Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun ei selviä työstään mutta ei saa sairauslomaa?

Vierailija
26.01.2020 |

Meillä töissä on todella kovat tehokkuusvaatimukset, ja jos ei niihin yllä niin pomot ripittää jatkuvasti ja juoksuttaa puhutteluissa ja uhkailee varoituksilla, jos ei tulosta ala näkyä. Olen pitänyt itseäni ammattitaitoisena työntekijänä, mutta vaikka teen parhaani, niin en yllä niihin vaatimuksiin, siis siihen työmäärään jota pomot vaatii (työni laatua ei ole haukuttu). Olen aivan uupunut näiden vaatimusten ja ripittämisten seurauksena. Olen hidastunut, menettänyt motivaationi, en saa nukuttua, itkettää väsymys ja työ tuntuu inhottavalta, vaikka ennen siitä pidin. Pomot haukkuu koko ajan ja varmaan toivoo että otan loparit. Olen puhunut pomoille uupumuksesta ja he sanoo, että he ymmärtää, mutta töitä on pakko tehdä se määrä mikä vaaditaan.

En kuitenkaan saa sairauslomaa. Olen käynyt parillakin lääkärillä puhumassa, että en enää selviä työstä ja pomot uhkailee varoituksilla ja että olen niiden takia uupunut. Lääkärit ymmärtää, mutta eivät kirjoita kuin pari päivää saikkua ja senkin vain harvoin, ja kaksi niistä tuli jo Kelasta takaisin, että ei oikeutta palkalliseen sairauslomaan vaan Kelan mukaan olen työkykyinen.

En saa uutta työpaikkaa, koska olen uupunut ja haastattelussa jotenkin ihan pysähtyneen ja pihalla olevan oloinen. Vaikka miten tsemppaisin ollakseni iloinen ja pirteä. Olen nyt hakenut noin 200 uutta paikkaa, yhtään en ole saanut.

Mitä ihmettä tehdä?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tekisin sinuna siten, että teen tyynen rauhallisesti sillä vauhdilla kuin kerkeän. Jos ja kun se ei riitä, niin sanoisin pomolle, että tämän parempaan en pysty ja jos se ei riitä niin antakaa potkut. Potkut tuossa tilanteessa ei ole mikään huono juttu, koska ainakaan et silloin saa karenssia ja joka tapauksessa noinkaan tilanne ei voi jatkua.

Karenssi tulee, jos on omalla toiminnallaan aiheuttanut ne potkut.

Tuo varmaan riippuu aika paljon tapauksesta. Jos AP kuitenkin on tehnyt työnsä niin hyvin kuin voi, niin mistä häntä voi oikein syyttää? Hän vain sanoo pomoille, että tämän parempaan en pysty ja piste. Jos se ei pomoille riitä ja sen vuoksi tulee potkut niin vaikea kuvitella että tuollaisesta mitään karenssia saa. 

Vierailija
42/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela ei päätä siitä, maksaako työnantaja sairauslomalta palkkaa vaiko ei....

Mitä alasi tes sanoo sairausajan palkanmaksusta?

Että nyt en ihan ymmärrä mitä tarkoitat tuolla, että kela hylännyt sairausloman....

Ja kelan sairauspäivärahassa on omavastuuaika (sairastumispäivä + 9 päivää ), joten kahden päivän saikuista ei tosiaan rahaa sieltä tipu

Voisitko AP selittää mullekin tän kela hylkää sairausloman, mäkään en tajunnut mitä tällä tarkoitit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei välttämättä suostu maksamaan sairauspäivärahaa ^

Vierailija
44/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela ei päätä siitä, maksaako työnantaja sairauslomalta palkkaa vaiko ei....

Mitä alasi tes sanoo sairausajan palkanmaksusta?

Että nyt en ihan ymmärrä mitä tarkoitat tuolla, että kela hylännyt sairausloman....

Ja kelan sairauspäivärahassa on omavastuuaika (sairastumispäivä + 9 päivää ), joten kahden päivän saikuista ei tosiaan rahaa sieltä tipu

Voisitko AP selittää mullekin tän kela hylkää sairausloman, mäkään en tajunnut mitä tällä tarkoitit

Siis kelan vakuutuslääkäri päättää, että en ole ollut työkyvytön eikä suostu maksamaan työnantajalleni sairauspäivärahaa saikustani.

Tässä linkki Kelan juttuun jossa kuvattu vastaavaa, en osaa kunnolla selittää mistä on kyse:

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=23195

Ap

Vierailija
45/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat varmasti sairausloman tarvittaessa kun menet ihan yksityiselle psykiatrille.

Vierailija
46/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä tyyppistä työtä. Jos koodausta esimerkiksi niin osta itsellesi konsultti Intiasta. Ei maksa edes kovin paljon, jos hän tekee työn etänä.

Vierailija
47/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on kyllä tarjottu masennuslääkkeitä, mutta sairauslomaa en saa koska olen kuulemma riittävän työkykyinen. Ap

Jos työ ei maita, niin työpaikka kiertoon vaan.

Kun irtisanot itsesi, joku innokas saa työpaikan ja pääset itse makaamaan seljälles.

Kakkua ei voi säästää ja syödä.

Vierailija
48/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet kunnolliselle yksityiselle psykiatrille niin ne osaa kirjoittaa sellaiset paperit Kelalle että tarvittaessa saat sairauspäivärahaa vaikka kolme kuukautta.

Jos johtaminen on kohtuutonta, niin voit olla yhteydessä myös työsuojeluviranomaisiin.

Vierailija
49/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota kelan roolia, koska B lausunto tarvitaan vasta kun on oltu 60 päivää sairauslomalla.

Olenko ymmärtänyt väärin? Käsittääkseni työnantaja maksaa sairausloman 2 ensimmäistä viikkoa ja päättää hyväksytäänkö se palkalliseksi. Jos mukana on masennusdiagnoosi sen pitäisi olla palkallista. Voisitko selventää mistä on kyse, koska kirjoitit vain muutaman päivän sairauslomista?

Vierailija
50/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kelan vakuutuslääkäri päättää, että en ole ollut työkyvytön eikä suostu maksamaan työnantajalleni sairauspäivärahaa saikustani.

Tässä linkki Kelan juttuun jossa kuvattu vastaavaa, en osaa kunnolla selittää mistä on kyse:

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=23195

Ap

OIet kertonut olleesi parin päivän saikuilla. Niistä ei Kela maksa mitään, koska se ei ylitä omavastuuaikaa eli 9+1 päivää. B-lausunto toimitetaan, kun sairauslomaa on kestänyt yli 60 päivää. 

Vierailija
51/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti väärässä työpaikassa ja se ei ole pomon taikka työtovereiden vika vaan ...

Niin. Mutta miten saada uupuneena uusi työpaikka?

Ap

Irtisanoudut, hoidat itsesi kuntoon ja etsit sitten uuden työpaikan. Tässä järjästyksessä. Jos saisitkin pitemmän sairausloman, niin sen jälkeen joutuisit palaamaan tuohon samaan työpaikkaan ja olisit todella pian taas samassa huonossa psyykkisesti. Ei kannata tuhlata elämäänsä tuollaisessa työpaikassa, joka sairastuttaa sinut.

Ei vaan hoidata itsesi kuntoon tuon työpaikkasi kustannuksella, tietenkin.

Vierailija
52/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota kelan roolia, koska B lausunto tarvitaan vasta kun on oltu 60 päivää sairauslomalla.

Olenko ymmärtänyt väärin? Käsittääkseni työnantaja maksaa sairausloman 2 ensimmäistä viikkoa ja päättää hyväksytäänkö se palkalliseksi. Jos mukana on masennusdiagnoosi sen pitäisi olla palkallista. Voisitko selventää mistä on kyse, koska kirjoitit vain muutaman päivän sairauslomista?

Kaksi viikon mittaista saikkua oli kyseessä. En tiedä miksi Kela hylkää. Mutta totta on että työnantaja maksaa ne ekat 2 vk, ja kela maksaa silloin työnantajalle. Sen jälkeen vasta sairastuneelle. Mutta jos kela ei maksa työnantajalle niin ei työnantajakaan työntekijälle ainakaan meillä. Ap

Vierailija
53/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet töitä hitaasti ja sen munkäpystyt. Jos pomot tutkuttaa sano että teet parhaasi. Jos tulee irtisanominen varoitusten jälkeen niin haastat oikeuteen. Laiton irtisanominen. Kerää todisteet. Irtisanominen jälkeen lepäät ansiosidonbsisellka 2-3 kk ja sitten haet uuden voimin uutta työtä

Vierailija
54/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ilmoituksen työsuojeluvaltuutetulle epäasiallisesta kohtelusta.

Vierailija
55/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo näin on

Palkattomaksi menee

Vierailija
56/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi viikon mittaista saikkua oli kyseessä. En tiedä miksi Kela hylkää. Mutta totta on että työnantaja maksaa ne ekat 2 vk, ja kela maksaa silloin työnantajalle. Sen jälkeen vasta sairastuneelle. Mutta jos kela ei maksa työnantajalle niin ei työnantajakaan työntekijälle ainakaan meillä. Ap

Kela hylkää, koska sairauslomasi ei ole kestänyt yli 9+1 päivää. 

Työsopimuslaki:

11 § (18.5.2018/377)

Sairausajan palkka

Työntekijällä, joka on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemästä työtään, on oikeus sairausajan palkkaan. Jos työsuhde on jatkunut vähintään kuukauden, työntekijällä on oikeus saada esteen ajalta täysi palkkansa sairastumispäivää seuranneen yhdeksännen arkipäivän loppuun, enintään kuitenkin siihen saakka, kun hänen oikeutensa sairausvakuutuslain (1224/2004) mukaiseen päivärahaan alkaa. Alle kuukauden jatkuneissa työsuhteissa työntekijällä on vastaavasti oikeus saada 50 prosenttia palkastaan.

Mihin siis teillä perustuu se, että teillä ei makseta sairausajan palkkaa viikon sairauslomasta?

Vierailija
57/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa pitäisi pystyä naksauttamaan aivot sellaiseen asentoon, että ei enää tavoittelisi täydellisyyttä. Tekisi vain työnsä tavallisesti ja unohtaisi kaikenlaiset tulostavoitteet. Pomot nalkuttaisivat, mutta antaisi sen vain mennä ohi korvien. Irtisanokoon, jos siltä tuntuu, sehän olisi tässä tapauksessa hyväkin.

Asenteen muutos on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty. Itsekään en tuohon pystynyt. Ratkaisin asian hakemalla opiskelemaan. Kun sain opiskelupaikan, irtisanouduin. Olin vakituinen työntekijä, mutta irtisanoutuminen ei silti ahdistanut tai pelottanut lainkaan, vaan oli ainoastaan helpottavaa. Minä pääsin eroon ahdistavasta tilanteesta ja joku alasta pitävä sai minun työpaikkani. Win-win. Opiskellessani elin opintotuella ja -lainalla. Mielestäni sitä lainaa pelätään turhaan. Minulla on siinä 0,5 % korko ja valtio kuittaa lainasta kolmasosan pois, jos (kun) valmistuu tavoiteajassa. Ei huono diili.

Vierailija
58/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo näin on

Palkattomaksi menee

Ja lääkäri sanoi, että ei hyödytä kirjoittaa minulle enemmän saikkua, koska jos kela hylkää jo nämä niin hylkää muutkin saikut. Ap

Vierailija
59/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset stressaa ihan liikaa työpaikoissa. Jos ei ole ihmishengestä kysymys niin sanon että relatkaa. 

Vierailija
60/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään et irtisanoudu, vaan annat pomon irtisanoa sinut jos niikseen tulee.

Teet sen mitä pystyt ja siten, että voit sanoa tehneesi parhaasi. Jos se ei riitä, niin se on voi voi. Esimies sitten puuttuu tilanteeseen ja siirtää esim. muihin työtehtäviin. Ei tuossa tilanteessa kannata korvaansa lotkauttaa pomon puhutteluille. Jos et pysty parempaan, niin mitä se puhuttelu auttaa? Ei mitään.

Valita myös liittoon, jatkuvasti ja säännöllisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän