Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläke on kusetusta

Vierailija
30.01.2020 |

Töissä nyt 35 vuotta. Eläkekertymä tonnin luokkaa vaikka palkkatulot olleet viimeisen 10 vuotta n. 32.000 vuodessa ja sitä ennen 15 vuotta n. 27.000 vuodessa ja sitäkin ennen yli 20.000 vuodessa. Jos teen vielä 10 vuotta töitä tällä palkalla on eläke n. 1300 miinus verot. Eihän sillä elä silloin.

Kommentit (222)

Vierailija
101/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko joku yllätys että se on kusetusta ? Kuka vielä vuonna 2020 on niin harhainen että kuvittelee "sitten wanhana" saavansa eläkettä ? Tai että sillä olisi jotain merkitystä/ostovoimaa ? Kaupasta saa kaffetta 3.50 € hintaan paketin, ja kun siitä pyöräyttää sumpinplöröt ja nuuhkii sitä jonkun aikaa, että herää todellisuuteen, niin siinä tekee itselleen ison palveluksen.

Vierailija
102/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke on just sen suuruinen, kuin  eläkettä olet ansainnut.

Lisäksi eläkettä voi säästää etukäteen rahastoihin ja ottamalla eläkevakuutus.

Pitäisikö yhteiskunnan päällepäätteeksi elättää vielä eläkeläisetkin?

Esimerkiksi paperimiehillä on erittän hyvät palkat, he saavat hyvää eläkettä ja lisäksi heillä on erittäin helppo säästää palkastaan tuleville eläkevuosille vararahastoa.

Jokainen valitsee itse ammattinsa ja saa sen palkan mukaista eläkettä.

Näin se menee ja menee aivan oikein!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeiässä on se hyvä puoli että ei ole elausvelvollisuutta, eikä lainoja, yms elämän suuria kuluja. Ja on niitä säästöjä ja sijoituksia.

Tai sitten se eläkeläisen velaton asunto on menossa putkiremppaan ja onkin yhtäkkiä taas velkaa niskassa. Eikä kaikilla ole säästöjä ja sijoituksia.

Tämä on niin totta. Halvinta on asua velattomassa omakotitalossa, saat itse päättää mitä korjataan ja milloin ja millä summalla. Taloyhtiöiden remontit on törkeän kalliita ja maksat tietysti myös remonteista, joista sinulle itsellesi ei ole mitään hyötyä (autotallien korjaaminen autottomalle, parvekkeiden korjaus parvekkeettomalle...). Vähänkin isompi asunto, niin onkin vastike yli 500€/kk.

Ihan sama asutaanko okt vai osakehuoneistossa, koska rakennuksilla on elinkaarensa. Ihan samalla tavalla on uusittava ikkunat ja ovet, katot, julkisivut, sähkötyöt, putkiremontit jne. asui sitten kummassa tahansa. Eikä okt putkiremontti ole sen halvempi, kuin huomioi mitä maksaa vedestä ja jätevedestä vuosittain, kun osa maksusta käytetään kunnallistekniikan ylläpitoon ja korjauksiin.

Ei se ole ollenkaan sama. Omassa talossa voi päättää ihan itse, uusiiko ikkunat, kunnostaako entiset vai antaako vain olla. Katonkin voi antaa olla niin kauan kuin se paikallaan pysyy.

Nimen omaan näin. Meillä on yli satavuotias puutalo, vanhat kauniit ruutuikkunat, ei todellakaan aiota koskaan niitä uusia. Ulko-ovi vanha puinen kaunis ovi, ei uusita. Kattoremontti on tehty, niitä ei taloon omana elinaikana tarvitse tehdä kuin kerran. Talo on aina maalattu itse ja kun vertaa naapurustossa firmojen maalaamiin taloihin, parempana on maalipinta pysynyt. Maksoi tasan maalipurkkien ja siveltimen verran. Putket ja sähköt - peruskorjauksen yhteydessä uusittu, ei tarvitse meidän enää uusia.

Vierailija
104/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu eläkkeestä onko kuhetuhta.

En aio pakkosäästää omaisuuteen. Pahinta on joutua as oyhyn joka on täynnä narisevia ja joka euroa sekä naapureitaan kyttääviä eläkeläisiä, kaikesta pitää vain säästää. Mieluummin laadukas vuokrakoti jossa on kallis vuokra . Tasoraja

Vierailija
105/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku edellä kirjoitti, että eläke olisi 60% palkkatulosta. Ei ole noinkaan paljon. Jäin eläkkeelle 1.1.2020 ja eläke 56% palkkatulosta. Vanhemmilla ikäluokilla ollut enemmän, ei enää. Jäin eläkkeelle normieläkeiässä täysin palvelleena. Säästöjä on syytä olla vararahastona.

Juuri näin. Nuoremmilla ikäpolvilla eläkeikä karkaa käsistä. Mittari näyttää jo yli 70 vuotta. Voit tehdä töitä 3000e/kk palkalla, ja siitä huolimatta laskuri povaa hädintuskin yli 1000e/kk eläkettä. Edes yli keskituoloinen ei näillä systeemeillä tienaa kunnon eläkettä.

Tuolle on monta syytä, ja sieltä pienemmästä päästä ei ole todellakaan se fakta, että yli 200 miljardin eläkesäästöpotti on jemmattu valtion sijoitusrahastoihin. Nuoret maksavat suurimmaksi osaksi suurten ikäluokkien elämän, ja loput eläkkeistä kerätään verotuksella.

Nuo sijoitusrahat pysyvät nousemassa korkoa siellä missä ovatkin, ja eläkkeissä niitä ei nähdä. Joku politiikko taisi vihjaista, että ne on laskettu osaksi Suomen talouden julkista infraa tehtäessä Euroopan unionin vaatimia talouden tasapainolaskelmia. Niillä Suomen talouden tila saadaan näyttämään mukavan stabiililta Brysselin silmissä.

Vierailija
106/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkejärjestelmä ei kannusta työntekoon.

Suolessa ei kannusta MIKÄÄN työntekoon ylipäätään.

Vierailija
107/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläke on just sen suuruinen, kuin  eläkettä olet ansainnut.

Lisäksi eläkettä voi säästää etukäteen rahastoihin ja ottamalla eläkevakuutus.

Pitäisikö yhteiskunnan päällepäätteeksi elättää vielä eläkeläisetkin?

Esimerkiksi paperimiehillä on erittän hyvät palkat, he saavat hyvää eläkettä ja lisäksi heillä on erittäin helppo säästää palkastaan tuleville eläkevuosille vararahastoa.

Jokainen valitsee itse ammattinsa ja saa sen palkan mukaista eläkettä.

Näin se menee ja menee aivan oikein!

Suurin osa suomalaisista ei tienaa kuin paperimiehet. Kas, kun et Nallea vetänyt tähän eläkekeskusteluun mukaan.

Et tainnut ymmärtää aloituksen pointtia? Pian on yhtä tyhjän kanssa maksetaanko sitä eläkettä, vai annetaanko suurimmalle osalle pelkkä 770e/kk takuueläke. Tuon eläkkeen saa vaikka olisit vetänyt lonkkaa pleikkaria pelaten koko ikäsi.

Eläkkeelle pääsee, sanoisin, että jossain 72 vuoden paikkeilla. Kuka palkkaa 70-vuotiaan tekemään yhtään mitään? Suurin osa saa varautua kitkuttelemaan ainakin 15 vuotta erilaisissa ilmaistöissä ennen kuin pääsevät systeemistä eroon.

Vierailija
108/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piensijoittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 48 vuotias ja eläkettä on nyt karttunut 1429€.

Alin eläkeikä on 65v10kk ja silloin arvoitu eläkkeeni olisi 1606€

Tavoite eläkeikä on 67v11kk ja silloin arvioitu eläkkeeni olisi 1790€

Jos jatkan 70 vuotiaaksi asti töissä, niin sitten eläke olisi 1979€

Nyt alkoi vähän ihmetyttää, että millä perusteilla nyt eläkkeellä olevien eläkkeet on laskettu. Isäni on jäänyt eläkkeelle 58 vuotiaana ja hänen eläkkeensä oli noin 3000€, eikä hänen palkkansa nyt mikään ihan mieletön ole ollut, itselläni on nyt parempi palkka, mitä hänelle työelämästä pois jäädessään.

Nyt taisi tulla näppäilyvirhe. Et kai todella väitä, että eläkkeesi karttuisi seuraavien 18 työvuoden aikana vain 177€, eli 10€/kk?

Ennen palkka laskettiin neljän viimeisen työvuoden kahden keskimmäisen perusteella, joten monilla nykyeläkeläisillä on hyvät eläkkeet tuleviin verrattuna.

Näin tässä Varman arviolaskelmassa lukee. Mitä lukuja omassasi on?

Katso mitä ne arvioinut että sinun tuleva kuukausi palkka on. Minulla oli hyvin samalainen tilanne, mutta laskuissa oli täysin väärä kk palkka (noin 25% todellisesta) Tämä kai johtui siitä että firma vaihtui vuoden aikana ja ainoastaan viimeisen firman tulot on laskettu mukaan ja oletettu että se onkin sitten koko vuoden tulot. Kuin korjain luvut niin eläke olikin noin 3500€.

Vierailija
109/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeiden suurin huijaus on se, että suuri osa ihmisistä ei ehdi nostaa eläkettään lainkaan tai vain vähän aikaa. Vain pieni prosentti elää niin pitkään, että ehtii nostamaan ne 'itse itsellensä maksetut' rahat. Kaikki ne työuran aikana maksetut eläkkeet valuvat isoon kasaan, josta eläkeyhtiöiden johtajat rahoittavat leveän elämänsä.

Ihmiset jäävät keskimäärin 60-65 -vuotiaina eläkkeelle ja elävät yli kahdeksankymppisiksi, joten kyllä niitä eläkkeitä ehtii useamman vuoden nostamaan. Lisäksi eläkkeitä ei makseta itse itsellensä, vaan kukin työssäkäyvä sukupolvi maksaa silloisten eläkeläisten eläkkeitä.

Se on totta, että eläkeyhtiöiden johtajien palkat ja edut ovat vähintäänkin kyseenalaisia ja lopullisella eläkesummalla harva juhlii lihavista eläkepäivistä.

Tätini jäi eläkkeelle 55-vuotiaana ja menehtyi 90-vuotiaana.

Äitini jäi eläkkeelle 61-vuotiaana ja on nyt 90-vuotias. Isä myös 90-vuotias....ja elossa. Jäi eläkkeelle 60-vuotiaana.

Vierailija
110/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkakaa säästämään ja sijoittamaan. Itse olen säästänyt kuin sika ja nyt olen saanut 1000 e kk säästöön. Siis tämä on puskurirahasto.

Eli en voi kauaa säästää näin paljoa, mutta tällä hetkellä onnistuu.

Eläkeikään 10 v.

Vierailija
111/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku edellä kirjoitti, että eläke olisi 60% palkkatulosta. Ei ole noinkaan paljon. Jäin eläkkeelle 1.1.2020 ja eläke 56% palkkatulosta. Vanhemmilla ikäluokilla ollut enemmän, ei enää. Jäin eläkkeelle normieläkeiässä täysin palvelleena. Säästöjä on syytä olla vararahastona.

Riippuu paljon myös työhistoriasta ja palkkakehityksestä. Minulla eläke on alimman eläkeiän kohdalla vain hieman yli 40% nykyisestä kuukausipalkasta. Työhistoriani on kyllä eheä, mutta palkkakehitys on loppua kohden nouseva, koska tein pari onnistunutta työpaikan vaihtoa vielä ikäihmisenä.

Vierailija
112/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivänselvää on, että eläkejärjestelmä on todella syrjivä nuorempia kohtaan. Elinaikakerroin leikkaa eläkettä vuosi vuodelta, omalta kohdalta (tämänhetkisen) arvion mukaan n. 10 %. Elinaikakerroin otettiin tottakai käyttöön vasta juuri suurien ikäluokkien jälkeen, oliko 1951 syntyneet eka ikäluokka ja heillä taisi olla huima 0,5 % heikennys ...

Silti suurimmat valittajat ovat suurten ikäluokkien eläkeläiset, jotka ILKEÄVÄT itkeä yli 4000 eläkettä nostavien raippaverosta! Minä en oikeasti miten ilkeävät vielä valittaa. Tuossa joukossa on nimenomaan paljon virkamiehiä, jotka ovat vieläpä päässeet eläkkeelle n. 60-vuotiaina eli mahdollisimman hyvässä kunnossa. Nostavat tuota jättieläkettään helposti yli 20 vuotta. Ja kaiken kukkuraksi väittävät, että ovat itse muka maksaneet eläkkeensä. Miten ihmeessä, jos eläkemaksut ovat olleet 5-6 % palkasta??

Elinaikakertoimelle ja eläkeiän nostolle on syynsä. Nuoremmat sukupolvet elävät jopa 20 vuotta vanhemmiksi kuin suuret ikäluokat, siis keskimäärin. Suurten ikäluokkien elinajanodote oli reilusti alle 60 vuotta, nykyisin se on yli 80 vuotta. Nyt työelämässä olevat tulevat olemaan työelämässä paljon lyhyemmän ajan ja eläkkeellä paljon pidempään kuin edeltävät sukupolvet. Tämä on fakta.

Vierailija
113/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeiden suurin huijaus on se, että suuri osa ihmisistä ei ehdi nostaa eläkettään lainkaan tai vain vähän aikaa. Vain pieni prosentti elää niin pitkään, että ehtii nostamaan ne 'itse itsellensä maksetut' rahat. Kaikki ne työuran aikana maksetut eläkkeet valuvat isoon kasaan, josta eläkeyhtiöiden johtajat rahoittavat leveän elämänsä.

Eläkkeiden suurin huijaus on se, että nyt maksetut eläkemaksut menevät nykyisten eläkeläisten eläkkeisiin, koska he eivät maksaneet aikanaan oikeaa määrää eläkemaksuja. Suuret ikäluokat maksoivat noin keskimäärin 6% palkasta ja nykyään työntekijä ja työnantaja yhteensä maksavat noin 25% palkasta eläkemaksuja. Kyseessä on täydellinen kusetus nykyeläkeläisten taskuun. Jotkut kehtaavat vielä itkeä lisää eläkettä, vaikka eivät osallistuneet sen maksuun.

Jos minä saisin pitää maksamani eläkemaksut, niin voisin nyt 50-vuotiaana jäädä miljonäärinä eläkkeelle.

Vierailija
114/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet sen ikäinen että eläkkeesi on alkanut kertyä vasta 25 ikävuoden jälkeen. Eläkkeitä on voinut kertyä myös usealle eläkeyhtiölle.

Koska tällainen aika oli? Olen 70 v ja mulla kertymä alkoi 23 vuoden jälkeen.

Saan juuri tuon 1300 e brutto ja 6v hoidin lapsia ilman kotihoidontukia ja opintovapaalla olin 3 v, josta ei eläkkeet kerry.

Asun omakotitalossa ja kulut on n 300/kk.

Olen aina ollut säästäväinen, joten pärjäilen kohtuullisesti, koska olen introvertti eikä ole tarvetta juosta helmat hampaissa ympäri maailmaa.

Töitä aloin tehdä 12 v ja vakituisesti 16 v. Lukion kävin kokonaan työn ohessa. Eli 7 vuotta maksoin eläkemaksuja saamatta kertymääsiltä ajalta.

Vierailija
115/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat miehet ovat ihan hulluina kiinnostuneet itseään nuoremmista naisista.

Jokainen tietää, mikä siinä loppujen lopuksi on takana.

Tunteilla tuskin on mitään merkitystä, nuorehko nainen, hyvässä lihassa oleva, on kaikkien miesten unelmien ykkönen.

Ja paha tuohon on kenenkään mitään sanoa. Jokainen valitsee itse kumppaninsa.

Joskus vaan tulee surku niitä upeita naisia, jotka ovat "kasvattaneet" miehen pitkässä liitossa upeaksi ja monipuoliseksi ja osaavaksi mieheksi.

Ja kun ikääntyminen ja lapsista ja muista asioita vapaa aika alkaa, mies hylkääkin tämän naisen, joka on vuosikymmenien ajan opettanut ja hionut tavallista, tyhmää, kiroilevaa ja osaamtonta tollukkaa.

Sillä kyllähän vuosien opetuksen jälkeen, tyhmempikin mies kelpaa, jos uusi nainen ei ole tarpeeksi älykäs, nähdäkseen miehen todellisen taustan.

Mutta, olkaa hyvä, en tarvitse pettävää ja muita himoitsevaa miestä.

Ja uskokaa tai älkää, kunnollisia ja rehellisiä ja uskollisia miehiä on vielä olemassa!

Vierailija
116/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työuraa aloittelevien täytyy tienata 40v putkeen yli 4000€, jos haluavat eläkettä 2000€.

Vierailija
117/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 48 vuotias ja eläkettä on nyt karttunut 1429€.

Alin eläkeikä on 65v10kk ja silloin arvoitu eläkkeeni olisi 1606€

Tavoite eläkeikä on 67v11kk ja silloin arvioitu eläkkeeni olisi 1790€

Jos jatkan 70 vuotiaaksi asti töissä, niin sitten eläke olisi 1979€

Nyt alkoi vähän ihmetyttää, että millä perusteilla nyt eläkkeellä olevien eläkkeet on laskettu. Isäni on jäänyt eläkkeelle 58 vuotiaana ja hänen eläkkeensä oli noin 3000€, eikä hänen palkkansa nyt mikään ihan mieletön ole ollut, itselläni on nyt parempi palkka, mitä hänelle työelämästä pois jäädessään.

Nyt taisi tulla näppäilyvirhe. Et kai todella väitä, että eläkkeesi karttuisi seuraavien 18 työvuoden aikana vain 177€, eli 10€/kk?

Ennen palkka laskettiin neljän viimeisen työvuoden kahden keskimmäisen perusteella, joten monilla nykyeläkeläisillä on hyvät eläkkeet tuleviin verrattuna.

Näin tässä Varman arviolaskelmassa lukee. Mitä lukuja omassasi on?

Kertynyt, elinaikakertoimella leikattu eläke 1508€. Tavoiteltu eläkeikä 67v. ja arvioitu eläke 3000€, alin mahdollinen eläkeikä 65v.9kk. 

Varaudu siihen, että 3000€:n eläkkeestä menee veroa niin, että käteen jää jotain 2000€. Näin kävi tutulle. Itse saan eläkettä elinaikakerroin ja muuntovähennyksen jälkeen n. 1900€, nettona n. 1600€. Kyllä on kova tuo verotuksen progressio.

Ei juurikaan poikkea palkan verotuksesta.

Vierailija
118/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset jäävät keskimäärin 60-65 -vuotiaina eläkkeelle ja elävät yli kahdeksankymppisiksi, joten kyllä niitä eläkkeitä ehtii useamman vuoden nostamaan. Lisäksi eläkkeitä ei makseta itse itsellensä, vaan kukin työssäkäyvä sukupolvi maksaa silloisten eläkeläisten eläkkeitä.

Se on totta, että eläkeyhtiöiden johtajien palkat ja edut ovat vähintäänkin kyseenalaisia ja lopullisella eläkesummalla harva juhlii lihavista eläkepäivistä.

Vertaas eri ikäryhmien tavoite-eläkeikää elinajanodotteeseen.

Miesten kohdalla ikä on melkein yksi-yhteen, naiset elää hieman pidemään.

https://www.stat.fi/org/tilastokeskus/elinajanodote.html

Kannattaa jäädä elkäkkeelle heti kun pääsee että ehtii edes vähän ulosmittaamaan omia rahojaan.

Ja saa niitä töitä tehdä eläkkeelläkin. Tosin verot kannattaa ottaa huomioon.

Vierailija
119/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeiässä on se hyvä puoli että ei ole elausvelvollisuutta, eikä lainoja, yms elämän suuria kuluja. Ja on niitä säästöjä ja sijoituksia.

Tai sitten se eläkeläisen velaton asunto on menossa putkiremppaan ja onkin yhtäkkiä taas velkaa niskassa. Eikä kaikilla ole säästöjä ja sijoituksia.

Tämä on niin totta. Halvinta on asua velattomassa omakotitalossa, saat itse päättää mitä korjataan ja milloin ja millä summalla. Taloyhtiöiden remontit on törkeän kalliita ja maksat tietysti myös remonteista, joista sinulle itsellesi ei ole mitään hyötyä (autotallien korjaaminen autottomalle, parvekkeiden korjaus parvekkeettomalle...). Vähänkin isompi asunto, niin onkin vastike yli 500€/kk.

Ja antaa vanhan talon lahota ja homehtua pystyyn? Ja ilman remontteja asuminen on ilmaista? Ja erittäin huoletonta asumista, kun liikuntakyky alkaa rajoittumaan?

No joo, itselläni 80 neliötä, putkirempan jälkeen vastikkeet+sähkö+vesi 378 €. Miesystäväni myy talonsa, kun ei jaksa huolehtia siitä enää.

Ohis

XD Ei se hyvinpidetty omakottalo mihinkään lahoa, vaikka olisi täysin huoltamatta 30-vuotta.

Vierailija
120/222 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Nuoremmilla ikäpolvilla eläkeikä karkaa käsistä. Mittari näyttää jo yli 70 vuotta. Voit tehdä töitä 3000e/kk palkalla, ja siitä huolimatta laskuri povaa hädintuskin yli 1000e/kk eläkettä. Edes yli keskituoloinen ei näillä systeemeillä tienaa kunnon eläkettä.

Tuolle on monta syytä, ja sieltä pienemmästä päästä ei ole todellakaan se fakta, että yli 200 miljardin eläkesäästöpotti on jemmattu valtion sijoitusrahastoihin. Nuoret maksavat suurimmaksi osaksi suurten ikäluokkien elämän, ja loput eläkkeistä kerätään verotuksella.

Nuo sijoitusrahat pysyvät nousemassa korkoa siellä missä ovatkin, ja eläkkeissä niitä ei nähdä. Joku politiikko taisi vihjaista, että ne on laskettu osaksi Suomen talouden julkista infraa tehtäessä Euroopan unionin vaatimia talouden tasapainolaskelmia. Niillä Suomen talouden tila saadaan näyttämään mukavan stabiililta Brysselin silmissä.

Älä nyt vttu raahaa EU: ta tähänkin keskusteluun. Kolo homma on Suomen vtuiksi mennyt hallinnointi. Edellisen sukupolven annettiin elää kuin siat pellossa, ja nyt me seuraavat kärsimme siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi