Uusi työkaveri jatkuvasti sairaslomalla
Uusi työkaveri aloitti noin kolme kuukautta sitten. Ekat pari viikkoa meni hyvin, pääsi hommiin sisälle hyvin, ahkeran ja tunnollisen oloinen. Sen jälkeen alkoi saikuttaminen, ja noiden alun kahden viikon lisäksi täysiä viikkoja on ollut tasan yksi. Muuten on milloin flunssaa, milloin migreeniä, milloin mahatautia. Kauanko saikuttelua on katsottava?
Ainiin, henkilöllä ei ole mitään perussairautta, joka selittäisi jatkuvat poissaolot. Tai sitten valehteli siitä työhaastattelussa (olin mukana haastattelussa, ja kohdassa "haluatko kertoa meille jotain muuta vielä" oli yhtenä vastauksena, että on perusterve ihminen).
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Ketjun avaajalle: Kevennä huolten taakkaasi hyvä ihminen! Eihän asia kuulu sinulle lainkaan. Esimiesportaan asioita.
Olen minä siitä maininnut, mutta eivät hekään voi paljoa asialle tehdä juuri nyt. AP
Vierailija kirjoitti:
Ellet ole esimiesasemassa, asia ei sinulle kuulu.
Ja jos olet esimiesasemassa et liene kovin pätevä kun kyselet neuvoa keskustelupalstalta.
No monissa paikoissa puututaan asiaan, jos henkilöllä on paljon sairauspoissaoloja. Työterveydenhuollon kautta niitä kai sitten selvitellään. Joten siitä vaan palaveeraamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on sinun velvollisuutesi työkaverina pitää hänelle puhuttelu ja kehottaa lopettamaan sairastelu.
Uskon, että saat parannettua hänen migreeninsä välittömästi.
:D
Ehdottomasti!
t. kummaltakin vanhemmalta kammottavan migreenin perinyt
Toi työ ei nyt vaan nappaa, tässäpä tämä pähkinänkuoressa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun avaajalle: Kevennä huolten taakkaasi hyvä ihminen! Eihän asia kuulu sinulle lainkaan. Esimiesportaan asioita.
Olen minä siitä maininnut, mutta eivät hekään voi paljoa asialle tehdä juuri nyt. AP
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Kysymys voi yksinkertaisesti olla elimistön sopeutumisesta uuteen pöpökantaan. Olen sairaalassa töissä ja meillä on hyvin tyypillistä, että uudet työntekijät sairastavat ensimmäisen vuoden aikana epätavallisen paljon. Pidempään työssä olleet taas eivät saa tartuntatauteja usein vuosikausiin.
Omalla kohdallani huomasin vastaavan ilmiön, kun aloitin käymään ryhmäliikuntatunneilla. Puolisen vuotta meni elimistön tottumiseen. Nyt en ole ollut kuuteen vuoteen päivääkään sairauslomalla.
Tätä epäilen itsekin. Aloitin syksyllä yliopisto-opinnot, ja ensimmäisen kahden kuukauden aikana sairastin NELJÄ viikon kestävää flunssaa. Sen jälkeen olen toistaiseksi ollut terve.
Vierailija kirjoitti:
Älä sitten kiusaa häntä - moni narsisti ei edes tajua kiusaavansa työkaveriaan, tai sitten tajuaa, "mutku, mutku hän vaan on tälläne".
No niin, tulihan se sieltä. Ei, en kiusaa häntä. Olen keskustellut ihan normaalisti hänen kanssaan niitä näitä, kysellyt varovasti perheestä ja kuulumisista työn ohella. Ei vaikuta puheliaalta, joten olen antanut myös olla rauhassa, tosin pyytänyt mukaan kahville ja syömään, jankuttamatta, ottanut säätä ja uutisia puheeksi, ei vastakaikua. Antanut sitten olla. En tiedä mitä pitäisi tehdä eri lailla, samaa sanovat muut meidän toimiston työntekijät. "Vaikuttaa ihan mukavalta, mutta ei se oikein sano koskaan mitään." AP
Vierailija kirjoitti:
Kenkää vain, ei tuo tule tuosta muuttumaan. Jos jotain niin pahenee, kun tyyppi huomaa että mitään ei tapahtu kun ottaa omaa lomaa.
Ja niille jotka sanovat että asia ei kuulu ap:lle; kyllä todellakin kuuluu. Motivaatiosaikettajat vaikuttavat kaikkien työmotivaatioon ja työpaikan ilmapiiriin.
Laki lähtee siitä ettei työtekijän sairaus poissaolot muodosta irtisanomisperustetta.
Koeaika purussukaan terveydentilaan vetoaminen tai sairastaminen eivät voi johtaa työsuhteen purkuun. Virheellisesti yleensä oletetaan ettei koeaika purku vaadi syytä, mutta näin ei kuitenkaan ole, eikä mikä tahansa syy käy työsuhteen purkuperusteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenkää vain, ei tuo tule tuosta muuttumaan. Jos jotain niin pahenee, kun tyyppi huomaa että mitään ei tapahtu kun ottaa omaa lomaa.
Ja niille jotka sanovat että asia ei kuulu ap:lle; kyllä todellakin kuuluu. Motivaatiosaikettajat vaikuttavat kaikkien työmotivaatioon ja työpaikan ilmapiiriin.
Laki lähtee siitä ettei työtekijän sairaus poissaolot muodosta irtisanomisperustetta.
Koeaika purussukaan terveydentilaan vetoaminen tai sairastaminen eivät voi johtaa työsuhteen purkuun. Virheellisesti yleensä oletetaan ettei koeaika purku vaadi syytä, mutta näin ei kuitenkaan ole, eikä mikä tahansa syy käy työsuhteen purkuperusteeksi.
Voiko syynä sanoa, että ei sopeutunut työyhteisöön?
Kunnalla saa olla sairaana puolet työajasta, ennen kuin vaikuttaa palkkaan. Tätäkäyttäämonet hyväkseen ja oikein laskee, että tulee käytettyä kaikki sairaslomat.
Suomalainen meininki :) onhan sekin hirveää jos naapurin sairaseläkeläinen käy lenkillä, ei kai kukaan halua itselleen migreeniä tai muutakaan sairautta. Suomalaiset varmaan maailman ainut kansa joka osaa olla kateellinen jopa sairaudesta
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen meininki :) onhan sekin hirveää jos naapurin sairaseläkeläinen käy lenkillä, ei kai kukaan halua itselleen migreeniä tai muutakaan sairautta. Suomalaiset varmaan maailman ainut kansa joka osaa olla kateellinen jopa sairaudesta
Ei kai tässä kukana ole katellinen sairaudesta? Minä en vaan jaksa tehdä kahden ihmisen töitä jatkuvasti. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin voi. En sitten tiedä, miten alakohtaista tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Koska heillä on muutakin tekemistä, kuin kytätä milloin joku laskutusassari on paikalla, että voisivat keskustella ja puuttua asiaan. "Oikeat" esimiehet tekevät muutakin kuin istuvat toimistolla, ja viime aikoina on mennyt niin, että kun he sattuvat olemaan paikalla, on työkaveri poissa. Minä olen toki "lähiesimies" mutta ilman oikeaa vaikutusvaltaa, ennemminkin "työnohjaaja" tms. Olen minä koittanut kysellä, josko voitais tehdä jotain, että hän olisi vähemmän sairaana, mutta vastaus on "ei tarvitse". Käsidesiä hankin toimistolle, mutta tiedä sitten onko siitä apua. AP
Vaikuttaa siltä, että hän ei yksinkertaisesti viihdy tuolla työpaikassa. Voi kokea, että muut kyttäävät ja vahtivat ja on tottunut erilaiseen tapaan aiemmissa työpaikoissa.
Olisihan se kyllä kamalaa omallakin kohdalla, jos olisi juuri saanut uuden työpaikan ja sitten olisikin oikeasti migreenissä (ei mitään mahdollisuutta tulla töihin) tai oksennustaudissa (ei kiva kenellekään) vuorotellen.
Ehkä tuo kuitenkin kuulostaa siltä, että syy on jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että hän ei yksinkertaisesti viihdy tuolla työpaikassa. Voi kokea, että muut kyttäävät ja vahtivat ja on tottunut erilaiseen tapaan aiemmissa työpaikoissa.
Olisihan se kyllä kamalaa omallakin kohdalla, jos olisi juuri saanut uuden työpaikan ja sitten olisikin oikeasti migreenissä (ei mitään mahdollisuutta tulla töihin) tai oksennustaudissa (ei kiva kenellekään) vuorotellen.
Ehkä tuo kuitenkin kuulostaa siltä, että syy on jossain muualla.
Voi olla niinkin. Meillä saa aika vapaasti tehdä töitä omassa tahdissaan, kunhan asialliset hommat tulevat jotakuinkin tehdyksi jotakuinkin asiallisessa aikataulussa. Ennemminkin hän varmaan kokee olonsa ulkopuoliseksi, koska syrjäänvetäytyvänä ja paljon poissaolevana uutena henkilönä muiden on melko helppo unohtaa hänet... AP
fudut luuserille ja uutta putkeen
Olen nähnyt usein näitä saikuttajia, homma tulee vielä pahenemaan. Nyt on koeaika niin äkkiä eroon. Koeajan jälkeen tulee olemaan todella hankalaa.
Kuuluin aiemmin aloittajan kaltaisiin valittajiin ja työkaverien sairaudet harmittivat, koska tuurasin heitä.
Monet sairastuvat uudella osastolla. Vastaava tilanne on lapsilla, jotka aloittavat päiväkodissa.
Aloitin uudella osastolla ja olin koko ajan sairaana ja työkaverit juoruilivat minusta ja suunnilleen sylkivät päälleni. Ravasin työterveysasemalla tutkimuksissa ja arvelin sairastavani verisyöpää, koska äiti oli ollut pitkään sairaana. En lääkärin mukaan sairastanut. Onneksi toinen lääkäri ehdotti uutta verikoetta ja selvisi, että sairastan verisyöpää, joka on parantumaton.
Toisen tilannetta ei koskaan tiedä.