Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa miehen tapaa leikkiä lasten kanssa!!!

Vierailija
01.02.2020 |

Meillä on 2v poika ja 6kk tyttö. Minä hoidan aina lapset ja kodin ja oikeastaan melkein kaiken tässä taloudessa. Mies tekee lapsista ihan hulluja riehujia eikä ymmärrä, etten kerta kaikkiaan jaksa sitä hirveää riehumista ja huutamista. Mies ei siis koskaan esim syötä lapsia, vaihda vaippaa, käytä pesulla, pue päälle jne ellen erikseen pyydä ja silloinkin tehdään nuristen. Olen henkisesti ihan poikki muutenkin ja äreä jatkuvasti ja mies sitten vielä lisää vettä myllyyn tekemällä näistä lapsista jotain vtun mielipuolia. Poika on todella vilkas ja villi tapaus. Ja varmasti mies on tähän käytöksellään osasyy.

Mies ei koskaan voi leikkiä leluilla nätisti heidän kanssaan vaan leikit on sellaisia, että riehutetaan ja juoksutetaan ja huudetaan koko ajan. Heitetään palloa kovaa lasta päin ja hohotetaan kovaa päälle. Jahdataan niin, että lapsi lopulta pelkää tai kaatuu ja satuttaa itsensä. Annetaan "piiskaa" paidalla kevyesti ja taas nauretaan kovaäänisesti päälle. Otetaan peitto pään päälle ja huudetaan HUHUU. Otetaan lapsi syliin ja heitetään jollain vtun heitolla sänkyyn. Poika kyllä yleensä nauraa katketakseen, mutta monesti selvästi pelästyy ja tulee äidin luo turvaan. Miksi tarvii olla noin helvetin rajuja leikkejä, oikein tekee tosta pojasta levottoman ja riehuvan riiviön. On alkanut vauvankin kanssa leikkimään tuollaisia huutoleikkejä. Tai jahtaa vauva sylissä poikaa ja huutaa kovaa.

Sitten mies vielä suuttuu, jos on jaksa kuunnella ja katsella tuollaista. Äskön oli tilanne, jossa mies heitti pehmeää palloa poikaa ja ikkunaa päin kovaa ja huusi aina päälle "DODGEBALL!!!!!!#!#!!€!€!" Tätä riehumista jatkui varmaan 10min ja mulla alkoi mennä hermo ja vedin peiton pään päälle ja hautauduin sohvalle. No sitten mies alkoi heittelemään minua päähän pallolla ja huutamaan entistä kovempaa. Lapsi alkoi riekkua päälläni ja molemmat olivat sitten lopulta päälläni mylvimässä. Menin saunaan kun halusin hetken hiljaisuutta mutta ei kun mies ja lapsihan sinne seuraavat huutamaan.

Mies sitten lopulta suuttui, kun hän ei saa leikkiä lasten kanssa ja kerrankin kun hän tekee lasten kanssa jotain niin ei saa tehdä. Ja lähti pojan kanssa äidilleen. Ja varmasti riehumaan. Hänen äitinsäkin on monta kertaa sanonut, ettei tolla tavalla voi leikkiä ja miksi pitää möykätä. Enhän mä nyt tarkoita ettei saa tehdä, mutta onko stna pakko huutaa ja mylviä ja riehua??? Leikkiä voi huutamattakin. Vtuttaa kun mies ei osaa olla isä joka asettaa rajoja, vaan on pahempi kakara kuin kumpikaan lapsistaan ja opettaa heille kaikki pahat ja että riehutaan vaan.

Itsehän olen mieheni valinnut, mutta voi kun olisin tiennyt millainen on lasten kanssa leikkiessä. En jaksa tollaista hirveää riekkumista kun muutenkin on univajeen ja oman ajan puuttumisen takia pinna kireällä jatkuvasti.

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta kun ap:n tapauksessa ilmeisesti jää päälle. Sehän se on koko ydin, ettei ymmärretä rajoja tuollaiselle riekkumiselle.

Todellakin jää. Ja niinkuin joku täällä on kommentoinutkin, että sitten kun mies ei jaksa enää niin tokaisee et noniin nyt riittää ja ihmettelee kun ylikierroksilla käyvä 2v ei rauhoitukkaan käskystä. Toi riehuminen ja villeys jää päälle ja sitten on suoraan sanottuna yhtä helvettiä koittaa sellaisen kanssa tehdä yhtään mitään kun kaikki on vitsiä ja leikkiä ja vaatteita/vaippaa vaihtaessa kiemurrellaan ja kotkotetaan. Saatika sitten potalla käymiset ja syömiset. Monesti tämä riehuleikki tapahtuu vielä ennen nukkumaanmenoa kun olen saanut lapset valmistelua nukkumaan ja rauhoittumaan kirjoja lukemaan niin mies paukkaa kotiin omista menoistaan. Ja sitten riehutaan. Ja vielä ihmettelee miksi olen kireä ja vihainen ja saadaan taistelu aikaiseksi koska mies ei jaksa minun ainaista äreyttä.

Jos mies paukkaa riehumaan lasten kanssa kesken ilta toimien, mies saisi sitten myös nukuttaa ne lapset. Tekisin selväksi että jos siinä vaiheessa aloittaa riekkumisen kun lapset valmiita nukkumaan, todellakin hoitaa itse myös sen nukuttamisen.

Joku järki ja ymmärrys pitää aikuisella miehellä olla.

Vierailija
82/102 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 jatkaa. Niin ja jos mies kysyy miksi häivyt lenkille kun hän alkaa leikkiä lasten kanssa tai väittää että kiellät häntä olemasta omalla tavallaan lasten kanssa niin vastaus voisi olla tyyliä "minä en kestä sisällä tuollaista riehumista ja siitä syntyvää meteliä. Koska haluat viettää aikaa noin niin käyn kävelyllä ja sinä voit leikkiä lasten kanssa. Toki jos on nukkumaanmeno aika niin sinä laitat sitten lapset nukkumaan samalla. "

Jos mies joutuu itse hoitamaan esim lasten nukutuksen kun ensin villiä heidät niin oppii oletettavasti itse kantapään kautta että näin ei kannata toimia. Ja toisekseen jos jätät miehen hoitamaan lasta useamman tunnin niin mies voi viettää aikaa lapsen kanssa kuten haluaa. Tietysti jos oikeasti pelkäät lapsen turvallisuuden puolesta etkä uskalla jättää lasta miehen hoitoon niin sitten kannattaisi miettiä jotain isompaa konkreettista tekoa esim perheneuvolapalvelujen käyntiä yhdessä ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten voit kilauttaa *Pirkolle* ja sopia, että menette yksille. Ja sitten menet. Takaisin tulet pikkutunneilla.

Vierailija
84/102 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, osaatko itse leikkiä lasten kanssa? Sinun on leikittävä miehen nähden normaalisti eli teette juttuja ja sinä puhut lapsille opettaen heitä sanoittamaan asioita ja tunteita. Ole topakka ja keskeytä riehuleikit ja ala itse leikkiä keskittyneesti kutsuen lapset mukaan. Sinun tehtäväsi on opettaa miestäsi leikkimään! - Sinun pitää myös lopettaa tuo ikuinen marttyyriäitimeininki ja laittaa mies kokkaamaan, pyykkäämään ja siivoamaan. - Se on _sinun_ tehtäväsi.

Naisilta vaaditaan toki paljon ja kaikenlaista, mutta tuskin kukaan sentään noin pöljä on, että kokisi tehtäväkseen jopa miehen opettamisen leikkimään.

Kenen tehtävä opettaminen sinun mielestäsi on?

Vierailija
85/102 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit myös aloittaa miehen kanssa kahden ollessa lapsuusmuistelot ja siitä edetä toteamukseen: "Sinä olitkin sitten aika villi lapsi." tmv. sopivaa ja juttelet, että ei se villiyskään aina ole paikallaan. Ehkä hieman isompana ja ulkoleikeissä. - Voit myös kysyä, onko miestäsi joku/jotkut pelotelleet, kun hän oli lapsi. Jospa sieltä tulisi muistoja mieleen. Saisitte päivitetyksi kasvatustilanteen nykyaikaan.

Vierailija
86/102 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvä. Kerro nyt ap vielä mikä teidän taloudellinen ym. vastuunjako on ennen kuin alat täällä määkiä.

Jos leikit ovat liian rajuja, on oikein puuttua niihin. Mutta naisten ja miesten käsitys turvallisesta leikistä on eri. Et voi automaattisesti sanoa olevasi täysin oikeassa kaikessa. Tutkitusti lapsille on hyväksi fyysinen leikki, mutta rajansa tietysti kaikessa. Ymmärtäisin sinua enemmän, jos vaikuttaisit fiksummalta ihmiseltä aloituksesi perusteella.

Ohis, mutta alkaa pikkasen kyllästyttää tää "kertokaa kuka tuo rahat taloon nönnönnöö" -nillitys joka saakutin käänteessä. MITEN se vaikuttaa siihen, millainen vuorovaikutus isällä on lasten kanssa tai miten leikkivät yhdessä? Ai jos isä tuo isot fyffet kotiin niin saa sitten vaikka karjua lapsille kirosanoja pää punaisena taikka länträtä lasten kanssa koko talon sormiväreillä kirkuvankirjavaksi päivittäin (ja äiti siivoaa)? Nyt ihan oikeasti valoja päälle!

Vierailija
87/102 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pelottavalta. Joku raja tulisi tuohon asettaa.

Lapsi ei käsitä välttämättä leikkiikö isä vai onko vihainen.

Vaikka leikki saattaa pelottaa niin lapsi nauraa koska isäkin nauraa.

Paidalla piiskaaminenkin matkii oikeaa piiskaamista tai lyömistä, ei ole leikkimistä. Leikkimisen varjolla ei saa tehdä sellaisia toimintoja joita lapsi voi käsittää toisin.

Vierailija
88/102 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin uppos provo.

Vierailija
89/102 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on provo, kyllähän näitä riehuten leikkiviä isejä on oikeasti nähty. Hermo menisi.

Vierailija
90/102 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän samanlaista, mutta ei onneksi noin voimakkaasti. Olen yrittänyt selittää ikätason kannalta ja vireystasojen kannalta. Ja myös sen, kuinka perseestä on se, että minulle aina jää lapsen rauhoitus. Pikkuhiljaa muutosta parempaan tapahtuu ja rauhallisiakin leikkejä alkaa löytyä.

Miehellä on vikaa impulssikontrollissa etenkin stressaantuneena.

Kurjaa ja kummallista kuulla että samaa vaivaa löytyy näin monesta perheestä, taitaa olka ylisukupolvinen keissi.

Niin, AP, oletko puhunut miehesi kanssa tilanteesta? Suostuuko puhumaan?

Vierailija
91/102 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan ällikällä, että ketju on täynnä kertomuksia tuollaisista miehistä :o Kyllä minunkin mies joskus kutittaa poikia tms. (ovat leikki-ikäisiä), mutta yleensä lukee, pelaa lautapelejä, rakentaa Legoja ja on hissukseen. Luulin, että se on normaalia menoa miehille(kin).

Vierailija
92/102 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli kamalan ahdistunut olo lasten puolesta. Ja Ap:nkin toki. Toi ei ole meidän maailmassa (siis mun, mieheni ja kahden lapsen) millään lailla normaalia. Kuulostaa ihan kamalalta :(

Vierailija
93/102 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isä ollut myös aina tuollainen. Villitsi sekä oman perheen lapset että muiden lapset

Vierailija
94/102 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostais tietää sen dokkarin nimi. 

Vierailija
95/102 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä oli just samanlainen kun oltiin pieniä ja joskus kun olin 5-6 niin muistan että alkoi myös se leikillään tuuppiminen. Teini-ikäisenä alkoikin tulla rajumpaa tuuppimista, lyömistä ja tukasta repimistä kun ei isää joku miellyttänyt. Jotain häiriintynyttä noissa miehissä vaan on, mä en itse näe tota millään tavalla normaalina. Ja muistan kyllä lapsuudestakin että nauroin mukana koska hävetti näyttää isälle että oikeasti pelottaa :(

Vierailija
96/102 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan tyypin täysin!

Oma veljeni on tällainen. Riehaannuttaa sekä omat että muiden lapset aina, ei nyt mitään pallolla päin heittämistä, mutta sellaista, että lapset käy ihan ylikierroksilla sen jälkeen. Ymmärrätte varmaan. En ole koskaan nähnyt hänen leikkivän lasten kanssa rauhallisesti, vaan aina pitää kutittaa, juosta ympäri kämppää, leikkipainia yms. Ja omien lastensa kohdalla tähän kuuluu just se, että sitten kun hänelle riittää, karjuu lapsilleen kun he eivät rauhoitukaan kuin taikaiskusta.

Miehelläni oli vähän samanlaista leikkityyliä aiemmin, mutta nyt kun meillä on oma lapsi, on alkanut ymmärtää sitä, että se sisällä riehuminen ei vaan ole järkevää. Pari kertaa joutui hoitamaan iltatoimet yksin ylikierroksilla käyvän taaperon kanssa niin muutti toimintatapojaan onneksi.

Vierailija
97/102 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksen opettajana sanoisin, että tuo isän leikkityyli voi tehdä tosi paljon hallaa monille lapsille. En tunne sinun lapsiasi. Ehkä heillä on luonnostaan erittäin kehittynyt empatiakyky ja sosiaaliset taidot. Jos ei ole, (niin kuin monilla ei ole), niin isän antama malli leikkimisestä voi johtaa siihen, että lapsi leikkii näin myös päiväkodissa ja koulussa. Siinähän on ihan kiusaamisen piirteitä, kun sua heitettiin pallolla, vaikka et selvästi sitä halunnut. Heitetään pallolla ikkunaan (onko hyvä idis heitellä tavaroilla ikkunoita?) Isän touhut saattaa tehdä lapsille ylivireän tilan jolloin oikein mikään kognitiivinen toiminta ei onnistu. Lapsen itsekö pitää siitä tilasta osata palata normaaliin vireyteen? Jotkut luonnostaan osaa, mutta moni tarvitsee toisen apua. Eihän tuo kyllä siltäkään kuulosta, että lapsen omia tunteita (pelko) huomioidaan.

Vierailija
98/102 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju avasi jonkun mentaaliluukun mun lapsuuteen 😲 Mä olen aina pitänyt isääni kylmänä ja sadistisena ilman, että on ollut suoraa lyömistä tai h*orittelua. Oudot leikit, henkinen väkivalta ja pakottaminen tyhjänpäiväisissä asioissa. Isä ei koskaan hoivannut ja äiti hoiti kaiken yksin.

Vierailija
99/102 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up up. Ja se dokumentti jäi kiinnostamaan.

Vierailija
100/102 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin haluaisin kuulla siitä dokumentista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi