Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Vierailija kirjoitti:
Mies laittoi minut maksamaan omat evääni treffeillä
Se on sitä tasa-arvoa.
70 luvulla naapuri tuli meidän kyytiin kun lähdettiin kaupungissa käymään, 60 km matka. Lupasi tarjota kyydistä sitten kahvit. Juu, kyllä tarjosikin.. sinä päivänä jossain tavaratalossa tarjosivat asiakkaille ilmaiset kahvit. Sinne meidät vei.
Vierailija kirjoitti:
Eräs sai siskoltaan käytettyjä pussilakanoita ilmaiseksi. Kun ne lakanat sitten käytössä menivät rikki, hän korjasi ne puhki kuluneen aluslakanan reunasta leikkaamillaan kaitaleilla. Ompeli sen pussilakanan täyttöaukon kiinni ja teki uuden täyttöaukon sinne päähän, mistä lakana oli rikki mennyt. Näin kuulemma kestää pidempään.
Täähän on ekologista! Hyvä vaan, jos ihmisellä on ompelutaitoa ja järkeä käyttää sitä sen sijaan, että ostaa koko ajan uutta.
Mä 6 vuotta sitten oisin hyvä esimerkki 😂 olin sillon 17 v ja äärimmäisen pihi. Tää sitte aiheutti haasteita varsinki sosiaalisissa tilanteissa.. Mulla on aina ollu ihan kiitettävästi kavereita ja usein kun nähtiin niin he halus mennä jonneki kahville. Mä olin kuitenkin niin sairaan pihi että 2-3€ kahvista oli liikaa 🙈 Usein sitte istuin seurana ku kaverit joi ja söi (ei se oikeestaa ees haitannu mut ehkä ne piti mua outona ennenku tottu että x ei ikinä tilaa mitään). Välillä söin myös omia eväitä kahvilassa ja se kyllä nyt jälkikäteen nolottaa 😅 Joskus harvoin tilasin jotain jos vanhemmat oli poikkeuksellisesti antanu ekstrarahaa tota varten. Kauheen usein tätä ei tapahtunu koska a) sain jo kuukausirahaa ja b) mulla oli aika hyvät säästöt pihiydestä johtuen. Äitin kanssa saatiin usein riita aikaseks mun rahan käyttämättömyydestä. No viimestää omilleen muutto opetti mut pihiydestä pois. 😁
Mut pakko kommemtoida että ku pihejä ihmisiä haukutaan usein nii taustalla voi olla jotain häikkää.. Mullaki pakko-oireinen häiriö näky aikoinaan just esim tolla lailla että kontrolloin sairaalloisesti mun rahan käyttö enkä halunnu ostaa mitään. Mutta sen voin sanoa ylpeänä että lokkeilua en harrastanu, mitä nyt joskus joku saatto esim bileissä tarjota juomastaan.
Yksi tuttu kerää suihkussa ollessaan vedet vateihin, vie veden vessassa olevaan ämpäriin ja kauhalla huuhtelee wc:n eli ei vedä vessaa normaalista.
Mun isä oli piheyden huippu. Sai todella pientä eläkettä, mutta rahaa ei kulunut senkään vertaa. Saatiin siskon kanssa kumpikin 150 000e perintöä, vanha mörskä on vielä myymättä. Siellä on tallessa mitä uskomattomampia asioita...
Meillä seisoi aina lapsuudenkodin pihalla vähintään 5 autonromua. Isä ei halunnut maksaa kalliita korjauskuluja, joten teki kaiken itse. Osti myös varaosiksi puoli-ilmaisia autoja, joissa oli esim. moottori rikki. Niistä irrotteli varaosia. Pihaa ei voinut koskaan käyttää mihinkään järkevään, koska autonromut oli tärkeimmät. Meillä oli samalla tavalla ilmaiseksi saatuja pyöriä halkovajassa. Jos pyörästä hajosi kumi, soittokello, poljin, isä etsi varaosan. Olipa kiva ajella koulumatkat pyörällä, jossa on eriparia olevat polkimet ja renkaat. Kun talo myytiin, äiti meinasi räjähtää siitä laskusta, mikä seurasi romun viennistä kaatopaikalle ja purkaamoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräskin vaari ajaa kymmenen vuoden välein tekemänsä sukulaisreissun asettumalla matkan ajaksi autollaan jonkin rekan perään. Ilmavirran imussa körötellessä säästyy kuulemma bensaa. Kolikkopussissa lienee Laihian soikeita euroja.
Onko tämä totta, että bensaa säästyy? Olen joskus ihmetellyt liikenteessä miksi joku ajaa niin lähellä rekkaa, mutta tässäkö se selitys taisi tulla! Ei ole loppujen lopuksi edes väliä syntyykö todellista säästöä, mutta jos ihminen kuvittelee näin olevan, niin sehän selittää tämän toiminnan.
Voi siinä olla jotain perää. Esim. kilpapyöräilyssä kärjen takana peesaaja pääsee helpommalla, ja kun pieni ryhmä ottaa irtioton, vaihtavat kärkiajajaa. Kovassa vastatuulessa varmaan etu korostuu. Kyllähän suuri rekka puskee ilmamassan sopivasti pois tieltä. Tasaisella maalla ilmanvastus on suurin etenemistä vastustava tekijä. Muita ovat painovoima ja vierintävastus
Minun ukkini eleli yksikseen lähes 50 vuotta ja eli nuukasti. Valot sai olla päällä talvella, mutta kun kevät tuli, niitä ei saanut sytyttää lainkaan. Syksyllä sitten taas iltojen pimetessä valojen käyttö sallittiin. Hän osti pihalle vanhan ulkohuussin, jota käytti enemmän kuin sisävessaa. Parturissa ei käynyt vuosikymmeniin, vaan leikkautti tukkansa aina kylässä kävijöillä. Oli se jännä mennä kylään, kun ensin juotiin nisukahvit ja heti sen jälkeen kaivettiin esille sakset ja hartioille pyyhe. Teepussit hän kuivatti ja säilöi peltirasiaan uutta käyttöä varten. Itse kalasti ja marjasti vielä kasikymppisenäkin. Olin jo aikuinen, kun äiti aina välillä soitti minulle huolissaan, voinko ajaa katsomaan, onko ukilla hätä, kun ei ole vastannut koko päivänä puhelimeen. Ei sillä koskaan ollut. Oli yleensä huono kalaonni ollut sellaisena päivänä ja onki yötä myöten. Hän kaiveli paperinkeräysastioita ja etsi lehdistä kuponkeja. En muista enää, mitä ne kupongit olivat, koska olin vielä lapsi. Muistaako joku minua vanhempi? Lehdessä jotain alennuskuponkeja?
Meillä oli mökkinaapurina vanha rouva, joka oli hyvin varakas. Meidän isä oli huoltomiehenä eräässä kauppaketjussa ja siihen aikaan kaupan työntekijät saattoivat antaa vanhenevia tuotteita isälleni etteivät mene hukkaan. Yksi kerta isä sai ilmaantuneita Kahvi paketteja (Kahvi menettää makunsa jos on ilman kanssa tekemisissä, paketinhan pitää olla kova) ja aikoi viedä ne mökille ulkohuussiin hajun poistajaksi. Mökillä sitten kun tämä vanha rouva sai kuulla minne kahvit oli menossa, mummelo kauhistui ja kottikärryllisen vei pusseja säilöön että voi niistä sitten kahvit keittää.
tämä samainen rouva aina meidän mökillä vieraillessaan halusi että juoma (oli se mitä tahansa) tarjoiltaisiin muovimukista. Hän sitten vähin äänin aina juomat juotuaan otti mukin omaan käyttöönsä mökilleen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä seisoi aina lapsuudenkodin pihalla vähintään 5 autonromua. Isä ei halunnut maksaa kalliita korjauskuluja, joten teki kaiken itse. Osti myös varaosiksi puoli-ilmaisia autoja, joissa oli esim. moottori rikki. Niistä irrotteli varaosia. Pihaa ei voinut koskaan käyttää mihinkään järkevään, koska autonromut oli tärkeimmät. Meillä oli samalla tavalla ilmaiseksi saatuja pyöriä halkovajassa. Jos pyörästä hajosi kumi, soittokello, poljin, isä etsi varaosan. Olipa kiva ajella koulumatkat pyörällä, jossa on eriparia olevat polkimet ja renkaat. Kun talo myytiin, äiti meinasi räjähtää siitä laskusta, mikä seurasi romun viennistä kaatopaikalle ja purkaamoon.
Jos vaan osaa tehdä itse niin tuolla tavalla säästää todella pajon - nykynuoret ei osaa vaihtaa enää edes talvirenkaita. Ja niistä varaosa-autoistakin olisi saanut romutuspalkkion niin ei olisi mutsin tarvinnut räjähdellä.
Mutta mikä on se 'järkevä', mihin pihaa ei voinut käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Mun isä oli piheyden huippu. Sai todella pientä eläkettä, mutta rahaa ei kulunut senkään vertaa. Saatiin siskon kanssa kumpikin 150 000e perintöä, vanha mörskä on vielä myymättä. Siellä on tallessa mitä uskomattomampia asioita...
Toivon että arvostaisitte. Isänne eli vaatimatonta elämää jotta lapsilla olisi asiat paremmin. Sinä naureskelet asialle nettikeskusteluissa melkein 150k€ taskussa - eikö edes hävetä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräskin vaari ajaa kymmenen vuoden välein tekemänsä sukulaisreissun asettumalla matkan ajaksi autollaan jonkin rekan perään. Ilmavirran imussa körötellessä säästyy kuulemma bensaa. Kolikkopussissa lienee Laihian soikeita euroja.
Onko tämä totta, että bensaa säästyy? Olen joskus ihmetellyt liikenteessä miksi joku ajaa niin lähellä rekkaa, mutta tässäkö se selitys taisi tulla! Ei ole loppujen lopuksi edes väliä syntyykö todellista säästöä, mutta jos ihminen kuvittelee näin olevan, niin sehän selittää tämän toiminnan.
Jos osaat ajaa autosi todellakin sinne rekan ns. imuun, niin polttoaineen säästö on valtava. Se imussa ajo tarkoittaa sitä, että pääset ajamaan äärimmäisen pienellä ilmanvastuksella ja koska ilmanvastus on yksi isoista kulutustekijöistä, sen putoaminen pois todella näkyy kulutuslukemissa.
Turvallista? No ei...
Meidän isä. On äärimmäisen hyvin toimeentuleva, vaikka joutuikin pois työelämästä tapaturman takia kymmenisen vuotta sitten ja on nykyään pyörätuolissa. Tienaa edelleen osinkotuloilla todella hyvin vuodessa ja omistaa yhdessä äidin useita (10+) sijoitusasuntoja. Eli rahasta ei ole puutetta, mutta isä haluaa säästää mitä ihmeellisimmissä paikoissa (ja toisaalta sitten tuhlailla mitä ihmeellisimmissä paikoissa):
- sijoitusasuntojen palovaroittimien vaihdot yms vuokranantajan tehtävät. Ei itse luonnollisesti pysty, kun on pyörätuolissa, mutta sen sijaan että pyytäisi huoltomiestä tms käymään (maksaa muutaman kympin) niin siellä juoksutetaan meitä jo aikuisia, eri paikkakunnilla opiskelevia lapsia ja mielellään heidän poikaystäviään myös. Luulisi, että tuolla omaisuudella vois sen parikymppiä laittaa, että siellä käy sitten esim juurikin se huoltomies vaihtamassa palovaroittimien patterit, mutta tämä on nyt se kohta, kun pitää säästää. Myös tädin mies on useasti joutunut käymään maalailemassa ja korjailemassa ties mitä, kun ”ammattilaiset ottaa niin kovaa hintaa”
- Opiskelen itse oikeustiedettä ja tästä isä mielellään ottaisi kaiken hyödyn irti. On pyydetty tekemään testamenttia, sopimuksia jne (ja tämä siis heti opintojen alusta, koska oikeudellinen tietotaitohan maagisesti siirtyy päähän silloin kun opintopolkuun kilahtaa hyväksytty opiskelupaikka). Ehkä paras esimerkki tästä on muutaman vuoden takaa, kun olin opiskellut muutaman vuoden ja hain Verohallinnolle kesätöihin. Olin suorittanut silloin vero-oikeudesta vain perusopinnot, jotka luonnollisesti olivat pintapuoliset ja muutaman opintopisteen laajuiset. Mainitsin äidille tästä puhelimessa ohimennen ja muutama tunti sen jälkeen isä soittaa ja aloittaa puhelun ”Kuule äiti kertoi että sä haet Verohallinnolle kesätöihin, niin voisitko sä ruveta tekemään mun ja äidin veroilmoitukset? Tilitoimistolla kun ne ottaa niin kovaa hintaa, niin jäis sekin raha sit perheeseen”. Huom, tämä siis siinä vaiheessa kun olin HAKENUT sinne töihin, en edes päässyt haastatteluun asti. Tästä osasin onneksi kieltäytyä, muutaman opintopisteen laajuisilla vero-oikeuden opinnoilla ei juuri veroilmoituksia täytellä, ja taas, jälleen kerran, jos ihmisellä on useita sijoitusasuntoja, osakkeita ja muuta varallisuutta, ja ei halua/osaa itse tehdä veroilmoitustaan, niin sitten voi maksaa ammattilaiselle eikä laittaa ilmaiseksi lastaan tekemään, jolla ei edes mitään tietotaitoa ko asiaan liittyen. Lisäksi tiesin, että jos kerran sanon kyllä, niin sitten teen ne veroilmoitukset siitä lähtien aina.
Tässä ehkä ensimmäisenä mieleen tulevat esimerkit.
Olin keittiössä kahvin keitossa kun huomasin anopin avaavan minulle tulleen mainoskirjeen eräästä kauppaketjusta. Anoppi sanoi appiukolle että tässä on 50 kr etuseteli. Appiukko heti siihen että ota se meille. Anoppi katseli paperia hetken, tokaisi sitten ettei käy koska on henkilökohtainen.
Heillä on myös mm patalappu, 80 luvulta, palanut ja paikattu. Saitoja ovat.
Kaljapussi kirjoitti:
Käytän kauppakassit loppuun vaikka ne ois jo rikki ja ostokset tippuu.
Joskus oon jopa ottanu siitä pullonkeräyslaatikosta jonkun kaljasen kassin ku en oo raaskinu ostaa... ostokset ollu kaljassa sitten.
Olen tehnyt samaa.
Jos on rahat loppu, sen 0,20 käyttää kyllä mielummin vaikka makaroonin kun muovikassiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaan osaa tehdä itse niin tuolla tavalla säästää todella pajon - nykynuoret ei osaa vaihtaa enää edes talvirenkaita. Ja niistä varaosa-autoistakin olisi saanut romutuspalkkion niin ei olisi mutsin tarvinnut räjähdellä.
Mutta mikä on se 'järkevä', mihin pihaa ei voinut käyttää?
Ystäväni mies samanlainen autoromuroope. Kun kuoli niin ystäväni sai vihdoin aikuisten lapsiensa avulla pihansa siivottua. Ei olisi tapahtunut jos ukko olis hengissä.
Oli mm autonrenkaita, valehtelematta joku 50, romuja 5, muuta autoihin liittyvää piha täynnä. Automekaanikko. Korjasi myös muitten autoja kotonaan. Ystäväni kärsi tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi on parsinut appiukon vanhat tennissukat moneen kertaan, lopulta jalkaterässä saattaa olla puolet sitä parsinlankaa.
Minä olen juuri tuollainen. Aikuiset poikani taas heittävät rikkoutuneet sukkansa menemään parsimatta. Mahtavatko omistaa edes neulaa ja lankaa? Minusta tällainen on käsiuttämätöntä tuhlausta, eihän parsittua paikkaa edes kengän alta näy. Ja sitten kun ei voi enää panna "paikkaa paikan päälle", käytän sukan pölyrätiksi. Ja hyvin pyyhkii.
No eikö poikasi ole sinun kasvatuksen tulos?
Vierailija kirjoitti:
K3aljapussi kirjoitti:
Käytän kauppakassit loppuun vaikka ne ois jo rikki ja ostokset tippuu.
Joskus oon jopa ottanu siitä pullonkeräyslaatikosta jonkun kaljasen kassin ku en oo raaskinu ostaa... ostokset ollu kaljassa sitten.Olen tehnyt samaa.
Jos on rahat loppu, sen 0,20 käyttää kyllä mielummin vaikka makaroonin kun muovikassiin.
Kestokassi on halpa.
Eräs sai siskoltaan käytettyjä pussilakanoita ilmaiseksi. Kun ne lakanat sitten käytössä menivät rikki, hän korjasi ne puhki kuluneen aluslakanan reunasta leikkaamillaan kaitaleilla. Ompeli sen pussilakanan täyttöaukon kiinni ja teki uuden täyttöaukon sinne päähän, mistä lakana oli rikki mennyt. Näin kuulemma kestää pidempään.