilöä ja piilotella kotona, SHTF- tilanteessa ei ehkä ensimmäisenä lähdetä vierailemaan pankin talletuslokerolla.
Ap
(Niin ja huomasin vasta nyt, että joku oli aiemmin esiintynyt minuna ja kirjoittanut psykoosilääkkeistään. Varmaan tarvinnee niitä, koska kuvitteli olevansa minä... Itse en kyseisiä lääkkeitä tarvitse, ihan vaan tällaisena selvennyksenä. Lisäksi mainittakoon että hieno tosiaan huomata että paikalla on lisäkseni paljon muitakin preppaavia naisia.)
Mistä ostit tuon radion?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin että hajauttaminen on hyvästä.-Se savolainen saunapalon takia havahtunut
Tässä kohtaa ehkä oikeat reput joita voi kantaa säkkinen sijaan?
Mietin reppuja kyllä mutta nyt on ajatuksena vain jos täytyy autolla poistua nopeasti. Reput ei toimi vielä kun lapset on niin pieniä että yksi vasta opettelee nousemaan seisomaan.
Ja asutaan niin syrjässä että jos reppu selässä täytyisi kävelemään lähteä niin vaatisi evästä ja leiriytymisvarusteita eikä niitä ole resursseja kantaa. Joten säkit riittää mitkä nakkaa autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mistä ostit tuon radion?
Amazon.de
Ap
Kotivaran osalta ollaan nyt siinä tilanteessa että meiltä on loppumassa vauvan korvikkeet, ruuat ja vaipat. Kauppaan piti päästä eilen mutta nyt näyttää epävarmalta päästäänkö edes tänään kun auto ei tahdo käynnistyä pakkasen takia.
Tämä tarina taas opettaa minulle sen että täytyy ostaa kerralla enemmän ja pyrkiä kauppaan ennen kuin tärkeät tarvikkeet on jo loppumassa.
- Se saunan menettänyt savolainen
Survivalisti kirjoitti:
Kerrostaloasunto Helsingin keskustassa ei juuri survivalistia suosi. Jos vesi, lämpö ja sähkö katkeaisi, ei täällä pitkään pärjäisi. Ei pelkällä vesitonkalla ja kuivamuonalla pitkälle pötkisi.
Jos kriisi tulisi, lähtisin mökille. Se lämpiää puilla, sadevettä voi juoda tai talvella sulattaa lumesta. Järvestä saa kalaa, kasvimaasta vihanneksia ja metsästä marjoja ja sieniä. Metsästääkin voisi. Aurinkopaneleista saa sähköä ja lisäksi siellä on aggregaatti.
Totuuden nimissä täytyy sanoa, etten usko moista kriisiä kohtaavani. Niinpä suurimmat huolenaiheet ovat terveyden tai työpaikan menetys. Niitä vastaan on säästöjä ja sijoituksia.
Olen huomannut, että tosi monella on tämä mökkifantasia. Itse olen taipuvainen pessimismiin, joten en ole tosissani varautunut mökille pakenemiseen koska kohta luettelemieni ongelmien takia pidän sitä aika huonona vaihtoehtona silloin kun iskee OIKEA kriisi (anarkia, mellakat, sisällissota, tappava tauti tms.). Suunnitelmani sellaiseen tilanteeseen on ollut kerätä osaamista ja opetella taitoja joita voin hyödyntää missä vain. Tosiasiassahan kaiken ruuan tuottavaa "mökkiä" ei ole olemassakaan vaan sellainen olisi "tila" jota täytyy ylläpitää 365 päivää vuodessa.
Jos pohdit metsästystä, olet varmaan kokenut eivätkä nämä asiat tule sinulle uutena mutta ajattelin nyt listata muidenkin pohdittavaksi:
1. Missä mökki on? Onko alue tiheästi asuttu? Onko siellä oikeasti yhtään sen turvallisempaa vai onko se vain illuusio. Kerrostalossa on helpompi pitää matalaa profiilia ja teeskennellä ettei ole paikalla ollenkaan, mökkiä lämmitettäessä se on mahdotonta. Kerrostalossa on usein vain yksi ovi jonka voi teljetä (toki vain yksi pakotiekin). Kerrostalossa voi liittoutua naapureiden kanssa helpommin. Asunnosta poistuminen kriisin alkuvaiheessa voi olla todella huono idea. Miten puolustat mökkiä ja varastojasi? Jos olet yksin, et voi olla hereillä koko aikaa. Isompi määrä ihmisiä taas vaatii isommat varastot.
2. Miten pääset mökille? Jos on OIKEA hätätilanne, sama ajatus tulee mieleen kaikille naapureillesi ja kymmenettuhannet ihmiset pyrkivät pois kaupungista. Tiet voivat olla tukossa, junat eivät välttämättä kulje ja paniikki saattaa levitä nopeasti. Autoja saatetaan pysäyttää ja varastaa, polttoainetta ei välttämättä saa kauaa. Ajattelitko kävellä? Kuinka pitkä matka on, kokematon ihminen ei nimittäin todellakaan kävele kymmeniä kilometrejä päivässä tai satoja kilometrejä viikossa varsinkaan tavaroita ja ruokaa kantaen, lapset tai vanhukset mukana.
2. Onko mökillä vain lämmitysmahdollisuus vai onko se puuvarasto koko talveksi oikeasti valmiina. Kriisissä ei pääse ostelemaan klapeja. Tuore puu palaa huonosti, jos omalta tontilta suunnitteli kaatavansa. Onko puunkaatoon välineet ja osaamista.
3. Sama kysymys kasvimaalle. Se tuottaa satoa hyvin pienen osan vuodesta ja sitä ennen on täytynyt tehdä huolellisia valmisteluja 3-6kk. Onko siemeniä ja lannoitteita. Kuinka iso kasvimaa on? Yksi aikuinen syönee n. 500-700 kg ruokaa vuodessa. Mihin säilöt kasvimaan tuottaman ruuan. Tarvitset kellarin, satoja purkkeja, kuivausmahdollisuuksia, ehkä pakastimen jne. Viljat voi unohtaa ellei ole ammattiosaamista niihin.
4. Osaatko kalastaa/metsästää, onko vene ja välineet ja osaatko valmistaa saaliin. Metsästys ei ole helppoa ja kokeneimmat metsästäjät putsaavat alueen riistasta nopeasti kriisitilanteessa. Siksi asutusalueilla ei juuri mitään riistaa ollutkaan koko Euroopassa keskiajalta 1800-luvulle asti. Osaatko huoltaa asetta, onko panoksia.
5. Onko mökillä varasto välttämättömyyksiä joita ei voi tehdä itse: suolaa, rasvaa/öljyä, polttoainetta aggregaattiin, paristoja, valoja, kynttilöitä, ensiaputarvikkeita, lääkkeitä, työkaluja, rakennustarvikkeita, tekemistä kuten luettavaa ja pelejä. Entä onko varusteet kuten talvivaatteet. Niitä ei voi kantaa mukana jos joutuu pakenemaan nopeasti kesäaikaan.
Näiden syiden takia olen itse todennut, etten turhaan haaveile mökistä pelastusmahdollisuutena kuin korkeintaan viikoksi-pariksi. On keksittävä muita tapoja pitkäkestoisemmaksi kriisiksi.
Harrastan "kaupunkilaispreppailua" eli mietin kaikki todennäköiset vastoinkäymiset. Saan suurta tyydystystä siitä, että kaikille perheenjäsenille on varattu esimerkiksi laadukkaat ulkovaatteet ja kengät joka säälle. Tämä ei ole mikään itsestäänselvyys nykyään! Lisäksi löytyy viikon juomavedet kaapista, paristot ja lääkkeet hieman pidemmäksikin aikaa, kuiva-aineita ja vitamiineja :)
Vierailija kirjoitti:
Survivalisti kirjoitti:
Kerrostaloasunto Helsingin keskustassa ei juuri survivalistia suosi. Jos vesi, lämpö ja sähkö katkeaisi, ei täällä pitkään pärjäisi. Ei pelkällä vesitonkalla ja kuivamuonalla pitkälle pötkisi.
Jos kriisi tulisi, lähtisin mökille. Se lämpiää puilla, sadevettä voi juoda tai talvella sulattaa lumesta. Järvestä saa kalaa, kasvimaasta vihanneksia ja metsästä marjoja ja sieniä. Metsästääkin voisi. Aurinkopaneleista saa sähköä ja lisäksi siellä on aggregaatti.
Totuuden nimissä täytyy sanoa, etten usko moista kriisiä kohtaavani. Niinpä suurimmat huolenaiheet ovat terveyden tai työpaikan menetys. Niitä vastaan on säästöjä ja sijoituksia.
Olen huomannut, että tosi monella on tämä mökkifantasia. Itse olen taipuvainen pessimismiin, joten en ole tosissani varautunut mökille pakenemiseen koska kohta luettelemieni ongelmien takia pidän sitä aika huonona vaihtoehtona silloin kun iskee OIKEA kriisi (anarkia, mellakat, sisällissota, tappava tauti tms.). Suunnitelmani sellaiseen tilanteeseen on ollut kerätä osaamista ja opetella taitoja joita voin hyödyntää missä vain. Tosiasiassahan kaiken ruuan tuottavaa "mökkiä" ei ole olemassakaan vaan sellainen olisi "tila" jota täytyy ylläpitää 365 päivää vuodessa.
Jos pohdit metsästystä, olet varmaan kokenut eivätkä nämä asiat tule sinulle uutena mutta ajattelin nyt listata muidenkin pohdittavaksi:
1. Missä mökki on? Onko alue tiheästi asuttu? Onko siellä oikeasti yhtään sen turvallisempaa vai onko se vain illuusio. Kerrostalossa on helpompi pitää matalaa profiilia ja teeskennellä ettei ole paikalla ollenkaan, mökkiä lämmitettäessä se on mahdotonta. Kerrostalossa on usein vain yksi ovi jonka voi teljetä (toki vain yksi pakotiekin). Kerrostalossa voi liittoutua naapureiden kanssa helpommin. Asunnosta poistuminen kriisin alkuvaiheessa voi olla todella huono idea. Miten puolustat mökkiä ja varastojasi? Jos olet yksin, et voi olla hereillä koko aikaa. Isompi määrä ihmisiä taas vaatii isommat varastot.
2. Miten pääset mökille? Jos on OIKEA hätätilanne, sama ajatus tulee mieleen kaikille naapureillesi ja kymmenettuhannet ihmiset pyrkivät pois kaupungista. Tiet voivat olla tukossa, junat eivät välttämättä kulje ja paniikki saattaa levitä nopeasti. Autoja saatetaan pysäyttää ja varastaa, polttoainetta ei välttämättä saa kauaa. Ajattelitko kävellä? Kuinka pitkä matka on, kokematon ihminen ei nimittäin todellakaan kävele kymmeniä kilometrejä päivässä tai satoja kilometrejä viikossa varsinkaan tavaroita ja ruokaa kantaen, lapset tai vanhukset mukana.
2. Onko mökillä vain lämmitysmahdollisuus vai onko se puuvarasto koko talveksi oikeasti valmiina. Kriisissä ei pääse ostelemaan klapeja. Tuore puu palaa huonosti, jos omalta tontilta suunnitteli kaatavansa. Onko puunkaatoon välineet ja osaamista.
3. Sama kysymys kasvimaalle. Se tuottaa satoa hyvin pienen osan vuodesta ja sitä ennen on täytynyt tehdä huolellisia valmisteluja 3-6kk. Onko siemeniä ja lannoitteita. Kuinka iso kasvimaa on? Yksi aikuinen syönee n. 500-700 kg ruokaa vuodessa. Mihin säilöt kasvimaan tuottaman ruuan. Tarvitset kellarin, satoja purkkeja, kuivausmahdollisuuksia, ehkä pakastimen jne. Viljat voi unohtaa ellei ole ammattiosaamista niihin.
4. Osaatko kalastaa/metsästää, onko vene ja välineet ja osaatko valmistaa saaliin. Metsästys ei ole helppoa ja kokeneimmat metsästäjät putsaavat alueen riistasta nopeasti kriisitilanteessa. Siksi asutusalueilla ei juuri mitään riistaa ollutkaan koko Euroopassa keskiajalta 1800-luvulle asti. Osaatko huoltaa asetta, onko panoksia.
5. Onko mökillä varasto välttämättömyyksiä joita ei voi tehdä itse: suolaa, rasvaa/öljyä, polttoainetta aggregaattiin, paristoja, valoja, kynttilöitä, ensiaputarvikkeita, lääkkeitä, työkaluja, rakennustarvikkeita, tekemistä kuten luettavaa ja pelejä. Entä onko varusteet kuten talvivaatteet. Niitä ei voi kantaa mukana jos joutuu pakenemaan nopeasti kesäaikaan.Näiden syiden takia olen itse todennut, etten turhaan haaveile mökistä pelastusmahdollisuutena kuin korkeintaan viikoksi-pariksi. On keksittävä muita tapoja pitkäkestoisemmaksi kriisiksi.
Pessimisti savolainen vastaa tähän omasta näkökannastaan.
Meillä on 6 hengen talous plus elukat, eli monta suuta ruokittavana.
Olen tullut tulokseen että helpoin, halvin, varmin tapa varautua ruokahuollon osalta on ostaa/tehdä liha/kalasäilykkeitä. Näissä on energiaa eniten joten se säästää euroja ja tilaa.
Lisänä voi sitten ajatella syövänsä luonnosta löytyvää tai viljeltyä mutta en näkisi näitä ensisijaisena ravinnonlähteenä. Viljely on epävarmaa puuhaa ja vaatii oikeasti osaamista, tilaa ja aikaa.
Tästä päästään siihen että ketoosi on tilana kätevä koska mahdollistaa kropan rasvojen avulla pitkäkin paastot ja yllä mainitut rasvaiset lihat ja rasvat toimivat tiiviinä energian lähteenä. Toki ketoosi katkeaa jos pistää juuresta naamaan mutta tällekkään ei helposti ole tarvetta paaston ansiosta.
Vähän lähti rönsyilemään ajatus.. :D anteeksi.
Ja palaan mökkiaiheeseen, en itsekkään näkisi mökkiä ensisijaisena pakokohteena ellei omista oikeasti jotain piilopirttiä ja tarkoituksena paeta anarkiaa tms. Koti on paras suoja, siitä ajatuksesta kannattaa lähteä.
En ole ap. Kyberhyökkäys, jossa mm. katkaistaan kaikilta sähköt. Siinä kohtaa olen kiitollinen puuhellasta ja omasta kaivosta. Eikä ole kaukaa haettu ajatus, näitähän on jo ollut.