Aion tunnustaa tänään peliongelmani miehelleni
Pelottaa ja itkettää. Viha itseä kohtaan on valtava. Olen aviovaimo ja kahden lapsen äiti. Olen hyvässä työssä ja minulla on ”kaikki kohdallaan”. Paitsi, että minulla on peliongelma. En pysty kertomaan, kuinka vihainen olen itselleni, että olen päästänyt tämän näin pitkälle.
Velkaa on jo kymmeniä tuhansia. Mieheni ei ole aavistanut mitään. Tänään illalla kasaan itseni ja kerron.
En tiedä menetänkö mieheni tätä varten. Luottamuksen häneen ainakin.
Aion myös hakea apua. Kunpa olisin tehnyt toisin.
Kommentit (30)
Olet inspiraatio kaikille ongelmaisille jos oikeasti teet sen.
Parempi sanoa nyt eikä lykätä.
Ihan kahdestaanko olette sitten?
Voi vähän kiehahtaa ukolla tässä kohtaa. Oisko hyvä olla joku paikalla, Onko lapsia paikalla?
Provo!
Tätäkö päivän, illan ja huomisen seuraamme? Kysellen mitä ap kuuluu? Joko mies on lähtenyt ja jättänyt??? Kuka huutelee keskustelupalstalla tosissaan että kertoo illalla ongelmistaan😂
Jos on näinkin iso ongelma ja akuutti, sekä näin henkilökohtainen, ei sitä täällä puida. Provo.
Tsemppiä. Hieno juttu, että tunnustat ja tunnistat ongelmasi. Me ollaan pulassa peliriippuvaisen mummon kanssa, jolla ei mielestään ole mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Menetät luottamuksen häneen? Siis tarkoitit kai toisin päin?
Jos itse olisin miehesi asemassa, minua totta kai harmittaisi moiset velat, mutta enemmän harmittaisi ettet ole avautunut tästä aiemmin. Eli kannattaa ehkä miettiä syitä (ja/tai selityksiä) sille.
Lykkyä tykö, toivottavasti kaikki menee hyvin, tai ainakaan ei huonosti.
Niin tietysti noin päin. Hänen luottamuksensa minuun menee. En pysty edes ajattelemaan järkevästi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Provo!
Tätäkö päivän, illan ja huomisen seuraamme? Kysellen mitä ap kuuluu? Joko mies on lähtenyt ja jättänyt??? Kuka huutelee keskustelupalstalla tosissaan että kertoo illalla ongelmistaan😂
Voi kunpa olisikin. 😔
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos on näinkin iso ongelma ja akuutti, sekä näin henkilökohtainen, ei sitä täällä puida. Provo.
Täällä on puitu kyllä ihan oikeita peliongelmia. Nämä ovat niitä asioita, joista on helpompaa puhua tuntemattomille kuin läheisille.
Ja ap:lle: pidä tuo päätös. Tänään on paras hetki kertoa. Eilen olisi ollut vielä parempi.
En tiedä miksi kirjoitin tänne. Ehkä siksi, että pelkään, että en uskallakaan kertoa.
Ap
Kurko kirjoitti:
Parempi sanoa nyt eikä lykätä.
Ihan kahdestaanko olette sitten?
Voi vähän kiehahtaa ukolla tässä kohtaa. Oisko hyvä olla joku paikalla, Onko lapsia paikalla?
Olemme kahdestaan. Lapset ovat isovanhemmilla. Miehellä on kovat odotukset illasta, koska meillä ei ole ollut kahdenkeskistä aikaa näin pitkään puoleen vuoteen.
Mies varmasti suuttuu ja sen olen ansainnutkin. Mutta ei minun häntä pelätä tarvitse.
Ap
Hienoa että pystyt vihdoin kertomaan. Tiesitkö, että peliriippuvuudesta voi toipua? Se on riippuvuus siinä missä päihderiippuvuuskin. Monissa kunnissa järjestetään peli- ja tainpäihderiippuvuudesta kärsiville info-tilaisuuksia, jossa kerrotaan sairaudesta tarkemmin ja myös miten niistä voi toipua.
Voit googlata näistä asioista lisää jos kiinnostaa! Mutta vertaistukiryhmiä on paljon eri paikkakunnilla, et ole yksin siis asian kanssa.
AP. Olet todella rohkea ja hyvällä tavalla. Se ottaa varmasti todella koville kertoa. Mutta se vähentää sielun tuskaa. Ja jos miehesi on vähänkääna arvoinen, hän tukee sinua alkujärkytyksestä toivuttuaan. Tänä iltana paranemisesi alkaa. Se on pitkä prosessi ennen kuin tunnet olevasi sinut itsesi kanssa, mutta vaihtoehto on paljon huonompi.
Sanot että sinulla on suuri viha itseäsi kohtaan. Se tarkoittaa että tunnet häpeää peliongelmastasi. Se on hyvä juttu, sillä häpeä on moraalinen kompassi ja auttaa sinua välttämään pelaamista jatkossa. Se ei yksin riitä, vaan tarvitset tukihenkilön, jolle voi ottaa heti yhteyttä kun tulee tunne että nyt on pakko pelata.
Kun puhut miehesi kanssa, muista pyytää häneltä apua ja tukea. Ilman häntä onnistuminen on paljon hankalampaa. Tehkää jokin järjestely, esimerkiksi leikkaat kaikki luottokorttisi ja pankkikorttisi. Käytät vain käteistä kun käyt kaupassa. Sinun pitää osoittaa miehellesi miten vakavasti otat asian.
Yksi tärkeä asia pitää ymmärtää riippuvuuden hoidossa. Yleensä yhdestä riippuvuudesta on helpompaa päästä irtim kun hankkii tilalle toisen, ei vahingoittavan, riippuvuuden. Tällainen voisi olla esimerkiksi liikunta tai puutarhanhoito. Jokin mikä sopii sinulle ja voit tehdä heti kun alkaa tehdä mieli pelata.
Tsemppiä sinulle ja muista että et ole ainoa tässä tilanteessa. Tukiryhmiä löytyy varmasti jokaisesta suuremmalta paikkakunnalta. Kannattaa harkita sellaiseen liittymistä.
Olet rohkea. Ole myös päättäväinen. Vuoden päästä muistat tämän illan kuinka elämäsi kääntyi paremmaksi. Ja miehesi myös.
Kymmeniä tuhansia? Vau. Sinun olisi pitänyt kertoa aikoja sitten. Mutta hyvä että kerrot nyt.
Töissä käyvä voi onneksi maksaa kymmenien tuhansien velat kohtalaisen kivuttomasti pois. Et ole sidottuna loppuelämääsi velkaan, jos toimit nyt.
Tulethan sitten ap kertomaan illan kuluessa tunnelmia tähän ketjuun?
Vierailija kirjoitti:
AP. Olet todella rohkea ja hyvällä tavalla. Se ottaa varmasti todella koville kertoa. Mutta se vähentää sielun tuskaa. Ja jos miehesi on vähänkääna arvoinen, hän tukee sinua alkujärkytyksestä toivuttuaan. Tänä iltana paranemisesi alkaa. Se on pitkä prosessi ennen kuin tunnet olevasi sinut itsesi kanssa, mutta vaihtoehto on paljon huonompi.
Sanot että sinulla on suuri viha itseäsi kohtaan. Se tarkoittaa että tunnet häpeää peliongelmastasi. Se on hyvä juttu, sillä häpeä on moraalinen kompassi ja auttaa sinua välttämään pelaamista jatkossa. Se ei yksin riitä, vaan tarvitset tukihenkilön, jolle voi ottaa heti yhteyttä kun tulee tunne että nyt on pakko pelata.
Kun puhut miehesi kanssa, muista pyytää häneltä apua ja tukea. Ilman häntä onnistuminen on paljon hankalampaa. Tehkää jokin järjestely, esimerkiksi leikkaat kaikki luottokorttisi ja pankkikorttisi. Käytät vain käteistä kun käyt kaupassa. Sinun pitää osoittaa miehellesi miten vakavasti otat asian.
Yksi tärkeä asia pitää ymmärtää riippuvuuden hoidossa. Yleensä yhdestä riippuvuudesta on helpompaa päästä irtim kun hankkii tilalle toisen, ei vahingoittavan, riippuvuuden. Tällainen voisi olla esimerkiksi liikunta tai puutarhanhoito. Jokin mikä sopii sinulle ja voit tehdä heti kun alkaa tehdä mieli pelata.
Tsemppiä sinulle ja muista että et ole ainoa tässä tilanteessa. Tukiryhmiä löytyy varmasti jokaisesta suuremmalta paikkakunnalta. Kannattaa harkita sellaiseen liittymistä.
Olet rohkea. Ole myös päättäväinen. Vuoden päästä muistat tämän illan kuinka elämäsi kääntyi paremmaksi. Ja miehesi myös.
Kiitos sinulle rohkaisusta ja kauniista sanoista. ❤️
Vierailija kirjoitti:
Tulethan sitten ap kertomaan illan kuluessa tunnelmia tähän ketjuun?
Lupaan tulla kertomaan, jos ja kun, saan asian tunnustettua. Mutta en tietenkään siinä hetkessä ja heti sen jälkeen ole puhelin kourassa päivittämässä tilannetta, vaan yritän kynsin ja hampain pitää kiinni rakkaasta miehestäni.
Ap
Ap. Laita nyt, heti, viesti miehelle, että haluat illalla puhua ikävästä ja kauheasta asiasta. Näin et enää voi perääntyä, ja miehelläsi on hetki aikaa valmistautua ottamaan tieto vastaan.
Itse olisin toivonut jonkinmoista ennakkovaroitusta. Tieto kymmenien tuhansien veloista kirjaimellisesti iski minulta jalat alta.
Tänään en voi käsittää mitä olen mennyt tekemään. Ja silti tiedän, että voisin pelata vielä uudelleen ja uudelleen. Järki ei pysty tätä selittämään.
Olen aina ollut hoikka ja ennen mietin, miksi ylipainoiset eivät vain jätä herkkuja syömättä. Nyt en enää mieti.
Tätä ei kukaan uskoisi minusta. Pelattu summa ja velka on hirvittävä. Minulla on hyvä työ ja pystyn maksamaan velan pois viidessä vuodessa ilman, että se vaikuttaa arkeemme mitenkään. Mutta silti. Kamalaa mitä olen pystynyt tekemään.
Kertominen on hankalaa siksikin, kun ei ole ihan pakko. Jos pystyisin lopettamaan pelaamisen itse, pystyisin maksamaan velan pois itsekseni. Mutta ymmärrän, että vuoden päästä velkaa voi olla jo satatuhatta, jos en nyt tee asialle jotain.
Ap
Menetät luottamuksen häneen? Siis tarkoitit kai toisin päin?
Jos itse olisin miehesi asemassa, minua totta kai harmittaisi moiset velat, mutta enemmän harmittaisi ettet ole avautunut tästä aiemmin. Eli kannattaa ehkä miettiä syitä (ja/tai selityksiä) sille.
Lykkyä tykö, toivottavasti kaikki menee hyvin, tai ainakaan ei huonosti.