Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Asun pk-seudulla ja olen törmännyt tosi outoon ilmiöön viimeaikoina monesti. Itse kuljen aina ihmisten ilmoilla maskin kanssa. Muut eivät. Eilenkin olin tilanteessa missä ruokakaupan kassalla eräs mies sai ihan kauhean yskäkohtauksen. Kaikki vain menevät ihan hiljaiseksi ja ihmisten katseista paistaa sellainen levottomuus. Silti he eivät käytä maskeja. Mietin aina noissa tilanteissa, että harmittaakohan asia heitä. Nuo on erityisesti niitä hetkiä kun taputan itseäni selkään ffp3 maskin käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolarajoitukser eivät ala viel ensi viikonloppuna.
Kaikkea tehdään aivan liian hitaasti ja liian pienet rajoitukset.
Ensi viikonloppuna Suomen idioottinuorilla on elämän kokoiset bileet. Suoraan sanottuna toivon myös että heidän elämänsä viimeiset - niin typerää sakkia tässä maassa on.
Niinpä...Perussuomalaiset ehdottaa baarien pitämistä auki läpi yön
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006652454.html?utm_campaign=hs_tf&…
Halla-ahoa ei terveysturvallisuus kiinnosta. Olemme miltei leviämisvaiheessa Uudellamaalla. Kohta sulkeutuu kaikki paikat, jos ei saada tautitilannetta kuriin.
Kumma että näinkin massiivisia tapahtumia järjestetään vaikka pk-seudun tautitilanne on pahenemassa kovaa vauhtia. Osallistujia kuitenkin odotettavissa yli 10000?
https://helsinkicityrunningday.fi/
Sinne vaan korona-juoksulle.
Vierailija kirjoitti:
Asun pk-seudulla ja olen törmännyt tosi outoon ilmiöön viimeaikoina monesti. Itse kuljen aina ihmisten ilmoilla maskin kanssa. Muut eivät. Eilenkin olin tilanteessa missä ruokakaupan kassalla eräs mies sai ihan kauhean yskäkohtauksen. Kaikki vain menevät ihan hiljaiseksi ja ihmisten katseista paistaa sellainen levottomuus. Silti he eivät käytä maskeja. Mietin aina noissa tilanteissa, että harmittaakohan asia heitä. Nuo on erityisesti niitä hetkiä kun taputan itseäni selkään ffp3 maskin käytöstä.
Jostain juuri luin että jos joku yskii vieressä paras suoja on poistua heti mahdollisimman kauas. Itsellä ainakin jäisi ostokset siihen kassajonoon. Ja näitä tollojahan näkee jotka yskii täysin estoitta eivätkä todellakaan edes yritä nostaa käsivartta suun suojaksi. Saavat raivon nousemaan. Jos ei tule koronaa niin verenpainelääkkeet ainakin varmaan joudun hankkimaan.
KERAVA: Noin 20 altistui – Careerian Keravan toimipisteessä koronavirusaltistus
JANAKKALA: Turengin koulussa luokka karanteeniin
https://www.janakkala.fi/omat-uutiset/ajankohtaista/turengin-koulusta-l…
Vierailija kirjoitti:
Anna mun kaikki kestää:
Koronan leviämistä ilmateitse aletaan selvittää
Koronavirus voi tarttua ilmalevitteisesti, mutta sen merkitys taudin leviämisessä väestössä on epäselvä.
Tampereen yliopisto, VTT ja THL aloittavat tutkimuksen, jossa selvitetään koronaviruksen leviämistä ilmateitse. Lisäksi tuetaan leviämistä estävien ratkaisujen kehittämistä. Tutkimuksen tulokset valmistuvat alkuvuodesta 2021.
Koronaviruksen leviämisestä ilmassa erilaisissa olosuhteissa ei tiedetä tarpeeksi. Uusin tutkimustieto osoittaa, että koronavirus voi levitä ilmassa leijailevien aerosolien avulla ja tarttua ilmalevitteisesti. Ilmavälitteisen reitin merkitys COVID-19:n leviämiseen väestössä on vielä epäselvä, ja lisää tutkimusta tarvitaan.
---Potilaan lääkärilehti
Onkohan taas tutkimusmateriaalina pyhiinvaeltavat muslimit ja perheet joiden lapsilta kysellään mielipiteitä: "lapset eivät kokeneet aerosolien lentelyä haitallisena".
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tuliainen Ylläksen ruskaretkeltä: Kymmenen uutta koronavirustartuntaa eri puolilla maata
Tartunnan saaneita on Helsingissä, Seinäjoella, Kokkolassa, Kymenlaaksossa sekä useilla paikkakunnilla Pohjois-Pohjanmaalla.
Tiistaina tuli tieto kymmenestä uudesta tapaukseen liittyvästä koronatartunnasta eri puolilta Suomea. Lapin sairaanhoitopiirin infektioylilääkäri Markku Broas sanoo, että meillä on vahva epäilys, että tartunnat liittyvät Ylläksellä vierailuun, Broas sanoo.
Broaksen mukaan vielä ei tiedetä, kuka Ylläksellä olleista on tartuttanut kenet. Tarkempaa tietoa ei ole myöskään siitä, onko tartunnat saatu ulkona, sisällä tai esimerkiksi jossakin tapahtumassa.
– He eivät ole samaa ryhmää, vaan eri matkailijoita.
Ketjuun liittyviä uusia tartuntoja ei ole tullut tietoon Lapissa vaan kaikki tapaukset ovat etelämpänä. Broas arvioi, että tapaukseen liittyviä tartuntoja voi tulla lisää. Hän ei osaa sanoa, kuinka moni ihminen on altistunut uusille tartunnoille.
Lapin sairaanhoitopiiri kehottaa Ylläksellä 14.-23. syyskuuta lomailleita hakeutumaan koronatestiin, jos heillä on koronainfektioon sopivia oireita kahden viikon kuluessa vierailusta. https://yle.fi/uutiset/3-11568658
Kiva että saadaan pakettimatkat Lappiin polkaistua käyntiin.
Jouluksi ja hiihtolomaksi on kuulemma oikein tungosta luvassa. Ainakin matkatoimistojen mukaan.
Eikö olekin ihanaa, että matkailuyrittäjien taloudesta pidetään näin hyvin huolta.
Nyt vaan kaikki lapinmatkoja varaamaan 😒
Kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsytti, kun tämän päivän thl tiedotustilaisuudessa kuului yskintää, joku ilmeisesti yleisössä yski. Näin ei saisi olla, jos on oireita pitäisi olla kotona ja hakeutua korona testiin.
Siis mitä vatun lepertelyä tuo taas on, että osaa suomalaisista taitaa vaivata koronaväsymys. S44tana, just tuo älyvapaa sakki joka noissa juottoloissa ja mökkibileissä on pyörinyt on viis veisannut koronasta ja rajoituksista ihan koko ajan ja nyt sitten niillä söpöstellään ja voivotellaan olevan koronaväsymys?! Mites me, jotka on keväästä asti rajoitettu menemisiä kodin ulkopuolella jotta ei saataisi itse tartuntaa eikä myöskään tartutettaisi muita? Meilläkö ei ole mitään ongelmaa eikä meidän väsymisestä tai mistään muustakaan tarvitse olla välittää tai olla huolissaan? Antaa vaan koronan levitä, mitä sitä estelemään saati tukahduttamaan kun minäminäoperseenreikä-baareilijaa vaivaa koronaväsymys..
S¤atana että sieppaa tällainen asenne. Pääministeri voi vetää veen päähänsä. Ihan sama onko oma vai kollegan ja häipyä kykyjään vastaaviin tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain juuri luin että jos joku yskii vieressä paras suoja on poistua heti mahdollisimman kauas. Itsellä ainakin jäisi ostokset siihen kassajonoon. Ja näitä tollojahan näkee jotka yskii täysin estoitta eivätkä todellakaan edes yritä nostaa käsivartta suun suojaksi. Saavat raivon nousemaan. Jos ei tule koronaa niin verenpainelääkkeet ainakin varmaan joudun hankkimaan.
Joo just näin ja sitten kun vielä näitä tilanteita tulee tosi usein. Kukaan ei koskaan lähde siitä tilanteesta pois vaan se tunnelma on sellainen jähmettynyt, levoton ja kiusallinen. Outo ilmiö. Itse tosiaan todistin tuon kassatilanteen eilen ja olin juuri menossa siihen kassalle. Heti kun näin sen miehen yskäepisodin lähdin takaisin maitohyllyille kiertelemään ja kiertelin vielä viitisen minuuttia ennen palaamistani kassalle. Ja huom tämä vielä sen maskin kanssa.
Viitisen päivää sitten olin tilanteessa missä äiti ja alakouluikäinen poika olivat aika kovassa ja kuivassa yskässä kaupassa ILMAN MASKIA. Äiti yski leluhyllyillä, jossa juuri satuin olemaan. Lähdin äkkiä hittoon siitä. Sitten tietenkin kassalla se poika alkoi yskimään eikä saanut oikein loppumaan sitä pärskintää. Kassat olivat tosi ruuhkaisia ja kaikilla oli taas se ilme 😳 Yritin vaan äkkiä pakata tavarat ja luikkia pois. Kivoja tilanteita 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolarajoitukser eivät ala viel ensi viikonloppuna.
Kaikkea tehdään aivan liian hitaasti ja liian pienet rajoitukset.
Ensi viikonloppuna Suomen idioottinuorilla on elämän kokoiset bileet. Suoraan sanottuna toivon myös että heidän elämänsä viimeiset - niin typerää sakkia tässä maassa on.
Niinpä...Perussuomalaiset ehdottaa baarien pitämistä auki läpi yön
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006652454.html?utm_campaign=hs_tf&…
Halla-ahoa ei terveysturvallisuus kiinnosta. Olemme miltei leviämisvaiheessa Uudellamaalla. Kohta sulkeutuu kaikki paikat, jos ei saada tautitilannetta kuriin.
Kannattaa lukea tuo juttu. Ideanahan on, ettei tulisi sitä ryysistä pilkun aikaan ensin tiskille, sitten narikkaan, sitten ulos snagarille/pikaruokaravintolaan, taksitolpille ja lopulta jatkoille..
Mutta kun on pakko öyhöttää.
Itseasiassa tuo olisi jopa ihan järkevä ajatus kun sen vaan yhdistäisi uuteen yhteiseen ikärajaan joka jatkossa olisi joka juottolassa kautta maan 30 vuotta. Ravintoloissa olisi väljempää ihan luonnostaan ja pahimmat linkoilijat poissa.
Siis täh????
Tämä ravintolarajoitus on ainoita rajoituksia, mitä hallitus pystyy tekemään.
Aivan hullua, että muu jää kuntien päätettäväksi. Liian vaihtelvat motiivit kuntapäättäjillä. (on hallituksessakin, mutta ne ovat enemmän suurennuslasin alla tarkkailtuna.)
Vierailija kirjoitti:
Siis täh????
Tämä ravintolarajoitus on ainoita rajoituksia, mitä hallitus pystyy tekemään.
Aivan hullua, että muu jää kuntien päätettäväksi. Liian vaihtelvat motiivit kuntapäättäjillä. (on hallituksessakin, mutta ne ovat enemmän suurennuslasin alla tarkkailtuna.)
Linkki vielä https://yle.fi/uutiset/3-11568358
Sellon kirjasto, espoo leppävaara, ma ja ti 21.9-22.9, tarkkaile oireita. Is uutisoi.
Lisää joukkoaltistumisia Keski-Uudellamaalla: ilmaantuvuusluku jyrkässä nousussa, tilanne muuttunut nopeasti
Lapin sairaanhoitopiiri kehottaa Ylläksellä 14.-23. syyskuuta lomailleita hakeutumaan koronatestiin, jos heillä on koronainfektioon sopivia oireita kahden viikon kuluessa vierailusta. https://yle.fi/uutiset/3-11568658
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsytti, kun tämän päivän thl tiedotustilaisuudessa kuului yskintää, joku ilmeisesti yleisössä yski. Näin ei saisi olla, jos on oireita pitäisi olla kotona ja hakeutua korona testiin.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin tässä koronaviruksessa oireet voi alkaa ihan yht'äkkiä ja tavallaan kerrasta tosi rajuinakin eli aamulla olet ihan terve ja ennen puoltapäivää oletkin kunnolla kipeä. Etenkin nyt kun tartunnan voi ainakin pk-seudulla saada käytännössä ihan mistä tahansa ja milloin tahansa, niin omaa mahdollista altistumistaan ei tavallaan voi edes tietää (toisaalta itseään voi ja melkein pitääkin pitää koko ajan mahdollisesti altistuneena) eli ne oireet voi tulla kuin salama kirkkaalta taivaalta.
En siis puolustele ainuttakaan köhijää (niitäkin kun ihan liikaa jotka viittaa kintaalla oireilleen) mutta juuri tuossa on yksi syy siihen miksi mahdollisimman monen pitäisi olla etätöissä/koulussa ja huvikseen ei pitäisi hengailla yhtään missään koska se oma oireilu voi alkaa milloin tahansa ja se on jo todettu, että ihminen tartuttaa kaikista suurimmalla todennäköisyydellä ennen oireiden alkamista että niiden alkamisen jälkeen. Jokaisen siis olisi parasta olla (ja olla ollutkin) omissa oloissaan silloin kun oireet alkaa..
Mikään tässä koronapandemiassa ja koronaviruksessa ei puolla sitä, että elämää voisi/pitäisi jatkaa mahdollisimman normaalisti vaan nimenomaan jatkuvasti käy selvemmäksi ja selvemmäksi se, että kokoontua ei pidä oikeastaan minkään syyn takia edes kymmenien ihmisten voimin jos saman kokoontumisen voi hoitaa etänäkin. Erityisen hölmöä on kokoontua vapaa-ajalla koska sillä vaan pitkitetään ja pahennetaan tätä tilannetta.
Onpas outoa. Kannattaa vaatia. Kyllä täällä Uudellamaalla testataan ihan yhden oireen perusteella, esim.kurkkukipu.
Jos on päiväkoti-ikäinen, niin ei tarvitse heti koronatestiä, voihan tuo olla joku muu, mikä vaatii välitöntä hoitoa.