Te, joilla ei ole koskaan luppoaikaa töissä, mitä työtä teette?
Alkaa tympiä nämä työpäivät, kun koko päivän työt on tehty kahdeksassa minuutissa ja loppupäivä on pelkkää netissä surffailua.
Viime viikolla siivosin koko työhuoneeni. Tällä viikolla ei siis ole yhtään mitään tekemistä. Kiirettä ei ole koskaan muutenkaan.
Olen hyvin itsenäisen esimiehen sihteeri, joka ei oikein tarvitse minua mihinkään. Luulee, että minulla on omiakin hommia. Ja niin onkin, muttei tarpeeksi. Palkkaa saan 3050 euroa bruttona, joten mitään hinkua hakeutua muualle ei oikein ole. Sihteeriksi olen tosi hyvin palkattu.
Kommentit (1077)
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshoitaja. Hoidan hyvinvointialueen ja kaupungin työntekijöitä. Töitä riittää......
Etkä hoida vaan päivästä toiseen syyllistät työntekijöitä sairaukistaan ja vaivoistaan jotka johtuvat työstä. Kuinka pystyt nukkumaan öisin vai onko sulla edes omatuntoa?
Eläkeellä eikä yhtään vapaapäivää!
-huoh
Oon vartija ja istun kopissa.. ei kai täs muuta. Netissä menee koko päivä. Pariin kertaan kierrän rakennuksen.
Olen varhaiskasvatuksessa töissä. Ainoa lakisääteinen tauko kestää 7 minuuttia, ja sekään ei läheskään aina toteudu. Ehdit juuri ja juuri juomaan kahvit. Ruokataukoa ei ole.
Ruokapalvelutyöntekijä, aikataulu on vedetty tosi tiukalle. Syöksyn tehtävästä toiseen. Periaatteessa aamupäivään kuuluisi tauko, mutta usein sitä ei ehdi pitämään. Iltapäivällä pidän tauon.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliala. Yhden ihmisen oletetaan tekevän kymmenen ihmisen sekä kaikkien muiden alojen työt yhden ihmisen työajalla.
Tuota. Missä olet töissä, tarkemmin?
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltaja terkkarin vuodeosastolla. Ei minuuttiakaan ehdi pitää taukoa, ja epätoivon vimmalla yrittää siivota samaan aikaan kun valmistelee ja tarjoilee ruuat ja hoitaa tiskit. Varsinkin iltavuorossa lähes aina menee vartin verran ylitöiksi, kun iltapalan tarjoilusta tiskeihin ja keittiön siivoukseen on varattu liian vähän aikaa. Ja ei, iltapalaa ei pysty tarjoilemaan aiemmin. Muut hommat vielä kesken, ja lisäksi laki määrää, minkälaiset ruoka-aikojen välit potilailla saa olla.
Kyllä sinä ehdit lakisääteiset tauot pitämään. Kenenkään istukka ei irtoa tai aortta repeä jos sinä istut taukosi. Samalla tavalla lähdet vaan töistä kun työaikasi päättyy. Siellähän ne työt odottaa. Kukaan ei edelleenkään kuole. Laki ei määrää potilaiden ruokailuaikojen väleistä vaan hoitosuositukset. Ongelma on esihenkilösi, ei sinun.
Katso nyt nainen palkkakuittiasi ja kerää itsesi saatana. Jos jotain jää tekemättä se on työnanatajan ongelma alkaa selvittää että miten halutut asiat saadaan aikaiseksi TYÖAJAN puitteissa.
Ällöttävää uhriutumista joka on kaikkien naisvaltaisten alojen syöpä ja pitää meidät kuopassa. Häpeä.
Moni tuntuisi hyötyvän täällä pohtimalla hetken sitä että mistä se kiire tulee. Minulla ei ole koskaan ollut kiire töissä.
Talonmiehenä tehtaassa, kokoajan kaikkea pientä kivaa ja palkkakin tosin pieni ja kiva 2400e/kk
K-Supermarketin pullonpalautuksessa takahuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshoitaja. Hoidan hyvinvointialueen ja kaupungin työntekijöitä. Töitä riittää......
Etkä hoida vaan päivästä toiseen syyllistät työntekijöitä sairaukistaan ja vaivoistaan jotka johtuvat työstä. Kuinka pystyt nukkumaan öisin vai onko sulla edes omatuntoa?
Onko sinulle huomautettu sairaalloisesta ylipainostasi vai mistä moinen katkeruus?
Eri
Kokki, ei ehdi istua perseelleen edes syödäkseen
Lähihoitaja kotihoidossa. Ei ole luppoaikaa. Jos joskus on aikaa olla toimistolla, on aina myös jotain mitä voi tehdä. Tauot kyllä pidän niinku kuuluu, mut eihän tässä sitä kysyttykään.
Olen ammatillinen opettaja. Töissä ei ole sekuntiakaan luppoaikaa. Meillä on lähiopetus. Ja jos joskus harvoin on etäopetus, sinäkään ei jää luppoaikaa. Minulla on kesken työpäivän ruokatauko 30 minuuttia omaa aikaa, ei paikallisella työajalla. Pyrin piiloutumaan silloin opiskelijoilta. Moni opiskelija ei ymmärrä, että opettaja ei ole silloin käytettävissä, ei vastaa kysymyksiin, mitä pitää opiskella kun on ollut poissa ma-ke tai onko opettaja jo tarkastanut tehtävän. Kaikkein turhimpia keskeytyksiä ovat sellaiset, joissa joku kysyy, mitä pitää tehdä, kun olen ollut paljon poissa (sen selvittämiseen menisi koko tauko, koska opettajia jaksolla voi olla 6 ja jokaisella edetään aiheiden mukaan). Minulle ilmoitetaan myös hammaslääkäriajousta ohi mennen käytävällä, että ope, olen ensi viikolla hammaslääkärissä sinun tunneilla. Ok, voitko laittaa sen tiedon viestinä, koska minä todennäköisesti unohdan sekä sen, mikä oli opiskelijan nimi, mikä ryhmä ja mikä syy poissaololle. Tai joku vetäisee hihasta, etten ole vieläkään löytänyt työssäoppimispaikkaa, minne voin soittaa tai lähettää sähköpostia. Ikävä sanoa, että minulla on nyt ruokatauko, mutta palataan asiaan, lähetä sähköposti ja kerro siinä, mistä olet jo kysynyt ja mikä työssäoppimisjakso sekä ajankohta, niin palaan asiaan.
Olen itse ammattini valinnut, ja jokainen amisope huomaa kyllä jo heti työsuhteen alussa, että työpäivät ovat kiireisiä. Esillä olemista, opettamista, ohjaamista. Työpaikkakäynnit ja vastaavat talon ulkopuoliset matkat ovat hengähdystauko. Sitomatonta työtä on paljon: opetuksen valmistelua, kokeiden korjaamista, yhteistyötä työpaikkoihin päin, viestien lähettämistä opiskelijoille, opoille, muille opettajille, merkintöjen tekemistå, arviointien kirjaamista. Oman osaamisen kehittäminen ja uudistaminen vie yllättävän paljon aikaa. Osaamisperusteer uudistuvat tasaisin väliajoin ja muutokset ovat suuriakin. Ohjelmistot vaihtuvat. Koko ajan tulee muutoksia. Kun olen aiemmin ollut toimistotyössä, viimeisimmäksi päällikkönä, kaikkiin uudistuksiin sai koulutusta. Opettajat pääsääntöisesti ovat päivät opettamassa (keskimäärin koululla 8-9 tuntia, josta opetusta aamupäivällä 3 tuntia, sitten puolen tunnin lounastauko ja iltapäivällä 3 tai 4 tuntia). Sitomaton työ veisi aikaa vaikka kuinka paljon, mutta sitä täytyy itse rajata. Itse lähden mieluiten pe klo 15 tai klo 16 koululta pois, kotiin lepäämään, ja teen sunnuntai-iltana maanantain valmistelut. Aiemmin korjasin myös kokeita ja tehtäviä viikonloppuisin, mutta siitä tavasta olen luopunut. Niihin saa helposti menemään 3-4 tuntiakin. Opettaja on siis kuukausipalkkainen, ja työvuosi rytmitetty eri tavalla kuin ihmisillä yleensä. Minulla on kesätauko 8 viikkoa. Työtunteja vuodessa kuitenkin keskimääräisen palkansaajan verran. Arkipyhät eivät vähennä työaikaa. Ei se tarkoita, että opetan vappuna tai itsenäisyyspäivänä, vaan teen ne tunnit kouluvuoden aikana.
Suosittelen työtä heille, jotka haluavat, ettei työssä jää luppoaikaa.
Toimistosihteeri. Ei todellakaan tule aika pitkäksi töissä. Välillä täytyy ottaa viikonlopuiksikin töitä kotiin mukaan, jotta pysyy aikataulussa edes jotenkuten. Muutama vuosi vielä eläkkeeseen ja en todellakaan aio jatkaa ainakaan tätä työtä yhtään ylimääräistä. Jotain muuta voisi ehkä keksiä harrastuksen omaisesti.
Teen töitä tasan sen verran, mitä minulle maksettava palkka (4000€) edellyttää. Siis yleensä 2-3 tuntia päivässä.
Johdan suuressa yrityksessä laskentaosastoa. Vaikka suurimman osan töistä delegoin tiimin jäsenille, jää omalle pöydälle iso määrä tehtäviä itse hoidettavaksi. Sen lisäksi, että päivässä kokouksia on kokoluokkaa 4-8 tuntia. Johtaa siihen, että a) teen työt erittäin tehokkaasti ja b) teen töitä 50-60 tuntia päivässä.