Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun ei selviä työstään mutta ei saa sairauslomaa?

Vierailija
26.01.2020 |

Meillä töissä on todella kovat tehokkuusvaatimukset, ja jos ei niihin yllä niin pomot ripittää jatkuvasti ja juoksuttaa puhutteluissa ja uhkailee varoituksilla, jos ei tulosta ala näkyä. Olen pitänyt itseäni ammattitaitoisena työntekijänä, mutta vaikka teen parhaani, niin en yllä niihin vaatimuksiin, siis siihen työmäärään jota pomot vaatii (työni laatua ei ole haukuttu). Olen aivan uupunut näiden vaatimusten ja ripittämisten seurauksena. Olen hidastunut, menettänyt motivaationi, en saa nukuttua, itkettää väsymys ja työ tuntuu inhottavalta, vaikka ennen siitä pidin. Pomot haukkuu koko ajan ja varmaan toivoo että otan loparit. Olen puhunut pomoille uupumuksesta ja he sanoo, että he ymmärtää, mutta töitä on pakko tehdä se määrä mikä vaaditaan.

En kuitenkaan saa sairauslomaa. Olen käynyt parillakin lääkärillä puhumassa, että en enää selviä työstä ja pomot uhkailee varoituksilla ja että olen niiden takia uupunut. Lääkärit ymmärtää, mutta eivät kirjoita kuin pari päivää saikkua ja senkin vain harvoin, ja kaksi niistä tuli jo Kelasta takaisin, että ei oikeutta palkalliseen sairauslomaan vaan Kelan mukaan olen työkykyinen.

En saa uutta työpaikkaa, koska olen uupunut ja haastattelussa jotenkin ihan pysähtyneen ja pihalla olevan oloinen. Vaikka miten tsemppaisin ollakseni iloinen ja pirteä. Olen nyt hakenut noin 200 uutta paikkaa, yhtään en ole saanut.

Mitä ihmettä tehdä?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teet vaan työsi paskasti, mutta et välitä enää. Paskaa tulosta tulee ja pomo valittaa, mutta mitä väliä? Kuuntelet ripityksen ja jatkat samaan malliin. Tietysti sanot aina keskusteluissa, että teet parhaasi. Ei sulle laillisesti voi potkujakaan antaa ellei ole YTt.

Lakkaat vaan välittämästä.

Vierailija
62/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo näin on

Palkattomaksi menee

Ja lääkäri sanoi, että ei hyödytä kirjoittaa minulle enemmän saikkua, koska jos kela hylkää jo nämä niin hylkää muutkin saikut. Ap

Edelleenkin, Kela hylkää, jos sairausloma kestää alle 9+1 päivää. Millä syykoodilla lääkäri kirjoittaa sairauslomatodistukset? Z-alkuinen? Z-alkuinen on oirekoodi, eikä oikeuta sairausajan palkan maksuun, eikä Kela-korvaukseen.

Vaikuttaa siltä, että jätät kertomatta jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä tekee tehtävänsä, ei enää hommat luista kuin nuorena.

Luonnollista. Niin käy sinullekin.

Vierailija
64/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoudu ja pelasta oma terveytesi. Tuon työpaikan takia vain tuhoat itsesi. Onko sulla yhtään säästöjä? Tai onko työpaikalla harjoitettu irtisanoutumispaketteja? Onko sulla alle 10-vuotiaita lapsia jotta voisit jäädä osittaiselle hoitovapaalle? Onnistuisiko osa-aikatyö? Nyt pomon puheille ja vaadi muutosta! Tuo suo ei kun syvenee jos et pääse jotenkin pois sieltä. Olen aika varma että pomo on halukas löytämään ratkaisun kun vaan avaat suusi.

Vierailija
65/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo näin on

Palkattomaksi menee

Ja lääkäri sanoi, että ei hyödytä kirjoittaa minulle enemmän saikkua, koska jos kela hylkää jo nämä niin hylkää muutkin saikut. Ap

Nyt taidat ap olla niin uupunut että et ymmärrä mistään enää mitään.

Sinulle ei kuulu mitä rahaa työnantajasi saa Kelasta. Se on työnantajan ongelma. Sairauslomalta kuuluu Suomessa maksaa työntekijälle palkka, piste.

Kun toimitat sairauslomatodistuksen työnanatajalle sinulla on oikeus palkkaan, jos sairauslomatodistuksessa on F-koodi syynä.

Pitkällä sairauslomalla työnantaja hakee sitten Kelasta päivärahat ja ne maksetaan työnantajalle.

Olin itse juuri leikkauksessa ja saikulla 4viikkoa. Palkan sain normaalisti, kelan asiontipalvelussa näkyy päätös sairauspäivärahasta ja että maksettu työnantajalle.

Sun lääkäri puhuu nyt kyllä ihan jotain omiaan ja typeriä koska ei palkanmaksukaan sairauteen vaikuta tai sairausloman tarpeeseen. Vaihda lääkäriä.

Vierailija
66/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille lääkärille, että pidät työstäsi todella paljon ja pelkäät irtisanomista ellet saa hoidettua masennustasi. Elämäsi romahtaisi sen jälkeen. Haluat tervehtyä mahdollisimman pian työkykyiseksi.

Vierailija
67/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä tekee tehtävänsä, ei enää hommat luista kuin nuorena.

Luonnollista. Niin käy sinullekin.

Kävi jo, olen 63v.

Vierailija
68/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää rahaa karenssia varten säästöön ja irtisanoudun. Sen jälkeen uusi duuni. Vaikka sairasloma olisi helpoin polku ulos uupumuksesta, niin nähtävästi sitä ei ole tarjolla ja pitää valita vaikeampi ratkaisu.

Vierailija
69/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ota ne lääkkeet vastaan, ei niitä ole pakko syödä. Muuten ei lomia heru.

Olen ottanut, en ole syönyt mutta sitä ei lääkäri tiedä. Minulle on omakantaan kirjattu unettomuusdiagnoosi, ahdistushäiriödiagnoosi ja masennusdiagnoosi. Eli diagnooseja löytyy kyllä, silti Kela hylkää saikut. Lääkäri sanoo suoraan, että ihmettelee Kelaa. Ap

Miksi ihmeessä et ole käyttänyt lääkärin määräämiä lääkkeitä? Nukkuminen on tosi tärkeää, joten jos et saa nukuttua kuin unilääkkeiden avulla, miksi et ota unilääkkeitä? Ei ne lääkkeet lääkekaapissa mitään auta. 

Vierailija
70/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut, en ole syönyt mutta sitä ei lääkäri tiedä. Minulle on omakantaan kirjattu unettomuusdiagnoosi, ahdistushäiriödiagnoosi ja masennusdiagnoosi. Eli diagnooseja löytyy kyllä, silti Kela hylkää saikut. Lääkäri sanoo suoraan, että ihmettelee Kelaa. Ap

Miksi ihmeessä et ole käyttänyt lääkärin määräämiä lääkkeitä? Nukkuminen on tosi tärkeää, joten jos et saa nukuttua kuin unilääkkeiden avulla, miksi et ota unilääkkeitä? Ei ne lääkkeet lääkekaapissa mitään auta. 

Ei minulla ole unilääkkeitä. Niitä ottaisinkin. Sain masennuslääkkeen jota en ottanut kun en koe olevani masentunut vaan työuupunut. Ap

Vierailija
71/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet lääkärille ja kerrot olevasi masentunut.

Ja pahoin masentuneena ja uupuneenakin pitäisi kyetä itse ajamaan siellä työterveydessä sitä asiaansa ja vaatia sitä saikkua, koska pällit ei muuten tajua tai sitten heitä on työpaikan pomo ohjeistanut niin, ettei meidän porukalle sitten mitään helppoja saikkuja. Todettiin minullakin työuupumus yms. mutta yhtä tyhjän kanssa, kun liian sairaalloisena suorittajana en saanut itse kysyttyä sitä sairaslomaa. Toivottelivat vain jaksamista töissä.

Vierailija
72/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole unilääkkeitä. Niitä ottaisinkin. Sain masennuslääkkeen jota en ottanut kun en koe olevani masentunut vaan työuupunut. Ap

Pyydä sitten unilääkkeet unettomuuteen. 

Vierailija
73/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voitko nyt Ap kertoa että MIKSI ET IRTISANOUDU?

Vierailija
74/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahan takia. Minulla on kaksi lasta elätettävänä. Ap

Vierailija
75/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei puolisoa??

Vierailija
76/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja et siis ole ollenkaan pannut säästöön rahaa? 3kk elämiseen ei mitään ihan älytöntä summaa tarvitse, karenssi kestää vain 3kk.

Vierailija
77/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lääkärin pitäisi tuossa tilanteessa määrätä saikulle uupumuksen yms. vuoksi. Tuskin ottaavat riskiä että ihminen täysin sairastuu työnsä vuoksi.

Mutta todella harva lääkäri sille uupuneelle kirjoittaa kerralla esim kuukauden saikun, yleinen tapa on että ensin kirjoitetaan esim loppuviikko ja asiakas menee sitten hakemaan lisää päivänä kun se loppuu ellei edelleenkään koe olevansa työkykyinen. 

Vierailija
78/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo näin on

Palkattomaksi menee

Puppua. Sairauslomaa kirjoitetaan mikäli potilas ei ole työkykyinen, lääkäri ei välitä tai arvioi saako potilas sairausloman ajalta palkkaa. Eri asia jos itse olet sanonut ettei tarvitse kirjoittaa kun työnantaja ei ole maksanut palkkaa edellisestään ajalta. 

Vierailija
79/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja et siis ole ollenkaan pannut säästöön rahaa? 3kk elämiseen ei mitään ihan älytöntä summaa tarvitse, karenssi kestää vain 3kk.

Karenssi 3kk, sitten täytät työttömyyspäivät neljältä kalenteriviikolta, käsittelyaikaa ei tiedä. Eiköhän siinä mene melkein 5kk, ennenkuin rahaa tulee.

Vierailija
80/81 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karenssi 3kk, sitten täytät työttömyyspäivät neljältä kalenteriviikolta, käsittelyaikaa ei tiedä. Eiköhän siinä mene melkein 5kk, ennenkuin rahaa tulee.

Ei mene.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän