Kuinka kauan jollain toisella menisi oppia työsi?
Ainakin sille tasolle, että voisi tehdä työsi (lähes) itsenäisesti? Joskus mietin ravintolahommissa, että joku voisi tunnin perehdytyksellä tehdä osan vuoroista ja taas jotkin vastuuvuorot olisivat tarvinneet ehkä parin kuukauden perehdytyksen ihmisestä ja kokemuksesta riippuen. Toisaalta taas tietynlaisilta luonteilta kymmenien työntekijöiden hallinnointi ja kaiken muunkin pitäminen hallinnassa ei onnistuisi edes vuosien jälkeen. Toisaalta aloitin itse muutama viikko sitten it-alan hommat, joihin yleisellä tasolla parin vuoden koulutus, enkä osaa vieläkään omaa tehtävääni (eikä sitä odotetakaan) :D
Kommentit (141)
Jos työnkuva on sellainen, että voi kysyä aina neuvoa kokeneemmalta työntekijältä tai että ylipäätään saa ohjeistusta siitä, mitä tehdä kulloinkin niin varmaan viikko pari menee. Meidän pisteessä on erilaisia palveluita että kyse ei ole vaan siitä, miten tuotteita piipataan kassasta. Mutta kuten aiemmissa kommenteissa todettu, niin riippuu kovasti persoonasta ja ihmisestä ylipäätään.
Meillä on ollut työkkärin kautta harjoittelija ja kyllä hän puoli vuotta veivaili asioita, on nyt ainakin matkalla kohti itsenäisempää työotetta. Tehtävät nyt sinällään ei mitään vaikeita ole, mutta pitää hallita kokonaisuus, muistaa kaikki, osata kysyä neuvoa.
Mutta jos taas mietitään mun työnkuvaa, joka ratkon ongelmia..mun tietotaitoa ei nyt ihan lyhyessä ajassa saa (mulla on pari vastuualuetta), ehkä pari vuotta jos on motivoinut ja tietoisesti opettelee lisää, on kiinnostunut, siinä ehtii jo useammanlaisia tapauksia tulla vastaan. Toisaalta mun nykyinen esimies on ollut pari vuotta ja kysyy multa noissa erikoisalueissa neuvoa.
Joku kirjoitteli, että "prosessit voi kuvata ja toimia sitten niiden mukaan". Niin meillä tehdäänkin ja kyllä normaali ihminen oppii muutamassa päivässä jo niitä. Mutta aika nopsaan tulee erikoistilanteita, joita kokemattomampi ei hallitse. On paljon nippelitietoa ja sellaista "poikkeus vahvistaa säännön" -tietoa. Lisäksi tulee muutoksia myös, vaatii sopeutumista.
Olen myyjä.
Riippuu siitä, kuinka hyvin työn pitää tulla tehdyksi. Itse olen ollut opettajana noin 25 vuotta ja tuntuu, että nyt olen jotakin oppinut opettamisesta ja oppilaiden kohtaamisesta. Olen opettanut lähes aina eritasoisia ja erilaisia erityisryhmiä.
Tietysti nuorempana osallistui kaikenmaailman projekteihin ja kehittämiseen enemmän kuin nykyään. Silloin energiaa meni paljon myös muihin asioihin kuin oppilaisiin.
Tällä hetkellä pääpaino on ihan siinä perustyössä ja oppilaissa. Silloin jaksaa opettaa ja selittää, ohjata ja auttaa. Tuon, kun tekee kunnolla niin oppitunneilla on mukava fiilis minulla ja oppilailla, suurimman osan aikaa. Kasvatuksen ja ohjaamisen pyrin tekemään etupainotteisesti, en vasta sitten, kun luokassa tilanne on kriisiytynyt.
Eli minulla kesti aika pitkään oppia hyväksi opettajaksi.
Noin 2 viikkoa, olen kaupassa töissä.
Vierailija kirjoitti:
10-20 vuotta. Vaativa asiantuntijatyö, edellyttää tutkijakoulutuksen.
Tutkijakoulutus?? Kuka tahansa voi ruveta tutkijaksi.
Ehkä noin viisi vuotta hyvin opastettuna. Jos minulla on mennyt 25 vuotta, niin tuskin kovin moni on viisi kertaa tehokkaampi oppimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10-20 vuotta. Vaativa asiantuntijatyö, edellyttää tutkijakoulutuksen.
Tutkijakoulutus?? Kuka tahansa voi ruveta tutkijaksi.
Kuka tahansa voi ryhtyä miksi tahansa, mutta pärjääkö, se on toinen juttu.
Ehkä vähintään 10 vuotta. Useimmilla meillä on takana n. 20 vuoden koulutus, joka aloitetaan lapsena. Soitonopettaja.
Vaikea arvioida, sillä itsellenikin työ vaatii jatkuvaa opiskelua ja ihmettelyä. Olen tilintarkastaja, ja taustaltani KTM + muutama vuosi tilitoimistokokemusta ennen alalle tuloa. Toki kokeneemmalta saa neuvoja, mutta on kyettävä itsenäiseen otteeseen, hallittava vero- ja laskenta-asiat monentyyppisille toimialoille sekä kyettävä neuvomaan asiakasta kirjanpidollisissa kysymyksissä. Pystymetsästä tulevalle voisi olla aikamoinen kylmä suihku, mutta kyllä tätä normaaliälyinen ihminen oppii - pitää vaan olla motivaatiota pitää itsensä ajan tasalla. Jos on hieman laskentataustaa, nykyisiin työtehtäviini solahtaa varmaan parin vuoden sisään helpohkosti.
Oon aineenopettaja. Jos joku ois koulutettu pedagogisesti ja ns hyvä tyyppi ja mies ja olis hyvät tiedot tekstilajeista ja kirjallisuudesta niin varmaan kuukaudessa ois sisällä hommassa. Jos taas joku random valittais niin sen 5v yliopistossa ja lukio,.
Vierailija kirjoitti:
Moni luulee työnsä olevan jotenkin ainutlaatuisen vaikeata, vaikka ne voi tehdä melkein kuka vain....
Kukaan ei ole korvaamaton. Monissa paikoissa on kirjoitettu ylös prosessit miten asiat tehdään. Jonkun kupsahtaessa voidaan paperien avulla tehdä tehtävät.
Moni ei kuitenkaan tee työtä vakioprosession kanssa, vaan kehittää ja luo uutta. Tällaisessa työssä tarvitaan intuitiota, eikä mitään ohjeita ole. Tällaisessa työssä auttaa älykkyys, elämänkokemuksen kautta tullut viisaus, erilaiset henkiset ominaisuudet luovuus, loogisuus tai järjestelmällisyys. Esimerkkinä matematiikan opettajaksi eivät kaikki sovellu koskaan, koska kaikille edes koulutus ei mene päähän. Vaativat asiantuntijatehtävät ovat lähes kaikki tällaisia töitä.
2-3 vuotta ainakin. Vastaan yksin isosta osasta erään suuryrityksen suunnittelu ja tuotetietojärjestelmistä.
Siksi YT:kin aina rentoa aikaa minulle, olisivat k*sessa ilman minua kun lähes 2000 ihmistä ympäri maailmaa tarvii minun lähes yksin ylläpitämiä järjestelmiä jokapäiväisessä työssään.
Teknisen taustan omaava projektipäällikkö (DI) ohjelmistoalalla, 10 vuotta työkokemusta. Sanoisin, että aika pitkään menisi, jos ei ole valmiiksi edes alalla. Vuosien opiskelu ja työkokemuksen kerääminen päälle.
Kaikki ovat oppineet siinä muutaman päivän koulutuksen aikana. Monta erilaista työpistettä, mutta ei ole mitään rakettitiedettä. Tietysti pitää osata myös olla ihana asiakaspalvelija 🙃
Ehkä 1 kk jos koko ajan vain perehdyttäisi. Toimenkuvani pienessä yrityksessä todella laaja, mutta vain muutama lainsäädännöstä tuleva tehtävä jota ei maalaisjärjellä pystyisi päättelemään.
Vierailija kirjoitti:
Oon aineenopettaja. Jos joku ois koulutettu pedagogisesti ja ns hyvä tyyppi ja mies ja olis hyvät tiedot tekstilajeista ja kirjallisuudesta niin varmaan kuukaudessa ois sisällä hommassa. Jos taas joku random valittais niin sen 5v yliopistossa ja lukio,.
Miksi pitää olla mies voidakseen tehdä työtäsi?
Kaikki osaa tehdä mun työtä helposti ainakin omasta mielestään!
Kolme ja puoli vuotta peruskoulupohjalla, kaksi ja puoli lukiopohjalla, yksi ja puoli jos on kemiaa yliopistossa lukenut. Hyvä englanninkielen taito on tarpeen niin jos sitä ei ole, sen opiskelut päälle. Teollisuuslaborantti.