Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Vierailija kirjoitti:
Naapurin todella pihi hyypiö varasti meiltä sähköä terassin pistorasiasta viimetalvena. Oli viritellyt kuvion talviloman ja työmatkojen aikana kun itse poissa kolme kuukautta ja naamioinut virityksensä ettei talonvahtina känyt sisko ollut huomannut sitä.
Tädin mökkinaapuri teki tuota kolmesta suunnasta. Kun havaittiin kuluts, mutta ei nyt mitään riistakameroita viitsitty laittaa, niin pistorasioihin vaan sisältä kytkettävät sulakkeet.
Jäi pihi naapuri ilman ilmaista sähköä seuraavana syksynä. Kyllä se siitä sähkön hinnasta kuulemma sitten valittikin.
Anoppi pesee keväällä talven aikana syntyneen lakanapyykin taloyhtiön koneessa ja kerää poistoveden ämpäreihin ja pesee sillä vedellä pilkkihaalarit käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri laskettelee autolla alamäet vapaalla kun kuvittelee säästävänsä bensaa.
Teoriassa tuo säästää kyllä bensaa, mutta on paljon muita ratkaisempia tekijöitä taloudellisessa ajotavassa (tasainen ajaminen, moottorijarrutus jne.)
20-30 vuotta sitten, niin vanhoissa autoissa säästi bensaa. Nykyisissä ei. Jyrkässä alamäessa kannattaa vaan kaaasu päästää ylös vaihde päällä, kulutus menee 0,0, katso ajotietokoneesta. Jos vaihteen laitaa vapaalle ja rullaa mäen alas, voi kulutus olla 0,5-1,0 litraa satasella. Vähän sekin toki, mutta harhaluulo että polttoainetta säästyisi.
Ai taas?
Väärin.
Lue lisää menneitä viestejä niin tajuat, miksi.
Kun pumpattava käsisaippua loppuu, otan pumppukorkin pois ja lasken kuumaa vettä pulloon. Saa vielä 1-2 hyvät saippuapesut.
nuolen kaikki ruokapakkaukset joihin kieli vain yhtää, pyyhin leipäpalalla loput makupisarat 8-)
Vierailija kirjoitti:
Kun pumpattava käsisaippua loppuu, otan pumppukorkin pois ja lasken kuumaa vettä pulloon. Saa vielä 1-2 hyvät saippuapesut.
1-2 käyttökertaa on vielä ihan ok. Muuten hygieniatuotteiden jatkaminen vedellä ei ole kovin viisasta, koska se voi saada bakteerit kasvamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiiän yhen, joka ei voi ostaa mitään 20 eurolla, jos tilillä on vain 10013€, koska sitten tilille jäisi alle 10000€. Kituuttaa siinä sitten niin pitkään, kunnes tilille tulee seuraava palkka ja sitten käyttää sen 20€, koska parikymppiä ei vie tiliä "pakkaselle" eli alle kymppitonnin.
Tämähän on hyvä säästökikka ja teen itse vastaavasti. Tosin itse siirrän ja säästän tonnit säästötilille ja pidän max. muutaman satasen käyttötilillä, joita saan vain käyttää. Mutta säästötilillä pitää olla aina täysissä tonneissa lukema. 😄 Enkä uskaltaisi käyttötilillä pitää kymppitonnia, jos vaikka kortti katoaisi (vaikkei sillä lähimaksulla nyt kauaa korttia vinguta ilman tunnuslukua)
Itse toimin samoin kuin sinä. Olen saanut kauhunsekaisia reaktioita sekä äidiltäni että mieheltäni, kun nämä ovat sattumalta nähneet käyttötilini saldon hieman ennen palkkapäivää. Pyrin laittamaan kaiken ylimääräisen sijoituksiin ja säästöihin, ja käyttötilillä pidän vain kyseiselle kuulle varatun summan. Jos tarvitsen yhtäkkiä enemmän rahaa kuin mihin tilin saldo riittää, niin siirrän rahaa säästötililtä verkkopankissa tai maksan luottokortilla.
Sori, hieman off-topic.
Kertoisin sen teille, mutta en raaski.
Edesmennyt tätini neuvoi siskoaan eli äitiäni: "Jos olet hankkinut mausteita joita et käytä, niin ettei menisi hukkaan, laita niitä kakku- ja piparitaikinoihin, mutta vain vähän ettei kukaan huomaa että kakku maistuu oudolle".
Hänen mielestään mausteet pitää väkisin käyttää vaikka ruokien (kakut, piparit) maku sopimattomista mausteista kärsisikin. Ei voi heittää roskiin ettei mene haaskuun koska maksoivat ostettaessa rahaa.
Onneksi äitini ei ottanut säästövinkkejä käyttöön...
Samainen tätini pullaa leipoessaan käytti broilerin/kanan rasvaa margariinin asemasta (yök).
Meille opetettiin koulun kotsantunnilla, miten korjataan rikki menneet ohuet sukkahousut, semmoiset nailonit.
Vierailija kirjoitti:
- Lataa kännykän työpaikalla.
- Soittaa kaikki mahdolliset puhelut työpaikan puhelimesta.
- tekee kaikki lounasruoat kotona kun ei raski syödä työpaikan henkilöstöravintolassa
- ajaa useita km sivunsa fillarilla hakemaan tarjouksia kaupasta siis esim 0.50 €/kg hintaeroissakin.
- elämäntapana on nuukailu kaikessa ja muiden ihmisten hyväntahtoinen hyväksikäyttö
Monella tuntuu olevan tämä kännykän lataaminen työpaikalla. Pienet purot jne, mutta kun nykyisen älypuhelimen lataaminen maksaa 2-3 euroa VUODESSA. Työnantajaa ei varmaan haittaa, mutta onpa säätöä muutaman sentin takia.
Vierailija kirjoitti:
Porukat. Rahaa on kuin riittävästi. Pesulla käydään kerran viikkoon, kesällä järvessä. Vessa vedetään sadevedellä, saavista kaataen.
Ovat eläkkeellä kalastavat jatkuvasti, sienestävät ja marjastavat. Viljelevät perunaa yms.
Mitään ylimääräistä ei osteta ja missään ei käydä.
Tätä menoa on jatkunut 10viimeistä vuotta, saavat onnellisuutta siitä jos pärjäävät vaikka kk käymättä kertaakaan kaupassa. Mä en ymmärrä en sitten millään.
Tässä on hyvää se, että jääpä teille lapsille ainakin mukava perintö. Mun isä pihtaili koko elämänsä ja hyvin oli rahaa tilillä kun elämästä lähtö tuli. Toki olen rahasta kiitollinen, samalla hieman surullinen hänen puolestaan, kun ei uskaltanut pihtailultaan elää kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun appi taas vihanneksia/hedelmiä punnitessan ei tee siihen solmua, koska se solmu kuulemma painaa. Säästö se on kuvitektukin säästö.
Joo tästä olen kuullut myös hienon kikan, että esim ananaksen lehtiruusukkeen voi jättää vaa'an ulkopuolelle niin ei tulee liikaa sitä hintaa :D Ei auttanut selitykseksi, että se vaaka ei jollain taikasäteellä mittaa sitä, mitä on suoraan päällä vaan ihan sitä mikä koskee levyyn. Tai, että ei sitä ihminenkään paina väemmän jos punnituksessa laittaa kädet levälleen. Ei kelvannut.
Voi heranjesta, oikeesti? Eikö sius ymmärtänyt ollenkaan. Kiessus.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tällainen isomman luokan pihiys, jonkun mielestä varmasti hyvää verosuunnittelua, mutta mielestäni kuitenkin aivan järjetöntä ottaen huomioon perheemme tilanteen.
Mieheni muutama lähisukulainen muutti juuri Sveitsiin ensi vuonna todennäköisesti voimaan astuvan arvonnousuveron takia, jota myös maastamuuttoveroksikin on kutsuttu. Veron ideana siis on se, että mikäli henkilöllä on omistuksia (osakkeita yms.) kun hän muuttaa ulkomaille, henkilö joutuu maksamaan Suomessa asumisen aikana omistuksiin kohdistuneesta arvonnoususta veroa valtiolle. Veroa ei kuitenkaan tarvitse maksaa heti maasta muuttaessa vaan vasta sitten, kun osakkeet myy. Hauskaa asiasta tekee, että Suomen valtio yrittää tällä verolla juuri estää tällaista veropakolaisuutta.
En siis kiistä sitä, etteikö näiden henkilöiden osalta olisi veroteknisesti edullista tehdä tämä ratkaisu ja muuttaa muualle. Heillä on varallisuutta sen verran, että voisivat elää loppuelämän erittäin rennosti ja silti jäisi melkoiset perinnöt jäljelle. Ovat kyllä muutenkin pihejä, arvoasuntoja tyhjinä vuosia ja rempat kesken, kun ei osata tehdä päätöstä esim vessan laatoituksesta, ennen kuin kaikki mahdolliset vaihtoehdot on selvitetty (ja niitähän on miljoonia). Mutta. Nämä henkilöt ovat tehneet ratkaisun välittämättä muusta perheestään. Meille esimerkiksi on tulossa keväällä ensimmäinen lapsi, ja nyt mieheni miespuoliset sukulaiset luuhaavat muualla, tukea saa ainoastaan rahallisesti ja puhelimen välityksellä. Muutenkin asumme kaukana sukulaisistamme, ja apua ei saa niin helposti. En tiedä olettavatko he, että me sitten alamme parin kuukauden ikäisen vauvan kanssa reissaamaan lentokoneella edestakaisin tällaisessa koronatilanteessa. Juu ei kiitos, sanon minä sekä maapallo.
Pienituloisena minulla on tietysti aivan eri käsitys maailmasta, koska ei paljoa tarvitse miettiä, miten sitä rahaa sijoittaa kun melkein kaikki menee mitä tulee. Ja ymmärrän sen, jos joku haluaa tehdä omalle omaisuudelleen mitä haluaa, ja tässä kohtaa siis välttää suuria veroja. Mutta että hylkää puolet suvustaan ja muuttaa ulkomaille vain sen takia, että JOS muuttaisi myöhemmin, niin joutuisi maksamaan suuret verot. Että tilanteessa, jossa ihmiseltä ei puutu yhtään mitään, ja kaikki edellytykset elämän jatkumiselle hyvänä ovat erinomaiset, niin pitää ruveta pihistelemään ja muuttaa uuteen maahan. Kummasti ei sitten hetkauta tässä syksyn mittaan syntyneet lentokustannukset tai se, että jää ensimmäisen lapsenlapsen syntymä ja tod näk myös ristiäiset välistä. Mutta isot ihmiset saavat tehdä mitä haluavat, mikäs minä olen siihen vastaan sanomaan.
Siis oikeastiko ajattelet että miehen sukulaisten pitäisi jättää muuttamatta ulkomaille siksi että teille on tulossa lapsi? Oli syy muuttoon mikä tahansa, ei voi olettaa että muut ihmiset tekevät noin isoja päätöksiä omassa elämässään teidän lasta ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi pesee keväällä talven aikana syntyneen lakanapyykin taloyhtiön koneessa ja kerää poistoveden ämpäreihin ja pesee sillä vedellä pilkkihaalarit käsin.
Kuinka tämä toteutuu käytännössä? Siis asentaa itse poistoputkia. Eikö tuo ole laitonta, jos kay vesivahinko niin tulee siinä pilkkihaalarille hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Lakkasin naimasta akkaani ja nyt se käy muualla panettamassa itseään. Säästyy kalliit aineet.
SIIs mitkä?
Ex ei pedissä halunnut tulla sisään, vaan aina omalle kädelle, sillä lakanat olis kuulema joutunu vaihtamaan. Mikä olis vienyt vettä ja sähköä.
Ex kyllä syystäkin.
Ottaa yksinhuoltaja koska tällä on lapset jo valmiina.
Eiku,ei sittenkään,siinä olis jo kaks pihtaajaa samassa perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edesmennyt isäni pölli teepussin aina mukistani.
"tässä on vielä"
Mitä pihiä tässä on? Mekin käytetään aina mieheni kanssa samaa teepussia, hyvin riittää molemmille. Ei ole pihiyttä vaan vain järkevää.
No hyi. Mä voin jakaa teepussini vain jos saan liottaa sen ensimmäisenä. Toiseen liotukseen ei tule ollenkaan riittävästi makua. Välillä isoon mukilliseen tekisi mieli käyttää kaksi pussia..
Tämähän on hyvä säästökikka ja teen itse vastaavasti. Tosin itse siirrän ja säästän tonnit säästötilille ja pidän max. muutaman satasen käyttötilillä, joita saan vain käyttää. Mutta säästötilillä pitää olla aina täysissä tonneissa lukema. 😄 Enkä uskaltaisi käyttötilillä pitää kymppitonnia, jos vaikka kortti katoaisi (vaikkei sillä lähimaksulla nyt kauaa korttia vinguta ilman tunnuslukua)