Tätä koko Suomi ihmettelee: miten rikkurit kestävät katsoa itseään peilistä?
Kyllä ennen tiedettiin, miten rikkureiden kanssa toimitaan.
68 v
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Olen yhteiskuntatieteilijä enkä kuulu ammattiliittoon. Olen sitä mieltä, että lakko on täysin vanhentunut työtaisteluase. Monista lakoista kärsivät vain ja ainoastaan ihan tavalliset ihmiset ja/tai erityisesti lapset, nuoret ja eläkeläiset. Esimerkkinä bussilakot. Päättäjät ja hyvätuloiset kulkevat töihinsä autoilla tai vaikka taksilla tarvittaessa, ei lakko heidän arkeaan haittaa. Sillä autottomalla nuorella tai eläkeläisellä ei ole mahdollisuuksia painostaa päättäjiä lakkolaisten ehtoihin, on vain löydettävä keinot pärjätä lakon keskellä ja toivoa, että se loppuu pian.
Minulla ei ole ehdotusta, mitä lakkojen tilalle, mutta niin kauan kuin ammattiliitot lakoilla kurjistavat tavallisten ihmisten elämää, en tule liittymään liittoon.
Niin, itsekin tajusit, että lakkojen tilalle ei ole oikein työtaisteluaseita. Onhan näitä ylityökieltoja ja aika usein Suomessa työnantaja asettaa myös työsulkuja, jotka ihan samalla tavalla kurjistavat "tavallisen kansan" elämää, kuin että samat työt olisivat lakon alla.
Onhan se nyt jokaiselle selvää, että mikä tahansa työtaistelutoimi vaikuttaa negatiivisesti kansantalouteen ja siten vähentää kaikkien hyvinvointia. Jos nyt kuitenkin on tarkoitus sopia uudestaan siitä, miten tämä hyvinvointi jaetaan, jonkinlainen painostustoimi on oltava olemassa. Jos painostustoimesta kärsii myös sen suorittaja (kuten lakoissa) niin tietää, että harvemmin sitä sitten ihan turhaan käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kevytyrittäjyys on kyllä yks syöpä, jota firmat käyttävät hyväksi. Lisäksi kevytyrittäjien maine oikeiden yrittäjien keskuudessa on huono. Väliinputoajia joita kyynelsilmin säälin.
Riippunee alasta. Ainakin omalla alalla (it) ei ole huonoa mainetta, sen sijaan antaa vapautta tekijälle. Vasinkin diginomadeille juuri sopiva muoto.
Työnantajat kyllä ymmärtävät liittoutua (https://ek.fi/ek-ja-jasenliitot/jasenliitot/) mutta luottavat siihen että työntekijät niin tyhmiä että jättävät liitot. Työnantajapuoli kova levittämään propagandaa miten liitot heikentävät kilpailukykyä ja pitäisi vain paikallisesti sopia, mutta itse ovat yhtä kovia liittoutumaan.
Fakta on että AY-liike ei heikennä kilpailukykyä, vaan hallituksen ilmastopolitiikka, asumistukien nostama asumisen hinta ja vastaava joka jatkuvasti heikentää ihmisten ostovoimaa. Liittojen palkkakorotusvaatimukset pelkkä seuraus hallituksen/EUn ilmastopolitiikasta ja asumistuista.
Vierailija kirjoitti:
Herää jo nykypäivään kalkkis. Liittoja ei enää tatvita.
Paikallissopiminen on nykyaikaa .
Ja sen seurauksena palkat putoavatkin ja työt lisääntyvät. Liittoja todellakin tarvitaan!
t. 23-vuotias teknillisessä yliopistossa opiskeleva, joka luultavasti on porukan ainoa liittoon kuuluva
Arvostan jokaista, joka lähtee töihin silloinkin kun yhteiskuntaa kiristävät paskiaiset ahnehtivat lisää ylisuurten palkkojensa päälle ja heikentävät köyhimpien oloja lakkoilemalla.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan jokaista, joka lähtee töihin silloinkin kun yhteiskuntaa kiristävät paskiaiset ahnehtivat lisää ylisuurten palkkojensa päälle ja heikentävät köyhimpien oloja lakkoilemalla.
Kerrotko nyt miten muka liitto heikentää köyhimpien oloja, kun liitto nimenomaan vaatii köyhimmille parempia oloja?
Aloittaja on kuin AKT, järkätäänpäs pikku lakko vaikka sopimus tulikin - ihan sama mitä maksaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ehdotusta, mitä lakkojen tilalle, mutta niin kauan kuin ammattiliitot lakoilla kurjistavat tavallisten ihmisten elämää, en tule liittymään liittoon.
Lisään vielä tähän väitteeseesi, että työnantajat tulevat kurjistamaan työntekijöiden elämää joka päivä, eivätkä vain satunnaisesti, kuten lakkoilijat.
55
Totta, -30% pysyvä ansioiden halpuutus kirpaisee pahemmin kuin parin viikon lakko. Moni vain ei osaa ajatella näin pitkälle.
Eiköhän aika moni osaa ajatella niin pitkälle, että ei halua menettää sitä työpaikkaansa. Ja sitten kun käy kuten metsäteollisuudessa, niin niitä työpaikkoja ei hyvin nopeasti ole koko Suomessa.
Aika paska homma siinä sitten tajuta, ettet pysty koskaan enää työllistymään, kun ay-liike tuhosi koko sinut työllistävän teollisuuden Suomesta.
Oikeasti käy sääliksi näitä ay-liikkeen uhreja.
Kyllä kuule tekevälle töitä löytyy. Lisäksi jos yritys menee konkkaan ilman kikyä, niin kyllä se menee sen kanssakin, eli voit lopettaa paskanjauhamisen siihen :P
Hupiahan tämä Kiky vain oli. Poikien kanssa keksittiin se saunaillassa juovuksissa.
Hihi ;)
Zinc
Nuorena en tajunnut lakkoilua, mutta nyt vanhana ymmärrän. Näin mielipiteet muuttuu. Jossain vaiheessa aika menee lakkojen ohitse, niin kuin työläistenkin. Kohta jokainen myy työtään oman firman kautta ja kantaa riskit itse. Mikään firma ei palkkaa suoraan työntekijöitä ja suostu kantamaan riskejä.
Ihmiset voisi suunnata koulutustaan sosiaalisen vastuun kantaviin yrityksiin. Uusi trendi.
Ihminen joka ajattelee itse on kunnioitettava, nimen omaan se joka ei osallistu lakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka ajattelee itse on kunnioitettava, nimen omaan se joka ei osallistu lakkoon.
Nimenomaan lakkoilevat ovat heitä, jotka ajattelevat itse. He ajattelevat kaikkien parasta, eivät vain itseään. Rikkurit ajattelevat työnantajan pillin mukaan eivätkä itsenäisesti.
En minä ainakaan ihmettele joten älä yleistä. Hienoa että on porukkaa joka osaa ajatella itse eikä hypi liiton herrojen tahtiin ja vielä maksa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko nyt miten muka liitto heikentää köyhimpien oloja, kun liitto nimenomaan vaatii köyhimmille parempia oloja?
Ymmärrätkö että köyhimmät ovat työttömiä ja liiton herroja ei kiinnosta työttömät ja niiden työllistämien paskan vertaa.
Se nyt ei ole kuin ylemmän toimihenkilön omaa tyhmyyttä. Työnantaja rakastaa ilmaista työtä, koska siitä ei tarvitse maksaa mitään.