Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Lyhytaikainen poikaystävä oli vähän erikoinen. Yksi tapaus nousi mieleen:
Hän selaili jotain nettikauppaa jossa myytiin halpaa krääsää, kaikkea turhia pieniä hilavitkuttimia, klikkaili niitä ostoskoriin ja välillä näytti sivua minulle, että "katso kuin hauska vekotin tämäkin". Esitteli jotain 1e maksavaa pörröavaimenperää, josta hymähdin sivusilmällä vilkaisten, että "söpö". Mies tokaisi, että ostaa sen minulle. Laitettuaan usean kympin arvoiseksi kertyneen tilauksensa menemään, hän totesi, että josko nyt heti maksaisin tuon velkani hänen tililleen, eli sen euron plus puolet koko tilauksen postikuluista (en nyt muista summaa tarkemmin, joitain euroja).
Olin vähän hämmentynyt ja ajattelin ymmärtäneeni itse jotain väärin, joten maksoin kun en jaksanut alkaa vänkäämään.
Vähän myöhemmin kuitenkin kaveriporukalla nähdessä hän kehaisi johonkin keskustelunaiheeseen, kuinka tykkää ilahduttaa ihmisiä ja osoitti sitä laukussani roikkuvaa avaimenperää, että "Juuri ostin Maijalle tuollaisenkin". Teki mieli sanoa jotain mutta muut jatkoivat jutteluaan ennen kuin ehdin.
Samalla miehellä oli myös tapana luotani lähtiessään ottaa kysymättä mukaan palautuspullot, jos niitä löytyi. Rahat niistä piti itsellään toki. Huomattuani tavan sanoin siitä, jolloin närkästyi loppupäiväksi, koska "Oli halunnut vain auttaa".
Vierailija kirjoitti:
Mehiläinen palkkaa 20 hoiva- avustajaa Filippiineiltä Siikalatvalle, Eikö tässä ole jo piheyden huippua kerrakseen, Eikö Suomessa enää löydy avustajia , Täältä Suomesta löydy hoitajia , kun täällä on Terveyden ja Hoidon koulujakin ja itse Siikalatvallakin voi opiskella lähihoitajaksi mitä sitten vasta valmistuneet hoitajat sitten tekee .
Kysyn?
Hmm, et taida tietää että hoitajista on pula. Nytkun mitoitukset tiukkeni/tiukkenee tarvitaan satoja jopa tuhansia hoitajia lisää.
Minulla oli myös pihi poikaystävä joitakin vuosia sitten. Oli vähätuloinen joten ihan mielelläni maksoinkin enemmän asioista mutta sehän ei tietenkään riittänyt. Hän oli melkein aina minun luonani ”kun sulla on niin kiva kämppä” ja söi minun ruokiani ja ostin myös usein saunajuomat ym ekstraa. Koskaan mies ei tuonut mitään. Jos kävimme esim pizzalla, minä tarjosin ”kun mulla ei ole yhtään rahaa”. Joskus halusin mennä teatteriin ja silloin tietenkin minä ostin liput, hän ei muuten olisi tullut. Kuitenkin hänellä oli rahaa mennä kavereiden kanssa baariin, syömään, osallistumaan polttareihin ym mihin meni reilusti rahaa. Tärkeysjärjestys tuli vähitellen selväksi.
Eromme jälkeen hän haikaili vielä perääni ja sanoin sitten kerran että lauantaina mulle sopisi lähteä ulos - pidin siis kyseisestä henkilöstä kuitenkin melko paljon. Hän ilmestyi meille (tietenkin meille, ei hänen luokseen) alkuillasta ja kun jossain vaiheessa aloin laittaa hiuksia että voimme lähteä ulos, hän sanoi että olisi menossa kaverin luo musisoimaan yhdeksän aikaan. Ei siis mitään aikomustakaan viettää minun kanssani iltaa, tuli vain syömään ym ennen omia menojaan. Kyllä ärsytti ja sanoinkin että meidän on turha enää olla yhteydessä. Henkilö pihisteli ei vain rahassa, vaan myös ajassa ja tunteissa parisuhteeseen liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli myös pihi poikaystävä joitakin vuosia sitten. Oli vähätuloinen joten ihan mielelläni maksoinkin enemmän asioista mutta sehän ei tietenkään riittänyt. Hän oli melkein aina minun luonani ”kun sulla on niin kiva kämppä” ja söi minun ruokiani ja ostin myös usein saunajuomat ym ekstraa. Koskaan mies ei tuonut mitään. Jos kävimme esim pizzalla, minä tarjosin ”kun mulla ei ole yhtään rahaa”. Joskus halusin mennä teatteriin ja silloin tietenkin minä ostin liput, hän ei muuten olisi tullut. Kuitenkin hänellä oli rahaa mennä kavereiden kanssa baariin, syömään, osallistumaan polttareihin ym mihin meni reilusti rahaa. Tärkeysjärjestys tuli vähitellen selväksi.
Eromme jälkeen hän haikaili vielä perääni ja sanoin sitten kerran että lauantaina mulle sopisi lähteä ulos - pidin siis kyseisestä henkilöstä kuitenkin melko paljon. Hän ilmestyi meille (tietenkin meille, ei hänen luokseen) alkuillasta ja kun jossain vaiheessa aloin laittaa hiuksia että voimme lähteä ulos, hän sanoi että olisi menossa kaverin luo musisoimaan yhdeksän aikaan. Ei siis mitään aikomustakaan viettää minun kanssani iltaa, tuli vain syömään ym ennen omia menojaan. Kyllä ärsytti ja sanoinkin että meidän on turha enää olla yhteydessä. Henkilö pihisteli ei vain rahassa, vaan myös ajassa ja tunteissa parisuhteeseen liittyen.
Olipa aikoinaan eräässä peliporukassa juuri tämmöinen lokkeilija, ihmetteli välillä miten nykyinen muija on jaksanu jo X kuukautta katsella menoa. Aina löytyi nopeasti uusi hyväksikäytettävä, eli vissiin oli karisma ja ulkonäkö kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni perheessä on aina pihistelty. Valitettavasti mieheni on alkanut vuosi vuodelta enemmän muuttua vanhempiensa kaltaiseksi.
-laittaa esim saunan kiinni kesken löylyjen
-rajoittaa lapsien syömistä. Jos lapset syö liikaa, keittää heille vesipuuroa ja käskee täyttää mahan sillä
-ei halua ostaa mitään muuta kuin ruokaa. Joudun ostamaan salaa sen mitä haluan.
-laittaa valoja kiinni sitä mukaan kun minä laitan päälle
-haluaa tehdä vain ilmaisia juttuja
Rajoittaa lasten syömistä!!!! Tuo on kyllä LASTENSUOJELUN asia!!!!
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppinen hyvissä töissä oleva ystäväni asuu kahden kämppiksen kanssa, ja heillä WC huuhdotaan käsienpesuvedellä. Käytännössä tämä siis toimii niin, että käsienpesuvesi kerätään pesualtaassa olevaan muoviseen siivousvatiin, ja sitten tämä vesi kaadetaan pyttyyn. Vati asetetaan takaisin altaaseen ja pestään kädet, jolloin seuraavaa käyttäjää odottaa valmiina vadillinen huuhtomisvettä käsienpesualtaassa. Vesi on sameaa käsisaippuan vuoksi, ja sillä huuhdotun pytyn vesi on tietysti myös sameaa. Myös hieman paperinriekaleita jää monesti kellumaan pyttyyn, kun huuhtelumenetelmä ei ole yhtä tehokas kuin huuhtelunappia käytettäessä.
Tämän käytännön takana lienevät enemmän ympäristö- kuin säästösyyt, mutta oli miten oli, itse en ikinä jaksaisi elää noin. Aivan liikaa vaivaa ja likaisuutta saavutettuun (minimaaliseen) hyötyyn nähden. Kunnioituksesta talon tapoja kohtaan vieraillessani noudatan kuitenkin tätä huuhtelukäytäntöä, mutta isomman hädän jälkeen tai menkkojen aikaan kyllä käytän hyvällä omallatunnolla sitä huuhtelunappia. Ehkä (ja toivottavasti) talon asukkaat itsekin.
Hiukan ohis, mutta miksi ei vain johdeta lavuaarista letkua pytyn säiliöön? Ei ehkä esteettisin, mutta kaikki käsienpesuvesi menisi säiliöön ja homma toimisi normaalisti. Pytty on sitäpaitsi usein matalammalla kuin lavuaari, joten painovoima hoitaisi kaiken(?)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on jo lokkien lokki!
Ketjussa on varmaan jo mainittu pissapaperien kuivattaminen uudelleen käytettäväksi. Toinen yhtä ällö tapa on hikisten treenivaatteiden kuivattaminen seuraavaa käyttöä varten (vaikka pyykkäysmahdollisuus olisi). "Kun ei hiki haise yhden käyttökerran jälkeen".
Up. Monissa näissä vaikuttaa olevan se meininki, että tilanteen yllättäessä ei vaan osaa sanoa oikein mitään, ja jälkikäteen tarkemmin ajatellen huomaa että jopas oli tökeröä käytöstä. Oletteko kukaan osanneet sanoa joskus jotain sellaista kommenttia, joka olisi saanut pihin loisijan hiljaiseksi tai jopa miettimään käytöstään?
Yksi Tinder-deitti ei antanut edes kolmansilla treffeillä. Pihi akka.
Säästelen kaikenlaisia nauhoja, naruja, lahjapapereita yms - laitan kiertoon. Kiva joulunakin laittaa paketteihin erilaisia nauhoja vrt samasta rullasta.
On ihan oma kaappi lahjajutuille. Sieltä löytyy sopivia eri tarkoitukseen.
Pihiä? Ehkä. Kierrätystä? Todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemistani piheistä ylivomaisesti pihein ei pidä helteillä auton ilmastointia päällä kuin alussa max pari minuutia. Säästää kuulemma bensiiniä. (0,5 litraa kukuisi muuten tunnissa ilmastointia päällä pitäessä)
(=0,5x1,6€ = 80 senttiä tunnissa säästyy istumalla pätsi-autossa)
Ai ***tana näitä kitupiikkejä ja näitä löytyy yllättävän paljon. Ei liity niinkään piheyteen, mutta liippaa tätä ilmastointi-asiaa läheltä: tiedän yhden tyypin, joka sammuttaa auton ilmastoinnin ennen ohittamista. Näin toimimalla saa ohitukseen maksimaalisen tehon, eikä ilmastoinnin kompressori vie kallisarvoisia kilowatteja.
Ilmastoinnin sammuttajien ohella on myös niitä taukkeja, joilla on kotonaan ilmalämpäpumppu tai viilenninlaite, mutta niitä ei käytetä, koska ne vie sähköä. Tuossa lähipiirissä on yksi tällainen käppänä, joka istuu neukkukuutiossaan näillä helteillä naama punaisena ja hikeä valuen, seinällä seisoo pumppu, jolla saisi kämpän mukavan viileäksi, mutta kun ei. Kun se sähkö maksaa NIIN paljon...
Ööh, itse sammutin ilmastoinnin autosta aina ohituksen ajaksi. Lisäsi huomattavasti tehoja, eli ihan turvallisuuden takia. Nyt yhdessä huoneessa on pohottanut täysillä ilmanviilennin 24/7. En mieti mitä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensitreffit...mies tarjosi 20 centin teekupposen
Monta muuta ihmetystä...ilmainen kukka jaettu kaupalla, omana ostamana toi.
Kynttiläillallinen leipä, mehu ja ronku seksiä.
KitupiikkiNo annoitko vai pihtasitko?
Jos seksiä antaa rahaa tai muita hyödykkeitä vastaan, sille on olemassa ihan oma nimikin.
Pakko kommentoida, vaikka vanha kommentti olikin.
Juu, sitä kutsutaan avioliitoksi 😆
Siskoni vie kyläpaikasta tai julkisista vessoista vessapaperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Risoista, roskiin menevistä vaatteista otetaan "talteen" kaikki irtoneva:
napit ja soljet ym.
Kiva tyhjentää kuolinpesä tilpehööristä. Toi ihan viisasta, jos ihminen olisi ommellut vaatteensa, mutta kun ei!
Esim. napit voivat maksaa saman verran kuin palalaarin kangas.
Muinaisaikoina kun ei ittellä ollut nettiä, nappien saatavuus oli vaikeaa, siksi otin talteen rikkinäisistä vaatteista.
Joo, mutta varmaan ompelitkin, etkä vaan säästänyt niitä?
Pointtini tais mennä ohi?
Kyllä ompelin, sorry. Tosiaan en ole hamstraaja-mummo.
Puutarhuri kirjoitti:
Säästelen kaikenlaisia nauhoja, naruja, lahjapapereita yms - laitan kiertoon. Kiva joulunakin laittaa paketteihin erilaisia nauhoja vrt samasta rullasta.
On ihan oma kaappi lahjajutuille. Sieltä löytyy sopivia eri tarkoitukseen.Pihiä? Ehkä. Kierrätystä? Todellakin.
Tein joskus samoin.
Olin ystävän luona kahvilla ja hän teki itselleen ”vähän parempaa. Cappuccinoa” ja tarjosi muille vieraille juhlamokkaa. Kertoi tämän vielä ääneen.
Mulla on parempi idea. Seuraavan kerran, kun tällä vessapaperin varastajalla on synttärit / joulu tms. niin antakaa iso kolli perspaperia lahjaksi. Kailottakaa kovaan ääneen, että ”tässä, nyt ei tarvitse enää varastaa”!
🇺🇦🇮🇱
Kyllä kummasti kuivana kesänä säästän vettä. Lapsuuskesinä kaivosta loppui vesi. Kaiken veden käytän kasteluun, mitä kertyy. Sadevedet kerään. En raaski kaivovedellä kukkapenkkiä kastella.
Mulla on myös tällainen tuttu. Paitsi hän päättää jaetaan kesken.
Itse tilaan 15 e pizzan, juon vettä, jälkkäri 9 euroa.
Hän pystyi tilaamaan pihvin 30 e, 2 olutta a 8 e ja jälkkäri 9 e, kahvi 5 ja joku tiukka loppuun 10 e.
Olimme porukalla syömässä, pyysi laskun, kertoi summa on jokaiselta 35 euroa.
Minä heti sanoin mä en maksa sun viinojasi. Kun tarjoilija tulee, kysyn voinko maksaa omani, tarjoilija sanoo tietenkin.
Tää yks voi tilaa viinipullon ja pyytää kaikilta osuuden, joi tai ei. Itse tilaan aina erikseen eri viiniä lasillisen.
Kuulumme samaan wa ryhmään ja olenkin kommentoinut usein hänen viesteihin maksetaan sittenjokainen omat ruuat ja juomat, ei tarvi kenenkään maksaa toisten juomia.