Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut pestä kaikki kertakäyttöiset salaattirasiat ja jogurttipurkit yms. myöhempää käyttöä varten. Olen kai mummoutumassa. Jätän sitten perinnökseni tuhansia sushilaatikoita. Tuntuu vaan kamalalta tämä muovin määrä.
Tässä ei ole mitään järkeä.
Käytät kallisarvoista vettä rasioiden ja purkkien pesuun.
Jätät perinnöksi eli toisten riesaksi. Perilliset kuskaavat huolella pesemäsi muoviroskan jätteisiin.
Miten tässä on maailma pelastunut muovijätteiltä`?
Parhaiten pelastat sen, kun olet ostamatta tuollaisia purnukoita.
Siskon mies(totta) ei raskinut hakea Alepasta maitopurkkia, kun oltiin menossa heille kahville, jää kuulemma niin paljon käyttämättä kun kahviin menee niin vähän.
Siis oltiin vielä justiin oltu syömässä yhdessä ja heille oltiin menossa kahville vielä yhdessä, no ei sitten menty.
Mies on kyllä menestyvä ekonomi ja vaimonsa juristi, että ei mistään muusta kuin pihiydestä kyse.
Kaveri keräsi eräänä kesänä vitosen kaikilta mökkivierailta, kun joutui hankkimaan uuden kaasupullon tyhjentyneen tilalle. Vieraita oli noin 15 sillä kertaa.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut pestä kaikki kertakäyttöiset salaattirasiat ja jogurttipurkit yms. myöhempää käyttöä varten. Olen kai mummoutumassa. Jätän sitten perinnökseni tuhansia sushilaatikoita. Tuntuu vaan kamalalta tämä muovin määrä.
Miten se säästää luontoa, että säilöt vanhoja jugurttipurkkeja kaappiisi?
En ole tuo kirjoittaja, mutta mulla on mökki. Huuhtaisen ne purkit ja
a) kylvän jugurttipurkkeihin ja tyhjiin maitotölkkeihin (yhdestä saa kaksi astiaa teipinpalalla) kevättalvella siemeniä, maitotölkeissä esikasvatan perunaa juhannukseksi
b) olen käyttänyt isompia purkkeja, kuten salaattirasioita, jauheliha-rasioita ja vastaavia betonitöissä ja tehnyt pihakiviä.
Sitten vaan roskiin.
Eipähän tarvitse ostaa ruukkuja ja muotteja.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo kirjoittaja, mutta mulla on mökki. Huuhtaisen ne purkit ja
a) kylvän jugurttipurkkeihin ja tyhjiin maitotölkkeihin (yhdestä saa kaksi astiaa teipinpalalla) kevättalvella siemeniä, maitotölkeissä esikasvatan perunaa juhannukseksi
b) olen käyttänyt isompia purkkeja, kuten salaattirasioita, jauheliha-rasioita ja vastaavia betonitöissä ja tehnyt pihakiviä.
Sitten vaan roskiin.
Eipähän tarvitse ostaa ruukkuja ja muotteja.
Nyt ei ollutkaan kyse siitä, vaan kirjoittaja kirjoitti itsekin, että jättää perinnöksi näitä roskia.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu pesee kertakäyttö kasvomaskinsa kotonaan. Uudelleenkäyttää sit.
Monessa lehdessä on ollut juttua että näin voi tehdä. Ihan järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä pestä puhtaalla vedellä, vaan lopuksi altaassa, jossa on jo tiskattu astiat. Jos siis käyttää purkkeja johonkin.
Ensitreffit...mies tarjosi 20 centin teekupposen
Monta muuta ihmetystä...ilmainen kukka jaettu kaupalla, omana ostamana toi.
Kynttiläillallinen leipä, mehu ja ronku seksiä.
Kitupiikki
Vierailija kirjoitti:
Se kun viikkorahasta joka oli lapsena 2 markkaa, vähennettiin aina 50 penniä jos huonetta ei kahden päivän sisällä oltu siivottu.
Tässä nyt tuskin oli rahasta kyse. Mutta hyvin näkyi tepsivän kun sitä vieläkin muistelet. Taidan ottaa omille lapsille käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Perttu 44kemi kirjoitti:
Työkaverini, reilu viiskymppinen mies jolla on rahaa kuin rosvopäälliköllä, ajaa autolla silleen että vain hipaisee kaasupoljinta jatkuvasti eikä paina sitä tasaisesti.
Tästä johtuen ajo on nykivää ja levotonta, mutta ilmeisesti se on säästöä jokainen sekunti mitä et paina kaasupoljinta.
Tuo nykiminen kuluttaa enemmän kuin tasainen ajo, siinä on jatkuvia kiihdytyksiä.
Ei välttämättä kuluta enempää. Esimerkiksi pisaralle pisimmälle kisoissa ajetaan siten että vuorotellen kiihdytetään ja rullataan. Tällöin tosin puhutaan erikoisrakennetuista herkästi rullaavista autoista joilla pääsee 1000+ km litralla, mutta periaate on sama. Ideana on, että kohtuullisella kuormalla kiihdytettäessä moottori toimii paremmalla hyötysyhteella kuin kevyellä pintakaasulla ajettaessa (moottorin hyötysuhde vaihtelee kuorman ja kierrosluvun mukaan).
Typeräähän tuo yllä kuvattu kaasun pumppaaminen arkiliikenteessä joka tapauksessa on, halusin vain kommentoida ettei tuo ensimmäinen "tietäjä" ole oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perttu 44kemi kirjoitti:
Työkaverini, reilu viiskymppinen mies jolla on rahaa kuin rosvopäälliköllä, ajaa autolla silleen että vain hipaisee kaasupoljinta jatkuvasti eikä paina sitä tasaisesti.
Tästä johtuen ajo on nykivää ja levotonta, mutta ilmeisesti se on säästöä jokainen sekunti mitä et paina kaasupoljinta.
Tuo nykiminen kuluttaa enemmän kuin tasainen ajo, siinä on jatkuvia kiihdytyksiä.
Ei välttämättä kuluta enempää. Esimerkiksi pisaralle pisimmälle kisoissa ajetaan siten että vuorotellen kiihdytetään ja rullataan. Tällöin tosin puhutaan erikoisrakennetuista herkästi rullaavista autoista joilla pääsee 1000+ km litralla, mutta periaate on sama. Ideana on, että kohtuullisella kuormalla kiihdytettäessä moottori toimii paremmalla hyötysyhteella kuin kevyellä pintakaasulla ajettaessa (moottorin hyötysuhde vaihtelee kuorman ja kierrosluvun mukaan).
Typeräähän tuo yllä kuvattu kaasun pumppaaminen arkiliikenteessä joka tapauksessa on, halusin vain kommentoida ettei tuo ensimmäinen "tietäjä" ole oikeassa.
Voitteko perustaa oman ketjun tälle kaasupoljinjankutukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri laskettelee autolla alamäet vapaalla kun kuvittelee säästävänsä bensaa.
Teoriassa tuo säästää kyllä bensaa, mutta on paljon muita ratkaisempia tekijöitä taloudellisessa ajotavassa (tasainen ajaminen, moottorijarrutus jne.)
Ei säästä.
Auto käyttää tyhjäkäynnillä enemmän polttoainetta kuin "moottorijarrutuksella", jonka aikana polttoainekulutus voi olla nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempieni mielestä 2500 € hääbändistä oli muka liikaa. Olisi pitänyt ottaa joku epämääräinen paikallinen orkesteri soittamaan tonnilla + (viinat!) kun "samanlaisia ne kaikki on". No, en tietenkään suostunut ja hyvä niin. Kyllä laadusta kannatti maksaa, varsinkin kun kyseessä on once-in-a-lifetime-juhlat. Olisi ollut katastrofi jos bändi olisi sählännyt. Nyt saatiin koko paketti - tyylikäs bändi, joka soitti juuri sellaista musiikkia kuin toivoimme, toi hyvät äänentoistolaitteet ja valot.
Sen kerran kun juhlitaan, pitää asiaan panostaa!
Maksatutit hääsi vanhemmillasi (miksi muuten vanhempiesi tarvitsisi edes tietää hääbändisi hintaa?), eli olet itse tämän tarinan pihistelijä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätät perinnöksi eli toisten riesaksi. Perilliset kuskaavat huolella pesemäsi muoviroskan jätteisiin.
Miten tässä on maailma pelastunut muovijätteiltä`?
Parhaiten pelastat sen, kun olet ostamatta tuollaisia purnukoita.
Pesisin kuitenkin astioita astianpesukoneessa, samalla ne purkit siinä menevät. Näin korona-aikaan en välty pakkauksilta, joudun hakemaan lounaskortilla ostettavat ateriat muovipakkauksessa, mielestäni on järkevää pestä ja käyttää ne uudelleen. Jogurtit olisi kyllä järkevämpi ostaa pahvipakkauksessa, se on totta.
Sushirasioista tulee pienoistaimikasvattamoita, samoin maitopurkeista. Muut rasiat käytän säilytysrasioina. Minusta on huolestuttavampaa, että muovia ylipäätään käytetään niin paljon pakkaamiseen, sitä ei oikein pysty välttämään.
Mun miehen perheellä piheys on sitä että ajalla ei ole arvoa. Ei omalla eikä muiden. Ovat erittäin varakkaita, olisi mahdollisuus esim teettää erinäisiä töitä ammattilaisilla ja täten työllistääkin muita, kuten remonttimiehet, maalarit, autonkorjaajat ja erinäiset hanslankarit tekemässä milloin mitäkin pskanakkeja. Mutta nämä kaikki tehdään itse ja valitetaan kun on aina niiiiin paljon hommaa. Tai sitten niitä nakitetaan muille sukulaisille kuten meille, joille taas aika on juuri nyt arvokkainta, koska työt.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tarvitsen jotain säilytysrasiaa, minun ei tarvitse ostaa sellaista, vaan otan vaan kaapista, eli uuden purkin tuottamiseen menevä muovi ja energia säästyy. Toivottavasti tämä selvensi asiaa. :-)
Oltiin Kroatiassa matkalla noin kymmenen vuotta sitten. Oltiin ostettu asuntoon ruokatarvikkeita mm. Aamupaloja varten. Pakattiin asunnossa kotimatkaa varten ja säästäväinen isäni huomasi että kennossa on kuusi kananmunaa jäljellä. Kennon hinta oli Kroatiassa ehkä joku 50cnt..? Hän päätti että munia ei jätetä, nehän on kalliita - paistoi ne pannulla ja vei lentokoneeseen ja söi ne lentokoneessa kotimatkalla :D
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tarvitsen jotain säilytysrasiaa, minun ei tarvitse ostaa sellaista, vaan otan vaan kaapista, eli uuden purkin tuottamiseen menevä muovi ja energia säästyy. Toivottavasti tämä selvensi asiaa. :-)
Kannattaa muistaa, ettei tuotepakkauksia ole tarkoitettu uudelleenkäytettäviksi. Ajan kuluessa niistä alkaa irrota kemikaaleja elintarvikkeisiin. Juomapullonakaan ei saisi käyttää limupulloja, vaan käyttää jatkuvaan käyttöön tarkoitettua kestopulloa. Irtoaa muovia ja muovinpehmentimiä veteen.
Kaverin faija käytti läpikuultavaksi kuluneita Black Horsen kalsarieita johon oli parsinut toisen lahkeen vastaavista risoista.
🇺🇦🇮🇱