Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistäs kipeänä olevalle äidille apua?

24.07.2008 |

Olen huomannut ikäväkseni, ettei tässä äidin hommassa voi välttämättä pitää edes sairaslomaa..Mies ei joskus vain voi olla pois töistä, eikä valtion (rikkoo itse keksimiään lakeja vastaan) leivissä olosta huolimatta saa palkkaa ollessaan tästä "pakottavasta perhesyystä" pois. Mistähän apua sitten mahtaa saada jos äiti ei vaan jaksa? Ei ole lapsenkaan kannalta järkevää että hoitaja on sairas, tartuntavaara vaan kasvaa ja kierre on valmis taas.

"Ennen vanhaan" eli ainakin 80-luvulla, kun itse olin lapsi, oli kodinhoitajia - ei taida persaukisilla kunnilla moisia enää olla..? Miten muut olette selvinneet? Ilmaista apua ei ainakaan taida olla. Millaisilla varoajoilla mahtavat paikalle tulla esim. MLL:n hoitajat? En ole varmaan ainut, jolla ei ole valtaisaa tukiverkkoa ympärillä vieraalla paikkakunnalla ja välillä tällaiset asiat ahistaa :(

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todennut monesti, että minulla äitinä ei ole varaa sairastaa. Ainakaan silloin, kun mies on työkomennuksella toisella paikkakunnalla tai ulkomailla. Asumme ruotsinkielisessä kunnassa, joten suomenkielistä kodinhoitajaa ei ole mahdollisuutta saada edes rahalla.

Ainoa pelastus on, että jos sairaus yltyy niin pahaksi, että tarvitsen sairaalahoitoa, niin sitten lapset pääsevät "hoitoon" sairaalan lastenosastolle, mikäli siellä vain on tilaa. Muussa tapauksessa ne sijoitetaan tilapäisesti lastenkotiin tai sijaisperheeseen.

Eli yritän mahdollisuuksieni mukaan pysyä terveenä ainakin silloin, kun mies on työssä. Tähän asti olemme onnistuneet, toivottavasti jatkossakin.

Vierailija
2/6 |
26.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lastani huostaanotetuksi lastenkotiin tai sijaisperheeseen, jos esim. katkaisen kinttuni enkä voi saattaa häntä päiväkotiin.

Olen yksinhuoltaja ja sitä etävanhempaa ei ole. Paikkakunnalla ei asu sukulaisia ja läheisiä ystäviä. Mummoakin voi hoitajaksi kutsua rajoitetusti hänen ikänsä takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
28.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakikin tästä asiasta on olemmassa, jota esim lääkärit tuntevat valitettavan vähän. Jos kotiäiti on kipeä hänen tulee hakea sairaudestaan sairaustodistus samoin kuin töissäkin oleva. Tätä vastaan työssäkäyvä puoliso voi saada palkallista lomaa. tai jos ei voi olla kotona hoitamassa niin silloin pitää kääntyä neuvolan puoleen joka järjestää kunnan kautta joko palveluseteleitä lastenhoitajan palkkaamista varten tai sitten hoitajan kotiin.

Ei me valitettavasti ihan niin korvaamattomia olla:)

Tarvitaan vain lääkärin todistus. netistä ko. laki löytyy googlettamalla.

Vierailija
4/6 |
30.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on ettei tuo järjestelmä toimi. Kunnan ei tarvitse järjestää lapselle hoitajaa. Joissakin kunnisssa saattaa saada kodinhoitajan pariksi tunniksi kotiin, jos on kipeä, mutta se siitä sitten.

Meidän kunnassa esim. jopa terveyskeskus on suljettuna koulujen loma-ajat. Terveyskeskuksen lisäksi samaan aikaan on myös suljettuna neuvola, äitiysneuvola, päivystys kiireellisissä tapauksissa sekä hammashoito. Tällöin pitää vain lähteä maakunnan sairaalan päivystykseen istua kököttämään koko päiväksi.

Harmi vain, ettei julkisen puolen palvelut pelaa todellakaan suurimmassa osassa Suomen kuntia ja kaupunkeja. Kunnat kun ovat tunnetusti aina valmiita kiertämään lakia syyllä tai toisella.

Vierailija
5/6 |
22.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse äkkiseltään löytänyt googlesta mitään tuohon viittaavaa, koska esim. lain mukaan sairaan lapsen hoitamiseen tai hoidon järjestämiseen saa 4 vuorokautta tilapäistä hoitovapaata, joka on PALKATONTA. Useimmat liitot ovat tehneet sitten omat sopimuksensa niin, että näistä päivistä kolme on palkallisia.

Itse olen aikoinaan Kelasta asiaa kysellyt ja siellä oltiin selkeästi sitä mieltä, että jos kotona oleva vanhempi sairastuu, niin sairaslomaa ei terveelle puolisolle voi kirjoittaa.

Toki kotiäidillä on oikeus sairaslomaan ja sitä kautta sairaspäivärahaan, mutta se on sitten ihan eriasia.

Jälleen kerran tässä törmätään siihen, mikä on työnantajan velvollisuus maksaa palkkaa työstä poissaolosta. En näe perusteita sille, miksi kotiäidin- tai isän sairastaessa, toisen työnantajan pitäisi maksaa siitä palkkaa. Fiksua on ilman muuta myöntää palkatonta vapaata.

Vierailija
6/6 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitäpä onko teidän paikkakunnalla mahdollista saada perhetyöntekijää auttamaan! Tampereella ainakin tuollaisen saa ja maksaa ainoastaan 10€ puoli päivää tai koko päiväksi (klo 8-16) 20€. Meille tämä oli pelastus kun loukkasin selkäni niin, että alkuun en pystynyt kävelemään ollenkaan ja lääkäri kielsi viikoksi lasten nostelemisen. Paha uutinen kotiäidille, jolla vauva + taapero...