Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Vierailija kirjoitti:
Entisaikoina tuttavani varasti sokerinpalat huoltsikoilta,ei tarvinnut itse ostaa palasokeria.
Tuohan oli ihan tavallista, eikä sitä pidetty varkautena. Ennen oli sokeripalat aina kahden palan paketissa ja nekin perheenjäsenet, jotka eivät tarvinneet sokeria ottivat paketit vierasvaraksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun sisko käyttää autoa tanktessaan autoansa jokaisella pistoolilla, jos vaikka olisi "jämiä" jäänyt siihen letkuun.
Se auton siirtely kuluttaa bensan jonka voisi letkusta saada.
Lisäksi ei-ilmatiiviisti seisonut bensa ei säily palamiskelpoisena.
Tää on kyllä joku bensafirmojen liikkeelle laittama huhu. Mulla on kannussa viis vuotta vanhaa bensaa ruohokonetta varten, ihan 98 pumpulta ostettua. Hyvin on toiminu tänäkin kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Mamaki kirjoitti:
Siivosin perimäni mökin ennen myyntiä. Kaiken muun säästetyn jotenkin ymmärsin, mutta se iso laatikollinen suvun ikivanhoja röntgenkuvia!!!! Minkäköhänlaista käyttöä niillä on joskus arveltu olevan?
Ennen nettiaikoja röntgenkuvat piti viedä joskus itse mukana uudelle lääkärille. Vanhat ihmiset ei aina ymmärrä miten nykyaikana asiat toimii tai eivät luota tekniikkaan.
Törmättiin tähän samaan kun appivainaa kuoli, talostaan löytyi näitä kuvia myös. Mutta se tosiaan oli niin, että ne kuvat piti itse viedä, koska jos vaihtoi vaikka paikkakuntaa, ei ollut ihan itsestään selvää että potilastiedot tuli perässä. Ja appi oli muuttanut 90-2000 luvun vaihteessa 500 km. Tämä Omakanta ei ole ollut olemassa vielä niin kauan itseasiassa, aloittikohan se 2008 tai 2009.
Mamaki kirjoitti:
Siivosin perimäni mökin ennen myyntiä. Kaiken muun säästetyn jotenkin ymmärsin, mutta se iso laatikollinen suvun ikivanhoja röntgenkuvia!!!! Minkäköhänlaista käyttöä niillä on joskus arveltu olevan?
Niistä saa hauskoja lamppuja =)
Rahaahan niissä oli fyysisesti kiinni, koska vanhat rtg-kuvat sisältävät hopeaa ja meillä töissä (sairaalassa) vanhat kuvat jotenkin liuotettiin jotta saatiin hopea irti.
PIhtarit pihtaa kaikkea: rahaa, tunteita, läheisyyttä ja seksiä.
Psykoanalyytikko Kaj J. Davidkinin mukaan pihiys, kateus ja ahneus liittyvät toisiinsa. Kitsastelun taustalla on huono itsetunto, joka johtuu suurelta osin varhaislapsuuden traumaattisista kokemuksista. Lapsi on jäänyt vaikeiden tunteidensa kanssa liian yksin.
"Pihi tuntee itsensä riittämättömäksi ja kadehtii toista, koska kokee tiedostamattaan, että toisen hyvä on hänen puutteensa. Tyydyttääkseen pohjatonta psyykkistä nälkäänsä pihi haalii itselleen monenlaista hyvää ja varjelee sitä vain itseään varten", Davidkin sanoo.
Äärimmäinen nuukuus näkyy myös tunneasioissa.
Turvattomaksi itsensä tunteva ihminen ei luota itseensä eikä muihin. Hän kitsastelee tunteissaan eikä ota huomioon toisen tarpeita ja tunteita – hänellä ei ole siihen varaa. Läheisyys ja sitoutuminen on vaikeaa, ja ihmisestä tulee eristäytynyt ja yksinäinen.
Pitkälle mennyt pihiys on joskus suorastaan psyykkistä taistelua hengissä säilymisestä, suoja ahdistusta, ja avuttomuutta vastaan.
Miljoonamies osti polkupyörät lapsille käytettyinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallamme oli keskijohtoon kuuluva työntekijä joka söi ainoastaan työpaikkaruokalan edullista ruokaa ja kävi työnantajan ilmaisella kuntosalilla. Asunnossaan hänellä ei ollut edes jääkaappi päällä, ettei kulu sähköä. Hän valitti, kun asuntoon oli pakko tehdä sähkösopimus, vaikkei tarvinnut sitä mihinkään.
Kuin ihmeen kaupalla hän löysi naisystävän, mutta nainen sai lähteä nopeasti. Oli ruvennut suunnittelemaan mitä kaikkea he voisivat miehen rahoilla tehdä.
Minulla oli aikoinaan 2000-luvun alkupuolella pomo, joka otti ilmaiseksi henkilöstöravintolasta esim. näkkileipää ja omenoita. Olen omin silmin todistanut. Isotuloinen ihminen. Oltiin työkaverin kanssa lounaalla ja pomo otti pelkän kahvin, istui seuraksi ja kävi hakemassa näkkileipää kahvin kanssa, ei maksanut leivästä mitään. Toisella kerralla meillä oli kokous. Oltiin kollegoiden kanssa kokoonnuttu lounaalle. Pomo tuli sinne henkilöstöravintolaan tervehtimään ja taisi sanoa jotain, että vartin päästä aloitellaan. Lähtiessään otti 2 omenaa jälkiruokapöydästä ja käveli maksamatta ulos. En tiedä, oliko äärimmäistä pihiyttä vai oliko tarve varastaa, siis kleptomania. Pihiyteen viittaisi se, että kokouksista poistettiin kahvitarjoilu. Aiemmin edellisen pomon aikaan oli vapaasti saatu ottaa termarista kahvia ja teetä. Kun tämä uusi pomo tuli, ei mennyt monta kuukautta, kun kahvia ei enää tarjottu. En siis tarkoita, että kenenkään talous tai mielenterveys siihen kaatuisi, ettei yhden iltapäivän kestävän kokouksen aikana saa kahvia/teetä, vaan yleisellä tasolla.
Oma ex-pomoni oli aina työmatkoilla (joita hänen kanssaan tein muutamia) lainaamassa hotellin ilmaista polkupyörää, ettei vaan taksilla tarvitsisi ajaa. ABCllä kysyi, että syödäänkö pulla puoliksi? Eväät oli useimmiten mukana, mutta silloin oli unohtunut jääkaappiin. Ei koskaan ostanut huoltoasemilla kahvia/teetä, vaan otti vettä lasiin. Jos kokouksissa jäi sämpylöitä, otti niitä mukaansa joskus useitakin.
Ei muuten, mutta pääomatuloa oli vuodessa lähemmäs miljoona euroa verotietojen mukaan. Nimenomaan pääomatuloja. Palkkatulot olivat vain hieman yli satatuhatta.
Oon ollut vuosia töissä henkilöstöravintolassa ja oon ihmetellyt miksi ihmiset ei ota loppuja mukaan.
Seuraavana aamuna heitetään roskiinKerropas meille, että saako siellä ihmiset ottaa loppuja mukaan. Jos saa, niin sitten ymmärrän ihmettelysi. Jos ei saa, niin.... tarviiko tuota edes ihmetellä 🤦🏻.
Neuvoteluhuoneeseen on tilattu työmaaruokalasta 10 pullaa. Neuvottelun aikana siitä syödään vaan 8 pullaa, todellakin ne kaksi ylijäänyttä saa ottaa sieltä mukaansa se kellä niille on käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Edesmennyt isäni pölli teepussin aina mukistani.
"tässä on vielä"
Mitä pihiä tässä on? Mekin käytetään aina mieheni kanssa samaa teepussia, hyvin riittää molemmille. Ei ole pihiyttä vaan vain järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Kun lähdetään lomamatkalle, matkaopas pitää lainata kirjastosta, sen sijaan että sen ostaisi omaksi.
Siis mitä ihmettä? En todellakaan osta mitään matkaopasta yhtä matkaa varten eikä kyse ole pihiydestä. En halua kerätä kotiini ylimääräistä tavaraa. Ja sitä varten kirjastot on, että sieltä voi lainata.
Vierailija kirjoitti:
Miljoonamies osti polkupyörät lapsille käytettyinä.
Ei pihiyttä vaan käytännöllisyyttä. Kierrätys kunniaan!
Täällä on nyt sotkettu asioita/termejä.
On kierrätystä/käytännöllisyyttä/viisautta...
On pihiyttä
Nämä kaksi on ihan eri asia
Edellisessä työpaikassa eräs pikkupomo teki ihan turhia työmatkoja ihan vain päivärahojen takia.
Naapurin todella pihi hyypiö varasti meiltä sähköä terassin pistorasiasta viimetalvena. Oli viritellyt kuvion talviloman ja työmatkojen aikana kun itse poissa kolme kuukautta ja naamioinut virityksensä ettei talonvahtina känyt sisko ollut huomannut sitä.
Eilen just seurasin cittarissa, kun yksi mies osti kaksi avocadoa. Hän irrotti molemmista sen pienen pyöreän tarran ennen punnitsemista. Ilmeisesti itseäänkin nolotti, kun koitti liimailla vaivihkaa sitä tarraa avocadolaatikon reunaan. Niin, eikä tietenkään laittanut niitä pussiin ennen punnitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri laskettelee autolla alamäet vapaalla kun kuvittelee säästävänsä bensaa.
Teoriassa tuo säästää kyllä bensaa, mutta on paljon muita ratkaisempia tekijöitä taloudellisessa ajotavassa (tasainen ajaminen, moottorijarrutus jne.)
20-30 vuotta sitten, niin vanhoissa autoissa säästi bensaa. Nykyisissä ei. Jyrkässä alamäessa kannattaa vaan kaaasu päästää ylös vaihde päällä, kulutus menee 0,0, katso ajotietokoneesta. Jos vaihteen laitaa vapaalle ja rullaa mäen alas, voi kulutus olla 0,5-1,0 litraa satasella. Vähän sekin toki, mutta harhaluulo että polttoainetta säästyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisen mieheni mielestä muovipussit tavaroille kaupoissa olivat liian kalliit joten jos ei muistettu ottaa kotoa käyttejyä pusseja mukaan niin sitten saatiin kantaa tavarat käsissä kaupasta koska ne pussit oli 'liian kalliita'. Jotenkin hauska ero tähän oli tietenkin että kun itselleen osti kauluspaitoja tai muuta niin mikään niistä ei ollut halvempi kuin 50-60 euroa..
En minäkään osta kaupasta muovikasseja. Minulla on kori, johon laitan ostokseni ja jos kori ei riitä, niin Lidlin rullalla myytäviä muovipusseja. Ne maksavat murto-osan kaupan muovikassien hinnasta ja ovat kestäviä roskakasseja.
En mäkään osta ellei ole pakko. Ymmärrän lapsiperheitä, joilla niitä kuluu roskapusseina, mutten ymmärrä sinkkuja, jotka AINA ostavat muovikassin.
Roskapusseiksi.
Sinkku.Seuraavan kerran kun menette kauppaan,katsokaa vaikka minuutti pari monellako ihmisellä on oma kestokassi tai muu vastaava mukana versus moniko ostaa muovikassin.
Lopputulos tuskin yllättää ketään.Kestokassia paha käyttää roskapussina ja kaikki pussit, joita olen kokeillut, myyty muka roskapusseina, eivät todellakaan kestä roskapussin toimessa, vaan hajoavat heti.
Ainoat kestävät pussit tosiaan on jätesäkki ja kaupan roskapussit.
Vain ne kelpaavat roskapusseiksi.
Aina joku purkin reuna hajottaa vähänkään ohuemmat pussit, ei kelpaa mulle.
En halua et roskat leviää lattialle tms. kun pussi ei kestä. Se ei vaan käy.
Tähän on erittäin helppo ratkaisu: Vie ne roskapussit, siis varsinkin se biopussi sisältöineen roskikseen siinä bioastiassa. Vai missä nyt sitten sitä biopussia pidät siellä keittiössäsi. Minulla ja kaikiila tietämilläni ihmisillä se on viritettynä johonkin sangalliseen astiaan tai ämpäriin tms.
Siitä on helppo vaan kipata koko sisältö jätteineen ja pusseineen sinne biosäiliöön. Tämän opin jo ensimmäisestä kerrasta, kun se pussi hajosi keittiön lattialle. Oikein painavana ja kosteana se ei tosiaan kantamista välttämättä kestä.
Ja mulla kyllä ne jätepussit, mitkä myydään rullassa jotain 25-30 kpl, on kyllä aina kestäneet. En minä ymmärrä, mikä ihmeen purkin reuna niitä hajottaa. Esim. jugurtti- ja viilipurkithan menee muovikeräykseen, ei ne kuulu sekajätteisiin.
Peltipurkit taas menee metallikeräykseen. Ja lasipurkit lasinkeräykseen. Pahvipurkit kartonkikeräykseen. Mistä ihmeen materiaalista sun purkkisi tehdään, kun ne repii jätepussin rikki?
Seka- eli poltettaviin jätteisiin menee oikeastaan aika vähän mitään.
Voi monessakin mielessä ,ja kiusaaan rikasta sukulaistyttö nainen jo.Sen ilme kun näki käsilaukkuni ,vuori irronnut ja korjaan sitten joskus sanoin,aitoa nahkaa ja niin miellyttävä kirppis löytö .Kehuinkin kohta 10v löyto 2e ,pitää varmaan lähteä hakeen uusi ,Hällä perintöjä tippuu kun vanhat piiat ja pojat kuolee ,saa tapella parhaat päältä ja niinkuin sanoi antaa teille kun tarvitte paremmin köyhät.Olenko visu just sain lasta autettua kun on kovasti sairas jotain iloa hälle kannattaa olla visu .Olen kovia kokennut pennejä markkoja venyttänyt mutta työkavedeiden kilpailu niin mennyt yli kateuden ja arkkuun en saa mitään .
Tiiän yhen, joka ei voi ostaa mitään 20 eurolla, jos tilillä on vain 10013€, koska sitten tilille jäisi alle 10000€. Kituuttaa siinä sitten niin pitkään, kunnes tilille tulee seuraava palkka ja sitten käyttää sen 20€, koska parikymppiä ei vie tiliä "pakkaselle" eli alle kymppitonnin.
Entisaikoina tuttavani varasti sokerinpalat huoltsikoilta,ei tarvinnut itse ostaa palasokeria.