Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetystä talokaupoilla kirjoitti:
Ostettiin talo 200k-hinnalla. Entinen omistaja halusi tulla vielä kaupan jälkeen vanhaan asuntoonsa ja kävi poistamassa palovaroittimista vanhat paristot - ilmoitti, etteivät ne kuulu talokauppaan.
Meidän talon edelliset asukkaat veivät myös uuninpellit sekä ikkunalaudat mukanaan. :--D
Meiltäkin oli viety ikkunalaudat ja verhotangot. Otti hiukan päähän kun huomattiin asia.
Meillä oli otettu makuuhuoneen ovesta kahva ja ovenkarmista se kahvan toimintaan kuuluva metalliosa mukaan. Tiedä häntä mikä tuossa ollut taustalla, mutta nostettiin koko ovi pois ja nakattiin häkkivarastoon.
Myös tässä ja edellisessäkin asunnossa on kaikesta päätellen joskus ollut sälekaihtimet ikkunoissa, niitäkin joku tarvinnut kun ei ole enää.
Meillä tuli taloyhtiöön ikkunaremontti. Vanhoissa laseissa oli kaihtimet. Vuokranantaja ei ostanut uusiin kaihtimia, joten ostin ne itse. Voisin harkita vieväni ne mukanani, kun muutamme pois. Maksoivat kuitenkin satasia.
Itseasiassa et saa viedä niitä ilman vuokranantajan lupaa. Ne lasketaan kiinteäksi kalusteeksi ja niiden poistamisesta jää jälkiä.
No todellakin saat. Me toki myimme itse ostamamme ja pois lähdön edellä ikkunoista irrottamamme kahtimet seuraaville vuokralaisille, kun meillä ei ollut niille seuraavassa paikassa (omistusasunto) käyttöä.
Ihan sama kuin sitä edellisessä paikassa aiemmat vuokralaiset ottivat OMAN astianpesukoneensa mukaansa poismuuttaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri laskettelee autolla alamäet vapaalla kun kuvittelee säästävänsä bensaa.
Pitäskö sun kertoa sille kaverille, että enemmän säästää jos laskee mäet vaihde päällä, mutta ilman kaasua :D
Mäen antama vauhti kuljettaa autoa pitkälle tasamaalle. Mikäli et anna auton rullata vapaalla, joudut painamaan kaasua mäen taittuessa tasamaakai. Säästö tulee siis mäen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin talo 200k-hinnalla. Entinen omistaja halusi tulla vielä kaupan jälkeen vanhaan asuntoonsa ja kävi poistamassa palovaroittimista vanhat paristot - ilmoitti, etteivät ne kuulu talokauppaan.
Meidän talon edelliset asukkaat veivät myös uuninpellit sekä ikkunalaudat mukanaan. :--D
Meiltäkin oli viety ikkunalaudat ja verhotangot. Otti hiukan päähän kun huomattiin asia.
Meillä oli otettu makuuhuoneen ovesta kahva ja ovenkarmista se kahvan toimintaan kuuluva metalliosa mukaan. Tiedä häntä mikä tuossa ollut taustalla, mutta nostettiin koko ovi pois ja nakattiin häkkivarastoon.
Myös tässä ja edellisessäkin asunnossa on kaikesta päätellen joskus ollut sälekaihtimet ikkunoissa, niitäkin joku tarvinnut kun ei ole enää.
Meillä tuli taloyhtiöön ikkunaremontti. Vanhoissa laseissa oli kaihtimet. Vuokranantaja ei ostanut uusiin kaihtimia, joten ostin ne itse. Voisin harkita vieväni ne mukanani, kun muutamme pois. Maksoivat kuitenkin satasia.
Itseasiassa et saa viedä niitä ilman vuokranantajan lupaa. Ne lasketaan kiinteäksi kalusteeksi ja niiden poistamisesta jää jälkiä.
No todellakin saat. Me toki myimme itse ostamamme ja pois lähdön edellä ikkunoista irrottamamme kahtimet seuraaville vuokralaisille, kun meillä ei ollut niille seuraavassa paikassa (omistusasunto) käyttöä.
Ihan sama kuin sitä edellisessä paikassa aiemmat vuokralaiset ottivat OMAN astianpesukoneensa mukaansa poismuuttaessaan.
Astianpesukoneesta ei jää jälkiä, mutta sälekaihtimista jää karmeihin jäljet.
Minulla on ollut useammassa vuokrasopimuksessa kohta missä kielletään itse kiinnitettyjen sälekaihtimien pois vienti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astianpesukoneesta ei jää jälkiä, mutta sälekaihtimista jää karmeihin jäljet.
Minulla on ollut useammassa vuokrasopimuksessa kohta missä kielletään itse kiinnitettyjen sälekaihtimien pois vienti.
Minun ostamani kaihtimet ovatkin ammattilaisen asentamat, joten voin siis hyvillä mielin viedä ne mukanani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääsalaateilla S-Marketissa on yksikköhinta eli niitä ei tarvitse punnita. Eräs tuttava etsii aina laarin painavimman salaatin punnitsemalla ne vaa'alla. Näin hän saa maksimoitua salaatin määrän samaan yksikköhintaan.
Minä teen noin silmämääräisesti. Salaattipussien sisällössä on isoja eroja.
Varsinaista säästöä tällä tulee vasta sitten, kun voit ostaa/käyttää vähemmän jauhelihaa ja makaronia, sen isomman salaattipussin ansiosta. Valitsenhan minäkin tuoreimman näköiset kasvikset ja hedelmät, mutta ei se säästöä ole.
Miten niin? Tuleehan siitä säästöä kun pitää ostaa harvemmin salaattipussi jos siinä on enemmän sisältöä.
-eri
Pyydä vuokranantajalta lupa etukäteen kaikkiin kiinteisiin asennuksiin. Pääsääntöisesti tehdyt asennukset (esim. turvalukko, ovisilmä, sälekaihtimet) tulee jättää huoneistoon sieltä pois muutettaessa. Vuokranantaja ei ole velvollinen lunastamaan tai korvaamaan hankintakustannuksia, ellei asiasta ole erikseen sovittu. Toisaalta esim. parvisänky on poistettava poismuuton yhteydessä ja kaikki asennusjäljet tulee korjata.
Mikäli asennat huoneistoon astianpesukoneen, varmista, että asennus tehdään asianmukaisesti. Säilytä alkuperäinen keittiökalusteisiin kuuluva kaappi, joka tulee pois muutettaessa asentaa takaisin. Kun irrotat astianpesukoneen, huolehdi tulo- ja poistoletkuliitäntöjen tulppaamisesta vesivahinkojen välttämiseksi.
--- Eli astianpesukone ei ole kiinteä asennus, kaihtimet on. Ihan sama kuka asensi.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä vuokranantajalta lupa etukäteen kaikkiin kiinteisiin asennuksiin. Pääsääntöisesti tehdyt asennukset (esim. turvalukko, ovisilmä, sälekaihtimet) tulee jättää huoneistoon sieltä pois muutettaessa. Vuokranantaja ei ole velvollinen lunastamaan tai korvaamaan hankintakustannuksia, ellei asiasta ole erikseen sovittu. Toisaalta esim. parvisänky on poistettava poismuuton yhteydessä ja kaikki asennusjäljet tulee korjata.
Mikäli asennat huoneistoon astianpesukoneen, varmista, että asennus tehdään asianmukaisesti. Säilytä alkuperäinen keittiökalusteisiin kuuluva kaappi, joka tulee pois muutettaessa asentaa takaisin. Kun irrotat astianpesukoneen, huolehdi tulo- ja poistoletkuliitäntöjen tulppaamisesta vesivahinkojen välttämiseksi.
--- Eli astianpesukone ei ole kiinteä asennus, kaihtimet on. Ihan sama kuka asensi.
Totta puhut. Minäkin olen yksityinen vuokranantaja, mulla on useita sijoutusasuntoja.
Esimerkiki yhteen asuntoon vuokralainen pyysi kirjallisesti lupaa asentaa parvekelasitukset. Vastasin , että voit asentaa lasitukset omalla kustannuksellasi, mutta lastusten tulee jäädä asuntoon jos joskus muutat pois. Hän asensi lastukset omalla kustannuksellaan, asui asunnossa noin 5 v ja pois muuttaessaan lasitukset jäivät parvekkeelle.
Samoin yhteen sijoitusasuntooni vuokralainen pyysi lupaa asentaa turvalukon hänen omalla kustannuksellaan. Annoin luvan sillä ehdolla, että minä saan turvalukkoon vara-avaimen, ja kun hän muuttaa joskus pois niin varsinainen avain jää minulle samoin kun turvalukko jää oveen,
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee, mutta kun tuossa edellä korostettiin itse asennettuja kaihtimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääsalaateilla S-Marketissa on yksikköhinta eli niitä ei tarvitse punnita. Eräs tuttava etsii aina laarin painavimman salaatin punnitsemalla ne vaa'alla. Näin hän saa maksimoitua salaatin määrän samaan yksikköhintaan.
Varsinaista säästöä tällä tulee vasta sitten, kun voit ostaa/käyttää vähemmän jauhelihaa ja makaronia, sen isomman salaattipussin ansiosta. Valitsenhan minäkin tuoreimman näköiset kasvikset ja hedelmät, mutta ei se säästöä ole.
Jos pussissa on enemmän salaattia, siitä riittää kahteen kertaan. Pieni jääsalaatti menee yhdellä kertaa. Sellaista muutaman lehden ylijäämää ei viitsi säilyttää, mutta puolet viitsii seuraavaan kertaan.
Isoäidin siskolla oli tapana että WC:n sai vetää viimeinen kävijä. Hänen mies ajoi autolla kolmosella mutkatietä että jarrut säästyy ja kone huusi että vaihda nyt perkele neloselle!
Timo Jokela
Eno on äärimmäisen pihi. Kun olimme sukulaisten kanssa hänellä käymässä tuliaispullat mukana, minua pyydettiin auttamaan kahvipöydän kattamisessa. Kun tiesin että hän on niin nuuka että ei ikinä osta servettejä, olisin laittanut talouspaperia serveteiksi. Eno alkoi heti ähkimään että ei saa ottaa kokonaisia arkkeja vaan ne pitää puolittaa. Aiemmin olin siellä saunassa, ja kolmen litran löylykiulun saa täyttää vain puoliksi kerrallaan jotta vettä ei mene hukkaan. En käy enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen syy on tapaus, josta olen kuullut. Vaikka eräpäivänä maksettu lyhennys pitäisi olla täysin sallittua, eräs ulkomainen luotottaja tulkitsi asiakkaan omassa pankissaan eräpäivänä tekemänsä maksut myöhästyneiksi, koska rahojen siirtymisessä meni muutama päivä.
Tämän seurauksena he irtisanoivat lainan jatkuvien myöhästyneiden suoritusten vuoksi.
Kuulostaa urbaanilegendalta.
Uskon kyllä tähän, sillä olin aivan pöyristynyt, että esim. Taysista tulleissa laskuissa lukee, että maksa mieluummin ennen eräpäivää, jotta ei tule viivästymismaksua.
Mitä helkutin viivästymismaksua? On täysin sallittua maksaa eräpäivänä. Tays voisi hieman tarkistaa lakipykäliä ennenkuin ryhtyy uhkailemaan.
TAYS:n laskussa lukee että "Suorituksen viivästyessä perintätoimisto Intrum lähettää 5 euron maksuhuomautuksen". Katson laskua juuri nyt edessäni. Ei sanaakaan ole mainittu laskussa, että pitäisi maksaa ennen eräpäivää.
Ulkomailla on yleistä, että suorituksen tulee näkyä tilillä eräpäivänä. Sitä eräpäivä on alunperin tarkoittanut, lasku tulee näkyä laskuttajalla maksettuna viimeistään silloin. Suomessa on vakiintunut tapa, että eräpäivä on viimeinen maksupäivä. Näin ei kuitenkaan ole suuressa osassa muuta maailmaa.
Hyvä kuulla, jos tuota ei enää sitten olekaan. Onko sinulla kuinka tuore tuo lasku?
Minulla on kaksi laskua Taysin Silmäpoliklinikkakäynneistä ja molemmissa on tuo teksti. Nuo laskut ovat vuodenvaihteen aikoihin tulleita. Tein tästä asiasta huomautuksen laskutukseen. Jospa he olisivatkin muuttaneet tuota käytäntöä sitten.
Olisi kyllä ihan mielenkiintoista nähdä nuo laskut mistä puhut, kun terveydenhuollon (myös TAYS:n) laskuja työni puolesta päivittäin käsittelen, enkä muista tuollaista tekstiä näiden 13 vuoden ajalta nähneeni. Toki asioille sokeutuu, eikä tuttujen lappujen pikkupräntteihin aina jaksa kiinnittää huomiota. Kyseinen lasku oli toukokuulta. Jos asia vaivaa, voithan laittaa viestiä TAYS:n laskutukseen ja kysyä onko tekstiä jo muokattu (jos saat kuvan omien laskujesi pikkupräntistä viestin mukaan, aina parempi).
lOOKE kirjoitti:
Isoäidin siskolla oli tapana että WC:n sai vetää viimeinen kävijä. Hänen mies ajoi autolla kolmosella mutkatietä että jarrut säästyy ja kone huusi että vaihda nyt perkele neloselle!
Oliko siellä vessaan jono vai miten tuo viimeinen kävijä määriteltiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen syy on tapaus, josta olen kuullut. Vaikka eräpäivänä maksettu lyhennys pitäisi olla täysin sallittua, eräs ulkomainen luotottaja tulkitsi asiakkaan omassa pankissaan eräpäivänä tekemänsä maksut myöhästyneiksi, koska rahojen siirtymisessä meni muutama päivä.
Tämän seurauksena he irtisanoivat lainan jatkuvien myöhästyneiden suoritusten vuoksi.
Kuulostaa urbaanilegendalta.
Uskon kyllä tähän, sillä olin aivan pöyristynyt, että esim. Taysista tulleissa laskuissa lukee, että maksa mieluummin ennen eräpäivää, jotta ei tule viivästymismaksua.
Mitä helkutin viivästymismaksua? On täysin sallittua maksaa eräpäivänä. Tays voisi hieman tarkistaa lakipykäliä ennenkuin ryhtyy uhkailemaan.
TAYS:n laskussa lukee että "Suorituksen viivästyessä perintätoimisto Intrum lähettää 5 euron maksuhuomautuksen". Katson laskua juuri nyt edessäni. Ei sanaakaan ole mainittu laskussa, että pitäisi maksaa ennen eräpäivää.
Ulkomailla on yleistä, että suorituksen tulee näkyä tilillä eräpäivänä. Sitä eräpäivä on alunperin tarkoittanut, lasku tulee näkyä laskuttajalla maksettuna viimeistään silloin. Suomessa on vakiintunut tapa, että eräpäivä on viimeinen maksupäivä. Näin ei kuitenkaan ole suuressa osassa muuta maailmaa.
Hyvä kuulla, jos tuota ei enää sitten olekaan. Onko sinulla kuinka tuore tuo lasku?
Minulla on kaksi laskua Taysin Silmäpoliklinikkakäynneistä ja molemmissa on tuo teksti. Nuo laskut ovat vuodenvaihteen aikoihin tulleita. Tein tästä asiasta huomautuksen laskutukseen. Jospa he olisivatkin muuttaneet tuota käytäntöä sitten.
Olisi kyllä ihan mielenkiintoista nähdä nuo laskut mistä puhut, kun terveydenhuollon (myös TAYS:n) laskuja työni puolesta päivittäin käsittelen, enkä muista tuollaista tekstiä näiden 13 vuoden ajalta nähneeni. Toki asioille sokeutuu, eikä tuttujen lappujen pikkupräntteihin aina jaksa kiinnittää huomiota. Kyseinen lasku oli toukokuulta. Jos asia vaivaa, voithan laittaa viestiä TAYS:n laskutukseen ja kysyä onko tekstiä jo muokattu (jos saat kuvan omien laskujesi pikkupräntistä viestin mukaan, aina parempi).
Olen nyt mökillä, joten en pääse tarkistamaan asiaa. Mutta saattoi olla niin, että tuo teksti oli niissä laskuissa, jotka tulivat sähköisesti, kun oli postilakko. Tokihan ne sen jälkeen tulivat paperisinakin. Yhtäkaikki, kun palaan kotiin, voin tutkia asiaa lähemmin. Olen kuitenkin tästä asiasta aivan varma, koska näytin laskuja tutullenikin ja yhdessä asiaa ihmeteltiin ja panin vielä Taysiin palautettakin asiasta, kuten kirjoitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pussissa on enemmän salaattia, siitä riittää kahteen kertaan. Pieni jääsalaatti menee yhdellä kertaa. Sellaista muutaman lehden ylijäämää ei viitsi säilyttää, mutta puolet viitsii seuraavaan kertaan.
Sinä olet kyllä väärässä ketjussa, jos et viitsi muutamaa salaatinlehteä säilyttää yön yli. 😂 Siitähän saa salaatinlehdet seuraavan päivän aamiais- tai eväsleipiin.
T. Hän, joka tajusi tämän ketjun myötä olevansa nuuka
Multa kuoli veli ihan muutama kuukausi sitten. Huumekuolema kotonaan.
Äitini ja isäni löysi hänet sieltä kuolleena.
Ensimmäisenä äidillä mielessäni oli että olisi halunnut kerätä lattioilla lojuvat olutpullot ja palauttaa kauppaan että saisi panttirahat. Tuli itsellekin sellainen fiilis ettei me lapset ole ikinä merkitty hänelle yhtään mitään.
Hänkään en tosin merkitse minulle mitään - enkä olekaan pitänyt häneen yhteyttä vuosi kymmeneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään lisätä sienisuolaa moneenkin ruokaan ja pihi luonteeni nauttii kun tiedän että tekemäni sekoituksen kilohinta on murto-osa alkuperäisestä.
Suolahan onkin niin kallista.....
En pidä itseäni pihinä mutta usein Lidlissä punnitsen valmiin avokadopussin tai appelsiinit ja katson meneekö yli sen luvatun puolen kilon joka sinetissä lukee. Jos menee, niin tulee hyvä mieli, jos ei niin en ala vaihtamaan mutta olen kovin pettynyt :D Kerran oli 90g enemmän kuin luvattu ja olin ihan onnessani!
Minä menin hyvin lyhyen seurustelun jälkeen kihloihin. Mies oli ahkera, raitis ja asioistaan huolehtiva joten ajattelin hänen olevan aviomiesainesta enkä jaksaisi yksinkään olla lopun ikää (olin 45, kerran eronnut pitkästä liitosta). Aloimme puhua häistä. Minulla oli mielessä pienet häät muutaman sukulaisen ja parhaimpien ystävien kanssa, pienellä budjetilla. Juhlapaikka olisi ollut ilmainen ja pienen kimpun olisi tehnyt tuttava edullisesti. Kampaus , meikki jne itse. Puvun olisin ostanut käytettynä, hintaluokkaa n.100e. Yksi ystävä on kokki, joka olisi tehnyt kakut tarvikkeiden hinnalla. Joten en kovin suureellisia ja kalliita häitä suunnitellut mielestäni. Mies alkoi selittää, että ei halua YHTÄÄN ystäviä tai sukulaisia häihin kun ei pidä olla huomion keskipisteenä. Selitin, että juuri ne ystävät ja muutama sukulainen tekevät juhlan ja ei niitä kymmeniä tarvitse kutsua, vaan ihan lähimmät ihmiset. Lopulta selvisi mikä se syy oli ettei halunnut ketään kutsua; pihiys ! Hän pelkäsi, että haluan pitopalvelun häihin ja että se maksaisi liikaa. Vieraita olisi siis tullut yhteensä max 15 henkilöä . Arvatkaa tuliko häitä ...
Totta. Suhteessa täytyy pitää puolensa, olet sitten nainen tai mies. Aivan törkeää nuo omat ruokahyllyt kun yhteistä lasta rintaruokitaan ja tietysti muutenkin.
Luonnontuotteista sen verran että mulla on tapana kerätä herkkutatteja ja kuivata, menevät pieneen tilaan ja säilyvät kauan. Jo muutamasta tatista saa riittoisasti maustetta ruokiin.
Sain kerran ystävältä Lapin reissun tuliaisiksi suolamyllyn jossa oli merisuolaa ja kuivattua herkkutattimurskaa. Älysin suolan loputtua että voin täyttää myllyn itsekin. Tykkään lisätä sienisuolaa moneenkin ruokaan ja pihi luonteeni nauttii kun tiedän että tekemäni sekoituksen kilohinta on murto-osa alkuperäisestä.