Onko blogit jo menneen talven lumia vai luetteko vielä?
Olen miettinyt että aloittaisin jonkinlaisen lifestyleblogin, mutta mahtaako niille olla enää tilausta? Tietty jotain uutta ja omaa pitäisi olla kuin niitä tuhansia samanlaisia, joita ei erota toisistaan.
Mutta noin ylipäätään, mitä mieltä blogeista?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä nyt mitään väliä mitä muut ovat mieltä. Jos sua itseäsi kiinnostaa pitää sitä, niin eikö se ole tärkeintä.
Zinccis
Muistatko oman kulissiblogisi sisustuksen, mitään valtavirrasta poikkeavaa ei ollut, toisten matkimista. Alias se, se ja se.
Vierailija kirjoitti:
Mä luen kyllä blogeja vieläkin. Suurin osa lukemistani on sellaisia sillisalaatteja, jonkin verran luen myös kulttuuri-, matka- ja käsityöaiheisia. Kirjoitan itsekin blogia, mutta googlen kautta eksyneitä on enempi kuin vakiolukijoita, kun mun blogi ei ole suosittu. Noin muuten tuntuu, että kaikki vanhat suositut on lopettaneet, jäljellä on sitkeimmät ja ne kirjoittamisesta eniten tykänneet. Suuremmat seuraajamäärät on nykyään siis instagramissa ja youtubessa, ilmeisesti kun nykyään ei jakseta enää keskittyä lukemiseen.
Luulin lukevani oman kommenttini ja vähän raksutti, että missä välissä muka kirjoitin kommentin :D Kirjoitan sillisalaattiblogia ja mun lukijat tulevat lähinnä Googlen kautta. Aika moni taitaa tulla Googlen kuvahaun kautta. Olisiko sulla vinkata sillisalaattiblogeja? Ja rohkenetko laittaa oman blogisi? Ymmärrän, jos et.
Laittakaa pliis omia ja toisten blogeja linkkeinä, sellaisia jossa olisi nimenomaan asia/tekstisisältöä. EI siis niitä iänikuisia kuvasisustusblogeja joita on 14 tusinassa.
Oisko nykyään jotain Rillan tyylistä blogia? Suositelkaa mulle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Nykyblogit ovat jotenkin elähtäneitä. Täynnä itsensä korostamista ja/tai kaupallista yhteistyötä ja/tai lähes pelkkiä kuvia.
Mistä löytää hyviä blogeja, jossa on oikeasti kirjoitettua sisältöä? Elämästä, sen eri osa-alueista yms...? Lukisin jos löytyisi hyviä. Ennen niitä oli pilvin pimein.
Mun blogiani ei voi parhaimmalla tahdollakaan sanoa hyväksi. Lisäksi olen Universumin surkein valokuvaaja. Kirjoitan kuitenkin monelaisesta elämään liittyvästä. Välillä ihan vaan hömppää ilman mitään syvällisempää. Olen kirjoittanut kohtaamisestani kuoleman kanssa, kiitollisuudesta, yhteisöllisyydestä jne jne. Asioista, joihin olen yllättäen havahtunut tai joita elämässäni kohdannut. Jos kiinostaa, tässä linkki yhteen postaukseeni:
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/2012/09/hetki-kallen-maailmass…
Instagram tosiaan usein kertoo jo niin paljon monilla, että en koe enää tarvetta mennä lukemaan oikeaa blogitekstiä samasta asiasta. Samoin youtubessakin on samat asiat kuin instassa.
Kaupalliset yhteistyöt pyörivät nykyään joka alustalla, mutta esim. White trash disease ei muuta olekaan kuin yhteistöitä, niin sen lukeminen on jäänyt.
Edelleen kyllä ahmin tekstejä, jos joku uusi kiinnostava bloggaaja aloittaa, mutta monella loppuu vuosien mittaan uudet aiheet kesken.
Jos blogi on sulle luontevin ilmaisualusta, niin tee blogi. Vaikka joku Insta tai TikTokki olisi suositumpi palvelu, niin ei siinä ole järkeä jos se ei palvele sisältöäsi ja sitä, mitä parhaiten osaat.
Kyllähän niitä tulee edelleen luettua, mutta huomannu että moni bloggaaja on lopettanut kirjoittamisen joskus 2016-2018 välillä ja blogit hiljentyneet. Enää pieni kourallinen kirjoittaa. Sama vlogaamisessa, vlogit hiljeni vuosien 2018-2020 välillä ja Tubesta löytyy enää lähinnä tylsiä MyDay tai pelistriimi - videoita. Mikähän lienee nykyään se juttu minne ihmiset jakaa tietoaan ja ajatuksiaan?
Neulontablogeista käyn katselemassa kuvia ja luenkin, jos on tarjolla ohjeita tms. Tulee vähän surulliseksi, kun bloggaajat näkevät vaivaa postaustensa eteen, eikä juur kukaan viitsi edes lyhyttä kommenttia laittaa. No en minäkään. Mutta siis todella paljon sellaisia no comments -blogeja on.
Vierailija kirjoitti:
IG jää kyllä kovin ohueksi hyvän blogin rinnalla.
IG kyllä on hyvä alusta siihen jos haluaa tarjota muille murusia tai maistiaisia omasta elämästään eikä esitellä koko elämäänsä ilkosillaan kuten blogissa tai vlogissa. Kaikkea ei tarvitse jakaa.
Mahtavaa, kiitos kaikista näistä ajatuksista ja linkeistä!
Nimenomaan haluaisin kirjoittaa, joten insta ei varmaan palvele parhaiten ainakaan yksistään. Ymmärrän senkin, että jos sinne laittaa maistiaisen, monikaan ei jaksa käydä lukemassa varsinaista tekstiä blogista. Samalla kuitenkin pitäisi saada ns. markkinoitua blogia. Hmmm.
Pitänee luottaa siihen, että jos sisältö on riittävän kiinnostavaa, blogiin löydetään. Harmi kun vanhaa kunnon blogilistaa ei enää ole! Sitä kautta löysi aikanaan kaiken mitä halusi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Neulontablogeista käyn katselemassa kuvia ja luenkin, jos on tarjolla ohjeita tms. Tulee vähän surulliseksi, kun bloggaajat näkevät vaivaa postaustensa eteen, eikä juur kukaan viitsi edes lyhyttä kommenttia laittaa. No en minäkään. Mutta siis todella paljon sellaisia no comments -blogeja on.
Minä käyn kyllä katsomassa IG:ssä toisten töitä ja hakemassa niistä inspiraatiota, mutta en kuitenkaan ole niin alas vajonnut lurjus että alkaisin muiden tekniikoita kopioimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IG jää kyllä kovin ohueksi hyvän blogin rinnalla.
IG kyllä on hyvä alusta siihen jos haluaa tarjota muille murusia tai maistiaisia omasta elämästään eikä esitellä koko elämäänsä ilkosillaan kuten blogissa tai vlogissa. Kaikkea ei tarvitse jakaa.
Tämä on niin totta! Mietin aikoinaan pari viikkoa, kirjoitanko blogiini kohtaamisestani kuoleman kanssa vai en. Siihen asti olin kirjoittanut pääasiassa hyviä, iloisia ja hauskoja juttuja. Päätin kuitenkin ottaa riskin sekä julkaista myös kuvia, jotka eivät ole kaunista katsottavaa.
Aiempi kommentti hävis johonkin. Olin kirjoittamassa, että matkablogeilla on edelleen suht aktiivinen kenttä ja uusia blogeja tulee harva se päivä. Ihmiset kun matkustelevat nykyään enemmän kuin koskaan aiemmin, on blogeista hyvä etsiä tietoa matkakohteesta. Itse ainakin tykkään lukea oikeiden ihmisten kokemuksia ennemmin kuin jotain geneerisiä matkaoppaiden vinkkejä.
Matkablogeissa ei myöskään näy niin usein mitään kaupallisia yhteistöitä, koska se ei ole Suomessa mitenkään merkityksellinen alue mainostajille. Vain harva bloggaaja esimerkiksi saa mitään ilmaisia hotelliöitä, matkoista puhumattakaan. Tämä tekee mielestäni juuri tämän alan blogeista kaikkein uskottavimpia.
Toki joukossa on niitäkin, ketkä esittelee vaan matkailun hohtavaa puolta, vaikka oikeasti reissuilla sattuu ja tapahtuu välillä ikäviäkin asioita ja matkailusta voi olla myös haittaa paikalliselle väestölle ja luonnolle.
Omassa blogissani tuon esiin myös matkailun negatiivisia puolia ja kohteiden yhteiskunnallisia piirteitä, tietysti samalla kirjoitellen matkapäiväkirjaa itselleni muistoksi. Blogia lukee osittain muut bloggaajat, mutta suurin osa liikenteesta tulee minullekin Googlesta ja Facebookista. Harmillista on se, että vain harva päätyy kommentoimaan, vaikka olisi kiva lukea nimenomaan tavallisten lukijoiden kokemuksia tai kuulla, saivatko he blogista mitään irti. Suurin osa kommentoijista on muita bloggaajia.
Vierailija kirjoitti:
Aiempi kommentti hävis johonkin. Olin kirjoittamassa, että matkablogeilla on edelleen suht aktiivinen kenttä ja uusia blogeja tulee harva se päivä. Ihmiset kun matkustelevat nykyään enemmän kuin koskaan aiemmin, on blogeista hyvä etsiä tietoa matkakohteesta. Itse ainakin tykkään lukea oikeiden ihmisten kokemuksia ennemmin kuin jotain geneerisiä matkaoppaiden vinkkejä.
Matkablogeissa ei myöskään näy niin usein mitään kaupallisia yhteistöitä, koska se ei ole Suomessa mitenkään merkityksellinen alue mainostajille. Vain harva bloggaaja esimerkiksi saa mitään ilmaisia hotelliöitä, matkoista puhumattakaan. Tämä tekee mielestäni juuri tämän alan blogeista kaikkein uskottavimpia.
Toki joukossa on niitäkin, ketkä esittelee vaan matkailun hohtavaa puolta, vaikka oikeasti reissuilla sattuu ja tapahtuu välillä ikäviäkin asioita ja matkailusta voi olla myös haittaa paikalliselle väestölle ja luonnolle.
Omassa blogissani tuon esiin myös matkailun negatiivisia puolia ja kohteiden yhteiskunnallisia piirteitä, tietysti samalla kirjoitellen matkapäiväkirjaa itselleni muistoksi. Blogia lukee osittain muut bloggaajat, mutta suurin osa liikenteesta tulee minullekin Googlesta ja Facebookista. Harmillista on se, että vain harva päätyy kommentoimaan, vaikka olisi kiva lukea nimenomaan tavallisten lukijoiden kokemuksia tai kuulla, saivatko he blogista mitään irti. Suurin osa kommentoijista on muita bloggaajia.
Tämä on kyllä ihan totta. Harva kommentoi yhtään mitään. Toisaalta... jos kukaan muukaan ei ole kommentoinut, niin mitäpä sitä kommentoimaan itsekään.
Tein ensimmäiset kotisivuni nettiin muistaakseni vuonna 1997. Ihan vain "huvin ja urheilun" vuoksi. Piti opettaa alakouluikäiselle esikoiselle tietotekniikkaa ja sen vuoksi piti ensin opetella itse. Kun esikoinen muutti omilleen, kotisivujeni ideaksi muuttui ruokaohjeet. Esikoiseni kun 15-vuotiaana päätti ryhtyä kasvissyöjäksi. Kun tuli älypuhelimet ja tabletit, en enää jaksanut alkaa koodaamaan kotisivujani kaikille alustoille sopiviksi. Nykyisin koodaan työkseni, joten en jaksanut alkaa vääntää kotisivujanikin kaikille laitteille sopiviksi. Siirryin Bloggeriin ja valitsin yksinkertaisimman tyylin.
Aloitin siis aikoinaan lapsiani varten ja oikeastaan nytkin kirjoitan blogiani lähinnä lapsiani varten. Päiväkirjaa, joka jää lapsilleni luettavaksi vielä sitten, kun minua ei ole enää tässä elämässä. En siis odotakaan kommentteja enkä kaipaa blogilleni suurta menestystä.
Luen Pupulandiaa, ihan vaan kun on jäänyt tavaksi. Muut blogit on pudonnut pois. Lisäksi yhden ystävän blogia, jota en lukisi jos en tuntisi.
Satunnaisesti muitakin joskus, mutta ehkä olen itse vähän kasvanut ohi noista lifestyleaiheista, en usko että se vika on blogeissa. Luin trendiä ja cosmoa yms, ne aiheet vaan enää oikein kiinnosta.
Haluatko tienata blogillasi vai kirjoittaa vain omaksi iloksesi? Jos haluat tienata,
- päivityksiä pitää tulla usein, vähintään pari kertaa viikossa
- valokuvien pitää olla laadukkaita
- sinun pitää mainostaa blogiasi monessa paikassa
- päivitysten ja kuvien pitää olla sellaisia, että mainostajat haluavat sinut yhteistyökumppaneikseen
Vierailija kirjoitti:
Haluatko tienata blogillasi vai kirjoittaa vain omaksi iloksesi? Jos haluat tienata,
- päivityksiä pitää tulla usein, vähintään pari kertaa viikossa
- valokuvien pitää olla laadukkaita
- sinun pitää mainostaa blogiasi monessa paikassa
- päivitysten ja kuvien pitää olla sellaisia, että mainostajat haluavat sinut yhteistyökumppaneikseen
Bloggaaaminen on kokopäivätyötä joten kyllä sillä kannattaa pyrkiä tienaamaan nii paljon kui suikin on mahdollista, ellei sitten haluu tietentahtoen ryhtyä vapaamatkustajaksi ja jättäytyä muitten elätettäväksi.
Nykyblogit ovat jotenkin elähtäneitä. Täynnä itsensä korostamista ja/tai kaupallista yhteistyötä ja/tai lähes pelkkiä kuvia.
Mistä löytää hyviä blogeja, jossa on oikeasti kirjoitettua sisältöä? Elämästä, sen eri osa-alueista yms...? Lukisin jos löytyisi hyviä. Ennen niitä oli pilvin pimein.