Te, joilla ei ole koskaan luppoaikaa töissä, mitä työtä teette?
Alkaa tympiä nämä työpäivät, kun koko päivän työt on tehty kahdeksassa minuutissa ja loppupäivä on pelkkää netissä surffailua.
Viime viikolla siivosin koko työhuoneeni. Tällä viikolla ei siis ole yhtään mitään tekemistä. Kiirettä ei ole koskaan muutenkaan.
Olen hyvin itsenäisen esimiehen sihteeri, joka ei oikein tarvitse minua mihinkään. Luulee, että minulla on omiakin hommia. Ja niin onkin, muttei tarpeeksi. Palkkaa saan 3050 euroa bruttona, joten mitään hinkua hakeutua muualle ei oikein ole. Sihteeriksi olen tosi hyvin palkattu.
Kommentit (1104)
Olen kirjastoavustaja. Hyvin harvoin on tilannetta ettei oikeasti ole mitään tekemistä.
Työpäiväni koostuu palautettujen kirjojen käsittelystä, hyllyttämisestä, hyllyjärjestyksen ylläpidosta aakkostuksineen. Muovitan kaikki uudet kirjat, ja osan niistä myös konvertoin tietokoneella (tarkoittaa Rfid - magneettijuovakoodiläpyskän ja viivakoodin yhdistämistä).
Olen myös kasannut kirjanäyttelyitä eri teemojen ja annettujen tehtävien mukaan. Kahdesti viikossa laitan hsiirtolaina-aineiston (muihin kirjastoihin menevät lainat) laatikoihin ninilapuin ja ja kumilenkein varustettuina kuljetukseen, ja käsittelen neidän kirjastoon tulevat siirtolainat, ja vien ne palautuskoneen kautta nimenomaisern hyllyyn odottamaan asiakkaiden hakua.
Haen kirjaston sanoma-, ilmaisjakelu-, ja aikakauslehdet kunnan puolelta lokerikosta (mihin kunnan työntekijä tuo ja lajittelee ne postilta), lajittelen ne työpöydälläni, sekä merkitsen saapuneiden aikakauslehtien numerot lehti kerrallaan kansioon. Sitten vien ne paikoilkern lehtilukusaliin, ja tuon edelliset numerot virkailijalle tarroitettaviksi.
Tämän lisäksi olen asiakaspalvelussa 1-3 tuntia päivässä, 3 päivänä viikossa. Teen siellä samoja juttuja kuin virkailijatkin. Paitsi en tee kaukolainoja. Ellei ole asiakkaita, teen samoja hommia kuin aamuisinkin. Kirjoja tulee pakautushylkyyn pitkin päivää, ja ne on käsiteltävä ja hyllytettävä.
Näiden lisäksi tuhoan käytöstä poistettuja kirjoja irrottamalla kannet sivuista, lajittelemalla ne seka-, ja paperijätteeseen, ja viemällä laatikot nokkakärryillä suoraan roskiin.
Osallistun myös erilaisten tapahtumien järjestämiseen. Roudaan virkaiijoiden kanssa pöytiä ja tuoleja, keitän kahvia, leikkaan pullaa, jne.
Käyn myös välillä viemässä tapahtumatiedotejulisteita kauppojen ja joidenkin ravitsemusliikkeiden mainostauluille.
Osallistun myös kirjaston palavereihin, missä kerrataan tehtyjä isompia juttuja, ja suunnitellaan tulevaa.
Siinäpä se.
Hieroja. Luppoaikaa jos on, se on palkatonta. Jos tulee peruutuksia samalle päivälle, ei niihin ehdi saada uutta asiakasta tilalle. Asiakkaiden välissä on 15min vaihtoväli, jossa kirjaan ja siistin tilan valmiiksi seuraavalle.
Kellot kilisee ja juokset niiden mukaan paikasta toiseen.
Peruskoulun ope
Naurattaa nämä hieman, jokaisella tietysti omanlaisensa stressinsietokynnys.
Sairaanhoitaja.
Pissalle pääsee, jos sattuu niin onnekkaasti, että joku ehtii päästämään.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja olen. Kiire aina ja ylitöitä tulee usein. Taukoja ei ehdi aina pitämään.
Olin joku aika sitten oysin päivystyksessä yöllä klo 4-7. Minun lisäkseni oli 2 potilasta. Hoitajia oli 7, jotka istuivat keskenään kansliassa nauramassa. Sängyn ohi kun, kulkivat eivät katsoneetkaan potilaaseen päin, ettei potilas vai erehdy kysymään mitään. Laittoivat tippaan, joten siitähän seurasi hirveä pissahätä. Viimein vihdoin sain siistijälle sanottua, että vessaan pitäisi päästä. Mieshoitaja sitten toi minulle rikkinäisen tippatelineen(huomasi varmasti, että oli rikki), jota melkein kannoin, että pääsin vessaan. Kertaakaan ei minulta käyty kysymässä vointeja tms. Mutta hauskaa näky henkilökunnalla olevan.
Käyttäjä32712 kirjoitti:
Opiskele sairaanhoitajaksi tai opettajaksi. Sairaanhoitajana menin joka työpäivä varmaan maratonin pituisen matkan, ja sen lisäksi tuli valtavasti kyykkyyn - ylös -liikettä, jolla sain varsin hyvät reisi- ja peffalihakset. Ja töitä oli niin paljon, että kesken lounastauonkin pääsin välillä tekemään töitä jos ei ketään muuta hoitajaa ollut sillä hetkellä vapaana. Kun parhaani tein, katsoin yltäväni tyydyttävään ja välillä hyvään tulokseen, kiitettävää hoitoa tarjotakseni olisi työaikaa tarvittu lisää.
Suoritin sairaanhoitajan työn ohessa maisterintutkinnon ja vaihdoin alaa opettajaksi. Ajattelin pääseväni kevyempiin hommiin, mitä jaksaa tehdä sitten eläkeikään saakka. Kevyempää se olikin - fyysisesti. Mutta töitä oli niin paljon, että minulle jäi aikaa nukkua maksimissaan vain 6 h/yö. (Nykyään yksilöllistetään opintoja kunkin oppimisvaikeuksien ja rästiin jääneiden suoritusten mukaan ja opettajilla menee illat ja viikonloput erinäisten yksilöllisten tehtävien laadintaan sekä yksilöllisten tehtäväpakettien tarkistamisiin ja suoritusten kirjaamisiin.) Univajeen ja liikunnan poisjäämisen vuoksi lihoin muutamassa vuodessa 30 kg! - Mutta siis haluat työtä, missä ei pitkästy ja hommia riittää... ryhdy sairaanhoitajaksi tai opettajaksi!
Olisi voinut jäädä luppoaikaa, kun olisit keskittynyt vain työhösi. Kokonaisstressi on vähentänyt hyvin todennäköisesti tuottavuuttasi.
Autokorjaamolla urakkapalkalla. Merkkikorjaamo. En suosittele pitemmän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Äitiysneuvolakätilö, työ on vähän kausiluonteista. Välillä vauvoja syntyy enemmän, välillä vähemmän. Meillä on liian vähän työntekijöitä, joten olen joutunut nipistämään vo-ajoista lyhyempiä (esm THL suosittelee sisäänkirjaukseen 1-1,5 h potilastyötä ja 30 min kirjaamista, minä olen joutunut hoitamaan koko paketin siinä yhdessä tunnissa). Vapaita aikoja tulee lähinnä silloin, jos asiakas on sairastunut äkillisesti tai synnyttänyt juuri ennen seuraavaa varattua aikaa.
Viimeksi on ollut hiukan rauhallisempaa muistaakseni viime vuoden lokakuussa. THL suosittelee myös, että 20% viikkotyöajasta olisi ilman valmiita varauksia paperitöiden, kokousten (esm. Sossu + neuvola) ja ylimääräisten käyntien varalta, mutta tätä luksusta itselläni ei ole ollut moneen kuukauteen. Ylitöitä tulee minulla ja kollegoilla ihan koko ajan.
Jaa ne on ajat muuttuneet näköjään siitä kun itse olin äitiysneuvolassa töissä. Kaikki kätilöt ehtivät käydä syömässä ja kahvilla. No, eiköhän se sinullakin helpota, kun syntyvyys on jyrkässä laskussa. Tämä yhteiskunta ei ole ansainnut yhtään lasta syntyvän ja nuoret ovat sen huomanneet.
Vierailija kirjoitti:
Tk-lääkäri. Olen ehtinyt syömään töissä viimeksi kesäkuussa.
Eli edellisen työvuoron aikaan.
Iso palkka ja vähän tehtävää.
Ei ehkä ole sihteerin hommat vaikeita ja palkkakin hyvä.
Niihin ei vain pääse.
Urakka hommat. Siinä ei luppoaikaa jää mutta kun sen saa ajoissa valmiiksi saa hyvän palkan ja vapaatakin enemmän.
Tosin yksipuolisesti työtä ei Suomessa saa kuin naiset ja korkeakoulun käyneet nykyisin.
Jopa nuoret lukion pelkästään käyneet menee heittämällä sisään ilman mitään osaamista.
Näin se syrjintä kohdistuu ihmisiin joilla on osaamista ja kokemusta sekä koulutus vuosien aikana hankittu.
Ikä syrjintä on rakenteellinen ongelma yksityisellä ja julkisella puolella. Rahaa tuhlataan turhaan ja valitetaan työvoimapulasta sekä osaaja pulasta.
Katsoisivat rekrytoijat peiliin ja miettiaivät oliko osaaminen heillä kohdallaan.
Kalliiksi sekin on tullut kun katsoo valtiolle haetaan kokoajan lisää jo täytettyihin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja. Ruokatauot ehtii pitämään kyllä juu mutta yleensä kesken syömisen pitää lähteä viemään jotain potilasta esim. vessaan ja ruokailu voi keskeytyä monta kertaa.
Omaiset ei myöskään välitä tuon taivaallista vaikka näkevät et oot just mättämässä sapuskaa suuhus vaan saattavat tulla suurinpiirtein viereen seisomaan ja just sillä sekunnilla pitää joku juttu tarkistaa koneelta heille.
Teidän pitää siellä sairaalassa jotenkin organisoida se, että omaiset ovat osa työtänne. Järjestäkää vaikka joku vuoronumerosysteemi, ettei huolissaan olevat omaiset tule sopimattomaan aikaan kyselemään sairaasta omaisesti. Keksikää joku järjestelmä, sitä vartenhan teillä on kasapäin erilaisia hoitotieteitä opiskelleita esimiehiä, laittakaa heidät töihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammashoitaja kunnalla. On mulla joskus hieman aikaa jos joku potilas jättää tulematta, mutta useimmiten se menee niin että päivystyspotilaalle on varattu liian lyhyt aika ja hammaslääkärin on silti pakko hoitaa se ja minun on pakko heilua siinä vieressä ja siivota ja metsästää välineitä ympäri hoitolaa. Eilenkin ehdin pitää ruokatuntia vain 10min :( .
Sama työ. Se riippuu niin paljo lääkäristä kenen kanssa on. Itsellä sellainen työpari joka tajuaa jättää hoitajalle aikaa. Joskus tietysti menee yli, mutta joustetaan puolin ja toisin. Laittakaa valitusta esimiehelle, että ette ehdi pitämään taukoja. Meillä ainakin kunnalla tähän puututaan.
Ei kunnallisella mitkään hammaslääkärit ajanvarauksia hoida.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri. Mitään taukoja ei ennätä pitää ja ylitöiksi menee silti joka päivä.
Jätä sääkyselyt pois ja keskity vain potilaan terveysongelmiin. Älä pihtaa Käypää Hoitoa tai vänkää vastaan lääkkeen sivuvaikutuksista. Huomaat että kiire loppuu sen siliän tien, kun keskityt olennaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Erikoislääkäri yliopistosairaalassa. Ruokatauon yleensä pidän (n. 20min), jotta aivot toimisi vielä iltapäivällä. Kahvia juon paperitöitä tehdessä, mutta usein se tulee jotain akuuttia ja löydän kylmän kahvin työpöydältä sitten myöhemmin.
Jätä se kahvi pois niin jää paperitöiltä aikaa taukoon.
Tässä suurinpiirtein työnkuvani:
Advertising account manager vastaa yleensä mainostoimistossa tai markkinointitoimistossa mainostilien hallinnasta ja asiakkaiden tarpeiden täyttämisestä. Tässä on luettelo tehtävistä, joita tällainen ammattilainen voi työssään suorittaa:
Asiakassuhteiden hallinta: Ylläpitää ja kehittää suhteita asiakkaisiin, toimii heidän ensisijaisena yhteyshenkilönään ja ymmärtää heidän liiketoimintaansa ja tavoitteitaan.
Mainoskampanjoiden suunnittelu: Osallistuu mainoskampanjoiden suunnitteluun asiakkaiden tarpeiden ja tavoitteiden perusteella.
Mainosbudjetin hallinta: Vastaa mainosbudjetin suunnittelusta, seurannasta ja varmistaa, että kampanjat pysyvät budjetissa.
Mainosten luominen ja tuottaminen: Työskentelee luovan tiimin kanssa mainosmateriaalien suunnittelussa ja tuotannossa, kuten mainoskuvien, -videoiden ja -tekstien luomisessa.
Kampanjan toteutus: Varmistaa, että mainoskampanjat käynnistyvät aikataulun mukaisesti ja suunnitelman mukaan.
Analyysi ja seuranta: Seuraa mainoskampanjan suoritusta ja kerää tietoa sen tehokkuudesta, mukaan lukien analyysi avainmittareiden, kuten klikkausten ja konversioiden, perusteella.
Raportointi: Laatii raportteja kampanjoiden suorituskyvystä ja jakaa nämä tiedot asiakkaan kanssa.
Strateginen suunnittelu: Osallistuu strategiseen suunnitteluun ja auttaa asiakkaita määrittelemään tavoitteet ja kohdeyleisön.
Kilpailuanalyysi: Seuraa kilpailijoiden mainoskampanjoita ja antaa asiakkaille tietoa kilpailutilanteesta.
Markkinointisuunnitelmien kehittäminen: Auttaa asiakkaita kehittämään pitkän aikavälin markkinointisuunnitelmia ja -strategioita.
Asiakaspalvelu: Vastaa asiakkaiden kysymyksiin ja tarpeisiin sekä tarjoaa heille tukea ja ohjausta.
Tiimityö: Työskentelee yhdessä muiden mainostoimiston osastojen ja tiimien, kuten mainostuotannon ja analytiikan, kanssa varmistaakseen kampanjoiden sujuvan toteutuksen.
Yhteistyö PR-ammattilaisten ja lehdistön kanssa: Työskentelee yhteistyössä PR-tiimin kanssa, jotta varmistetaan, että mainoskampanjat saavat ansaittua julkisuutta ja saavuttavat mediakattavuutta. Account manager voi myös olla yhteydessä eri lehtiin, aikakauslehtiin tai verkkosivustoihin mainoskampanjoiden tiedottamiseksi ja yhteistyönä mediakumppaneiden kanssa.
Uusien asiakkaiden hankinta: Osallistuu uusien asiakkuuksien hankintaan ja myyntiprosessiin.
Tämä luettelo ei ole tyhjentävä, ja tarkat tehtävät voivat vaihdella mainostoimiston koon ja erikoistumisen mukaan. Advertising account managerin rooli edellyttää hyviä viestintä- ja organisointitaitoja sekä kykyä työskennellä tiimissä ja sopeutua nopeasti muuttuviin markkinoihin ja asiakastarpeisiin.