Uusi työkaveri jatkuvasti sairaslomalla
Uusi työkaveri aloitti noin kolme kuukautta sitten. Ekat pari viikkoa meni hyvin, pääsi hommiin sisälle hyvin, ahkeran ja tunnollisen oloinen. Sen jälkeen alkoi saikuttaminen, ja noiden alun kahden viikon lisäksi täysiä viikkoja on ollut tasan yksi. Muuten on milloin flunssaa, milloin migreeniä, milloin mahatautia. Kauanko saikuttelua on katsottava?
Ainiin, henkilöllä ei ole mitään perussairautta, joka selittäisi jatkuvat poissaolot. Tai sitten valehteli siitä työhaastattelussa (olin mukana haastattelussa, ja kohdassa "haluatko kertoa meille jotain muuta vielä" oli yhtenä vastauksena, että on perusterve ihminen).
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Koeajan merkitys on juuri siinä, että se mahdollistaa työsopimuksen purkamisen puolin ja toisin ilman normaalia purkuperustetta. Työsopimuslain mukaan koeaikapurkua ei nimittäin ole lupa tehdä syrjivällä eikä koeajan tarkoitukseen nähden vieraalla perusteella.
Sallittuja ovat kaikki sellaiset perusteet, jotka aidosti ja tosiasiallisesti liittyvät työntekijän soveltuvuuden arviointiin. Oikeuskäytännössä on hyväksytty perusteina koeaikapurulle esimerkiksi työtuloksen tai työn laatuun liittyvät puutteellisuudet tai myöhästymiset ja luvattomat poissaolot työpaikalta. Lisäksi hyväksyttävinä perusteina on pidetty työntekijän yleistä sopimattomuutta työhön tai työn erityisiin olosuhteisiin.
Vaikka tavanomainen ja lyhytaikainen sairastelu ei ole sallittu peruste, voi koeaikana alkanut pitkä sairausloma oikeuttaa koeaikapurkuun. Tällöinhän koeajan tarkoitus jäisi täyttymättä, kun pitkän sairauspoissaolon vuoksi työntekijän soveltuvuutta työhön ei voitaisi todeta.
Erityisesti kannattaa huomata, että enää eivät taloudelliset ja tuotannolliset syyt oikeuta työnantajaa tekemään koeaikapurkua.
Alkaako valjeta? Syytä ei tarvitse kertoa, ellei työntekijä sitä kysy. Silloin voi todeta, että työntekijä on sopimaton työhönsä. Harva lähtee oikeesti taistelemaan oikeuteen varsinkin kun firmoilla tuppaa olemaan yleensä osaavia lakimiehiä asiaa hoitamassa. Lisäksi jos jatkuvasti on saikulla, sekin voi olla peruste koeajalla purkaa. Fiksu työnantaja pohtii tarkkaan, minkä perusteen valitsee.
Kaikki työnantajat eivät ole (tässäkään) fiksuja :D Mutta joka tapauksessa hankalia riitautettavia, vaikka epäkohtia löytyisikin.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää miten naiivia porukkaa. Eli koeaikapurussa ei kerrota oma-aloitteisesti mitään syytä. Jos työntekijä/työnantaja sitä sitten kysyy, annetaan tietysti joku asiallinen syy. Esim. työpaikan ilmapiiriin liittyvä syy on aika hankala ruveta riitauttamaan. APn tapauksessa voi hyvin käyttää ettei suoriudu työstään riittävällä tasolla (ei tietenkään suoriudu koska ei ole paikalla, saikuttamista ei vaan sanota suoraan syyksi)
Ei kai kukaan ole niin tollo, että sanoo ääneen syyksi esim. raskauden....
No joskus ovat tolloja, ja harvoja tapauksia on näin voitettukin.
Menin uuteen työhön, johon kuljen paikallisjunalla. Aiemmin kuljin pyörällä. No, huomasin että ilmeisesti junasta sainkin sitten ekan puolen vuoden aikana kaikki mahdolliset pöpöt ja taudit, vaikka olin ollut vuosia uskomattoman terve.
En tosin jäänyt pois töistä ennen kuin poskiontelotulehdus nousi otsaonteloon ja jouduin operaatioon sen vuoksi. Mahtoivat uudet työkaverit ihmetellä, kun olin AINA sairaana töissä.
Pikku hiljaa tilanne tasaantui ja nykyään olen taas ns. perusterve. Olisi ollut kamalaa saada vielä potkutkin sen ainaisen sairastelun lisäksi!
Joku työkaveri kerran mainitsi, että ”eikös sinulla ole se astma tai jotain” ja kun kiistin jyrkästi ja kysyin syytä käsitykselle, hän mutisi jotain että hänestä tuntuu että yhteen aikaan yskin ja niiskutin ihan jatkuvasti. No niin kyllä teinkin.
Mutta on tietysti mahdollista, että jos muutenkaan kyseistä ihmistä ei tunnu hommat ja työyhteisö viehättävän, saikuttelu johtuukin jostain muusta. En ymmärrä mikset juttelisi avoimesti hänen kanssaan ja kyselisi, miten tämä ihminen voi ja miten viihtyy työssä. Ehkä sanoisin myös, että pelkäät niin monen poissaolon vaikuttavan epäedullisesti hänen asemaansa.
Tilanne vaan pahenee jos saa vakipaikan eli koeaikapurku, sopimaton työtehtävään.
Hometta kotonansa? Voi aiheuttaa oikeasti sairastelua.
Väkivaltainen parisuhde jonka jälkiä peittelee?
Näitä elämäntapasaikuttelijoitahan on niemet ja notkot täynnä, pahin pesäke tietysti julkinen sektori, jossa nuoretkin muuttuvat vakipestin saatuaan heti vanhoiksi ja raihnaisiksi. Mäkeen vaan, vielä kun ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellet ole esimiesasemassa, asia ei sinulle kuulu.
Periaatteessa olen hänen tiimiesimies/lähiesimies, tosin meidän tiimissä on vain me kaksi. AP
Olet sitten harvinaisen huono työssäsi, jos sinusta asia kuuluu selvittää vauvapalstalla. Ilmeisesti et ole kuitenkaan mikään oikea esimies vaan lähinnä joku tiimin vastaava tms. Jokainen ihan oikeasti esimiesasemassa oleva ymmärtää, että muiden tietoja ei revitellä internetin foorumeilla edes nimettömänä. Miten olet päässyt tuohon asemaan ilman, että tällaiset perusasiat on opetettu? Oikeasti todella törkeää käytöstä sinulta. Nuo asiat selvitetään työterveydessä.
Tuliko mieleen, että tässä on jo voitu muuttaa yksityiskohtia (sukupuolta, titteliä, aikalinjaa, sairauksia jne) niin, ettei henkilöä pysty mitenkään tunnistamaan. Tämähän ei myöskään välttämättä tapahdu Suomessa. AP
Apllä meni pelkokusi housuun. 🤣😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa olen hänen tiimiesimies/lähiesimies, tosin meidän tiimissä on vain me kaksi. AP
Olet sitten harvinaisen huono työssäsi, jos sinusta asia kuuluu selvittää vauvapalstalla. Ilmeisesti et ole kuitenkaan mikään oikea esimies vaan lähinnä joku tiimin vastaava tms. Jokainen ihan oikeasti esimiesasemassa oleva ymmärtää, että muiden tietoja ei revitellä internetin foorumeilla edes nimettömänä. Miten olet päässyt tuohon asemaan ilman, että tällaiset perusasiat on opetettu? Oikeasti todella törkeää käytöstä sinulta. Nuo asiat selvitetään työterveydessä.
Tuliko mieleen, että tässä on jo voitu muuttaa yksityiskohtia (sukupuolta, titteliä, aikalinjaa, sairauksia jne) niin, ettei henkilöä pysty mitenkään tunnistamaan. Tämähän ei myöskään välttämättä tapahdu Suomessa. AP
Huoh, ei mennyt, mutta en jaksa vääntää teidän kanssa eto-asiasta. Te ette pysty mitenkään päättelemään, että kuka tämä henkilö on, kuka minä olen, mitä me tehdään ja missä. Jos sinä saikutat siellä, niin se ei minua kiinnosta. Minua kiinnostaa tässä kohtaa vain oma jaksaminen. AP
Kannnattaa varmaan ihan suoraan kysyä että mikä on etttei työt maita.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on sinun velvollisuutesi työkaverina pitää hänelle puhuttelu ja kehottaa lopettamaan sairastelu.
Uskon, että saat parannettua hänen migreeninsä välittömästi.
"Kehottaa lopettamaan sairastelu" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh, ei mennyt, mutta en jaksa vääntää teidän kanssa eto-asiasta. Te ette pysty mitenkään päättelemään, että kuka tämä henkilö on, kuka minä olen, mitä me tehdään ja missä. Jos sinä saikutat siellä, niin se ei minua kiinnosta. Minua kiinnostaa tässä kohtaa vain oma jaksaminen. AP
No hittoako sitten täällä valitat, mitä luulet sen auttavan sinun jaksamiseesi? Toisekseen mistä sinä tiedät, milloin mistäkin syystä tuo henkilö on saikulla? Asiahan kuuluu vain esimiehelle, eli kuka teillä juoruaa toisten asioista siellä vasten sääntöjä?
Nämä on näitä "periaatteessa esimiehiä". Tämmöisen periaate-esimiehen takia lähdin töistä. Nyt saan tehdä tulevat työni rauhassa.
Eiköhän ap:n olisi parasta keskustella esimiehilleen tai työterveydelle omasta jaksamisestaan? Jotainhan tälle tilanteelle pitää tehdä ennen kuin ap joutuu itsekin pidemmälle sairauslomalle.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ap:n olisi parasta keskustella esimiehilleen tai työterveydelle omasta jaksamisestaan? Jotainhan tälle tilanteelle pitää tehdä ennen kuin ap joutuu itsekin pidemmälle sairauslomalle.
Kyllähän minä sen tulen tekemäänkin. Ehkä halusin vain tuulettaa ajatuksia tai hakea vertaistukea tai muita, joita jatkuva saikutus ihmetyttää. AP
Samantyyppinen juttu oli ihan äskettäinkin.Työkykyneuvottelu,poissa oloista.Lopputulos LOPPUTILI.Ei ole sopiva henkilö työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän minä sen tulen tekemäänkin. Ehkä halusin vain tuulettaa ajatuksia tai hakea vertaistukea tai muita, joita jatkuva saikutus ihmetyttää. AP
Ja samalla lintsasit töistäsi, syyllistyittyökaverisi asioitten levittelyyn.
Olet paska ihminen ja surkea työkaveri, ei ihme, että ihmiset lähelläsi sairastuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta pystymme päättelemään hyvin paljon ja mikään päätelmä ei ole painokelpoinen.
Sinä ja kaltaisesi myrkytätte työpaikat, juoruilu ja kyttäys on mielipuuhaanne, luuhaatte päivät netissä, kuten sinäkin olet ahkerasti koko päivän tehnyt.
Ei ihme että työkaveri sairastui.
Olet myrkky joka pilaa maailman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuusi tuntia tänään olet palstaillut ja kertonut vaanivasta työuupumuksesta. Vaaniihan se tällä työtahdilla 😂
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on sinun velvollisuutesi työkaverina pitää hänelle puhuttelu ja kehottaa lopettamaan sairastelu.
Uskon, että saat parannettua hänen migreeninsä välittömästi.
Lapseni kohdalla opettaja yritti tuota keinoa. Sitten änisi vanhempainvartissa kuinka sairastelu ei ole loppunut vaikka siitä on huomautettu 😆
Teki vielä lasunkin sen sairastelun takia 🥳
Nämä toimet eivät kuitenkaan millään tavalla edistäneet lapsen sairastelun syyn selvittämistä. Lopulta lääkärit siinä onnistuivat, mutta se ei ollut opettajan ansiota.
Voi hyvää päivää miten naiivia porukkaa. Eli koeaikapurussa ei kerrota oma-aloitteisesti mitään syytä. Jos työntekijä/työnantaja sitä sitten kysyy, annetaan tietysti joku asiallinen syy. Esim. työpaikan ilmapiiriin liittyvä syy on aika hankala ruveta riitauttamaan. APn tapauksessa voi hyvin käyttää ettei suoriudu työstään riittävällä tasolla (ei tietenkään suoriudu koska ei ole paikalla, saikuttamista ei vaan sanota suoraan syyksi)
Ei kai kukaan ole niin tollo, että sanoo ääneen syyksi esim. raskauden....