Voittaisiko Tesla rallikisat jos voisi osallistua niihin
Nopeampihan se on kuin superautot, varmaan nopeampi kuin WRC-autotkin?
Kommentit (11)
Jos saisi olla pienemmät akut niin kyllä varmasti voittaisi.
Tesla kiihtyy erittäin hyvin ja on suoralla viivalla parempi kuin moni muu auto. Mutta rallissa joutuu myös ajamaan mutkissa ja varsinkin soralla Tesla painaa aivan liikaa ralliautoksi. Eli ei voittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos saisi olla pienemmät akut niin kyllä varmasti voittaisi.
Mutta sitten taas ongelmaksi voisi tulla akkujen kapasiteetin riittävyys.
Paino on jo mainittu, lisäksi epäilen hallittavuutta äkkiä tapahtuvissa nopeudenmuutoksissa ja mutkissa. Kisat pitäisi käydä yli 20 asteen lämpötilassa ja pitäisi olla latausmahdollisuus jotta auto liikkuu edes starttiviivalle.
Lisäpäänvaivaa aiheuttaa akkukapasiteetti sekä spontaani syttyminen. Katsojille siinä olisi tietenkin lisäjännitystä ja vedonlyöntiinkin saataisiin uusi luokka kun voisi lyödä vetoa mikä auto syttyy liekkeihin ensimmäisenä.
Ralliautot eivät ole autojen siviilimalleja. Huippuluokissa niillä ei ole oikein mitään muuta yhteistä kuin mallinimi. Ne on valmistettu täysin nollasta ihan rungosta alkaen kilpureiksi. Pienemmissä luokissakin runkoon tehdään muutoksia ja lähes kaikki tekniikka vaihdetaan.
On ihan yhdentekevää spekuloida siviilimallien eroilla. Huippunopeuskin on täysin yhdentekevä seikka, kun ralli ei ratkea auton huippunopeudella (pitkällä suoralla ilman rajoituksia) vaan ensi sijassa sillä, kuinka nopeasti sillä saa ajettua mutkat läpi vaihtelevissa tieolosuhteissa. Kaikki ralliautot saisi helposti kulkemaan yli kolmea sataa, mutta harva niistä silloin pääsisi edes maaliin saati hyvällä ajalla.
Millä tavalla Tesla on nopeampi kuin superautot? Meinaatko huippunopeutta vai kiihtyvyyttä? Kaarreajo-ominaisuuksia?
Sitä mietin itsekin.. ei ole paljon texas milen ykkössijoilla keikkunut.
Sähköinen ralliauto hakkaisi kyllä polttiksen, mutta ei tietenkään siviilimalli.
Porschen sähköauto taitaa olla vielä nopeampi. Siinä on vaihteistokin.
jep, yhtä paljon kuin eformula f1-auton tai sähkökiihdytin top fuelerin :D
Aika harvoi taitaa nykyään voittaa yli 2000kg painavat autot rallissa? Kun WRC:ssä vähimmäispaino 1230kg.