Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
122181/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon nyt, että tulee pahempi tilanne kuin keväällä. Tätä pandemiaa ei saada enää kuriin.

Herättelemättä rokotekeskustelua kysyn, eikö ole tyhmää antaa tämän nyt levitä, kun rokote tai lääkehoito on ainakin lähempänä kuin keväällä?

Nytkö pitää sairastuttaa kaikki?

Vierailija
122182/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuosta maskista jaksetaan louskuttaa yhä vain jos/kun terveysviranomaiset ovat todenneet että kasvomaskin merkitys on vähäinen tai lähes olematon. Miten se motivoi ketään maskinkäyttöön.

Keväällä maskeja ei ollut, joten niitä ei voitu suositella.

Toiseksi lääketieteen asiantuntijat ovat suositelleet maskeja jo kauan näen kuin poliittiset päättäjät olivat asiasta mitään mieltä. Tutkimustulokset aiheesta ovat ristiriitaisia, mutta uskon sen johtuvan siitä, että vaikka maskin valmistuksen voi sertifioida, sen oikeaa käyttötapaa ei yhteiskunta pysty omaksumaan kovin nopeasti, eli ”sertifioitu” käyttö on se ongelma viruksen leviämisen estämisessä.

Aasian maissa maskin käyttö on ollut toinen luonto jo pitkään, joten siellä maskipakko ei aiheuttanut rintamakarkureita ja hälläväliä-asennetta, kuten täällä Euroopassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
122183/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko keskusteluissa mukana ketään ihmistä, joka ei usko siihen, että koronavirusepidemia tilanne voi tästä vielä selvästi ja näkyvästi muuttua paljon huonommaksi ?

Määritellään paljon huonommaksi tilanne niin, että tämän ja ensi vuoden aikana on koronaviruksen vuoksi kuolleita ja tartunnan saaneita vähintäin 2 kertaa enemmän kuin nyt.

Minusta on hyvin mahdollista, että tilanne muuttuu paljon pahemmaksi. Vasta hyvin pieni osa väestöstä on saanut viruksen, eli suurimmalla osalla ei ole vastustuskykyä. Useimmat tutkijat ovat sitä mieltä, että koronavirukset eivät muuntaudu kovin helposti, joten virus tuskin on mutatoitumassa lievempään suuntaan ihan lähitulevaisuudessa (hyvä puoli tietysti on, ettei se todennäköisesti mutatoidu myöskään tappavammaksi.

Ihmiset ovat jo nyt väsyneitä rajoituksiin, ja monet haluavat uskoa, ettei tauti olekaan niin vaarallinen. Se on nyt levinnyt sen verran laajalle, että vaikka ryhdyttäisiin rajuihin toimenpiteisiin, se ei ihan heti pysähtyisi.

Myönteistä on, että hoitomenetelmät ovat jo nyt kehittyneet paljon, eli kuolleisuusprosentti pienenee sitä kautta. Se tosin edellyttää sitä, että sairaalakapasiteetti ei ylikuormitu.

Toivoisin kovasti, että epidemia vain jotenkin hiipuisi pois, mutta tällä hetkellä todennäköisemmältä tuntuu, että tilanne jatkuu ja jopa pahenee.

"Hankkikaa elämä" -nillittäjälle terveiset, että laitan nyt koneen kiinni ja lähden kympin lenkille. 😘

Voi luoja. Tälle ei saa mitään ikuista immuniteettia sairastamalla vaan sen kesto on jotain muutamasta päivästä muutamiin viikkoihin/kuukausiin eli tämän sairastamisesta ei ole minkäänlaista hyötyä kenellekään. Tämä HUS:in infektiolääkäri Järvinen sanoi jo keväällä, että nyt (eli keväällä) koronaviruksen sairastunut voi sairastua jo syksyllä uudelleen koska immuniteetti kestää vain hetken.

Kyllähän sen näkee jo muista euroopan maista että jos tälle olisi edes jonkinlaista laumasuojaa saatavilla niin tartuntoja ei enää tulisi tätä tahtia. Keväällähän vain murto-osa testattiin ja lieväoireisia/oireettomia kerrottiin olevan 20-30-kertainen määrä, mutta eipä tuo sairastelu laumasuojana näy edes ruotsissa..

Voi luoja vaan itselllesi. KUKAAN ei tällä hetkellä tiedä kuinka pitkään immuniteetti tulee kestämään, et sinä eikä Järvinen, eikä varsinkaan keväällä. Turhaan yrität esittää faktoina pelkkiä spekulaatioita, tietoa ei yksinkertaisesti ole suuntaan eikä toiseen. Ja säälittävintä on se, että itsekin luultavasti tiedät tämän, mutta valehtelet ihan tietoisesti. 

Tämä koronavirus käyttäytyy samoin kuin muutkin tunnetut koronavirukset eikä niihinkään saa ikuista immuniteettia sairastamalla. Tämä on kerrottu useammankin asiantuntijan suulla ja tosiaan tuo Järvinenkin sen kertoi jo keväällä että kerran sairastunut voi sairastua jo syksyllä uudelleen vaikka se ei ole toivottavaa.

Mikä ihmeen tarve sinulla on vängätä vastaan ja itkeä laumasuojan perään (ja saada ihmisiä sairastumaan) kun MIKÄÄN ei puhu sen saavuttamisen puolesta? Päinvastoin luulisi, että vaikka todennäköisyys olisi laumasuojalle jopa niinkin hyvä kuin 50/50 niin silloinkin ihan jokainen pelaisi ennemmin varman päälle ja jättäisi sairastamatta, koska toisenkin vaihtoehdon todennäköisyys olisi liian suuri.

Sinä olet se joka valehtelee ihan tietoisesti ja kehtaatkin syyttää siitä muita. HÄPEA!!

Laitapa lähde noille Järvisen sanomisille, niin katsotaan mitä hän itseasiassa sanoi. En luota pennin veraa sinun sanomisiisi aiheesta, koska tarkoitushakuinen vääristely ja suoranainen valehtelu tuntuvat olevan sinulla suorastaan selkäytimessä.

Etsi kuule itse areenasta se ykkösaamu-haastattelu joka tuli joskus huhti-toukokuun vaihteessa niin katsotaan kuka tässä vääristelee ja valehtelee. Tuosta oli paljonkin keskustelua silloin keväällä jonka sinäkin olisit taatusti huomannut jos vain haluaisit katsoa asioita laajemmin ja muualtakin kuin omasta näkökannastasi. Nythän jopa laumasuoja-ideologian isä Tegnell on alkanut ihan julkisesti pakittelemaan, mutta ei, sinä se vaan raivoat palstalla koska tämä ei nyt syystä tai toisesta sovikaan sinulle että koko laumasuoja-ajatus on täysin hoopoksi todettu.

Olet muuten niin harvinaisen vihamielinen ja keskustelutaidoton ihminen, että mene jatkossa jonnekin muualle viettämään aikaasi ja jotenkin muuten kuin keskustellen. Se kun ei sinulta yhdentotuuden jankkaajalta onnistu. Tai mene ja hanki itsellesi vaikka se laumasuoja  ;-)

Olisi kyllä kiinnostavaa tietää mistä Järvisellä on ollut keväällä varmaa tietoa, kun sitä ei ole tiedeyhteisöllä vieläkään.

Omat pennoseni laittaisin likoon sen puolesta että Järvinen on todennut jotakin siihen suuntaan että emme voi vielä tietää syntyykö immuniteettia tai kuinka pitkään se kestää jos sellainen syntyy ja täällä on tavalliseen tapaan oiottu mutkia ja väännetty se varmaksi tiedoksi että pitkäaikaista immuniteettia ei synny. Muussa tapauksessa hän on puhunut läpiä päähänsä.

Olen eri.

Nythän on todettu jo 2 tapausta, joissa ihminen on saanut koronan toiseen kertaan. Tämä on todistettu sillä, että eka ja toka kerta ovat eri kantaa keskenään.

Varmaan näitä on vaikka kuinka paljon sitten, kun mahdeyaanko kaikkia tapauksia vertailla?

Täältä löytyy maailmalla tähän mennessä varmentuneita uusintatapauksia

https://bnonews.com/index.php/2020/08/covid-19-reinfection-tracker/ 

Vierailija
122184/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon nyt, että tulee pahempi tilanne kuin keväällä. Tätä pandemiaa ei saada enää kuriin.

Herättelemättä rokotekeskustelua kysyn, eikö ole tyhmää antaa tämän nyt levitä, kun rokote tai lääkehoito on ainakin lähempänä kuin keväällä?

No kerro miten SINÄ tilanteen hoitaisit.

Vierailija
122185/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä hassu ilmiö, että säännöllisin väliajoin (eli oikeastaan aina kun porukka saa sätkyn kasvaneista tartuntamääristä) ketjuun ilmaantuu joku järkyttynyt kiukuttelemaan muille, kun tähän pandemiaan ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä olekaan mahdollista saada sitä "luvattua" laumasuojaa.

Kuinka paljon vähemmällä kaikki olisikaan päässeet kun alusta saakka tämä olisi otettu vakavasti ja todettu että tukahduttaminen on se varmin keino. Jostain syystä Sanna Marin hallituksineen halusi takertua tuohon laumasuoja-oljenkorteen, vaikka missään vaiheessa oikeastaan mikään ei ole puhunut sen puolesta. Toki kaikki on aina mahdollista niin kauan kun toisin on todistettu, mutta jotenkin todella vastuuntunnotonta valita strategiaksi se joka ehkä kenties voi olla mahdollista, jos käy ihan älytön tuuri eikä mikään mene pieleen.

Tukahduttaminen meinasi jo keväällä onnistua liki itsestään ja vaikka sekään ei pidemmän päälle olisi ollut ilmaista niin vähemmän se olisi maksanut ja vaatinut myös vähemmän työtä kuin tämä, jossa rajamiehetkin ramppaa eestaas ja tarkastuspisteitä ja esteitä aletaan rakentaa uudelleen just kun ne on saatu purettua pois..

Tukahduttaminen on kuitenkin se ainoa vaihtoehto ja joka jossain vaiheessa on vain pakko tehdä. Maksoi mitä maksoi.

Vierailija
122186/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuosta maskista jaksetaan louskuttaa yhä vain jos/kun terveysviranomaiset ovat todenneet että kasvomaskin merkitys on vähäinen tai lähes olematon. Miten se motivoi ketään maskinkäyttöön.

Toiseksi lääketieteen asiantuntijat ovat suositelleet maskeja jo kauan näen kuin poliittiset päättäjät olivat asiasta mitään mieltä. Tutkimustulokset aiheesta ovat ristiriitaisia, mutta uskon sen johtuvan siitä, että vaikka maskin valmistuksen voi sertifioida, sen oikeaa käyttötapaa ei yhteiskunta pysty omaksumaan kovin nopeasti, eli ”sertifioitu” käyttö on se ongelma viruksen leviämisen estämisessä.

Aasian maissa maskin käyttö on ollut toinen luonto jo pitkään, joten siellä maskipakko ei aiheuttanut rintamakarkureita ja hälläväliä-asennetta, kuten täällä Euroopassa.

Luottamus ei olisi mennyt, jos oltaisiin puhuttu koko ajan totta.

Eli keväällä olisi sanottu, että maskeja ei ole, joten emme sen vuoksi suosittele niitä.

Järkyttävää myös, että meille valehdeltion huoltovaemuiskeskuksessa olevan valtavasti suojavarusteita. Sekin oli täysi vale. (maailmalla luullaan edelleen meidän suojavarmuuskeskuksen olevan hyvä)

Olen virkamiesten jälkeläinen jo toisessa polvessa ja aina olen luottanut viranomaisiin. Enää en luota! Luottamus meni ja on turvaton olo.

Vierailija
122187/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta tekisin samat toimet kuin keväällä.

Ellei se riittäisi, kyselisin neuvoja uudesta seelannista ja vietnamista.

Vierailija
122188/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua inhottaa ihmiset, jotka eivät käytä maskia kauppakeskuksissa ja joukkoliikenteessä. Eilen jouduin käymään lähi kauppakeskuksessa ruokaostoksilla, ja minä olin tuhansista ihmisistä ainoa jolla oli maski.

Minä olin ainoa, joka uhrautui muiden turvallisuuden takia.

Vierailija
122189/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen viimeksi käytiin Helsingissä ostoksilla ja ravintoloissa sekä ystäviä tapaamassa. En kyllä näe mitään syytä toistaiseksi jäädä kotiin. Ehkä sen aika tulee pakon edestä mutta en ennen suostu. Töissä käytävä silloinkin joten ei tarvitse mökkihöperyyttä pelätä kävi mitä tahansa. 

Tässä näkynee taas se trendi, joka on maailmalla ja Suomessa nähtävillä. Mitä alempi koulutustaso, sitä ärhäkämpi denialismi ja vastustus kaikkia rajoituksia vastaan. Ja mitenkö tämä johtopäätös liittyy lainaamaani viestiin? No, yleensä korkeasti koulutettujen ei ole pakko "käydä töissä", vaan valtaosalla heistä on täysi mahdollisuus etätöihin - duunareita, siis matalastikoulutettuja yhdistää usein töissä käynnin "pakko" ja samalla denialismi.

Lääkäreiden esimerkiksi on pakko käydä töissä tuli eteen mitä tahansa koronan suhteen. Samoin sairaanhoitajien eikä jälkimmäinen ammattiryhmäkään niin matalastikoulutettu.

Poikkeuksista voi länkyttää, mutta suuressa kuvassa harvoin amikset tai peruskoulun käyneet tekevät etätöitä, paitsi ehkä puhelinmyyjät.

Vierailija
122190/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.talouselama.fi/uutiset/tiukka-viesti-hus-alueelle-juhliin-e…

Juhliin enintään 20 henkeä, baareja ja harrastuksia vältettävä

Tuo 20 henkilöäkin on ihan liikaa ja mitään juhlia ei tässä tilanteessa pidä edes järjestää muuten kuin oman perheen kesken. Lapsi saa tietenkin synttärinsä ja kakkunsa, mutta mitään sen kummempia kemuja ei järjestetä kuin korkeintaan etänä.

Mahtaako muuten tänäänkin olla samanlaiset kokoontumisajot näillä esikoislestadiolaisilla (?) kuin aiempina viikonloppuina? Nyt ei ollut asiaa samoille suunnille, mutta tosiaan kaikki kadun varretkin on täynnä tila-autoja kun nämä ylistää ja julistaa jotain porukalla..

Vierailija
122191/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen viimeksi käytiin Helsingissä ostoksilla ja ravintoloissa sekä ystäviä tapaamassa. En kyllä näe mitään syytä toistaiseksi jäädä kotiin. Ehkä sen aika tulee pakon edestä mutta en ennen suostu. Töissä käytävä silloinkin joten ei tarvitse mökkihöperyyttä pelätä kävi mitä tahansa. 

Tässä näkynee taas se trendi, joka on maailmalla ja Suomessa nähtävillä. Mitä alempi koulutustaso, sitä ärhäkämpi denialismi ja vastustus kaikkia rajoituksia vastaan. Ja mitenkö tämä johtopäätös liittyy lainaamaani viestiin? No, yleensä korkeasti koulutettujen ei ole pakko "käydä töissä", vaan valtaosalla heistä on täysi mahdollisuus etätöihin - duunareita, siis matalastikoulutettuja yhdistää usein töissä käynnin "pakko" ja samalla denialismi.

Puolisoni on insinööri ja hänellä ei ole ollut mahdollisuutta etätöihin. Minä merkonomin koulutuksella taas tälläkin hetkellä etätöissä. Riippuu paljon myös työpaikasta onko etätyö mahdollista.

Edelleen länkytetään mieluusti poikkeuksista. Suuri kuva on yhä se, että korkeasti koulutetuilla on matalasti koulutettuihin nähden yleisesti ottaen enemmän mahdollisuuksia järjestellä työtään ja tehdä sitä etänä.

Vierailija
122192/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua inhottaa ihmiset, jotka eivät käytä maskia kauppakeskuksissa ja joukkoliikenteessä. Eilen jouduin käymään lähi kauppakeskuksessa ruokaostoksilla, ja minä olin tuhansista ihmisistä ainoa jolla oli maski.

Suomalaiset ovat maailman puupäisintä kansaa yhdessä ruotsalaisten kanssa. Maskin käyttäjiä pidetään hysteerikkoina, minullekin nauretaan joka päivä kaupungilla ja bussissa. Minua päin on myös köhitty. 

Vierailija
122193/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli keväällä olisi sanottu, että maskeja ei ole, joten emme sen vuoksi suosittele niitä.

Järkyttävää myös, että meille valehdeltion huoltovaemuiskeskuksessa olevan valtavasti suojavarusteita. Sekin oli täysi vale. (maailmalla luullaan edelleen meidän suojavarmuuskeskuksen olevan hyvä)

Olen virkamiesten jälkeläinen jo toisessa polvessa ja aina olen luottanut viranomaisiin. Enää en luota! Luottamus meni ja on turvaton olo.

Ja tuossa vielä ottaen huomioon sen, että tällaista pandemiaa varten  oli tehty vuonna 2018 valmiussuunnitelma, mutta kukaan ei silloin älynnyt tarkistaa, että Huoltovarmuusvarastossa olevat tarvikkeet olivat vanhentuneet jo 6 vuotta aikaisemmin. Ei pitäisi enää tällä vuosituhannella olla vaikeaa seurata varastotilannetta. 

Vierailija
122194/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulenkillä katsoin kun  reilusti eläkeikäiset pariskunnat oli nousemassa bussiin eikä yhdelläkään ollut maskia naamallaan. Eikä ollut muuten siinä bussissakaan kuin kuskilla ja vissiin yhdellä matkustajalla joka näytti kuvaavaan itseään ja näpläsi kokoajan naamansa ja maskiaan.. Toki nämä huomiot tuli tehtyä ohimennen eli toivottavasti maski löytyi useammalta kuin mitä bongasin.

Vierailija
122195/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa uusinnoista on kai sama kuin eka sairastuminen. Pelottavaa, sillä kerran sairastunut voi sitten ehkä levittää tautia koko ikänsä, kuten monukleoosin sairastanut tai herpeksen sairastanut.

(teinini sai oireettomalta seurustelukumppaniltaan mononukleoosin. Tämä oli sairastanut sen kauan sitten. Teinille tuli se vielä uudelleen oireisena jotain vuoden kuluttua. Testattiin uudelleen. Enää ei ole 3 vuoteen uusinut. Mutta koko ikänsähän pusutauti tarttuu. Kamalaa, jos korona on samanlainen, että asustaa loppuiän ihmisessä ja tartuttaa.)

Vierailija
122196/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei tarvita kuukausien maskishowta, jos hallitus viimein hoitaisi tehtävänsä.

Tekisi nopeat toimet koronan tukahduttamiseksi.

Vierailija
122197/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni on insinööri ja hänellä ei ole ollut mahdollisuutta etätöihin. Minä merkonomin koulutuksella taas tälläkin hetkellä etätöissä. Riippuu paljon myös työpaikasta onko etätyö mahdollista.

Edelleen länkytetään mieluusti poikkeuksista. Suuri kuva on yhä se, että korkeasti koulutetuilla on matalasti koulutettuihin nähden yleisesti ottaen enemmän mahdollisuuksia järjestellä työtään ja tehdä sitä etänä.

Eli piileskellä rottamaisesti kun muut pitävät yhteiskunnan pyörimässä.

Vierailija
122198/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuossa vielä ottaen huomioon sen, että tällaista pandemiaa varten  oli tehty vuonna 2018 valmiussuunnitelma, mutta kukaan ei silloin älynnyt tarkistaa, että Huoltovarmuusvarastossa olevat tarvikkeet olivat vanhentuneet jo 6 vuotta aikaisemmin. Ei pitäisi enää tällä vuosituhannella olla vaikeaa seurata varastotilannetta. 

Oli se huomattu ennen koronaa, mutta testeissä ne vielä olivat toimivia.

Testattiin ennen koronaa.

Vierailija
122199/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua kun selaat taaksepäin niin löydät kyllä niitä ehdotuksia.

Jokaisen ehdotuksen denialistit ovat nauraneet huonoksi.

Ei voitu pysäyttää matkustajaliikennettä Kiinasta, sillä se olisi tuhonnut maailman talouden.

Ei voitu estää koronan leviämistä Suomeen matkustajien mukana, sillä se olisi tuhonnut talouden, ja ihmiset olisivat tykänneet huonoa jos ei saa matkustaa.

Rajoitustoimia ei voitu aloittaa liian aikaisin, sillä siitä olisi ollut enemmän haittaa kuin hyötyä. Keväällä oikein THL ja hallitus selittivät, että koronaa täytyy olla riittävästi maassa ennenkuin voidaan alkaa estämään. Näille tahoille olisi ollut katastrofi jos korona ei olisi tullut lainkaan Suomeen.

Mitään ei voida tehdä, koska talous kärsii ja muutenkin on tyhmää tehdä yhtään mitään.

Nytkin taitaa olla menossa odottamisvaihe. Odotetaan että korona leviää tarpeeksi, sillä jostain mystisestä syystä liian aikaisin ei saa estää sen leviämistä.

Denialisteillahan ei tässä maassa ole mitään hätää. THL ja hallitus ovat yksiä denialistipesäkkeitä. Vai pitäisikö sanoa ryvästymiä.

En ole se keneltä kysyit, mutta minua ei ainakaan enää kiinnosta kertoa yhtään kenellekään mitä minä tekisin. Vituttaa ihan liikaa se miten kaikkiin ehdotuksiin on suhtauduttu. Ovat ne samat ehdotukset toki monessa maassa toimineet, mutta meillä menään vähän eri taktiikalla.

Ehkä tästä meidänkin taktiikasta joku jollain tavalla hyötyy.

Olen jo luovuttanut. Mitäpä tässä enää mitään yrittämään kun hallitus tekee kaikkensa jotta tauti saataisiin leviämään mahdollisimman laajalle.

Vierailija
122200/176779 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli piileskellä rottamaisesti kun muut pitävät yhteiskunnan pyörimässä.

Se on hyvä, että osa on pois busseista tartuttamista.

Ketju on lukittu.