Onko täällä alaa vaihtaneita sairaanhoitajia?
Mille alalle vaihdoit? Olen viimeisen vuoden opiskelija ja haluan todennäköisesti vaihtaa alaa. Työ on ollut ihan ok ja antoisaakin, mutta en nää itseäni tässä työssä eläkeikään asti.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Kuten tilastot osoitti, on tämä hoitoalalta poislähtö täysi kupla. Vaihtuvuus on nimittäin pienempää kuin muilla aloilla, mutta mölinää kyllä piisaa. Kun itsekin vielä olin hoitoalalla, muistan kuunnelleeni sitä jatkuvaa uhoa alanvaihtamisesta. Loppujen lopuksi kukaan muu kuin minä ei sitä tehnyt. Niin ja luin tradenomiksi, nyt pankissa töissä ja tykkään.
Missä on lähde tuolle tiedolle, että "hoitoalalta poislähtö" olisi kupla? Olen nähnyt uutisointia, ettei hoitoalan työntekijät ole "joukoittain" uudelleenkouluttautuneet, mutta sehän ei kerro mitään kuinka paljon ihmisiä on lähtenyt töihin muille aloille. Monille aloille voi siirtyä kouluttautumatta uudelleen.
Jos terveysala kiinnostaa niin: lääkäri, hammaslääkäri, eläinlääkäri, suuhygienisti, röntgenhoitaja, bioanalyytikko, terveydenhoitaja, eläintenhoitaja
Jos haluat ihan muun alan hommia niin jo ehdotetut kaupallinen ala, matkailuala ja it-ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni Finnairille nimenomaan pääsi todella helposti töihin. Hakijoita on toki numeraalisesti paljon, mutta suuri osa heistä ilman työkokemusta tai ylioppilastutkintoa kummempaa pohjakoulutusta, joten varsinaista kilpailua ei oikeasti ole, mikäli hieman kielitaitoa löytyy esim. tuon sh-tutkinnon lisäksi.
Haastattelut ja ryhmätehtävät olivat hauskoja. Lisäksi täytyi tehdä pari varsin yksinkertaista päättelytehtävää netissä ja käydä perusteellisessa työhöntulotarkastuksessa. Itse lentoemon koulutus oli intensiivinen, mutta lyhythän se on, vertautui mielestäni lähinnä johonkin harjoittelujaksoon sh:n koulutuksessa. Työ oli varsin miellyttävää ja työkaverit ihania, mutta itse kyllästyin vuodessa ja hain yliopistoon.
Oma koulutuspolku on ollut siis sh->lentoemo->yleinen valtio-oppi. Jos on yhtään sellainen tunne, niin kyllähän hoitoalalta kannattaa poistua, on se niin kannattamatonta henkilökohtaisten resurssien haaskaamista. Ainahan voi palata niihin töihin ja opiskellessa tehdä keikkaa hoitajana.
SH-opinnot eivät ole mikään automaatio päästä lentoemännäksi. Tämänhän sinä toki itsekin tiedät.
Ja unohdit mainita, että lentoemäntänä sinulla ei ole sairaanhoitajan valtuuksia työssäsi.
Olet samalla viivalla kuin kollegasi.
Mitä ihmettä tarkoitat, että lentoemäntänä ei ole sairaanhoitajan valtuuksia? No varmasti ei voi esim kirjata ihmisistä potilastietoja Kantaan. Mutta onhan se nyt lentoemännän työssä etu, jos pohjalla on sh:n koulutus. Jos joku vaikka lennon aikana sairastuu, niin meinaatko, että entinen sh nykyinen lentoemo vaan seisoo tumput suorina, että nocando, ei ole valtuuksia? Ei, kyllä hän auttaa sen minkä kykenee.
Lentoemännällä on lentoemännän valtuudet. Eli buranan antaminen.
Työnantaja on kusessa, jos buranan antaja tekee hoitovirheen. Koneessa kuulutettavat hoitoalan henkilöt eivät ole työsuhteessa lentoyhtiöön, ja toimivat kansainvälisen samarialais-lain alla.
Eli vaikka olisit aivokirugina lentoemäntä, ei sinulla ole muita oikeuksia kuin se buranan jakaminen.
Tämä ei tunnu teillä menevän jakeluun
Eihän sairaanhoitajalle ole sairaalassakaan valtuuksia jakaa potilaille lääkkeitä muuten kuin lääkärin ohjeen mukaan. Ja tuskin siellä lentokoneessa on edes mitään Buranaa kummempaa lääkettä saatavilla muutenkaan.
Luuletko tosiaan, että sairaanhoitaja vaan jakaa lääkkeitä? Sairastunutta tai loukkaantunutta ihmistä voi auttaa myös muin hoidollisin keinoin.
Lentokoneissa on ihan kunnon lääkearsenaalit, mutta ne ei olekaan teille sairaanhoitajille tarkoitettuja
No ei ole kyllä lentoemännillekään tarkoitettuja. Lentoemäntä ei saa antaa edes epipeniä.
Näin en väittänytkään. Ne lääkkeet on vain lääkäreiden käyttöön, samoin kuin sairaalassakin.
Siellähän te olette vain välikäsiä.
Epipenin lentoemäntä saa antaa, mutta ei pistää.
Mielenkiinnosta; mitä kaikkia eri lääkkeitä lentokoneesta löytyy?
Sieltä löytyy kattava arsenaali lääkkeitä esim. sairaskohtauksia varten.
Etkö sä osaa lukea? Voitko kertoa ne lääkkeet? Mitä lääkkeitä tarkalleen ottaen löytyy?
Tuskin kuuluu kenellekään muulle, kuin laukkua käyttävälle lääkärille.
Ihan tosissasiko kuvittelet, että kertoisin tällaisen asian keskustelupalstalla? Kysypä seuraavan kerran sairaanhoitajaltakin, mitä huumeita työpaikalta löytyy.
Voi ei mikä tyhjän puhuja..
No kuule, meiltä löytyy leikkausosastolta huumelääkkeitä kuten Fentanyl, Rapifen, Petidin, Morphin, Tarqinic, Oxycontin, Oxanest jne Mutta eivät ne ole muuta kuin kovaan kipuun ja/tai leikkauksen aikana käytettäviä. Niin mitä "sairauskohtaus" lääkkeeitä sieltä lentokoneesta löytyykään?
Sinulla ei ole mitään tarvetta tietää lentokoneessa olevia lääkkeitä, koska sinä et niitä tule koskaan käyttämään. Ja siellä leikkaus-salissakaan sinä et niistä päätä.
Lisäksi kuvittelet, että alan huutelemaan julkisesti mitä lääkkeitä koneissa löytyy?
Oletko noin yksinkertainen ihminen? Kuvittelet, että lista myrkyistä kuuluu keskustelupalstan ja kaikkien lukijoiden tiedettäviksi?
Finnairin sivuilla sanotaan "miehistöllä ei ole valtuuksia antaa pistoksia tai lääkkeitä".
Mites muuten oikeasti on matkustajana olevien sairaanhoitajien kohdalla? Jos on valviran laillistama ja lääkeluvat kunnossa niin hehän saavat kyllä antaa pistoksia ja lääkkeitä. Hyödynnetäänkö tätä lentokoneessa vai ei? En ole sairaanhoitaja joten en tiedä.
Mitään myrkkyjä tai vahvoja lääkkeitä lentokoneista ei todellakaan löydy. Selität ihan satuja ja jutuistasi huomaa heti ettet ole lentoemäntä etkä tiedä ammatista yhtikäs mitään. Mikäli matkustajalla on hoitoa vaativa sairaus tulee hänellä olla omat lääkkeet mukanaan.
Sellaiset mutut sieltä. Sinä siis tosissasi myös luulet, että yksikään sairaanhoitaja ilman lääkärin ohjeistusta olisi valmis toimimaan itsenäisesti lääkkeiden kanssa?
Se Seinäjoen terveyskeskuksen puhelimeen vastaava röökimuija on joku supersankari, joka on chuck norristakin kovempi jätkä?
Lentokapteenilla on myös AINA mahdollisuus olla yhteydessä oikeisiin ammattilaisiin näissä tilanteissa, eikä siellä yhdenkään Sari sairaanhoitajan anneta sooloilla omiaan. Kun eihän ne selviä lääkelaskuistakaan edes maan kamaralla.
Apua, kylläpä tästä kirposi kamala ketju. Itse siis olen tuo sh, joka kertoi työskennelleensä hetken lentoemäntänä ja nyt olen opiskelija. Kyllähän Sari Sairaanhoitajan on päästävä kaikista opiskelujensa aikaisista lääkelaskuista virheettömästi läpi saadakseen tutkintonsa suoritettua. Helppoja tehtäviähän ne toki ovat, kunhan perusmatikkaa osaa. Kuinka tämä lentoemännän ammatti on näin polttava aihe? Työtä siinä missä muutkin...
Ja en tosiaan tarkoittanut, etteikö lentoemännäksi pääsisi vaikka millä pohjakoulutuksella. Omalla kurssillani valtaosalla oli aiempi tutkinto kosmetologi tai parturikampaaja. Tarkoitin vain, että suuri osa hakijoista jo karsiutuu, kun moni hakee lentoemännän töitä ensimmäiseksi työpaikakseen.
Ja ap:lle, kannattaa myös harkita lääke-/lääkintälaite-esittelijän töitä, jos kaupallinen puoli yhtään kiinnostaa. Pääsee matkustelemaan hieman ja palkkaus on aika ilahduttava, eikä menisi tutkinto aivan harakoille. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni Finnairille nimenomaan pääsi todella helposti töihin. Hakijoita on toki numeraalisesti paljon, mutta suuri osa heistä ilman työkokemusta tai ylioppilastutkintoa kummempaa pohjakoulutusta, joten varsinaista kilpailua ei oikeasti ole, mikäli hieman kielitaitoa löytyy esim. tuon sh-tutkinnon lisäksi.
Haastattelut ja ryhmätehtävät olivat hauskoja. Lisäksi täytyi tehdä pari varsin yksinkertaista päättelytehtävää netissä ja käydä perusteellisessa työhöntulotarkastuksessa. Itse lentoemon koulutus oli intensiivinen, mutta lyhythän se on, vertautui mielestäni lähinnä johonkin harjoittelujaksoon sh:n koulutuksessa. Työ oli varsin miellyttävää ja työkaverit ihania, mutta itse kyllästyin vuodessa ja hain yliopistoon.
Oma koulutuspolku on ollut siis sh->lentoemo->yleinen valtio-oppi. Jos on yhtään sellainen tunne, niin kyllähän hoitoalalta kannattaa poistua, on se niin kannattamatonta henkilökohtaisten resurssien haaskaamista. Ainahan voi palata niihin töihin ja opiskellessa tehdä keikkaa hoitajana.
SH-opinnot eivät ole mikään automaatio päästä lentoemännäksi. Tämänhän sinä toki itsekin tiedät.
Ja unohdit mainita, että lentoemäntänä sinulla ei ole sairaanhoitajan valtuuksia työssäsi.
Olet samalla viivalla kuin kollegasi.
Mitä ihmettä tarkoitat, että lentoemäntänä ei ole sairaanhoitajan valtuuksia? No varmasti ei voi esim kirjata ihmisistä potilastietoja Kantaan. Mutta onhan se nyt lentoemännän työssä etu, jos pohjalla on sh:n koulutus. Jos joku vaikka lennon aikana sairastuu, niin meinaatko, että entinen sh nykyinen lentoemo vaan seisoo tumput suorina, että nocando, ei ole valtuuksia? Ei, kyllä hän auttaa sen minkä kykenee.
Lentoemännällä on lentoemännän valtuudet. Eli buranan antaminen.
Työnantaja on kusessa, jos buranan antaja tekee hoitovirheen. Koneessa kuulutettavat hoitoalan henkilöt eivät ole työsuhteessa lentoyhtiöön, ja toimivat kansainvälisen samarialais-lain alla.
Eli vaikka olisit aivokirugina lentoemäntä, ei sinulla ole muita oikeuksia kuin se buranan jakaminen.
Tämä ei tunnu teillä menevän jakeluun
Eihän sairaanhoitajalle ole sairaalassakaan valtuuksia jakaa potilaille lääkkeitä muuten kuin lääkärin ohjeen mukaan. Ja tuskin siellä lentokoneessa on edes mitään Buranaa kummempaa lääkettä saatavilla muutenkaan.
Luuletko tosiaan, että sairaanhoitaja vaan jakaa lääkkeitä? Sairastunutta tai loukkaantunutta ihmistä voi auttaa myös muin hoidollisin keinoin.
Lentokoneissa on ihan kunnon lääkearsenaalit, mutta ne ei olekaan teille sairaanhoitajille tarkoitettuja
No ei ole kyllä lentoemännillekään tarkoitettuja. Lentoemäntä ei saa antaa edes epipeniä.
Näin en väittänytkään. Ne lääkkeet on vain lääkäreiden käyttöön, samoin kuin sairaalassakin.
Siellähän te olette vain välikäsiä.
Epipenin lentoemäntä saa antaa, mutta ei pistää.
Mielenkiinnosta; mitä kaikkia eri lääkkeitä lentokoneesta löytyy?
Sieltä löytyy kattava arsenaali lääkkeitä esim. sairaskohtauksia varten.
Etkö sä osaa lukea? Voitko kertoa ne lääkkeet? Mitä lääkkeitä tarkalleen ottaen löytyy?
Tuskin kuuluu kenellekään muulle, kuin laukkua käyttävälle lääkärille.
Ihan tosissasiko kuvittelet, että kertoisin tällaisen asian keskustelupalstalla? Kysypä seuraavan kerran sairaanhoitajaltakin, mitä huumeita työpaikalta löytyy.
Voi ei mikä tyhjän puhuja..
No kuule, meiltä löytyy leikkausosastolta huumelääkkeitä kuten Fentanyl, Rapifen, Petidin, Morphin, Tarqinic, Oxycontin, Oxanest jne Mutta eivät ne ole muuta kuin kovaan kipuun ja/tai leikkauksen aikana käytettäviä. Niin mitä "sairauskohtaus" lääkkeeitä sieltä lentokoneesta löytyykään?
Sinulla ei ole mitään tarvetta tietää lentokoneessa olevia lääkkeitä, koska sinä et niitä tule koskaan käyttämään. Ja siellä leikkaus-salissakaan sinä et niistä päätä.
Lisäksi kuvittelet, että alan huutelemaan julkisesti mitä lääkkeitä koneissa löytyy?
Oletko noin yksinkertainen ihminen? Kuvittelet, että lista myrkyistä kuuluu keskustelupalstan ja kaikkien lukijoiden tiedettäviksi?
Finnairin sivuilla sanotaan "miehistöllä ei ole valtuuksia antaa pistoksia tai lääkkeitä".
Mites muuten oikeasti on matkustajana olevien sairaanhoitajien kohdalla? Jos on valviran laillistama ja lääkeluvat kunnossa niin hehän saavat kyllä antaa pistoksia ja lääkkeitä. Hyödynnetäänkö tätä lentokoneessa vai ei? En ole sairaanhoitaja joten en tiedä.
Mitään myrkkyjä tai vahvoja lääkkeitä lentokoneista ei todellakaan löydy. Selität ihan satuja ja jutuistasi huomaa heti ettet ole lentoemäntä etkä tiedä ammatista yhtikäs mitään. Mikäli matkustajalla on hoitoa vaativa sairaus tulee hänellä olla omat lääkkeet mukanaan.
Sellaiset mutut sieltä. Sinä siis tosissasi myös luulet, että yksikään sairaanhoitaja ilman lääkärin ohjeistusta olisi valmis toimimaan itsenäisesti lääkkeiden kanssa?
Se Seinäjoen terveyskeskuksen puhelimeen vastaava röökimuija on joku supersankari, joka on chuck norristakin kovempi jätkä?
Lentokapteenilla on myös AINA mahdollisuus olla yhteydessä oikeisiin ammattilaisiin näissä tilanteissa, eikä siellä yhdenkään Sari sairaanhoitajan anneta sooloilla omiaan. Kun eihän ne selviä lääkelaskuistakaan edes maan kamaralla.
No niin, voit lopettaa jo tältä päivältä ja ottaa ne ihan oikean lääkärin määräämät lääkkeet. Pus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tilastot osoitti, on tämä hoitoalalta poislähtö täysi kupla. Vaihtuvuus on nimittäin pienempää kuin muilla aloilla, mutta mölinää kyllä piisaa. Kun itsekin vielä olin hoitoalalla, muistan kuunnelleeni sitä jatkuvaa uhoa alanvaihtamisesta. Loppujen lopuksi kukaan muu kuin minä ei sitä tehnyt. Niin ja luin tradenomiksi, nyt pankissa töissä ja tykkään.
N. 70 000 hoitajaa on vaihtanut alaa 😂
Eikä ole. Osa ei vaan tee sairaanhoitajan töitä. Itsekin jäin kotiin hoitamaan perheen nuorimmaista 3-vuotiaaksi asti. Kotiin tuli kysely, jossa vaihtoehdot oli surkeat. Työskenteletkö koulutustasi vastaavassa työssä? En tällä hetkellä. Työskenteletkö jollakin muulla alalla työntekijänä tai yrittäjänä kokoaikaisesti tai osa-aikaisesti? Kyllä. Olin nimittäin vaate-esittelijänä keskimäärin 8-30 tuntia kuukaudessa. Mutta sitähän ei kysytty missään kohtaa. Eli olen tilastoissa vaihtanut alaa.
Samanlaisia kokemuksia noista tilastoista on ystävilläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja -> koodari on mun vaihdos (koulutus tietojenkäsittelytieteen maisteri). Tajusin jo hoitoalaa opiskellessani että olen tähän hommaan turhan introvertti, että en itse asiassa haluaisi tehdä työtä ihmisten parissa. Mutta opiskelin loppuun ja pääsin yliopistolliseen keskussairaalaan töihin. Siellä riitti vuosi ja tajusin että ei, minä en halua tehdä tätä. Hain yliopistoon ja pääsin, valmistuin 4 vuodessa. Enpä ole päivääkään vaihtoa katunut, kun nyt on siisti sisätyö josta saa tuplasti palkkaa kuin hoitajana, eikä tarvi olla juurikaan ihmisten kanssa tekemisissä.
Mielenkiintoinen tapaus, että selkeästi koodaushommiin sopiva lahjakas (valmistui neljässä vuodessa, ei voi olla ihan tyhmä) introvertti on ylipäätään hakeutunut hoiva-alalalle. Miten tämä on voinut edes tapahtua, en pysty ymmärtämään? Mutta onnea sinulle että löysit parempien hommien äärelle! Uskon kyllä ettei monestakaan sairaanhoitajasta olisi softa-alalle.
Ensimmäisestä virhe-alanvalinnasta voi kiittää TE-keskuksen ammatinvalintapsykologia. En oikein yhtään tiennyt, mitä lähtisin opiskelemaan. Ei ollut kiinnostusta oikein mihinkään erityisesti. Eipä toisaalta mitään sellaistakaan että "ei ainakaan tuota". En ollut erityisen lahjakas missään, enkä erityisen lahjaton missään. En harrastanut mitään mistä voisi ajatella uraa. Tehtyäni pari vuotta duunia tehtaalla, päätin että haluan sittenkin opiskella jotain, koska koneistuminen todennäköisesti vie sinänsä mukavat tehtaantyöt tulevaisuudessa.
Menin ammatinvalintapsykologille työkkäriin. Koska olin kirjoittanut 5 L:ää (ruotsista C) ylioppilaskirjoituksista, psykologi oli sitä mieltä että sinänsä kapasiteetin puolesta voin valita mitä vaan. Mutta aika äkkiä alkoi kääntää juttua siihen, että kun olen jo välivuosiakin pitänyt ja ikää tulee, niin onko pitkä akateeminen koulutus välttämättä motivoiva ja järkevä valiinta. Koska olin itsekin epävarma mitä haluan, käännyin ajattelemaan niin että eihän se ole, järkevämpi hankkia joku lyhyempi koulutus. Siinä sitten selattiin listaa ammattinimikkeistä ja piti pisteyttää mikä tuntuu vastenmieliseltä, mikä kivalta ja mikä siltä väliltä. Kaikki suunnilleen oli siltä väliltä. Lopulta jotenkin keskustelu päätyi siihen että hoitoalalla on ainakin aina töitä joten sinne kannattaa suuntautua.
En koe olevani erityisen lahjakas it-hommiin. Sisukas ja kovapäinen vain :D Olen tosiaan sellainen ei lahjakas missään, ei lahjaton missään keskivertotyyppi. Yleinen matematiikkakin oli vain lukiosta pohjana. Mutta nopeasti pystyi valmistumaan koska ei enää kiinnostanut nuorten biletykset sun muut vaan keskityin täysillä opiskeluun ja valmistumiseen nopeasti.
No ei ei-lahjakas kirjoita viittä ällää, älä nyt höpsötä.
Siis että tottakai olet monessakin asiassa lahjakas ja tiedät sen kai itsekin?
En ole ja minusta se on ihan ok asia, ei siis mitään mistä olisin surkeana ja säälisin itseäni. Olen kyllä ihan perus-yleisälykäs, ja sillä pystyn työtä tekemällä aika lailla mihin vaan ns. akateemiseen alaan minne päätän panostaa.
Mutta ei ole sellaisia erityislahjoja mihinkään koskaan ollut kuin monella on. Esim. isäni on huippulahjakas musikaalisesti ja on ammattimuusikko. Veljeni oli lapsesta asti matemaattisesti käsittämättömän lahjakas. Joidenkin ihmisten erityinen lahja on osata kohdata toisia ihmisiä lämpimästi ja luontevasti niin että niillä on hyvä olla. Itselleni kaikki mihin ryhdyn on aina ollut kovaa työtä ja tahkoamista, sellaista "grindaamista", mikään ei ole minkään lahjakkuuden takia helppoa, mutta kun on sisua ja ihan ok yleisäly niin onnistuu se niinkin.
Älkää nyt kukaan jaksako enää vastata tuolle mt-potilaalle. Ihan turha provosoitua. Puhukoot täällä yksinään ja pysytään me muut keskustelun aiheessa. Minä ehdotan aloittajalle terveystieteitä yliopistolle.