Mitä tehdä kun ei selviä työstään mutta ei saa sairauslomaa?
Meillä töissä on todella kovat tehokkuusvaatimukset, ja jos ei niihin yllä niin pomot ripittää jatkuvasti ja juoksuttaa puhutteluissa ja uhkailee varoituksilla, jos ei tulosta ala näkyä. Olen pitänyt itseäni ammattitaitoisena työntekijänä, mutta vaikka teen parhaani, niin en yllä niihin vaatimuksiin, siis siihen työmäärään jota pomot vaatii (työni laatua ei ole haukuttu). Olen aivan uupunut näiden vaatimusten ja ripittämisten seurauksena. Olen hidastunut, menettänyt motivaationi, en saa nukuttua, itkettää väsymys ja työ tuntuu inhottavalta, vaikka ennen siitä pidin. Pomot haukkuu koko ajan ja varmaan toivoo että otan loparit. Olen puhunut pomoille uupumuksesta ja he sanoo, että he ymmärtää, mutta töitä on pakko tehdä se määrä mikä vaaditaan.
En kuitenkaan saa sairauslomaa. Olen käynyt parillakin lääkärillä puhumassa, että en enää selviä työstä ja pomot uhkailee varoituksilla ja että olen niiden takia uupunut. Lääkärit ymmärtää, mutta eivät kirjoita kuin pari päivää saikkua ja senkin vain harvoin, ja kaksi niistä tuli jo Kelasta takaisin, että ei oikeutta palkalliseen sairauslomaan vaan Kelan mukaan olen työkykyinen.
En saa uutta työpaikkaa, koska olen uupunut ja haastattelussa jotenkin ihan pysähtyneen ja pihalla olevan oloinen. Vaikka miten tsemppaisin ollakseni iloinen ja pirteä. Olen nyt hakenut noin 200 uutta paikkaa, yhtään en ole saanut.
Mitä ihmettä tehdä?
Kommentit (81)
Älä hätäänny!
Huomenna menet terveyskeskukseen ja siellä juuri ennen lääkäriä jätät sormesi oven väliin ja runttaat ne oikeen kunnolla ne katki.
Apu, kipulääkitys ja saikkulappu samalla käynnillä.
Vierailija kirjoitti:
Ollaankohan samassa työpaikassa, ison yrityksen puhelinneuvonta? Samanlaista menoa meillä...mutta teen parhaani ja jos se ei riitä niin sitten ei riitä.
Iso yritys ja asiakaspalvelutyö, mutta kasvotusten tehtävä. Ja pomot laskee joka päivä koko ajan niitä asiakaskontaktien määrää, jos ne jää päivässä alle vaaditun niin tulee puhuttelu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Soitat ammattiliittoosi, jonka jäsenmaksua olet maksanut vähintään 6 kk.
Olen ollut jäsen vuosikausia, olen jo yli nelikymppinen. Mutta mitä ne voi tehdä? Ne sanoo että puhu oman työpaikan työsuojelulle, olen puhunut mutta ne on ihan hampaattomia siellä työsuojelussa, ei ne saa asioihin mitään muutosta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Älä rupea lääkärisaikutuslimboon. Jos olet väärässä työpaikassa, satsaa uuden työpaikan hakuun vaikka ei millään jaksaisi. Olin viime vuonna pitkään työpaikassa, jossa epäpätevä pomo työpaikkakiusasi minua ja muita alaisia. Onnistuin saamaan uuden työn, jossa toki töitä täytyy tehdä mutta esimies ja kollegat eivät ole mulkvisteja. Älä jää uhriksi, etsi parempaa.
Muista aina, että mitä ikinä peetä omassa työpaikassa on, sille on vaihtoehtoja. Tämä pätee myös ihmissuhteisiin. Ei kannata pitää huonoista kumppaneista tai ystävistä kiinni, koska maailma on iso ja siihen mahtuu paljon hyvää tarjontaa. Kokeiltu ja on totta.
Olen samaa mieltä kanssasi, että noin kannattaa tehdä. Mutta olen tosiaan jo hakenut noin kahtasataa uutta työpaikkaa enkä saanut niistä yhtään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ota se lopputili, seuraukset tiedät, koska niitä jo täältä kyselit.
En ole täältä mitään ennen tätä kysellyt. Mutta toki tiedän irtisanoutumisen seuraukset. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti väärässä työpaikassa ja se ei ole pomon taikka työtovereiden vika vaan ...
Niin. Mutta miten saada uupuneena uusi työpaikka?
Ap
Irtisanoudut, hoidat itsesi kuntoon ja etsit sitten uuden työpaikan. Tässä järjästyksessä. Jos saisitkin pitemmän sairausloman, niin sen jälkeen joutuisit palaamaan tuohon samaan työpaikkaan ja olisit todella pian taas samassa huonossa psyykkisesti. Ei kannata tuhlata elämäänsä tuollaisessa työpaikassa, joka sairastuttaa sinut.
Ikä tekee tehtävänsä, ei enää hommat luista kuin nuorena.
Mun oli tosi uupunut suuresta työmäärästä, 8.00-18.00 työpäivät melko usein.
Kävi lääkärissä ja heti tuli 1kk saikkua, ei auttanut, sai toisen kuukauden lisää.
Nyt heräsi jo pomokin ja työaika on nyt 8.00-15.30.
Kyllä valittaminen auttaa!
Vierailija kirjoitti:
Toki tämä voi johtua osin iästänikin, varmasti olin kaksikymppienä tehokkaampi. Mutta pointti on, että mitä minun pitää tehdä. Miten saan uuden työpaikan? Palkkaako joku yli nelikymppisen uupuneen perheenäidin, joka ei varmasti saa suosittelijaa nykyisen työpaikan pomoista.
Ap
Ei missään nimessä kannata irtisanoutua, vaan odotat potkuja. Silloin saat edes korvauksia. Lepäät itsesi kuntoon ja mietit rauhassa asioita, esim. alan vaihtoa.
Potkuihin saakka teet työsi ihan rauhassa, etkä välitä räyhäävistä pikkupomoista. Tarvittaessa tee liittoon ilmoitus työpaikkakiusaamisesta ja kerro myös, että työsuojeluvaltuutettu ei reagoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki tämä voi johtua osin iästänikin, varmasti olin kaksikymppienä tehokkaampi. Mutta pointti on, että mitä minun pitää tehdä. Miten saan uuden työpaikan? Palkkaako joku yli nelikymppisen uupuneen perheenäidin, joka ei varmasti saa suosittelijaa nykyisen työpaikan pomoista.
Ap
Sori, me ei taideta voida sua auttaa😥
Mene uudelleen lääkäriin. Meillä työkaveri on sairauslomalla masennuksen takia jo neljättä kuukautta.
Mene nuhjuisissa vaatteissa, älä kampaa hiuksia, äläkä ainakaan meikkaa.
Lääkäri uskoo sitten sun uupumuksen.
Minä tekisin sinuna siten, että teen tyynen rauhallisesti sillä vauhdilla kuin kerkeän. Jos ja kun se ei riitä, niin sanoisin pomolle, että tämän parempaan en pysty ja jos se ei riitä niin antakaa potkut. Potkut tuossa tilanteessa ei ole mikään huono juttu, koska ainakaan et silloin saa karenssia ja joka tapauksessa noinkaan tilanne ei voi jatkua.
Vierailija kirjoitti:
Minä tekisin sinuna siten, että teen tyynen rauhallisesti sillä vauhdilla kuin kerkeän. Jos ja kun se ei riitä, niin sanoisin pomolle, että tämän parempaan en pysty ja jos se ei riitä niin antakaa potkut. Potkut tuossa tilanteessa ei ole mikään huono juttu, koska ainakaan et silloin saa karenssia ja joka tapauksessa noinkaan tilanne ei voi jatkua.
Karenssi tulee, jos on omalla toiminnallaan aiheuttanut ne potkut.
Älä puhu siellä lääkärissä uupumuksesta. Tai että,et jaksa tehdä töitä. Puhu näköalattomuudesta, siitä että et näe mitään hyvää itsessäsi,, epätoivosta, itsetuhoaikeista. Pitää puhua masennuksesta ei työuupumuksesta, vaikka siitä olisikin kyse. Ne teettää sulla sen masennustestin. Ruksit pahimmat vaihtoehdot, paitsi pari kolme jätät toiseksi pahimpaan kohtaan. Ihan sama mitkä. Pääset sillä saikulle selvittämään päätäsi.
Irtisanoudu. Kai sinulla on säästöjä sen verran että pärjäät 3kk ja sen jälkeen saatkin jo ansiosidonnaista kun liittoonkin kuulut?
Alkaisin käyttää myös termiä työpaikkakiusaaminen. Pomon tehtävä ei ole haukkua vaan puuttua tilanteeseen. Jo työsuojelulaki velvoittaa.