Avautuminen.
Olen pian 21-v yh-äiti. Lapsi 1,5-vuotias, ihana kuin mikä. Sain lapsen täytettyäni 19, eli en ollut omasta mielestäni edes " kamalan nuori" . Lapsi oli toivottu, rakastan häntä enemmän kuin mitään muuta tässä maailmassa.
Menin nyt kesäksi töihin, että rahallinen tilanne kohentuisi ja varsinkin syksyn opiskeluita silmällä pitäen. Lapsi meni hoitoon, tottui ryhmikseen nopeasti ja viihtyy sielä.
MUTTA:
joka kerta kun haen lapsen hoidosta saan kuulla vihjailuja siitä, etten osaisi muka hoitaa lastani. Perhepäivähoitajat tenttaavat olenko muistanut antaa lapselleni sitä ja tätä ja tuota vitamiinia ja kalsiumia jne... Saan kuulla epäileviä lauseita puhuessani lapsen allergioista jne... Koska olen " nuori" äiti, en näköjään osaa hoitaa lastani.
Kaiken kruunaa se, että joka kerta kun haen lapseni kotiin, on hoidossa lakki laitettu päähän niin että korvat loistaa (sairastettu korvatulehduksia), kasvot ovat ruokailun jäljiltä likaiset (vaikka ulkona on leikitty jo hyväsen aikaa ruokailun jälkeen), lapsi saattaa olla mustelmilla kaatumisen seurauksena, mutta kukaan ei tiedä asiasta mitään, tutteja ei pestä... jne.
Näistä kaikista hoidon puutteista huolimatta MINÄ OLEN HUONO ÄITI KOSKA OLEN ALLE 30-VUOTIAS. Lapsi on sentään puhdas hoitoon vietäessä, lakki korvien suojana jne...
MIKSI NÄIN???
Onko kukaan kokenut vastaavaa?
Kommentit (6)
olen 20 vuotias nyt 9 viikkoisen hannan äiti. asun aviomieheni kanssa vuokra kaksiossa ja tulemme toimeen niukin naukin, vaikka mieheni onkin työelämässä. itselläni on lukio pohjalla.
olemme kokeneet saman kuin sinä, vaikka emme ole olleet vielä kauaa vanhempina. jo odotusaikana meitä arvosteltiin siitä miten pärjäämme ja miten osaamme hoitaa tulevaa lastamme. meille tuli neuvoja joka suunnalta ja tulee edelleen miten mikäkin asia pitäisi hoitaa. joku ihanan pikku kaupunkimme asukas oli jopa tehnyt sosiaalivirastoon ilmoituksen lapsen mahdollisesta huonosta kohtelusta ja saimme viimeisenä raskauskuukautena vieraaksemme sosiaaliviranomaisen joka tutki koko asuntomme ja lastentarvike varustuksemme. pettymyksen ilme oli suuri kun hän huomasi kaiken olevan kunnossa.
olemme saaneet taistella todella paljon sen eteen ettemme saisi ns. huonon vanhemman nimitystä mutta emme ole voineet siltä välttyä. suoraan sanottuna en ihmettele miksi edes yhteiskunnassamme on niin paljon henkistä pahoinvoinita. muut ihmiset aiheuttavat sen sanomisillaan ja teoillaan. olemme omalla tavalla voineet todella pahoin sen vuoksi ettei meihin luoteta ja ettei meitä arvosteta.
olemme saaneet huomata miten ensin kauppa reissullakin ihmiset ihailevat suloista vauvaa ja kuullessaan vanhempien, eli meidän, iän he kauhistelevat sitä miten osaamme hoitaa lasta ja miten pärjäämme.
ymmärtäisin kyllä huolen aiheen jos olisimme joka viikonloppu juhlimassa ja tyttömme olisi koko ajan hoidossa tai heitteillä. näinkun ei kuitenkaan ole ihmettelen suuresti mistä on kyse? miksi nuoria " rangaistaan" tällätavoin? miksi ihmiset luulevat olevansa maailman napoja eivätkä o0ta huomioon muiden tunteita?
tiedän ettemme ole ainoita ja tiedämme että muilla on mennyt huonommin. toivon vain ettemme joutuisi enempää kärsimään.
ihan ok jos saa neuvoja, mutta niilläkin nyt rajansa! jos viel joku vihjailee jotain niin kannattaa kysyä suoraan et onko joku ongelma??
kamalaa, että joku utelias on jaksanut päätänsä vaivata itselleen kuulumattomalla asialla !! toivottavasti itse en saisi kuulla lisää kommentteja siitä, millainen äiti minusta tulee
Tiia rv12+
Pakkasaamu: minä ottaisin yhteyttä sinun housuissasi johinkin ylempään tahoon tuosta lapsesi puettamisesta ja likaisuudesta. Onko hoitopaikalla muita nuorten vanhempien lapsia? Voisit tutustua heihein ja kysyä onko heillä samanlaisia kokemuksia kyseisestä hoitopaikasta? Ja ehkä voisitte yhdessä tehdä asialle jotain? Luultavasti se ylempi johtoporras kiinnittäisi huomioosi/huomioonne omaa huomiotaan enemmän jos kommentteja tulis enemmän...
Olen itse myös nuori ja vaaveli suunnitelmissa:) Täytyykin jo asennoitua hyvissäajoin tuohon ei niin mukavaan kohteluun.
En ymmärrä kun ymmärtääkseni Suomessa ei lapsia synny " riittävästi" Ja sitten kun niitä syntyy nuorille, joilla on voimia huolehtia lapsesta/lapsista niin nuoret saavat osakseen vain haukkuja ja huomautuksia.
Voimia kaikille jotka kohtaavat päivittäin ikäviä huomautuksia!
Sinuna ottaisin yhteyttä lapsesi hoitopaikan esimiehiin. Jos heidän firman lastenhoito tyyli ei sinua mielytä/ koet että siellä ollaan ilkeitä sinulle ja hoidetaan lastasi huonosti, ehdottomasti yhteys ylemmälle tasolle! Kyllä sieltä sitten tulee palautetta työntekijöille, niin loppuu sanomiset ja lapsesi pukemiseen sekä puhtauteen kiinnitetään enemmän huomiota. Asiasta voi myös sanoa kyseisille työntekijöille.
Sinusta saattaa tulla heidän silmissään se " ylihuolehtiva nuori äiti" ja seläntakana puhuminen (jos sellaista on ollutkaan) saa varmasti vettä myllyyn. Nämä asiat eivät kuitenkaan ole oleellisia, vaan oleellista on se että saat sen mistä maksat, paikan jonne voit jättää lapsesi turvallisin mielin ja henkilökunnan johon luotat ja jonka kanssa lapsi viihtyy. Olen itse ollut todistamassa pariakin tällaista tapausta, tosin kyseessä ei aina ole ollut nuori äiti.
Itse ole töissä lasten parissa, ja oman kokemukseni ja firman puolesta voin sanoa, että emme ikinä halua missään nimessä suututtaa/ ärsyttää lasten vanhempia. Jokainen viisaan yritysidean omaava lastenhoitoon perustuva firma haluaa pitää kaikki asiakkaansa tyytyväisinä, niin lapset kuin aikuisetkin.
Oma neuvoni olisi tuo, tsemppiä ja aurinkoista kesän jatkoa! :)
On niin hullua ajatella että ennen lähes kaikki saivat lapsensa parinkympin tienoilla ja nykyisin se on mukamas katastrofi...