Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikalla oli perehdytystä vain 1,5 päivää

Vierailija
11.09.2025 |

Olen tehnyt samaa työtä aikaisemmin, mutta eri paikassa. Kyseessä on minulle uusi osasto sairaalassa ja on paljon asioita, jotka pitäisi omaksua yhtäkkiä. Ottaa päähän todella paljon, että perehdytystä lupailtiin ja nyt se sitten peruuntui. 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tilanne. Usein perehdyttäjä joutuukin paikkaamaan jonkun toisen sairauslomaa ja uusi tulokas joutuu selviämään omin avuin.

Vierailija
2/16 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 2 tuntia. Todella veemäistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kauan, itse en ole ollut perehdytyksessä koskaan.

Vierailija
4/16 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö perehdytys kestä yleensä pari viikkoa? 

Vierailija
5/16 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä ns. normaalia? Tekisi mieli ottaa asia puheeksi esihenkilön kanssa, mutta en halua mainetta vaikeana 

Ap

Vierailija
6/16 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi olla normaalia, mutta siitä on tehty normaalia. Jotkut jopa kehuskelee "en tarvi perehdytystä" röyhistelyllä. Totuus on, että töitä ei sitten osata tehdä ja ne kastuu muiden niskaan.

Perehdytys on aina työnantajan, rä työntekijän, työn laadun ja asiakkaan etu. Perehdytys helpottaa vanhojen työntekijöiden taakkaa, helpottaa uuden työntekijän stressiä, lisää kaikkien työviihtyvyyttä...

Vaatikaa perehdytys työpaikalla. Sen pitäisi olla itsestään selvä oikeus. 

Vierailija
7/16 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo aika on ihan OK, jos perehdyttäjä on tuon jälkeenkin tavoitettavissa aina, kun tulee eteen asia, jota ei tiedä.

itse olin harjoittelijana teollisuudessa. Työympäristöön tutustuminen ja työtehtävään perehdyttäminen n. 4 tuntia. 1,5 työpäivän jälkeen lähdinkin sitten pitkälle sairauslomalle työtapaturman seurauksena. Hyvää tuuria oli, että selvisin hengissä, eikä edes pysyviä vammoja jäänyt.

Vierailija
8/16 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kyllä vuosi vähintään pitäs olla

Vierailija
9/16 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan perehdytys on sitä, että käsketään lukemaan perehdytyskansio tms. ja allekirjoittamaan, että olet sen lukenut. Ja ei muuta kuin hommiin!

Vierailija
10/16 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi olla normaalia, mutta siitä on tehty normaalia. Jotkut jopa kehuskelee "en tarvi perehdytystä" röyhistelyllä. Totuus on, että töitä ei sitten osata tehdä ja ne kastuu muiden niskaan.

Perehdytys on aina työnantajan, rä työntekijän, työn laadun ja asiakkaan etu. Perehdytys helpottaa vanhojen työntekijöiden taakkaa, helpottaa uuden työntekijän stressiä, lisää kaikkien työviihtyvyyttä...

Nykyään vaikea vaatia mitään, kun on osa-/määräaikainen soppari. 

Vierailija
11/16 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö perehdytys kestä yleensä pari viikkoa? 

Pitäisi ja pitäisi. Osastolla pitäisi olla aina tietty määrä hoitajia tarpeeksi, jotta yksi ihminen ei joutuisi olemaan vastuussa koko lafkasta. Mutta kas kummaa, näin ei koskaan ole.

Vierailija
12/16 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu osaako hommat etukäteen, vaikka osasto eri. En muista kyllä että olisin yhtä kestoista perehdytystä hoitoalalla saanut koskaan paria tuntia pidempään ja sitten joku työnlomassa neuvoi. Sh:n hommia tein yli 15v. Nyt uudessa työssä jo useamman vuoden ja sama juttu täällä. Itse en koe sitä ongelmaksi, mutta tuntuisihan se pahalta, jos ei tiedä mitä pitäisi tehdä.

Vierailija
13/16 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni hoitotyöhön perehdytys kesti 2 viikkoa. Kyseessä erikoissairaanhoidon vuodeosasto. Aloitin 2 vuotta sitten.

Joten tuo 1,5 päivää on erittäin lyhyt aika. Minusta sinulla on oikeus vaatia enemmän perehdytystä.

Ehkä taustalla on kurjistunut taloustilanne - erään sairaanhoitajan mukaan 90-luvun laman aikana oli yleistä että heti uran alussa perehdytystä sai vain yhden vuoron ajan ja sitten oli omillaan. 

Vierailija
14/16 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, kyllä vuosi vähintään pitäs olla

Esim vastasyntyneiden teholla kyllä. 

Vierailija
15/16 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opettajan sijaisena ensimmäistä kertaa eläessäni. Perehdytys oli sitä, että pari päivää ennen töiden alkua sain opetusmateriaalit ja tiedon, missä mennään minkäkin ryhmän kanssa. Puoli tuntia ennen ensimmäistä opetustuntia sain kasan käyttäjätunnuksia (Wilma, Pedanet, sähköposti yms.) Ja ei muuta kuin luokkaan.

Muutaman viikon kuluttua aloin ihmettelemään, miksi tiettyjä asioita ei ole minulle kerrottu. Kysyin, onko tosiaan yksityisyydensuoja niin tiukka, ettei näitä asioita voi sijaisille kertoa. Helpottaisi todella paljon työtäni, jos tietäisin näitä asioita. Minulle kerrottiin, että ne tiedot oli laitettu minulle Wilma-viestinä 2 viikkoa ennen työn alkamista. Eli 2 viikkoa ennen kuin aktivoin tunnukseni ko. järjestelmään. En siis koskaan saanut niitä viestejä, koska ne oli lähetetty aktivoimattomaan tiliin. En myöskään saanut tietoja silloin, kun niitä kysyin, enkä uutta viestiä niistä.

Vierailija
16/16 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään vaikea vaatia mitään, kun on osa-/määräaikainen soppari. 

Niin tarkoitin oikeastaan, että vanhojen työntekijöiden pitää vaatia se perehdytys uusille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi