Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään kertoa perheelleni veloistani

Vierailija
28.01.2020 |

Kannan oman vastuuni siitä, että olen ajautunut tähän tilanteeseen. En kuitenkaan ole yksin syypää kaikkeen, aiempi suhde oli katastrofi, miehestä paljastui täysi hirviö jolla rikostaustaa, rahankäytössä ongelmia, väkivaltainen ja lopulta jätti minut toisen takia ja jätti harteilleni mm. vuokravelkaa. Olisin voinut yrittää nyhtää rahoja häneltä, mutta olin henkisesti niin loppu etten vain jaksanut. Minulla ei ollut ystäviä tai sellaisia läheisiä jotka olisivat voineet lainata suuria summia rahaa joten epätoivoisena päädyin ottamaan lainaa menojen kattamiseksi. Tein monta tyhmää päätöstä ja myönnän sen, olin nuori ja naiivi ja miehen pompoteltavissa. Olisi pitänyt olla fiksumpi. Nyt se on myöhäistä, velkaa on edelleen ja maksuhäiriömerkintäkin on pamahtanut. Olen väsynyt ja haluaisin tunnustaa läheisilleni ettei ainakaan tarvitsisi salailla asiaa. Salailu on rankkaa. Pelkään heidän suuttuvan, pelkään jopa että näkisivät minut eri tavalla kuin ennen ja ehkä alkaisivat vältellä tms. Olen tällä hetkellä sinkku joten ei ole rakastakaan jolle jakaa tämä asia. :(

N22

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko velkaa on?

Vierailija
2/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko velkaa on?

Noin 2500, ehkä vähän enemmänkin mutta kuitenkin alle 3000 euroa. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän tuo velka ole edes paljon. Joillakin on useita kymmeniätuhansia.

Vierailija
4/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Tuo on todella pieni summa. Sulla ei ole yhtään mitään hätää, saat kyllä maksettua, kunhan et nyt tee enää enempää velkaa. Ja summa on niin pieni että perheen edessä ei tarvi hävetä. Jos summa oli kymppitonneja, tilanne olisi aivan eri. Ei huolta, tsemppiä vaan sulle!

Vierailija
5/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole paljon velkaa. Mutta jos se on pikavipeistä se pitää maksaa äkkiä pois.

Vierailija
6/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Tuo on todella pieni summa. Sulla ei ole yhtään mitään hätää, saat kyllä maksettua, kunhan et nyt tee enää enempää velkaa. Ja summa on niin pieni että perheen edessä ei tarvi hävetä. Jos summa oli kymppitonneja, tilanne olisi aivan eri. Ei huolta, tsemppiä vaan sulle!

Kiitos paljon kannustuksesta. Perheeni on todella tarkka rahan kanssa ja ovat hyvin tuomitsevia mitä tähän asiaan tulee, siksi pelottaa kertoa. Vaikka summa onkin verrattain pieni, tuntuu se itsellenikin isolta kun olen aina ennen tätä pärjännyt sillä mitä on, nyt tuntuu etten koskaan pääse tästä eteenpäin. Onneksi maksuhäiriömerkinnän takia en pystykään ottamaan lisää lainaa enkä halua lainata tutuilta. Ap

Vierailija
7/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole paljon velkaa. Mutta jos se on pikavipeistä se pitää maksaa äkkiä pois.

Kyllä sitäkin jonkin verran on, mutta onneksi ei kovin paljoa. Yksi pikavippivelka siirtyi perintään ja se on hyvä, sillä kuukausierät ovat olleet kohtuullisia ja paljoa maksettavaa ei ole enää jäljellä. Ap

Vierailija
8/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele kertomista. Olin itsetuhoinen ja minulle tuli n. 30k€ velat sinun iässä. Jos olisin kertonut, välit olisivat menneet poikki läheisiin.

Nyt sinnittelen ja he eivät tiedä asiasta mitään ja ovat hyvissä väleissä minuun.

Vierailija
9/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän tuo velka ole edes paljon. Joillakin on useita kymmeniätuhansia.

Totta, ja olenkin iloinen siitä ettei velkaa kerennyt kertyä tämän enempää. Silti tuokin summa hirvittää, olen aina ollut tarkka rahan kanssa ja vuosia sitten vannoin itselleni etten ikinä joutuisi tällaiseen tilanteeseen. Hävettää ja osittain sen häpeänkin takia pelkään kertoa. :( 

Vierailija
10/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä tarvitse kenellekään kertoa, jos kuitenkin pärjäät ilman muiden rahallista apua. Tuo on vuodessa maksettu, ja sen jälkeen se on historiaa.

Vierailija
11/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yli satatonnia velkaa, eikä purista yhtään. Eikä ole kyllä mennyt luottotiedotkaan.

Vierailija
12/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele kertomista. Olin itsetuhoinen ja minulle tuli n. 30k€ velat sinun iässä. Jos olisin kertonut, välit olisivat menneet poikki läheisiin.

Nyt sinnittelen ja he eivät tiedä asiasta mitään ja ovat hyvissä väleissä minuun.

Miten voit olla niin varma, että välit olisivat menneet? Tuntuu hirveän kohtuuttomalta että joku voisi katkaista välit rakkaaseen ihmiseen "vain" rahan takia. Ei tuollainen asia määrittele ihmistä. 

Vierailija
13/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos läheisesi ovat kokoomuslaisia ääliöitä, älä missään nimessä kerro sillä heille olet jätettä. Eivät arvosta sinua.

Vierailija
14/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän eri asia velkaa pari tonnia tai 30 000e mikä jo tosi iso raha riippuen tilanteesta. Ei vissiin asuntolainavelka kuitenkaan kyseessä...

Vierailija
15/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On teillä erikoisia läheisiä.

Vierailija
16/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei todellakaan ole mikään suuri summa. Ota yhteyttä velkojaan/velkojiin ja suunnittele heidän kanssaan jokin maksusuunnitelma eli että maksaisit esim. kerran kuukaudessa 200e. Onko tämä velka mennyt jo perintätoimistolle/ulosottoon? Heidänkin kanssaan voit tosiaan tehdä tuon maksusuunnitelman, ole itse aktiivinen asiassa.

Jos käyt töissä, tuo on helppo saada maksettua ihan kohtuullisella kuukausisummalla. Ei sinulla mitään hätää ole, nyt vain suunnittelet miten maksat tuon velan ja sillä hyvä, siitä sitten eteenpäin.

Vierailija
17/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän eri asia velkaa pari tonnia tai 30 000e mikä jo tosi iso raha riippuen tilanteesta. Ei vissiin asuntolainavelka kuitenkaan kyseessä...

On toki eri asia, mutta se on silti "vain" rahaa. Rahahuolista voi selvitä, ne eivät ole lopullisia. Ottamalla velkaa ei kuitenkaan ole loukannut läheistä, ellei sitten ole häneltä ottanut isoa summaa rahaa lainaan ja jättänyt maksamatta. 

Vierailija
18/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tuollaisessa tilanteessa koskaan kertonut. Vanhemmat olisivat vain saarnanneet ja jäkättäneet siitä loputtomiin, eivätkä kumminkaan auttaneet. Koin että parempi selvitä itse ja tarvittaessa ammattiauttajien kuten velkaneuvojan avulla, sotkemattta vanhempia siiihen. Antaa heidän pitää kuvansa että tytär on taitava ja tunnollinen taloudenpitäjä.

Vierailija
19/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yli satatonnia velkaa, eikä purista yhtään. Eikä ole kyllä mennyt luottotiedotkaan.

Mistä kaikesta tuo velkasi koostuu? Itseäni ärsyttää eniten tuo, että maksuhäiriömerkintä kerkesi tulla. Kyllä senkin kanssa pystyy elämään, ja onhan siinä hyvätkin puolensa; ei tule otettua laskulle mitään, ostaa vain sitä mihin juuri sillä hetkellä on todellisuudessa varaa. Ap

Vierailija
20/25 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei todellakaan ole mikään suuri summa. Ota yhteyttä velkojaan/velkojiin ja suunnittele heidän kanssaan jokin maksusuunnitelma eli että maksaisit esim. kerran kuukaudessa 200e. Onko tämä velka mennyt jo perintätoimistolle/ulosottoon? Heidänkin kanssaan voit tosiaan tehdä tuon maksusuunnitelman, ole itse aktiivinen asiassa.

Jos käyt töissä, tuo on helppo saada maksettua ihan kohtuullisella kuukausisummalla. Ei sinulla mitään hätää ole, nyt vain suunnittelet miten maksat tuon velan ja sillä hyvä, siitä sitten eteenpäin.

Käyn kyllä töissä mutta palkka ei ole iso, tietysti yritän lyhentää velkoja niin paljon kuin mahdollista joka kuukausi. Kuitenkin rahaa pitää jäädä vuokraan ja elämiseenkin jonka vuoksi velat eivät lyhene sitä vauhtia kuin toivoisin. Velkaa on usealle eri taholle, myös ulosotossa on pienempiä summia. Asiasta kertominen perheelle helpottaisi taakkaa ja uskon että hekin pystyisivät auttamaan ehkä parilla kympillä per kuukausi työtä/apua vastaan. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä