Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
13321/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten kumma ettei osakemarkkinat ole reagoineet koronaan vielä mitenkään. Olen kyttäillyt milloin alkaa näkymään notkahduksen merkkejä, jolloin myyn pois kaikki omistukseni, mutta pelkkää nousua toistaiseksi.

Myy nyt, kun olet niin varma notkahduksesta joka tapauksessa.

Vierailija
13322/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko valmiita 15% veronkorotuksiin koronan ennalyaehkäisyn kulujen kattamiseksi?

Todellakin, vaikka tuplasti. Enpä keksi paljoa parempaa käyttöä rahalle.

Minäkin maksaisin ilolla lisää veroja niin kauan kuin tarve vaatii. Eihän se raha puistakaan putoa syliin. Me teemme kansana töitä sen eteen, että valtiomme pysyy pystyssä ja kansa turvassa, meillä on omat rajat ja demokratiakin. Näitä asioita me ihan kokoajan vaihdamme veroeuroihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13323/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko valmiita 15% veronkorotuksiin koronan ennalyaehkäisyn kulujen kattamiseksi?

Vain jos ennaltaehkäisy tilataan joltain poliitikkojen omalta Corona Care Oy:ltä. Silloin money on varmasti well spent!

Vierailija
13324/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valonkantaja (säkillä) kirjoitti:

Hölmöläisten luotto omiin kykyihinsä ja tietämykseensä on rajaton. Samaan aikaan kun maailman johtavat tutkijat varoittavat lähestyvästä totaalikatastrofista, nämä tahvot hinkuvat lomalle taudin pahimmin runtelemiin paikkoihin ja suhtautuvat naureskellen tähän "pikkunuhaan".

Teknologian ja lääketieteen kehitys on tuudittanut osan ihmisistä valheelliseen turvallisuudentunteeseen, että nykyihminen on immuuni kulkutaudeille ja katastrofeille. Ajatellaan ettei enää nykyaikana voi sellaista sattua ja tiede on kaikkivoipaa.

Ja sinä hoet tuota mantraa "me ollaan hävitty tää peli", etkä usko mihinkään paitsi täydelliseen tuhoon.

Olen eri mutta vähän puolustan tuota kirjoittajaa. Jos ja kun täällä ei ole paljon 50-60-vuotiaita mukana, suurimmalla osalla meistä ei tosiaan ole kokemusta vähintään miljoonan ihmisen tappaneesta epidemiasta. Eli on vähän unohtunut se, että tällaisia voi kyllä tulla.

Ja lisäksi tiedemaailmassa on myös paljon puutteita, esim. ei ole aina tarpeeksi rahoitusta. Esim. SARS-epidemian jälkeen suurin osa rokotusten kehittämisprojekteista lopetettiin. Ihmiskunnan oma vika siis tavallaan on, että nyt 17 vuotta myöhemmin tulee SARS 2, jolle meillä ei nyt ole rokotusta heti löydettävissä, kun jätettiin kesken ne edellisen epidemian rokotustutkimukset. Tai ainakin luovutettiin, kun tuli takaiskuja ja kun epidemia saatiin muuten loppumaan.

Luuletko, että 50-60 - vuotiailla on kokemusta miljoonan tappaneesta epidemiasta? Miksi luulet niin?

Ei vaan tiedän niin. Pandemiasta puhutaan silloin, kun influenssa tai joku muu tartuntatauti sairastuttaa tavallista suuremman osan väestöstä ja tauti on tavallista ankarampi. Tunnetuimpia pandemioita espanjantaudin jälkeen ovat olleet aasialainen 1957 ja hongkongilainen 1968.  Ensimmäiseen kuoli 1-4 miljoonaa lähteestä riippuen, jälkimmäiseen noin miljoona ihmistä.

Näistä on tällä hetkellä paljon keskustelua esim. maailman mediassa. Aika yleisesti 50-60-v. ihmiset muistavat nämä ja moni muistelevat vieläkin näihin kuolleita. Mutta meillä esim. 80-luvulla syntyneillä ei enää ole omia muistikuvia, ja nuo nuo muistelot tuntuvat aika kaukaiselta asialta.

Maailmalla puhutaan myös ja on puhuttu jo vuosia (tiedeyhteisössä ja laajemminkin, Suomessakin siis tietysti), että on vain ajan kysymys ennen kuin uusi isompi pandemia taas tulee. Itse asiassa ollaan oltu aika onnekkaita, että on mennyt yli 50 vuotta tässä ilman noin pahaa pandemiaa.

Tähän siis viittasin. Toivottavasti nyt ymmärrät.

Olen syntynyt 1956 ja kuulemma meinannut kuolla tuohon aasialaiseen vuonna 1957. Siitä en muista mitään, mutta Hongkongilaisesta muistan vuodelta 1968.

Olihan Tauti 😢😨😩😷.

Todellakin nyt pelkään jostain tuon taasen saavani eikä siinä sitten auta enää maamme laulukaan. Eihän siihen kehity vasta-aineetkaan, kun on muuntunut taasen.

Vierailija
13325/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Olen aivan kuvottavan huolestunut tästä tilanteesta. En ole saanut nukutuksi enää muutamaan viikkoon, ei ole ruokahalua, paino putoaa. Vähän väliä sellainen epätodellinen olo, että tää kaikki onkin vaan mun omaa painajaisunta, mutta eipäs olekaan.

Outoa että vielä kuukausi sitten elin normaalisti.)

Vierailija
13326/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raju hinkuyskäepidemia käynnissä Lapissa.

https://www.lapinkansa.fi/pienille-vauvoille-vaarallista-hinkuyskaa-on-…

Jaahas. Meneekö samaan piikkiin sitten mahdolliset koronat.

Turussakin on hinkuyskää. Lapseni koulusta tuli tiedote.

eikö nykyään enää rokoteta nk hinkuyskärokote

Vierailija
13327/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten kumma ettei osakemarkkinat ole reagoineet koronaan vielä mitenkään. Olen kyttäillyt milloin alkaa näkymään notkahduksen merkkejä, jolloin myyn pois kaikki omistukseni, mutta pelkkää nousua toistaiseksi.

Myy nyt, kun olet niin varma notkahduksesta joka tapauksessa.

ja kiina inverse-etf:ää tilalle vaan...

Vierailija
13328/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(Olen aivan kuvottavan huolestunut tästä tilanteesta. En ole saanut nukutuksi enää muutamaan viikkoon, ei ole ruokahalua, paino putoaa. Vähän väliä sellainen epätodellinen olo, että tää kaikki onkin vaan mun omaa painajaisunta, mutta eipäs olekaan.

Hehheh. Ei mene läpi. Yksi tapaus ollut Suomessa ja sekin parantunut. Miksi kukaan olisi noin hädässä vielä tässä vaiheessa?

Vierailija
13329/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmöläisten luotto omiin kykyihinsä ja tietämykseensä on rajaton. Samaan aikaan kun maailman johtavat tutkijat varoittavat lähestyvästä totaalikatastrofista, nämä tahvot hinkuvat lomalle taudin pahimmin runtelemiin paikkoihin ja suhtautuvat naureskellen tähän "pikkunuhaan".

Teknologian ja lääketieteen kehitys on tuudittanut osan ihmisistä valheelliseen turvallisuudentunteeseen, että nykyihminen on immuuni kulkutaudeille ja katastrofeille. Ajatellaan ettei enää nykyaikana voi sellaista sattua ja tiede on kaikkivoipaa.

Ja sinä hoet tuota mantraa "me ollaan hävitty tää peli", etkä usko mihinkään paitsi täydelliseen tuhoon.

Olen eri mutta vähän puolustan tuota kirjoittajaa. Jos ja kun täällä ei ole paljon 50-60-vuotiaita mukana, suurimmalla osalla meistä ei tosiaan ole kokemusta vähintään miljoonan ihmisen tappaneesta epidemiasta. Eli on vähän unohtunut se, että tällaisia voi kyllä tulla.

Ja lisäksi tiedemaailmassa on myös paljon puutteita, esim. ei ole aina tarpeeksi rahoitusta. Esim. SARS-epidemian jälkeen suurin osa rokotusten kehittämisprojekteista lopetettiin. Ihmiskunnan oma vika siis tavallaan on, että nyt 17 vuotta myöhemmin tulee SARS 2, jolle meillä ei nyt ole rokotusta heti löydettävissä, kun jätettiin kesken ne edellisen epidemian rokotustutkimukset. Tai ainakin luovutettiin, kun tuli takaiskuja ja kun epidemia saatiin muuten loppumaan.

Luuletko, että 50-60 - vuotiailla on kokemusta miljoonan tappaneesta epidemiasta? Miksi luulet niin?

Ei vaan tiedän niin. Pandemiasta puhutaan silloin, kun influenssa tai joku muu tartuntatauti sairastuttaa tavallista suuremman osan väestöstä ja tauti on tavallista ankarampi. Tunnetuimpia pandemioita espanjantaudin jälkeen ovat olleet aasialainen 1957 ja hongkongilainen 1968.  Ensimmäiseen kuoli 1-4 miljoonaa lähteestä riippuen, jälkimmäiseen noin miljoona ihmistä.

Näistä on tällä hetkellä paljon keskustelua esim. maailman mediassa. Aika yleisesti 50-60-v. ihmiset muistavat nämä ja moni muistelevat vieläkin näihin kuolleita. Mutta meillä esim. 80-luvulla syntyneillä ei enää ole omia muistikuvia, ja nuo nuo muistelot tuntuvat aika kaukaiselta asialta.

Maailmalla puhutaan myös ja on puhuttu jo vuosia (tiedeyhteisössä ja laajemminkin, Suomessakin siis tietysti), että on vain ajan kysymys ennen kuin uusi isompi pandemia taas tulee. Itse asiassa ollaan oltu aika onnekkaita, että on mennyt yli 50 vuotta tässä ilman noin pahaa pandemiaa.

Kiitos selityksestä. Se oli kyllä sinällään hyvä ja perusteellinen. Kuulun tuohon ikäryhmään ja olen lukenut noista vain historiankirjoista.

Minkäänlaista kokemusta ei ole. Pikkulapsille ei tuollaisia selitelty. Eli sikäli minkäänlainen kokemus ei ole karttunut lapsuudessa.

Vierailija
13330/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olis kiva tietää kuinka peloissaan sairaalahenkilökunta on. Lääkärit ja hoitajat? Oletteko peloissanne? Joudutte työskentelemään sairaiden parissa ja kohtaamaan ihmisiä vastaanotolla ennen kun tiedätte, mikä potilasta vaivaa??

Olen sairaanhoitaja, enkä toistaiseksi pelkää itse tautia lainkaan. Sitä sen sijaan pelkään, että tautiin kehitetään liian pikaisesti rokote, joka lääkärit ja hoitohenkilökunta pakotetaan ottamaan. Myöhemmin voidaan sitten todeta, että itse rokote oli vaarallisempi kuin perusterveen ihmisen sairastuminen corona-viruksen aiheuttamaan infektioon.

Noin vuoden päästä vasta on se rokote ehkä valmiina totesi joku asiantuntijalääkäri Ruben Stillerin 7.2 ulos tulleessa radio-ohjelmassa.

Vierailija
13331/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isooäiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1956 ja kuulemma meinannut kuolla tuohon aasialaiseen vuonna 1957. Siitä en muista mitään, mutta Hongkongilaisesta muistan vuodelta 1968.

Olihan Tauti 😢😨😩😷.

Todellakin nyt pelkään jostain tuon taasen saavani eikä siinä sitten auta enää maamme laulukaan. Eihän siihen kehity vasta-aineetkaan, kun on muuntunut taasen.

Ja kyseessä ei tällä kerralla ole edes influenssavirus. Kenelläkään meistä ei ole tälle uudelle virukselle immuniteettia.

Vierailija
13332/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehheh. Ei mene läpi. Yksi tapaus ollut Suomessa ja sekin parantunut. Miksi kukaan olisi noin hädässä vielä tässä vaiheessa?

Minä olen hädissäni siksi, että tiedän usan ryhtyneen vastatoimiin ja Suomi ei ole ryhtynyt. Kamalaa seurata, miten huonosti suomi varautuu ja vastustaa.

Olisin paljon rauhallisempi, jos usan tavoin täälläkin jokainen lieväkin flunssaa sairastava jäisi kotiin ja jos oireet ei mene ohi, hänet testattaisiin. USA testaa moneen kertaan vieläpä.

Lisäksi usa laitta karanteeniin jokaisen Kiinasta tulevan, Suomi ei.

Vierailija
13333/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo panikoinut, ei oo yhtään corona ruumista Suomessa. Eikö se normi lunssakin jyllää jo? Infu tappaa n 500 vuosittain, pääasiassa kai vanhoja joilla joku sairaus. Silloin kun oli sikalunssa, en tainnut lukea vauva keskusteluja, en ottanut edes rokotetta. Harvoin tulee kuume mutta silloin oli kuumetta, makaisin sängyssä muutaman pvän ja meni ohi. En käynyt edes lääkärillä. Sen jälkeen ei oo ollut kuumetta, kurkku tulee välillä kipeäksi, otan valkosipulikuurin, sitruunaa, hunajaa ja kuumaa vettä, inkivääriä. 

Vierailija
13334/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hädissäni siksi, että tiedän usan ryhtyneen vastatoimiin ja Suomi ei ole ryhtynyt. Kamalaa seurata, miten huonosti suomi varautuu ja vastustaa.

Olisin paljon rauhallisempi, jos usan tavoin täälläkin jokainen lieväkin flunssaa sairastava jäisi kotiin ja jos oireet ei mene ohi, hänet testattaisiin. USA testaa moneen kertaan vieläpä.

Lisäksi usa laitta karanteeniin jokaisen Kiinasta tulevan, Suomi ei.

Odota nyt edes muutama tartuntatapaus ensin Suomessa, ennen kuin alat synkistelemään. Et sinä muutenkaan tiedä, mitä kaikkea Suomessa ja Euroopassa tehdään.

Vierailija
13335/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raju hinkuyskäepidemia käynnissä Lapissa.

https://www.lapinkansa.fi/pienille-vauvoille-vaarallista-hinkuyskaa-on-…

Jaahas. Meneekö samaan piikkiin sitten mahdolliset koronat.

Turussakin on hinkuyskää. Lapseni koulusta tuli tiedote.

eikö nykyään enää rokoteta nk hinkuyskärokote

Rokotetaan mutta kun kaikki eivät suostu sitä ottamaan.

Vierailija
13336/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun mä kuolen mieluummin, jotta säästän ne rahat...

Eikun sä maksat loppuelämäsi velkaasi, jonka otit varmuuden vuoksi, jos pandemia sattuisi iskemään. Sovitaanko näin?

Entäs se lasku sitten, jos emme varaudu mitenköön ja se epidemia pääsee tänne täysin estoitta?

Siis oikeesti. Onko tässä kyse siitä, että poliitikot säästää rahaa? Siis jotta heidän budjettinsa näyttäisi kauniilta. Tosiaanko!????

Vierailija
13337/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tosiaan luulen, että siitähän se riemu repeää kun ne japanin risteilymatkustajat kotiutuu sieltä. Onko kukaan kuullut onko siellä laivalla suomalaisia?

Vierailija
13338/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei missään kysytä, miksi Suomi ei varustaudu kuten nyt vaikka usa?

Vierailija
13339/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveydestä max2 päivää saikkua kipeänä. Koska teen toimistotyötä ei meinaa sitäkään saada vaan pitää tehdä kevennettyä työtä.

Meitä on avokonttorissa 264 henkilöä ja ilmanvaihto pyörii. Pelkään todella, että saan taudin. Kansainvälinen toimisto ja porukka matkustaa maanisesti.

Vierailija
13340/176779 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun mä kuolen mieluummin, jotta säästän ne rahat...

Eikun sä maksat loppuelämäsi velkaasi, jonka otit varmuuden vuoksi, jos pandemia sattuisi iskemään. Sovitaanko näin?

Entäs se lasku sitten, jos emme varaudu mitenköön ja se epidemia pääsee tänne täysin estoitta?

Siis oikeesti. Onko tässä kyse siitä, että poliitikot säästää rahaa? Siis jotta heidän budjettinsa näyttäisi kauniilta. Tosiaanko!????

Tässä on kyse ihan kaikesta. Tilanne kehittyy jatkuvasti ja sitä seurataan. Ei ole sinun tehtäväsi tehdä päätöksiä.

Ketju on lukittu.