Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Iranissa tilanne on huono eri lähteiden mukaan. Tänäänkin on ilmoitettu vain uusista vainajista, ei tartunnan saaneista mitään. Ehkä siellä ei ole resursseja testailla ihmisiä?
Naapurimaa Irakissa todettu tänään 4 tartuntaa.
Kävin noin tunti sitten Iranista kotoisin olevalta yrittäjältä kysymässä onko hänellä tuttuja/sukulaisia Iranissa ja kun oli kysyin onko jutellut lähiaikoina heidän kanssaan ja kun oli kysyin vielä mikä siellä Iranissa on tilanne. Hänen mukaansa ihmiset Iranissa ovat huolestuneita ja välttävät mahdollisimman paljon ulkona liikkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojaako silmälasit yhtään viruksen leviämiseltä kun virus vois siis silmien kautta myös tarttua
Vastatkaa nyt joku??
No pystytkö hieromaan silmiä sieltä lasien alta? Kun sehän se tarttumismekanismi on, että sulla on pöpö käsissä ja hierot sen silmiisi.
Sekin.
Mutta yhtä lailla, jos virusta on 'ilmassa' niin se saattaa päästä silmän pinnalle ilmaviertojem mukana.
Siltikin, silmälasit on paljon parempi kuin ei mitään.
Silmäsuojia ja laseja varmaan tuskin kukaan käyttää kertakäyttöisesti, joten niissä se riittävä puhdistus ja desinfiointi lienee iso heikko kohta?Itse olen ajatellut, jos hätätilanne tulee, käyttää ulkona laskettelulaseja jos en pysty kotiin lamautumaan.
Onko täällä ketään asiantuntijaa, joka voisi kertoa miten suojalasit voisi kotiympäristössä puhdistaa ja desinfioida tehokkaasti? Tiskikone? Saioouapesu ja desinfiointiaine. Entä tuttipullo desinfiointilaite 😁, mikä ei ole enää muussa käytössä...
Ultraäänipesuri on ihan näppärä.
Vierailija kirjoitti:
"Italia saattaa olla se raollaan oleva portti, jota kautta uusi koronavirus leviää muualle Eurooppaan. Onkin mahdollista, että epidemian paisumista pandemiaksi ei enää voida estää. Tästä on varoittanut myös Maailman terveysjärjestö WHO."
Kuten jo kuukaisi sitten täällä sanoin, who ei ole tehnyt epidemian tajoittamiseksi YHTÄÄN MITÄÄN. päinvastoin, eho on osasyyllinen pandemiaan. WHO on suoltanut sitä valhetta että matkustusrajoituksista voi olla jopa haittaa.
Kuten jo sanoin, who on odottanut thl mukaanlukien hetkeä, jolloin sanitaan ettei matkustusrajoituksista olisi tässä vaiheessa hyötyä.
unohtamatta viidettä kolonnaa
IL: "Koronavirus leviää: Suomi varautuu nyt kansanterveysuhkaan."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta näkee hyvin kuinka erilaisia keinoja ihmisillä on käsitellä vaikeita tilanteita.
Itse olen tehnyt tällaisia huomioita:
Jollakin on tarve etsiä mahdollisimman paljon tietoa asiasta.
Jollakin on tarve vääntää koko asia vitsiksi.
Jollakin on tarve varautua tai suojautua mahdollisimman hyvin.
Jollakin on tarve puhua siitä pelottavasta asiasta.
Jollakin on tarve kieltää koko asian olemassaolo ja hän ahdistuu muiden puheista ja varautumisista.
Jollakin on tarve elää täysillä (kun vielä ehtii).
Jollakin on tarve siirtää huomio johonkin muualle.
Jollakin voi olla joku muu keino. Sellainen jota en osaa edes arvata.Samalla ihmisellä voi olla erilaisia keinoja eri tilanteissa tai samassakin tilanteessa.
Itse elin pari vuotta "täysillä" ja aika holtittomasti kun sairastuin vakavasti.
Nyt olen keskittynyt lähinnä tiedon etsimiseen ja varautumiseen.Muiden ihmisten keinoja pidetään helposti typerinä ja huonoina ja sitä omaa parhaana. Osa jopa suuttuu siitä että kaikki eivät toimi samalla tavalla kuin itse toimii.
Meillä on kaikilla keinomme. Ne lähtevät tunteista ja siksi pidän tärkeänä sitä että jokainen saa käsitellä pelkojaan parhaaksi kokemallaan tavalla.Yksi tapa on toki kieltää koko pelko. Se on Suomessa melko yleinen, sillä se on sosiaalisesti hyväksytyin tapa.
Tällä palstalla on puhumista ja varautumista pidetty jonkin verran hysteriana ja paniikin lietsomisena. Itse taas saan mielenrauhaa kun löydän tietoa ja saan puhua siitä ja olen saanut varautua. Tuntuu oudolta kuulla hyökkääviä kommentteja panikoinnista kun itse kokee saavansa mielenrauhaa ja turvallista oloa.
Omassa perheessäni kohtaa kaksi tapaa.
Minä haen tietoa ja varaudun ja mies haluaa kieltää koko asian.
Olen siksi päätynyt puhumaan asiasta lähinnä somessa ja olen kerännyt kotivara kaikessa hiljaisuudessa jotta en aiheuttaisi miehelle ahdistusta.Tämä nyt meni vähän ohi aiheesta.
Samaa olen huomannut myös kaveripiirissäni ja sukulaisissa. Osa hakee tiedon ja varautuu niin yrityksen osata kuin henkilökohtaisessa elämässä, osa ei halua kuullakkaan ja pitää asiasta uutisointia ja keskustelua turhanpäiväisenä ja liiallisena. Osalla on hälläväliä asenne. Osa kieltää täysin ja pitää kaikkea uutisointia paniikin lietsontana.
Olen ymmärtänyt, että käytännössä kaikkia vähän huolettaa siis suomeksi pelottaa. Suomessa pelon ilmaisua (edes terveen pelon) ilmaisua pidetään epäsopivana kuten muidenkin tunteiden ilmaisua. Käytännössä kaikki nuo käsittelytavat ovat vain erilaisia pelon ja uhkaavan tilanteen käsittelytapoja eikä saisi toista mollata siitä tavasta edes kieltämisestä, kun jokainen tosiaan reagoi eritavalla eikä siihen voi lopulta paljoa itse vaikuttaa. Esim. jos rannalla ollessa tulee tsunami, niin jotkut jähmettyvät paikoillee, jotkut ottavat kameran esiin, osa lähtee karkuun ja kehoittaa muitakin juoksemaan pois rannalta.
Itse olen tiedon etsijä ja haluan ymmärtää, sillä se auttaa hallitsemaan huolenaiheita paremmin. Suurin huoli oli kuitenkin, se, että STM tasolla oltiin pitkään hiljaa ja nyt ovat perustaneet sen työryhmän, niin viimeinenkin huolenaihe katosi. Nyt olemme valmistautuneet sen verran kuin mahdollista, varautuneet ja tiedämme viruksesta sen minkä tiedämme. Nyt toivotaan parasta ja ollaan varauduttu pahimpaan. Olen huomannut, että mon muu on Suomessa vasta nyt herännyt koko asiaan ja kyselevät asioita, mitä selvitin jo kuukausi sitten. Hyvä myöhemmin kuin ei milloinkaan.
Pelko on tosiaan Suomessa hyvin halveksittu tunne.
Sellaisen hassun ilmiön olen huomannut, että aina kun haastatellaan jotain katastrofin keskelle joutunutta suomalaista (esim turisti alueella jolle iskee hirmumyrsky tai joku abolaepidemia), niin aina sanovat että"minua ei yhtään pelottanut".
"Autoja ja lehmänraatoja lenteli tuulen mukana, mutta ei minua yhtään pelottanut" tai "Verta vuotavia ihmisiä oli naapurihuoneessa hoidettavana, mutta minua ei pelottanut ollenkaan."
Se pitää aina päästä sanomaan, että ei pelota. Miksi? Onko se noloa jos joku ajattelee, että tuota pelotti, ja siksi pitää jo etukäteen kieltää pelänneensä.
Muistan kuinka joskus nuorempana ihmettelin että miten kaikki muut voivat olla niin rohkeita. Itse pelästyn jo sitä jos näen käärmeen metrin päässä polulla 😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee kohta korvista ulos tuo hoenta "nuorille, perusterveille vaaraton"... Luulisin että jokaisella on läheisten joukossa ainakin yksi ei-perusterve nuorehko ihminen ja lisäksi perusterveitä ja ei-perusterveitä vanhempia ihmisiä. Minulla esimerkiksi vanhemmista toinen on erittäin terve ja toisella perussairauksia, mutta kummatkin yli 70v. Parilla työikäisellä sisaruksella perussairauksia. Omalla alle kouluikäisellä lapsellani vaikeahko astma. Itselläni lievähkö astma. Olen itse reilu 30v. Minulla ei ahdista tämä tauti, mutta ärsyttää ihan oikeasti tuo mantra. Kuinka moni suomalainen voi sanoa itseään ihan 100% terveeksi? Onko ylipainoinen perusterve, jos ei vielä ole aivan kehittänyt diabetestä tai sepelvaltimotautia? Suomen kokoisessa maassa yhdenkin työikäisen koronakuolema on liikaa, aivan sama onko hänellä perussairautta tai ei. Meillä ei ole väestössä reserviä.
Myös perusterveitä kuolee koronaa. Tilastollisesti vanhuksia ja sairaita kuolee paljon enemmän, mutta perusterveitä kuolee myös.
Ja niin kuolee esim influenssaankin. Mutta määrät ovat silti todella vähäisiä.
Italiassa kuolleet olleet ikäihmisiä.
Aluksi kuolee vanhoja kun ovat heikompia, nuoremmat jaksavat taistella 2-3 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin lukemassa tarkemmin tuosta Teneriffan tapauksesta El Mundosta (osaan espanjaa), ja se mikä pisti silmään, oli koronauutista seuraava kommenttiosuus, jossa oli yli 300 espanjalaisten kirjoittamaa kommenttia, jotka olivat lähes täysin identtisiä täällä olevien kanssa: haukuttiin oman maan viranomaistan ja hallituksen toimintaa (toimimattomuutta) ja vaadittiin rajoja kiinni. Samoissa kommenteissa oltiin huolissaan Teneriffan turismista (että turistit alkavat karttaa Teneriffaa koronan takia) ja kritisoitiin sitä, että sinne sai lentää vapaasti esim. Italiasta. Öö. Mitenhän turistit sinne pääsisivät, jos rajat olis kiinni...
Ja lisäksi kommentoidaan, että Espanja on koko EU:n vastuuttomin maa, kaikki muut ovat jo sulkeneet rajansa tai tehneet edes JOTAIN! Mutta Espanjassa mennään bisnekset edellä, terveydestä ei väliä. Toimiin ryhdytään aivan liian myöhään, kun löysät on jo housuissa, ja sitten ihmetellään, miten tässä näin kävi?! Lentokentillä ei mitata kuumetta eikä viedä ihmisiä suoraan kentältä testeihin, jos kuumetta. Kuulostaako tutulta? :D
Nyt kannattaa luopua kaikista turhakkeista. Tekoripset ja tekokynnet pois, samoin hiuslisäkkeet, meikit, kynsilakat...
Vierailija kirjoitti:
MYÖHÄISTÄ! varautuminen olisi pitänyt aloittaa silloin, kun tämä ketju on aloitettu. Ja tämä aloitettiin?
Surettaako ketään muuta nuiden Diamond Princess-laivan kuolleiden ja tehohoidossa olevien ihmisten kohtalo? He lähtivät unelmalomalle, mistä eivät sitten kaikki palanneetkaan.. Olivat toki jo elämää nähneet, mutta kyllä minä mielummin vanhana kuolisin hyvästellen läheiseni tutussa paikassa. Tai aivan yllättäen, kuin saappaat jalassa. En haluaisi virua oudossa maassa, vierasta kieltä puhuvien keskellä sairaalassa...
Vierailija kirjoitti:
Pirtulla ne yleensä putsataan. Eli kaadetaan puhdasta alkoholia / alkoholipitoista desinfiointiainetta johonkin liinaan ja sillä pyyhitään kauttaaltaan. Voi ne toki myös esim. keittää 5 min kiehuvassa vedessä, jos ne kestää sellaisen käsittelyn.
Omat silmälasit putsaan pirtulla tarvittaessa, samoin läppärin näppäimistön ja puhelimen.
Linssit varmaan tykkää. Älkää kuunnelko tuota höpöttäjää.
Suomalaiselle on vaikeaa ellei mahdotonta näyttää ulospäin tunteitaan. Siksi eri medioissa "asiantuntijatkin" esittävät näennäisen ylirauhallista olemusta, punnitsevat uhkaa vähättelevään sävyyn ja haukottelevat itsevarman hidasta puhetapaa, ottavat vähän niinkuin löysin rantein, ettei vaan joku tutun tuttu luule että asia oikeasti häntä hieman jo hermostuttaa, ellei enemmänkin. Sitten piilossa popsitaan verenpainelääkkeitä kun pinna on kireällä. (Jankon Betoni)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MYÖHÄISTÄ! varautuminen olisi pitänyt aloittaa silloin, kun tämä ketju on aloitettu. Ja tämä aloitettiin?
25.1.20
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin (Hesari äsken):
SOSIAALI- ja terveysministeriö (STM) on asettanut työryhmän, jonka tehtävä on ohjata sosiaali- ja terveydenhuollon varautumista koronavirukseen. Koordinaatioryhmän tehtävä on suunnitella ja tehostaa sosiaali- ja terveydenhuollon varautumista virukseen.
Koordinaatioryhmän alaisuudessa toimii operatiivinen ryhmä. Sen tehtävänä on ylläpitää tilannekuvaa kentällä ja sovittaa yhteen varautumisen toimenpiteitä.
Maailman terveysjärjestä on julkistanut Covid-19-viruksen aiheuttaman epidemian kansainväliseksi kansanterveysuhaksi.
Loistavaa, helpottaa kun ei tarvitse enää huolehtia siitä, että kuka tätä hommaa koordinoi Suomessa.
Helpotuksen huokaus.
Tämä raskas kriisikoordinoinnin taakka on nyt siis vihdoinkin siirtynyt vauva.fi:n AV-keskustelusta lähes yhtä vahvoille viranomaisharteille.
(Toki uskon että viranomaisetkin turvautuvat pääosin AV-palstan tarjoamaan valtavaan poikkitieteelliseen pääomaan pandemioiden hallinnan suhteen.)
Heh! 😂 Kiitos nauruista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hysterisoi. En usko ollenkaan, että tämä tappaisi Suomessa merkittävästi ihmisiä. Kiinassahan taudin piikki on jo ohi.
Onko taudin piikki ohi, jos tähän asti joka päivä on ollut enemmän yhä sairaana olevia kuin edellisenä päivänä. Ei ole.
Sairastuneiden lukumäärä tietenkin kasvaa päivä päivältä, koska sairaana ollaan useita viikkoja. Tärkeämpää on seurata aina uusien sairastuneiden määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kuukausi sitten IL kirjoitti, että on venäläistä salaliittoa koko virus. Nopeasti muuttuu mieli kun virus alkaa lähestyä Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Miksei Teneriffan tartunta näy worldometerillä Espanjan sarakkeessa?
Tämäkö on suurin huolenaiheesi?
Vierailija kirjoitti:
Mitään uutta tai yllättävää ei ole tullut sitten tammikuun puolivälin kun silloin seurasi tilannetta ymmärsi sen. Ihmisillä tapahtuu havahtuminen eri aikaan. Arvioisin vasta murto-osan suomalaisista havahtuneen. Nyt eletään päiviä kun havahtumisten määrä kasvaa kiihtyvästi. Toki keväämmällä osa kouriintuntuvien asioidenkin jälkeen pitää väkisin käsiä vielä silmien edessä ja mölyää ettei vain kuulisi mitään.
Näin on. Kehityskulku oli nähtävillä jo tammikuun puolessa välissä. Koomista, kun THL:n Taneli kertoi eilen A-studiossa, että "virus yllättää joka viikko". No ei todellakaan ole yllättänyt. Kyllä se vaan ihan aikuisten oikeasti on ollut tiedossa jo sieltä tammikuun puolesta välistä asti, että tätä ei pysäytä mikään, ja jälki tulee olemaan pahaa. (Ellei sitten olisi mutatoitunut heikommaksi - se oli ainoa toivo. Sitä ei ole tapahtunut.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin lukemassa tarkemmin tuosta Teneriffan tapauksesta El Mundosta (osaan espanjaa), ja se mikä pisti silmään, oli koronauutista seuraava kommenttiosuus, jossa oli yli 300 espanjalaisten kirjoittamaa kommenttia, jotka olivat lähes täysin identtisiä täällä olevien kanssa: haukuttiin oman maan viranomaistan ja hallituksen toimintaa (toimimattomuutta) ja vaadittiin rajoja kiinni. Samoissa kommenteissa oltiin huolissaan Teneriffan turismista (että turistit alkavat karttaa Teneriffaa koronan takia) ja kritisoitiin sitä, että sinne sai lentää vapaasti esim. Italiasta. Öö. Mitenhän turistit sinne pääsisivät, jos rajat olis kiinni...
Ja lisäksi kommentoidaan, että Espanja on koko EU:n vastuuttomin maa, kaikki muut ovat jo sulkeneet rajansa tai tehneet edes JOTAIN! Mutta Espanjassa mennään bisnekset edellä, terveydestä ei väliä. Toimiin ryhdytään aivan liian myöhään, kun löysät on jo housuissa, ja sitten ihmetellään, miten tässä näin kävi?! Lentokentillä ei mitata kuumetta eikä viedä ihmisiä suoraan kentältä testeihin, jos kuumetta. Kuulostaako tutulta? :D
Mua on aina naurattanut monen suomalaisen tapa pitää tätä maata niin uniikkina, sekä hyvässä että pahassa. Aina ollaan joko maailman fiksuimpia tai hölmöimpiä. Mehän ei missään nimessä voida olla samalla viivalla kenenkään muun kanssa.