Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.

Vierailija
01.02.2020 |

Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?

Kommentit (7623)

Vierailija
3441/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea ydinpommista selviämiseen kotona pelkän ilmastointiteipin ja joditablettien voimalla. Kukin saa toki tehdä ihan miten haluaa. Valtio voi toki suositella väestönsuojaan siirtymistä tai järjestää evakuointeja, mutta kai niistäkin voi jotenkin luistaa kodin turvaan. Onneksi ydinpommi ei luultavasti ole putoamassa päällemme huomenna eikä ehkä ylihuomennakaan, niin ihmisillä on edes aikaa miettiä suunnitelmiaan uudestaan. 👍

Ja ajattele. Japanissa selvittiin ilman minkäänlaista varautumista, sen ajan rakoliitereissä.

Mites nyt suu pannaan?

Aika huonosti, enimmäkseen tuurilla selvittiin. Kannattaa perehtyä miten selviytyjillä meni sen jälkeen esim. terveydellisesti.

Nykyaikainen ydinpommi on lisäksi paljon voimakkaampi.

WW2:n jälkeen ihmisten elinajatodotteet/elinaika kasvoi räjähdysmäisesti. Faktat löytyvät netistä.

Nykypäivän lääketiede, sekä kestävämmät rakennukset ja yhteiset pommisuojat takaavat sen, että kuolleisuus on prosentuaalisesti pienempi, kuin se oli Japanissa.

Yksi asia on keskustelussa unohtunut/ ei ole mainittu.

Ydinase-eskalaation sattuessa valtaosa siviileistä on jo tavalla, tai toisella suojautunut. Ei ne pommit tule niskaan, kuin salama kirkkaalta taivaalta. PALJON on pitänyt tapahtua sitä ennen ja on suorastaan idioottimaista kävellä takki auki kartsalla, kun on täysi rähinä päällä.

-

Nytkin Ukrainassa on takuuvarmasti ihmisiä metrotunneleissa ja pommisuojissa. Hehän menivät suojiin jo normaalipommituksissakin ja etukäteen sodan alkumetreillä. Samoin ihmiset ovat varautuneet monin eri keinoin, sodankin aikana. Varautumisen ohella ylläpidetään arkea tavalla, tai toisella.

Kuten sanoin aiemmin, jokainen saa ihan vapaasti pysyä kotonaan ikkunoiden rakoja teippaamassa ja syöden joditabletteja, jos uskoo että ydinpommi ei ole big deal tai syy siirtyä ydinpommin kestävään väestönsuojaan tai evakuoitua. Vapaa maa. 👍

Kuinka pitkä matka sinulla on lähimpään väestönsuojaan?

Kun minä puhun siitä, että kannattaisi hankkia tietoa siitä, miten ydinlaskeumaan voi varautua, se tarkoittaa mm. tietoa siirtymisestä. Jos joku näkee ydinsodan lopullisena tuhonq, eikä hanki tietoa varautumisesta, hän ei saa tietää esim sitä, että ensimmäisen tunnin ajan on tärkeintä suojautua ihan mihin vain, vaikkapa kotiin teipin ja joditablettien kanssa. Aluksi säteily on kovinta ja siltä pitää suojautua välittömästi ihan miten vaan, jotenkin. Säteily kuitenkin puolittuu niin nopeasti, että tunnin kuluttua voi olla kannattavaa siirtyä parempaan suojaan, jos siirtymiseen menee max 5 minuuttia. Eli jos sä tuomiopäiväskenaqrioon uskova luulet, että vaan paras pommisuoja on oikea paikka ydinlaskeuman ollessa kyseessä, tulet luultavasti suojautumaan väärin.

Erityisen tärkeä huomio niille, jotka asuvat kaukana keskuksista ja kaupungeista. Matka väestönsuojaan voi olla se viimeinen matka. Tai no, ei kirjaimellisesti sillä laskeuman vaikutuksiin ei hetkessä kuole, ellei nyt ihan satu kohdalla posahtamaan. Jos posahtaa, koska laskeumiahan on hyvin erilaisia. Esim. tuulten mukana voi tulla myrkkypilvi ja sataa maahan.

Mutta siitähän selviää pysymällä kotona? Menee vaan kellariin ja teippaa ikkunat, eikö se näin ollut?

Vierailija
3442/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^ Mitä tapahtui New Orleansissa?

Ihmiset joilla ei ollut mahdollisuuksia evakuoitua alueelta etsivät epätoivoisesti hylätyistä taloista puhdasta vettä, ruokaa, lääkkeitä jne.. Mikä on minusta ihan fair game. Ei siellä mitään taulutelkkareita käyty naapurilta ryöstämässä, vaikka jotkut hölmöläiset jäi niitäkin puolustamaan.

Noiden tapahtumien uutisointia on kritisoitu ihan aiheesta.

Kyllä siellä joukossa oli myös ihan aitoja varkaita. Kaikissa katastrofeissa tapahtuu sama; joidenkin mieleen tulee vain ajatus siitä, että nyt on mahdollisuus rikastua. Rahanhimo voittaa kaiken muun.

Aivan varmasti! Mutta se ei ole vastaus kysymykseen: Mitä tapahtui New Orleansissa? Median maalaama kuva ja tutkittu tieto kertoo hyvin eri tarinan.

On se osa vastausta. Se mistä sinä puhut on vähän off topic tähän ketjuun. Se, että media ja viranomaiset tekivät siellä virheitä ei saa estää siitä kertomista, että myös oikeita roistoja oli liikkellä. Kuten aina vastaavissa tilanteissa.

Ei ollut off topic vaan rautalangasta vääntäen selitetty niille jotka ei vielä tiedä miksi tuo kyseinen tapahtuma ei ole mikään todiste siitä että ihmiset käyttäytyisivät kuin pedot kriisin keskellä. Se väite on tieteessäkin debunkattu. Ikävä kyllä monet muodostaa mielikuvansa suosittuun katastrofi fiktioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3443/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että aika helvetin kaukana harhailee tämä ketju siitä mitä aloituksessa sanotaan. 

Jotkut huutelee sivusta mitä sattuu. Ketjussa (ilmeisesti) pitkään olleista löytyy joku (toivottavasti vain yksi), jonka on pakko tunkea joka väliin olemaan oikeassa. Aihe kuin aihe, niin tunkee toitottamaan omaa erinomaisuuttaan. Se on rakentavaa se. Eiku...

Ei oo mikään pakko olla oikeassa. Tiedän itsekin, että se on välillä niin perkeleen vaikeeta muistaa. Mutta jos yrittäis, niin ehkä vähän hillitsisi itseään? Aina kun ei voi olla oikeassa. Se on mahdotonta. Vittumaistahan se on myöntää. Mitä heikompi itsetunto, sitä vittumaisempaa. Vois sitä silti yrittää. Ja jakaa niitä vinkkejä. Ja lähteä oletuksesta, että toistenki vinkit voi olla ihan miettimisen arvoisia.

Sekin ois ihan kiva, vaikka ehkä liikaa vaadittua, että jos esittää kysymyksiä, niin sais niihin vastauksia eikä vittuilua. Samoin sen sanottavansa vois sanoa ihan nätistikin. Eikä lähtien oletuksesta, että se mitä sanoo on automaattisesti se miten asia on.

Vierailija
3444/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voivoi, kun se "kilppari" voi sattua (tai olla sattumatta) ihan kenelle vaan.

Luitteko te tuota mun kirjoitusta??? 

Rautalangasta: olen 57v, ja Tserno sattui silloin kun olin 21v.  Ja kilpparikokeet aina puhtaat.

Ei ole kilpparia, eikä ollut äitillä (eikä isälläkään) eikä isovanhemmilla.

Noniin, hopihopi ostamaan apteekkiin viimeiset joditabut :))))

(vessapaperia sais kuulemma halvalla ....)

Onko tutkittu aiheuttaako liika säteily aivovammoja?

Vierailija
3445/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 14-vuotias Tshernobylin pamahtaessa, ja sattumalta Suomen pahimmalla laskeuma-alueella. Pska säkä sen suhteen, mutta vielä ei ole ollut seurauksia asiasta.

Olen joutunut testaamaan paniikkikäyttäytymistäni erittäin pahassa tilanteessa/pahoissa tilanteissa, ja valitettavasti olen niitä ihmisiä, jotka toimivat katastrofin keskelläkin rationaalisesti. Hajotaan sitten myöhemmin, jos siihen on mahdollisuus. Valitettavasti? Koska olisi niin kiva vetää siilipuolustukseen ja ulista muita apuun, mut se ei vaan ole mun luonto.

Fyysisesti en ole parhaimmillani, farmarikävely kyllä sujuu, mutta juoksu on sitten vähän heikompi osa-alue. Toisaalta pystyn kävelemään kylmiltäni 20km päivässä painava reppu selässä+painavat turvasaappaat jalassa metsäkoneen jälkiä, joten kestävyyspuoli on kunnossa. Mä vaan en oo gepardi.

Olen teininä saanut häkämyrkytyksen, ja voin kertoa, että ei se oo kivaa. Opin kerrasta, ja kaikissa savupelleissä on häkäreiät/lovettu pala pois. Mun henkeni pelasti kissanpentu ja koiranpentu, jotka väkisin halusivat viedä mut ulos.

Olen myös varautunut siihen, että naapureista ei ole apua. Lähin naapuri on skitso, joka saattaa paniikkitilanteessa tulla huitelemaan haulikon kanssa, sekin on koettu. Ja edelleen olen hengissä kertomassa tätäkin tarinaa, että repikää siitä te, jotka selitätte, että ei palstamamma pärjää aseistetulle miehelle (molemmat selvisivät hengissä). Toisaalta sama naapuri lahjoittaa joka vuosi vihanneksia kasvimaaltaan meille, kun meillä on niin iso perhe (tämä oli hänen oma perustelunsa), ja on kysynyt, tarvitsemmeko lisää polttopuuta (korvausta vastaan tietenkin, mikä on itsestään selvää).

Isorokosta vaahdottiin joku sivu sitten. Se on ilmavälitteinen tauti, eikä pysy vesistöissä kovin pitkään tartuntakykyisenä. Ihan koronasta tutut torjuntatoimenpiteet tehoaa isorokkoon hyvin. Yhden kiinteistön pystyy saastuttamaan isorokkoviruksella tai pernaruttobakteerilla ilmanvaihdon kautta, mutta koko väestöä ei voi sillä tavoin tavoittaa.

Suurempi uhka on antibioottiresistentit bakteerit - ne vievät ihmiset, jos ei nyt kiviajalle, niin 1900-luvun alkupuolelle, jolloin umpisuolenleikkaus saattoi pelastaa hengen tai viedä sen, hammastulehdus tiesi kuolemaa ja tikku sormessa johti amputaatioon. Pikkuinen keuhkokuume olisi myös kuopan kaivajalle tienestin paikka.

Keskellä Suomea on erittäin epätodennäköistä joutua suoran ydinaselatauksen uhriksi. Sen sijaan liikenteen solmukohdissa, voimaloiden lähistöllä, teollisuuskeskittymissä ja muissa vastaavissa jonkinlainen uhka onkin. Venäjä tuskin haluaa Suomesta autiomaata, koska silloin se menettäisi kaiken tulevaisuuden taloudellisen hyödyn, mutta se haluaisi lamauttaa koko yhteiskunnan. Ja se ei riitä siihen, että edes taktisia pommeja kannattaisi heitellä sinne tänne. Kyllä ne lasautetaan tarkkaan harkitusti. Tai no, harkitusti ja harkitusti, mutta suunnitelman mukaan.

Eri asia on sitten se, että siinä vaiheessa kun Suomea aletaan pommittaa, niin todennäköisesti muu maailma olisi jo aika lailla kärventynyt.

Vierailija
3446/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että aika helvetin kaukana harhailee tämä ketju siitä mitä aloituksessa sanotaan. 

Jotkut huutelee sivusta mitä sattuu. Ketjussa (ilmeisesti) pitkään olleista löytyy joku (toivottavasti vain yksi), jonka on pakko tunkea joka väliin olemaan oikeassa. Aihe kuin aihe, niin tunkee toitottamaan omaa erinomaisuuttaan. Se on rakentavaa se. Eiku...

Ei oo mikään pakko olla oikeassa. Tiedän itsekin, että se on välillä niin perkeleen vaikeeta muistaa. Mutta jos yrittäis, niin ehkä vähän hillitsisi itseään? Aina kun ei voi olla oikeassa. Se on mahdotonta. Vittumaistahan se on myöntää. Mitä heikompi itsetunto, sitä vittumaisempaa. Vois sitä silti yrittää. Ja jakaa niitä vinkkejä. Ja lähteä oletuksesta, että toistenki vinkit voi olla ihan miettimisen arvoisia.

Sekin ois ihan kiva, vaikka ehkä liikaa vaadittua, että jos esittää kysymyksiä, niin sais niihin vastauksia eikä vittuilua. Samoin sen sanottavansa vois sanoa ihan nätistikin. Eikä lähtien oletuksesta, että se mitä sanoo on automaattisesti se miten asia on.

Minun havaintojeni mukaan tuo jankkaaja on suhteellisen uusi. Nyt ollut useamman päivän putkeen. Ei lähde vaikka toinen puoli sanoisi että tee ihan miten lystää. Muut ei pysty keskustelemaan oikein mistään kun tulee sinne väliin päsmäröimään.

Vierailija
3447/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset joilla ei ollut mahdollisuuksia evakuoitua alueelta etsivät epätoivoisesti hylätyistä taloista puhdasta vettä, ruokaa, lääkkeitä jne.. Mikä on minusta ihan fair game. Ei siellä mitään taulutelkkareita käyty naapurilta ryöstämässä, vaikka jotkut hölmöläiset jäi niitäkin puolustamaan.

Kyllä siellä joukossa oli myös ihan aitoja varkaita. Kaikissa katastrofeissa tapahtuu sama; joidenkin mieleen tulee vain ajatus siitä, että nyt on mahdollisuus rikastua. Rahanhimo voittaa kaiken muun.

Aivan varmasti! Mutta se ei ole vastaus kysymykseen: Mitä tapahtui New Orleansissa? Median maalaama kuva ja tutkittu tieto kertoo hyvin eri tarinan.

On se osa vastausta. Se mistä sinä puhut on vähän off topic tähän ketjuun. Se, että media ja viranomaiset tekivät siellä virheitä ei saa estää siitä kertomista, että myös oikeita roistoja oli liikkellä. Kuten aina vastaavissa tilanteissa.

Ei ollut off topic vaan rautalangasta vääntäen selitetty niille jotka ei vielä tiedä miksi tuo kyseinen tapahtuma ei ole mikään todiste siitä että ihmiset käyttäytyisivät kuin pedot kriisin keskellä. Se väite on tieteessäkin debunkattu. Ikävä kyllä monet muodostaa mielikuvansa suosittuun katastrofi fiktioon.

En usko, että tässä keskustelevat ihmiset eivät tietäisi mitään muita katastrofeja kuin tuon yhden ja vetäisivät siitä kaikki johtopäätöksensä. Mutta, palataan asiaan.

Vierailija
3448/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että tässä keskustelevat ihmiset eivät tietäisi mitään muita katastrofeja kuin tuon yhden ja vetäisivät siitä kaikki johtopäätöksensä. Mutta, palataan asiaan.

Sen tämä kyseinen henkilö nyt kuitenkin päätti nostaa esimerkiksi ja oli näköjään väärässä. Tiede ei tue hänen väitettään.

Vierailija
3449/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritetään kaikki tehdä tässä sellaista yhteistyötä kuin katastrofissa. Eli ei jäädä itse jankkaamaan, vaikka niin tekisi mieli alkaa väittelykilpailuun. Todetaan oma mielipide ja yritetään sitten pysyä itse aiheessa.

Ehkä tämä onkin keskustelussa pieni harjoitus kaikille :D Meillä on vähän nyt tuota jankkauslaskeumaa, ja vaikuttaa siltä että se on levinnyt suht tasaisesti kaikkialle. Ainakin täällä päässä sitä on vähän myös havaittu.

Vierailija
3450/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritetään kaikki tehdä tässä sellaista yhteistyötä kuin katastrofissa. Eli ei jäädä itse jankkaamaan, vaikka niin tekisi mieli alkaa väittelykilpailuun. Todetaan oma mielipide ja yritetään sitten pysyä itse aiheessa.

Ehkä tämä onkin keskustelussa pieni harjoitus kaikille :D Meillä on vähän nyt tuota jankkauslaskeumaa, ja vaikuttaa siltä että se on levinnyt suht tasaisesti kaikkialle. Ainakin täällä päässä sitä on vähän myös havaittu.

Se on hyvä idea! Mutta disinformaation levittämiseen on ihan hyvä puuttua tai pistää poistoon, koska se on potentiaalisesti haitallista tai jopa vaarallista.

Vierailija
3451/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan hyvä huomauttaa jos joku on muodostanut mielipiteensä värittyneen linssin läpi ja sitten käpertynyt niihin, ja mahdollisesti korjata niitä luuloja esittelemällä tälle tietoa tai näkökantoja joista tämä ei ole kuullut aiemmin. Vastaanottaja sitten päättäköön ottaako sen vastaan vai jankkaako.

Vierailija
3452/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sai teidät preppaamaan? Jokin yksittäinen tapahtuma vai muu? Minua kiinnostaa tämä, koska olen kuullut preppaajista joilla on jokin trauma taustalla, eikä tämä siis välttämättä ole negatiivinen asia. Toiset taas aloittavat ihan vaan perus järkeilyn perusteella.

Vierailija
3453/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan hyvä huomauttaa jos joku on muodostanut mielipiteensä värittyneen linssin läpi ja sitten käpertynyt niihin, ja mahdollisesti korjata niitä luuloja esittelemällä tälle tietoa tai näkökantoja joista tämä ei ole kuullut aiemmin. Vastaanottaja sitten päättäköön ottaako sen vastaan vai jankkaako.

Tarkennan vielä etten puhu mielipideasioista, niistä kun ei voi kiistellä, vaan faktoista jotka voidaan tieteellisesti todistaa. Esimerkiksi vaikka tuo miten ydinpommit toimii tai ihmisen psyyke kriisitilanteessa. Sellaisista asioista ei tarvitse olla mielipidettä, eikä minusta täälläkään tarvitsisi niistä kiistellä, koska niistä on virallistakin tietoa.

Vierailija
3454/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sai teidät preppaamaan? Jokin yksittäinen tapahtuma vai muu? Minua kiinnostaa tämä, koska olen kuullut preppaajista joilla on jokin trauma taustalla, eikä tämä siis välttämättä ole negatiivinen asia. Toiset taas aloittavat ihan vaan perus järkeilyn perusteella.

Evakon lapsenlapsen trauma. KAIKKI isovanhempani ovat evakoita, yksi mummoni oli myös sotalapsena Ruotsissa. Kyllä se ylisukupolvinen trauma kulkee syvällä perimässä, vaikka se ajatuksena onkin kummallinen. Mutta tiedostan tämän, tiedän, mistä varautumistarpeeni johtuu (ja onhan siinä toki mukana se, että olen lapsuuteni viettänyt pientilalla ja asunut koko elämäni maalla alueella, jossa on ollut pitkiäkin sähkökatkoja, jossa tiet voivat olla poikki jne, eli on ollut ihan normaalia jokapäiväistä toimintaa varautua yllättäviin tilanteisiin).

Vierailija
3455/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi valtion suhtautuminen evakuointeihin, pelastustoimiin ja jälkihoitoon oli, noh, kauniisti sanottuna vähintään uupuva, mikä pahensi ihmisten hätää, aiheutti lisävahinkoja ja kuolemia. Johtuneeko siitä että uhrit olivat enimmäkseen köyhempää sorttia, ja vieläpä tummempaa väkeä. Valtion puolestahan siellä annetaan apua perinteisesti vain niille joilla on ääni/valtaa, jotta valituksesta ei koidu mainehaittaa. Häpeällistä!

Ja jos ajatellaan Suomea, niin täällä on suunnitelmat aivan eri luokkaa kuin jenkeissä. Täällä ollaan varauduttu ihan valtion tasolla kohta viimeiset 80 vuotta kriiseihin. 

Ja luojankiitos niin! Ei meillä asiat täällä sentään niin huonosti ole.

Vierailija
3456/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin Japanissa 2011 suuren maanjäristyksen aikaan. Siinä tuli koettua maanjäristys, tsunami, ydinvoimalaonnettomuus ja kaikki. Olen nähnyt sen tuhon ja kärsimyksen. Erityisesti jäi mieleen kohtaaminen erään pienen fukushimalaisen tytön kanssa joka oli menettänyt kodin ja ymmärrettävästi pelkäsi maanjäristyksiä.

Noiden lisäksi oli tulivuorenpurkauksia, tulvia, maanvyöryjä, taifuuneita, Pohjois-Korean ohjuskokeita, Kiinan uhittelua, yms.. Varautumisesta tuli elämäntapa jonka toin mukanani Suomeen. Vaikka täällä maa ei juuri järisekään.

Vierailija
3457/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan olla luonteeltani sellainen, että tykkään pohtia ja kuvitella eri tilanteita. Oikeasti olen miettinyt kaikenmaailman zombitilanteitakin :D Pidän valmistautumisesta, mutta en koe olevani varsinainen preppaaja. Olen sitä mieltä, että jonkinlainen perusvarasto on hyvä olla esim. vesi- ja sähkökatkoksia varten. Ne eivät ole edes niin harvinaisia. Olen kokenut joitain katastrofeja, mutta en tuollaisia muualla maailmassa tapahtuvia järistyksiä ja tsunameja. Mielikuvitusrikkaana ihmisenä tietysti olen miettinyt myös niihin reagoimista ja valmistautumista.

Minua kiinnostaa myös pohtia sitä miten itse käyttäytyisin tilanteissa. Ihmisissä kun on eroja ja monesti sitä luulee, että tekisin sitä ja tätä. Olen kokenut muutamassa pahassa paikassa jähmettymisen. Sellaisen halvaantumisen, joka yltää äänihuuliin asti, ettei pysty edes huutamaan. Tunne on hirvittävä, ja valmistautumisella voi yrittää ennaltaehkäistä samantapaista reaktiota.

Olen aina ollut myös varmistelija ja varustautuja. Yleensä minulta löytyy kaikenlaista jostain Eka Vekaran tyylisestä varastosta. MUTTA mm se paristo/veiviradio puuttuu yhä.

Vierailija
3458/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Evakon lapsenlapsen trauma. KAIKKI isovanhempani ovat evakoita, yksi mummoni oli myös sotalapsena Ruotsissa. Kyllä se ylisukupolvinen trauma kulkee syvällä perimässä, vaikka se ajatuksena onkin kummallinen. Mutta tiedostan tämän, tiedän, mistä varautumistarpeeni johtuu (ja onhan siinä toki mukana se, että olen lapsuuteni viettänyt pientilalla ja asunut koko elämäni maalla alueella, jossa on ollut pitkiäkin sähkökatkoja, jossa tiet voivat olla poikki jne, eli on ollut ihan normaalia jokapäiväistä toimintaa varautua yllättäviin tilanteisiin).

Suunnilleen tämä sama tarina - ja yleinen tämänhetkinen maailmantilanne, nykyinen mahdollisuus seurata sitä jopa reaaliaikaisesti (maailma pienenee / tulee kaikkinensa lähemmäksi). Myöskin internjetsistä maailmalta saatu preppikärpäsen inspispurema. ;)

- Jonkinlainen ajatus/haave on muhinut mielenperällä varmaan jo 20 vuotta, mutta... "Kun kerran paras tilaisuus meni jo eilen, niin tänään on toiseksi paras tilaisuus aloittaa". ;)

Vierailija
3459/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin Japanissa 2011 suuren maanjäristyksen aikaan. Siinä tuli koettua maanjäristys, tsunami, ydinvoimalaonnettomuus ja kaikki. Olen nähnyt sen tuhon ja kärsimyksen. Erityisesti jäi mieleen kohtaaminen erään pienen fukushimalaisen tytön kanssa joka oli menettänyt kodin ja ymmärrettävästi pelkäsi maanjäristyksiä.

Noiden lisäksi oli tulivuorenpurkauksia, tulvia, maanvyöryjä, taifuuneita, Pohjois-Korean ohjuskokeita, Kiinan uhittelua, yms.. Varautumisesta tuli elämäntapa jonka toin mukanani Suomeen. Vaikka täällä maa ei juuri järisekään.

No, onhan Suomessakin tulvia. Ja sen verran Japanilla ja Suomella on yhteistä että molemmilla on naapureina suuri ja erityisen hankala valtio.

Vierailija
3460/7623 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pökö kirjoitti:

Niin, varautua voi ja saa, mihin kukakin haluaa.

Itse en usko sotaan tai ydinaseuhkaan Suomea kohtaan. Ukrainakin on niin kaukana, ettei siltä tänne tule ydinsaaste uhkaa.

Näen uhkana paikalliset sähkötuotanto ja jakelu ongelmat, esim terrorina tehdyt muuntamojen, sähkölinjojen yms paikalliset pommiattentaatit. Ja muutkin hybridiuhan, netti,pankit, kaupat , polttoaineiden jakelu yms infra kaatuu päiviksi tai viikoiksi

Näiden korjaaminen voi viedä viikkoja ja jos näin kävisi, olisi varautuminen kullan kallista oman ja läheisten hyvinvoinnin kannalta.

Ruoka, vesi, energia varastoja tarpeen mukaan ja harjoittelu vähintään mielikuvissa.

Ukraina on yllättävän lähellä ja Tsernobylkin sijaitsee Ukrainassa ja sieltä tulee tänne laskeuma helposti, riippuu ilmavirroista ja säästä.

Asun itse Helsingissä ja väestösuojaan on tällä seudulla niin pitkä matka, että en ehtisi tarpeeksi nopeasti, joten olisi käytännössä pakko yrittää suojautua kotona ainakin aluksi. Kerrostalon pyykkitupa on vanhanaikainen pommisuoja, mutta se on niin pieni, että siellä pitäisi seistä niin tiiviisti kuin pahimmassa ruuhkaratikassa. Ilma loppuisi varmaan todella nopeasti, jospitäisi alkaa tehdä sitä ilmatiiviiksi isolla käyttäjäporukalla, jo ajatus ahdistaa valtavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän