Kuinka kauan jollain toisella menisi oppia työsi?
Ainakin sille tasolle, että voisi tehdä työsi (lähes) itsenäisesti? Joskus mietin ravintolahommissa, että joku voisi tunnin perehdytyksellä tehdä osan vuoroista ja taas jotkin vastuuvuorot olisivat tarvinneet ehkä parin kuukauden perehdytyksen ihmisestä ja kokemuksesta riippuen. Toisaalta taas tietynlaisilta luonteilta kymmenien työntekijöiden hallinnointi ja kaiken muunkin pitäminen hallinnassa ei onnistuisi edes vuosien jälkeen. Toisaalta aloitin itse muutama viikko sitten it-alan hommat, joihin yleisellä tasolla parin vuoden koulutus, enkä osaa vieläkään omaa tehtävääni (eikä sitä odotetakaan) :D
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Hassuja nämä vastaukset "jos jo valmiiksi osaisi x y z" - no kai joku voisi tehdä päivän perehdytyksellä sitten, jos oletetaan että hän osaisi jo kaiken 🙄.
Paljon mielenkiintoisempi on vastata kysymykseen sillä ennakko-oletuksella, että työhön otettaisiin ns kadunhenkilö, joku jolla ei ole ollenkaan alan koulutusta, ja jolla ylipäätään on tietotaito samalla tasolla kuin keskimääräisellä Pulliaisella. Tyyliin kampaaja lääkäriksi tai lääkäri sähköinsinööriksi.
Mitä mielenkiintoista tuossa on? Miksi kampaaja hakisi lääkärin pestiä, ja ennen kaikkea miksi sellainen tulisi valituksi tehtävään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, että kääntäminen on muuten vaikeaa, mutta silti raamattu on osattu kääntää Hepreasta ihan täysin virheettömästi sellaisenaan :D.
Hyvä esimerkki siitä miten väheksyy kääntäjän työtä, kun ei itse tiedä tai tajua asiasta mitään, vaan perustaa mielipiteensä pelkkään uskomukseen. Olet siis väärässä.
Raamattu on kirjoitettu usealla kielellä, sekä vanhalla heprealla että aramean kielellä, ilmeisesti osa myös koineella, joka oli kreikkaan perustuva sekamurre.
Ensimmäinen käännös muille kuin Lähi-idän kielille on Septuaginta eli raamatun kreikankielinen versio.
Heprean ja kreikan versioista käännettiin sitten ensimmäinen latinankielinen versio Vulgata.
Jo noissa alkuperäisissä teksteissä on virheitä - koska ne perstuivat vanhempiin erillisiin teksteihin. Ja ensimmäisissä käännöksissäkin oli virheitä - niistä kuuluisin on Septuagintan väärä käännös jossa Mooseksella kerrottiin olevan sarvet päässä (eikä kehä päänsä ympärillä tms.). Tämä erhe jatkui aina rensessanssiaikaan asti ja siksi Michelangelon Mooses-veistoksella on todellakin sarvet päässä.
Tämän jälkeen käännöksiä on tehty lukemattomia ja eri aikoina sekä eri uskonnollisissa ryhmissä raamattu on kääntynyt eri tavoin.
Raamatun käännöstapojakin on kehittynyt useita erilaisia, joita varmaan sovelletaan tapauskohtaisesti. Siksi meilläkin suomenkielisen raamatun käännökset ovat erilaisia. Espanjankielellä on olemassa ainakin 36 eri käännösversiota.
Suomenkielellä luterilaisilla on myös tapana myös uusintaa käännöksiä, emme enää käytä Mikael Agricolan 1500-luvun tekstejä. Luterilaisessa kirkossa käytetty käännös on vuodelta 2017. Suomalaisessa 1930-luvun versiossa esintyy mm. kuuluisa lihakorppikotka, joka lienee oikolukijan virheellinen korjaus.
Tämän lisäksi tutkijat ovat menneet syvemmälle käännöksiin ja osoittaneet, kuinka valitut sanat tai käsitteet on eri aikakausina valittu ajan asennemaailman mukaan.
Et nyt näemmä ymmärtänyt alkuunkaan mistä on kyse.
Kaiken tuon jälkeen uskikset väittävät edelleen kirkkain silmin että kyseessä on erehtymätön jumalan sana...
Olen tehnyt tätä työtä 7 vuotta enkä itsekkään vielä tiedä ja osaa kaikkea, eikä kukaan mukaan osaa/tiedä. Tätä työtä on mahdoton opettaa eteenpäin, vaatii ennen kaikkea kokemusta, koska melkein jokainen keissi on poikkeuksen poikkeuksen poikkeus. Siinäpä miettii työnantaja kannattiko poistaa meiltä bonukset ym. kun nyt 3 tätä työtä tehnyttä kaikki ovat hakeneet talosta ulos. Suomi on siitä merkillinen maa, että työstä ja vaivannäöstä ei pitäisi JOUTUA maksamaan. Työntekijöiden pitäisi ihan ilokseen tulla töihin ja vapaa-ajallakin opetella työjuttuja..
N33
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt tätä työtä 7 vuotta enkä itsekkään vielä tiedä ja osaa kaikkea, eikä kukaan mukaan osaa/tiedä.
Eli kuka vaan voisi tehdä sitä ilman mitään perehdytystä.
5 minuuttia. Vanhustenhoitaja. Vaipat vaihtoon ja dementikoille mössöä naamaan.
Uskomattomia mammoja tässä ketjussa, kaikki ovat jotain asiantuntijoita jne. joiden töiden oppimiseen menee vähintään 1-2 vuotta, näinköhän oikeasti...
Minun työtä ei osaa tehdä ilman koulutusta siihen. Luvat ja lisenssit pitää olla sen jälkeen. Eri paikoissa vielä vaaditaan oma perehdytys. Jos ei opi kunnolla ei sitä siten voi sellä olla töissä. Voi joutua tekemään vähän vähemmän vaativaa , kunnes oppii ne kinkkisemmät. Kukaan ei hallitse kaikkea alaan kuuluvaa. Apua kyllä ellei ole yksin yöllä töissä.
Opetan luovaa kirjoittamista. Viisi vuotta meni, että pääsin tähän pisteeseen. Täysin mahdollista on opetella, mutta useimmilta jää matka kesken eikä siinä mitään. Olen laittanut kirjoittamisen elämässäni etusijalle kaikki nämä vuodet. Useimmat ihmiset eivät tee niin. Useimmista ihmisistä ei tule kirjailijoita tai kirjoittamisen opettajia. Joistain niistä, jotka laittavat kirjoittamisen etusijalle, voi tullakin.
Riippuu henkilöstä kuinka nopeasti oppii, mutta noin 1,5-2v varmaan, että osaisi sujuvasti.
Sädehoitoklinikalla. Pitää olla ensin koulutus ja luvat sitten perehdytys. Isotoopit vaikeita toisille. Aika spesiaaliala. Koulutukseen pitää osallistua jatkuvasti. Monet voivat kokea liian raskaaksi. Tekniikasta tykkääville sopii .
Kyllä varmaan tiimin vetämisen voisi muutamassa päivässä tai viikossa oppia. Itsellä meni tähän päälle 3-4kk oppia tarpeelliset järjestelmät. Jos otetaan huomioon omaan tiimiin kuulumattomat järjestelmät, jotka vaikuttavat välillisesti niin sanoin 3-4 vuotta ja henkilöllä olisi aika hyvä ymmärrys kokonaisuudesta. Itse olen ollut firmassa 8 vuotta.
Sanoisin, että superlahjakkuudella muutama kuukausi. Lahjattomalla loppuikä. Taviksella vuosia. IT-ala.
Tyhjästä? 4v, Mutta korvaamaan ei ole ellei ekana synny oikeaan perheeseen ja keksin parempaa tulonlähdettä tai kuolen pois. Näillä näkymin työpaikka katoaa maailmasta mun kanssa.
Ilman sopivaa koulutusta tai erittäin hyviä kirjoitustaitoja ja kommunikointikykyjä, alan ymmärrystä ja älykkyyttä ei ehkä oppisi ollenkaan. Muutoin vuosi tai pari. Kyse on ennemminkin siitä, että organisaatio ja sen säännöt ovat niin monimutkaisia. Työssä vaaditaan nopeutta ja itsenäistä päätöksentekokykyä. Ja päätösten pitää mennä nappiin kerrasta.
Viestintäpäällikkö, julkinen organisaatio
Jos ihan koulunpenkiltä tulisi niin varmaankin useampi vuosi. Jos on jo ohjelmistosuunittelu tai taloushallintoohjelmistoista historiaa ennestään, niin kuin tulijoilla yleensä on, niin sisäänajo on 1-2v riipuen henkilöstä. Jos kummatkin osa-aluet on tuttuja (mieluiten ripauksella lakipuolta) niin vuodessa oppinee. Työ on siis näiden kahden osa-alueiden yhteensovittamista: taloushallinnon tarpeiden arviointia ja käytännön toteutuksen suunnittelua taloushallintojärjestelmiin.
Vaikeutena lähinnä muistaa paljon asioita ja yhdistellä eri lähteitä voidakseen arvioida kohtuu nopeasti miten muutos parhaiten sopii (vai sopiiko ollenkaan) senhetkiseen tai tulevaan tekniseen arkkitehtuuriin.
Liiketoimintaanalyysi, tekninen/taloudellinen/laillinen toteutettavuustutkimus ja ylätason arkkitehtuurikuvaukset. Siitä eteenpäin sitten neuvonantajarooli varsinaisen toteutuksen (jossa idea muotoutuu lopulliseen muotoonsa koska agile) ja lopulta ylläpidon aikana. Hommaa riittää siis ensi-ideasta aina tuotteen kuolemaan asti monessa rinnakkaisprojektissa ja kaiken tämän oppiminen vie sen ajan.
Riippuu ihmisestä ,
Toinen oppii helpolla ja toinen ei ikinä.
Maanrakennus koneen kuljettaja
Vierailija kirjoitti:
Opetan luovaa kirjoittamista. Viisi vuotta meni, että pääsin tähän pisteeseen. Täysin mahdollista on opetella, mutta useimmilta jää matka kesken eikä siinä mitään. Olen laittanut kirjoittamisen elämässäni etusijalle kaikki nämä vuodet. Useimmat ihmiset eivät tee niin. Useimmista ihmisistä ei tule kirjailijoita tai kirjoittamisen opettajia. Joistain niistä, jotka laittavat kirjoittamisen etusijalle, voi tullakin.
työsi voi täysin feikata kunhan ei ole esiintymiskammoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työsi voi täysin feikata kunhan ei ole esiintymiskammoa.
niin voi poliitikotkin
Catering, Ravitsemustiede, Laitoshuoltaja, Esimieskoulutus, Yrittäjyyskoulutus, Korkeakoulu, Emäntäkoulu........ yms. Kondiittori-Elintarvikealan koulutus..........
Ymmärrän tämän.
Mun työssä tulee muutoksia, vuoden sisään on nyt tullut muutama muutos, käytäntöjä muuttuu. Pitää olla sellainen luonne, että hyväksyy tämmöisen.
Omassa työssä riittää, että lukee säännöllisin väliajoin tiedotteet ja ohjeita löytyy. Kaikki tieto siis löytyy, kun vain etsii. Kuitenkin mun työssä on käynyt niin, että kun mulle nippelitiedon omaksuminen on helppoa, menen vaan nopeasti siinä muiden ihmisten edelle.
Eli se riippuu vaan kunkin orientaatiosta. Monien orientaatio on se, että työt vaan pötkähtää valmiina pullana eteen. Sen takia on kuilu minun ja tällaisten ihmisten välillä. He varmaan sanovat, että työ on helppoa, kun ei tarvi selvittää mitään asioita, jos on jotain erikoista. Tai vastuun saa sysättyä aina muille ylipäätään.
Kyllä mulla on ollut perehdytettävänä myös nopeita oppijoita, mutta sellaisia on harvassa.
Edelleen: meillä on myös monia muita palveluita kassakoneen käytön lisäksi, kerron vain kuriositeettinä niille, joiden mielestä myyjän työtä voi vaikka apina tehdä.
Terv. myyjä