Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työkaveri jatkuvasti sairaslomalla

Vierailija
30.01.2020 |

Uusi työkaveri aloitti noin kolme kuukautta sitten. Ekat pari viikkoa meni hyvin, pääsi hommiin sisälle hyvin, ahkeran ja tunnollisen oloinen. Sen jälkeen alkoi saikuttaminen, ja noiden alun kahden viikon lisäksi täysiä viikkoja on ollut tasan yksi. Muuten on milloin flunssaa, milloin migreeniä, milloin mahatautia. Kauanko saikuttelua on katsottava?

Ainiin, henkilöllä ei ole mitään perussairautta, joka selittäisi jatkuvat poissaolot. Tai sitten valehteli siitä työhaastattelussa (olin mukana haastattelussa, ja kohdassa "haluatko kertoa meille jotain muuta vielä" oli yhtenä vastauksena, että on perusterve ihminen).

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ellet ole esimiesasemassa, asia ei sinulle kuulu.

Periaatteessa olen hänen tiimiesimies/lähiesimies, tosin meidän tiimissä on vain me kaksi. AP

Olet sitten harvinaisen huono työssäsi, jos sinusta asia kuuluu selvittää vauvapalstalla. Ilmeisesti et ole kuitenkaan mikään oikea esimies vaan lähinnä joku tiimin vastaava tms. Jokainen ihan oikeasti esimiesasemassa oleva ymmärtää, että muiden tietoja ei revitellä internetin foorumeilla edes nimettömänä. Miten olet päässyt tuohon asemaan ilman, että tällaiset perusasiat on opetettu? Oikeasti todella törkeää käytöstä sinulta. Nuo asiat selvitetään työterveydessä.

Tuliko mieleen, että tässä on jo voitu muuttaa yksityiskohtia (sukupuolta, titteliä, aikalinjaa, sairauksia jne) niin, ettei henkilöä pysty mitenkään tunnistamaan. Tämähän ei myöskään välttämättä tapahdu Suomessa. AP

Apllä meni pelkokusi housuun. 🤣😂

Huoh, ei mennyt, mutta en jaksa vääntää teidän kanssa eto-asiasta. Te ette pysty mitenkään päättelemään, että kuka tämä henkilö on, kuka minä olen, mitä me tehdään ja missä. Jos sinä saikutat siellä, niin se ei minua kiinnosta. Minua kiinnostaa tässä kohtaa vain oma jaksaminen. AP

Kuusi tuntia tänään olet palstaillut ja kertonut vaanivasta työuupumuksesta. Vaaniihan se tällä työtahdilla 😂

Mulla on tänään vapaapäivä. Olen myös eri aikavyöhykkeellä kuin sinä. AP

Vierailija
82/97 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menikö uudella työkaverilla samalla lapsi päiväkotiin? Itse vaihdoin aikoinaan työpaikkaa ja samalla parivuotias lapsi meni päivähoitoon. Ensimmäisen puoli vuotta olin koko ajan sairaana, kaikki oksennustaudista silmätulehdukseen ja Influenssasta keuhkokuumeeseen. Sen jälkeen en ole juuri sairastanut, ollut ehkä 3 kertaa sairaslomalla 10 vuoden aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen meininki :) onhan sekin hirveää jos naapurin sairaseläkeläinen käy lenkillä, ei kai kukaan halua itselleen migreeniä tai muutakaan sairautta. Suomalaiset varmaan maailman ainut kansa joka osaa olla kateellinen jopa sairaudesta

Ei kai tässä kukana ole katellinen sairaudesta? Minä en vaan jaksa tehdä kahden ihmisen töitä jatkuvasti. AP

Sitten et tee. Jos olet (periaatteessa 🤭) esimies, kuten rehvastelit, sinun kuuluu hoitaa hänelle sijainen.

Jos minä olisin esimiehesi, kysyisin, mitä teet työajalla netissä juoruilemassa työkavereistasi? Kiire muka on mutta täällä ehdit notkua.

Haistappa kuule pitkä paska ja keskity työsi tekemiseen.

Olet ammattitaidoton tollo.

Kah, itse saikuttajakin paikalla.

Vierailija
84/97 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menikö uudella työkaverilla samalla lapsi päiväkotiin? Itse vaihdoin aikoinaan työpaikkaa ja samalla parivuotias lapsi meni päivähoitoon. Ensimmäisen puoli vuotta olin koko ajan sairaana, kaikki oksennustaudista silmätulehdukseen ja Influenssasta keuhkokuumeeseen. Sen jälkeen en ole juuri sairastanut, ollut ehkä 3 kertaa sairaslomalla 10 vuoden aikana.

Ei, lapsi taitaa olla noin viisivuotias, ja käsittääkseni ollut samassa hoitopaikassa pidempään. Tämä mullekin nimittäin tuli mieleen, mutta sitten selvisi, jossain keskustelussa, että tykkää hoitopaikastaan ja on ollut siellä pidempään, ilmeisesti joitain vuosia. AP

Vierailija
85/97 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on sinun velvollisuutesi työkaverina pitää hänelle puhuttelu ja kehottaa lopettamaan sairastelu.

Uskon, että saat parannettua hänen migreeninsä välittömästi.

Lapseni kohdalla opettaja yritti tuota keinoa. Sitten änisi vanhempainvartissa kuinka sairastelu ei ole loppunut vaikka siitä on huomautettu 😆

Teki vielä lasunkin sen sairastelun takia 🥳

Nämä toimet eivät kuitenkaan millään tavalla edistäneet lapsen sairastelun syyn selvittämistä. Lopulta lääkärit siinä onnistuivat, mutta se ei ollut opettajan ansiota.

Ei kai ketään voi "käskeä" terveeksi, vaikka kuinka haluaisi. Emmä usko että tuo saikuttaminen on kivaa työkaverillekaan. AP

Vierailija
86/97 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa olen hänen tiimiesimies/lähiesimies, tosin meidän tiimissä on vain me kaksi. AP

Olet sitten harvinaisen huono työssäsi, jos sinusta asia kuuluu selvittää vauvapalstalla. Ilmeisesti et ole kuitenkaan mikään oikea esimies vaan lähinnä joku tiimin vastaava tms. Jokainen ihan oikeasti esimiesasemassa oleva ymmärtää, että muiden tietoja ei revitellä internetin foorumeilla edes nimettömänä. Miten olet päässyt tuohon asemaan ilman, että tällaiset perusasiat on opetettu? Oikeasti todella törkeää käytöstä sinulta. Nuo asiat selvitetään työterveydessä.

Tuliko mieleen, että tässä on jo voitu muuttaa yksityiskohtia (sukupuolta, titteliä, aikalinjaa, sairauksia jne) niin, ettei henkilöä pysty mitenkään tunnistamaan. Tämähän ei myöskään välttämättä tapahdu Suomessa. AP

Apllä meni pelkokusi housuun. 🤣😂

Huoh, ei mennyt, mutta en jaksa vääntää teidän kanssa eto-asiasta. Te ette pysty mitenkään päättelemään, että kuka tämä henkilö on, kuka minä olen, mitä me tehdään ja missä. Jos sinä saikutat siellä, niin se ei minua kiinnosta. Minua kiinnostaa tässä kohtaa vain oma jaksaminen. AP

Kuusi tuntia tänään olet palstaillut ja kertonut vaanivasta työuupumuksesta. Vaaniihan se tällä työtahdilla 😂

Mulla on tänään vapaapäivä. Olen myös eri aikavyöhykkeellä kuin sinä. AP

No tottakai 😂😂😂 pistäpä kokkari korkki kiinni ja mee pötkölleen. Huomenna voit haukkua vaihteeksi vaikka Alkon myyjät.

Vierailija
87/97 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa kun näihin tälläisiin aloituksiin tulee mesoamaan aina nämä saikuttajat. Ja pistävät hirveen älämölön pystyyn kuinka heidän asiat ei kuulu muille. Mutta annas olla jos itse joutuisivat tekemään toisenkin ihmisen työt jatkuvan työkamun sairastelun tai varsinkin "sairastelun" takia niin nehän posahtaisivat raivoonsa.

Vierailija
88/97 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut kaikkia vastauksia, mutta onko kyse aidosti terveydellisistä syistä vai onko kyse työpaikan ongelmista?

Vierailija
89/97 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin taas mennään, av raati on armoton.

Vaikka olisi kuinka huippu työntekijä niin sairastumiselle ei vaan voi mitään. Eikä sen takia onneksi voi potkujakaan antaa. Joten mitä jos huolehditaan jokainen vaan siitä omasta tontista ja annetaan muiden huolehtia omistaan.

No ei ole normaalia olla joka viikko sairaana.

Ei minustakaan. Joko ei anna sairauden mennä rauhassa pois, vaan tulee liian aikaisin takaisin töihin (ja tartuttaa mahdollisesti muitakin), vain jäädäkseen pois hetikohta. Tai sitten on oikeasti jotain pahasti vialla, mikä ei kuulemma myöskään pidä paikkaansa. En tiedä mitä tässä pitäisi tehdä, eihän tämä näinkään voi jatkua. AP

Sinun asiasi ei ole tehdä muuta kuin työsi. Työkaverin terveysasiat eivät sinulle kuulu sen pätkän vertaa. 

Vierailija
90/97 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosiaan on noin usein kipeänä kuin ap esittää, niin kai teillä työkykypalaverit työterveyden kanssa jo sovittuna? Jos siis sairastelee yli ns. hälyttävän rajan.

Vierailija
91/97 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö ap mitä, jos työntekijällä on lääkärintodistus sairauslomalle niin ette voi mitään. Jos meinaatte purkaa työsuhteen koeaikana pitänee keksiä joku muu syy.

Vierailija
92/97 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja sitten se itsensä tästä helposti tunnistava sairastelija käyttää tätä ketjua todisteena oikeusjutussa siitä että koeaika katkaistiin sairastelun vuoksi.

Työpaikkana rupeaisin kyllä miettimään että esim. eivätkö ihmiset siellä pese käsiään vessassa käynnin jälkeen, vai tulevatko tieten tahtoen kipeinä töihin vai mitä, jos niin paljon pöpöjä siellä on että uutena sinne tuleva on jatkuvasti sairaana?

Vierailija
93/97 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö ap mitä, jos työntekijällä on lääkärintodistus sairauslomalle niin ette voi mitään. Jos meinaatte purkaa työsuhteen koeaikana pitänee keksiä joku muu syy.

No, maailman helpoin syy: ei oppinut työtehtäviä riittävän nopeasti. Ei sovellu työhön.

Milläs ne oppisi jos ei ole töissä...

Ymmärrän täysin ap:tä. On todella raskasta joutua jatkuvasti tekemään toisenkin työt kun jos ei madame itse, niin kakara tai tyyliin kissa on sairaana.

Vierailija
94/97 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös työpaikasta.  Olin töissä kaupan kassalla ja olin ensimmäisen puolen vuoden aikana sairaana ihan vähän väliä. Taisin saada joka ikisen flunssan ja vatsataudin mitä asiakkaat kuljettivat mukanaan. Sitten vastustuskykyni vähitellen tuli paremmaksi, enkä ollut enää sairaana niin usein.

Jos ap:n työkaveri on ollut vasta muutaman kuukauden teillä töissä, voi olla, että hänelläkin on sama juttu.

Vierailija
95/97 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sitten kiusaa häntä - moni narsisti ei edes tajua kiusaavansa työkaveriaan, tai sitten tajuaa, "mutku, mutku hän vaan on tälläne".

Kas vaan narsistikortti tähänkin pöytään heti heitettiin. Uskomatonta!

Vierailija
97/97 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se saikuttelu muuten oikeasti loppuu. Mun työkaverilla (kunnalla, vakituinen virka, jo vuosien työura tässä vaiheessa) oli vuoden jakso kun se oli ihan jatkuvasti kipeä tai lapset kipeinä. Milloin fliunssaa, milloin migreeniä, milloin vatsatautia, joskus selkä. Oltiin ihan hermona kun toki sen työt sitten toisilla tehtävänä. Mutta kas kummaa, tätä kesti vähän toista vuotta ja sen jälkeen hän on palannut "normaaliin" saikuttelukulttuuriin eli satunnaisesti joku parin päivän pätkä ja nyt vajaat 10v myöhemmin ei mitään ongelmaa sairastelujen ja/tai työmotivaation tai työn jäljen kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä