Onko blogit jo menneen talven lumia vai luetteko vielä?
Olen miettinyt että aloittaisin jonkinlaisen lifestyleblogin, mutta mahtaako niille olla enää tilausta? Tietty jotain uutta ja omaa pitäisi olla kuin niitä tuhansia samanlaisia, joita ei erota toisistaan.
Mutta noin ylipäätään, mitä mieltä blogeista?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko tienata blogillasi vai kirjoittaa vain omaksi iloksesi? Jos haluat tienata,
- päivityksiä pitää tulla usein, vähintään pari kertaa viikossa
- valokuvien pitää olla laadukkaita
- sinun pitää mainostaa blogiasi monessa paikassa
- päivitysten ja kuvien pitää olla sellaisia, että mainostajat haluavat sinut yhteistyökumppaneikseenBloggaaaminen on kokopäivätyötä joten kyllä sillä kannattaa pyrkiä tienaamaan nii paljon kui suikin on mahdollista, ellei sitten haluu tietentahtoen ryhtyä vapaamatkustajaksi ja jättäytyä muitten elätettäväksi.
Sitähän mä just tarkoitinkin. On ihan eri asia blogata omaksi ilokseen ja elättää itsensä jollain muulla työllä kuin blogata työkseen.
Vierailija kirjoitti:
Aiempi kommentti hävis johonkin. Olin kirjoittamassa, että matkablogeilla on edelleen suht aktiivinen kenttä ja uusia blogeja tulee harva se päivä. Ihmiset kun matkustelevat nykyään enemmän kuin koskaan aiemmin, on blogeista hyvä etsiä tietoa matkakohteesta. Itse ainakin tykkään lukea oikeiden ihmisten kokemuksia ennemmin kuin jotain geneerisiä matkaoppaiden vinkkejä.
Matkablogeissa ei myöskään näy niin usein mitään kaupallisia yhteistöitä, koska se ei ole Suomessa mitenkään merkityksellinen alue mainostajille. Vain harva bloggaaja esimerkiksi saa mitään ilmaisia hotelliöitä, matkoista puhumattakaan. Tämä tekee mielestäni juuri tämän alan blogeista kaikkein uskottavimpia.
Toki joukossa on niitäkin, ketkä esittelee vaan matkailun hohtavaa puolta, vaikka oikeasti reissuilla sattuu ja tapahtuu välillä ikäviäkin asioita ja matkailusta voi olla myös haittaa paikalliselle väestölle ja luonnolle.
Omassa blogissani tuon esiin myös matkailun negatiivisia puolia ja kohteiden yhteiskunnallisia piirteitä, tietysti samalla kirjoitellen matkapäiväkirjaa itselleni muistoksi. Blogia lukee osittain muut bloggaajat, mutta suurin osa liikenteesta tulee minullekin Googlesta ja Facebookista. Harmillista on se, että vain harva päätyy kommentoimaan, vaikka olisi kiva lukea nimenomaan tavallisten lukijoiden kokemuksia tai kuulla, saivatko he blogista mitään irti. Suurin osa kommentoijista on muita bloggaajia.
Muutenkin mielestäni parhaimpia blogeja on juuri ne joissa tulee avattua myös sitä matkailun/harrastuksen/elämän/tms. nurjaa puolta. Etoo kaikki liian sliipatut ja luxustyyliset.
En aio työkseni blogata, en halua asettaa itseäni siihen ansaan että juttujen määrä ylittää laadun.
En myöskään pelkästään omaksi ilokseni halua blogata (sitä tavallaan teen jo päiväkirjan muodossa), mutta haluan pysytellä oman blogini herrana ilman paineita tai juuri noita rasittavia yhteistyöpostauksia.
ap
Vierailija kirjoitti:
En aio työkseni blogata, en halua asettaa itseäni siihen ansaan että juttujen määrä ylittää laadun.
En myöskään pelkästään omaksi ilokseni halua blogata (sitä tavallaan teen jo päiväkirjan muodossa), mutta haluan pysytellä oman blogini herrana ilman paineita tai juuri noita rasittavia yhteistyöpostauksia.
ap
Siinä tapauksessa mieti blogisi kohderyhmä ja mainosta blogiasi siellä, missä kohderyhmääsi kuuluvat ihmiset somessa käyvät.
Millaista sun lifestyle olisi? Jotain keskiluokkaisen harmaata vai jotain ylellistä, mitä muut haluaisivat ihailla ja ehkä kadehtiakin?
Seurasin aikoinaan blogeja paljon, mutta ne ovat muuttuneet. Muutos alkoi, kun blogeista alkoi tulla kaupallisempia. Väkisin tungetaan tuotteita oman elämän keskelle, kun on kaupallinen yhteistyö. Monista blogeista näkee, ettei bloggaaja oikeasti käytä sellaisia tuotteita. Moni blogi on väsähtänyt. Pupulandiassa tuntuu olevan koko ajan jotain "viimeisen kymmenen vuoden asukuvat" -koosteita. Wtd ei juuri enää päivity. Stellalle tuli joku mamma toiseksi bloggaajaksi. Ostolakossa on muuttunut kivaan suuntaan, Virven ajatukset kiinnostavat.
Voisin ottaa seurattavaksi päiväkirjamaisen blogin, jossa olisi aitoa sisältöä ja kurkistus toisen ihmisen elämään. Mutta umpikaupalliset blogit on niin nähty.
Kyllä luen vieläkin. Blogeja on niin valtava määrä erilaisia, että ne oikeasti hyvät tuntuu katoavan näiden tyhjien blogien alle, mikä on sääli. Mutta tyhjyys on kaupallista ja se vetää ihmisiä puoleensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luen kyllä blogeja vieläkin. Suurin osa lukemistani on sellaisia sillisalaatteja, jonkin verran luen myös kulttuuri-, matka- ja käsityöaiheisia. Kirjoitan itsekin blogia, mutta googlen kautta eksyneitä on enempi kuin vakiolukijoita, kun mun blogi ei ole suosittu. Noin muuten tuntuu, että kaikki vanhat suositut on lopettaneet, jäljellä on sitkeimmät ja ne kirjoittamisesta eniten tykänneet. Suuremmat seuraajamäärät on nykyään siis instagramissa ja youtubessa, ilmeisesti kun nykyään ei jakseta enää keskittyä lukemiseen.
Luulin lukevani oman kommenttini ja vähän raksutti, että missä välissä muka kirjoitin kommentin :D Kirjoitan sillisalaattiblogia ja mun lukijat tulevat lähinnä Googlen kautta. Aika moni taitaa tulla Googlen kuvahaun kautta. Olisiko sulla vinkata sillisalaattiblogeja? Ja rohkenetko laittaa oman blogisi? Ymmärrän, jos et.
Olen kirjoittanut sillisalaattiblogia jo vuodesta 2014.
Blogini teksti sisältää neljä kuvaa, mutta esimerkiksi jos teen fillarimatkan, kuvia on 20 lisää gallerian muodossa. Näin lukija voi ikään kuin olla matkalla samalla kertaa. Teksti on pääroolissa, artikkelin lukemiseen menee varmasti aikaa. Perustin blogin aikoinaan juuri siksi, koska sillisalaattiblogeja ei ollut enää juuri ollenkaan. Et ole ainoa, joka on suorastaan kypsynyt netin blogeihin: artikkelissa vain muutama rivi tekstiä ja satakunta kuvaa. Loput vievät mainokset ja mainoslinkit. Toisin kuin tusinablogit, kieltäydyn tekemästä blogilla rahaa, ja on ollut hetkiä kun olen joutunut kieltäytymään hyvistäkin yhteistyötarjouksista vain siksi - että kirjoitan blogia ihmisille - en yrityksille tai hakukoneille.
Yleensäkin sillisalaattiblogien menestys on aika huono, kun et tarjoa sitä mitä muut, lukijamäärät jäävät vähäisiksi.
Jos joku olisi halukas blogia perustamaan, niin minusta on edelleen liian vähän vaihtoehtoblogeja, jotka käsittelisivät normaalia elämää, kotimaan matkailua ja esim. nuukailua.
Sellaiset blogit ovat hyviä, joissa ajatuksille on jätetty tilaa kuvia unohtamatta.
Blogini löytyy osoitteesta https://www.jumissatanssilattialla.fi/
Bloggaaminen voi olla myös sivubisnes tai sitten voi ihan vaan blogata omaksi huvikseen.