Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aivan älyttömän stressaavaa vanhempana seurata näitä koulu altistumisia, että koska on kyseessä omien lasten koulut ja kuinka omalle perheelle käy.
Täällä mietin, että miten monta tartuntaa päivässä tarvitaan, ennen kuin vanhemmat todella kauhistuvat tilannetta ja ottavat lapsensa kouluista pois. Pääkaupunkiseutu on alue missä ensiksi jotakin odotan tapahtuvan.
Nyt meillä on n. 100 tartuntaa päivässä ja joskus hieman tuon alle, mutta ensi viikolla oletan olevan myös yli sadan päiviä. 2-4 viikon päästä tartuntoja on joitakin satoja päivittäin, ellei hallitus tai THL tee mitään tuon estämiseksi.
Näin vantaalaisena katson Vantaan lukuja ja jos ne viikon verran ovat yli kymmentä päivässä, lapset jäävät etään. Meillä yksi lapsista on riskiryhmää ja oikeutettu etäopetukseen joten se on lähinnä ilmoitusasia.
Meillä myös nyt lapset opiskelevat etänä pk-seudulla. Tämä on mahdollista, koska jäin koronan vuoksi itse työttömäksi. Nyt minulla on aikaa opettaa lapsia. Tehtävät saadaan koululta ja joitakin tunteja striimataan, mutta paljon jää vanhemman vastuulle. Minulle se on ok. Terveys on kaikkein tärkein.
Lapset oppivat hyvin kotonakin, käytän paljon aikaa sen eteen. Kavereita saavat muutamaa nähdä vapaa-ajalla, koska se on myös tärkeää heidän hyvinvoinnille. Riski on kuitenkin siinä paljon pienempi kuin 1000 oppilaan koulussa. Ottakaa ihmeessä lapset kotiin, jos siihen on mahdollisuus ja korona huolettaa. Tiedän, että kaikille se ei valitettavasti ole mahdollista. Ja toiset taas ovat huolettomia asian suhteen.
Mutta kukaan muu ei lopulta lapsiamme suojele, jos me vanhemmat emme sitä tee. Mukavaa sunnuntaita,, luvassa aurinkoinen lämmin päivä. 🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi britit tulisivat Suomeen, kun hallitus siellä ei suosittele matkustamista! Ottaisivat Suomessa edes tämän verran selvää. Minäkin osaan googlata, tuo niin vaikeaa ole...
No kun Lintilä ei osaa googlata. Eikä hän kyllä näemmä osaa mitään muutakaan. "Britit pelastavat Lapin joulun" aivopieru jää kyllä historiaan esimerkkinä täysin kuolleena syntyneenä ideasta.
Lintilä ei osaa käyttää nettiä ylipäätään. Siksihän esittää aivopieruja, ettei tuhnuperseiset vientisetämiehet ”pysty” pitämään nykyaikana tapaamisia ja tekemään kauppoja etänä - koska ei itse osaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaukana on korona-huolet kun paljussa lilluu, katsoo mars-planeetan nousua horisontissa ja nautii kylmästä IPA-juomasta. Voi kun te muutkin osaisitte nauttia elämästä.
Älä huoli, totta kai osataan. Minulla näkyy tähtitaivas ikkunasta josta nautin ja samoin järvinäköala josta erityisesti nautin, se on nyt ollut pari päivää peilityyni, utuinen ja heijastaa syksyn värejä. Osaan nauttia elämästä ja haluan nauttia jatkossakin, siksipä välttelen koronaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi britit tulisivat Suomeen, kun hallitus siellä ei suosittele matkustamista! Ottaisivat Suomessa edes tämän verran selvää. Minäkin osaan googlata, tuo niin vaikeaa ole...
No kun Lintilä ei osaa googlata. Eikä hän kyllä näemmä osaa mitään muutakaan. "Britit pelastavat Lapin joulun" aivopieru jää kyllä historiaan esimerkkinä täysin kuolleena syntyneenä ideasta.
Lintilä ei osaa käyttää nettiä ylipäätään. Siksihän esittää aivopieruja, ettei tuhnuperseiset vientisetämiehet ”pysty” pitämään nykyaikana tapaamisia ja tekemään kauppoja etänä - koska ei itse osaa.
Boomer.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti mahdollisimman monet teistä ottavat sen mahdollisuuden huomioon, että meillä voi olla 2-4 viikon päästä tilanne, jossa koronavirus leviää sellaista vauhtia, ettei sitä enää pidättele mikään.
Silloin ollaan tilanteessa jossa auttavat vain kaikkein jyrkimmät rajoitukset, mutta nekin useamman viikon viiveellä.
En usko että hallitus laittaa enää mitään oikeita kunnon rajoituksia vaikka tartunnat miten kasvaisivat, ikävä kyllä. Terveys on nyt täysin unohdettu ja raha on ainoa millä tuntuu olevan tässä maassa merkitystä.
Tulevat kyllä huomaamaan, että kun pandemia pääsee kunnolla valloilleen niin se vasta kallista onkin. Kaikki työpoissaolot akuutin sairastumisen vuoksi ja sen lisäksi vielä ne (nuoretkin) jotka joutuvat kuukausien sairaslomalle? Tai työkyvyttömiksi ja kalliisiin tutkimuksiin epämääräisten sydän tms jälkioireiden takia. Hassua kun samalla yritetään saada työttömyys kuriin ja kohta työikäisiä makaa työkyvyttöminä. Ehkä tässä haetaan Ruotsin mallin mukaisesti säästöä siitä että lopulta tuhansia vanhuksia kuolee.
Kulutus tulee väistämättä laskemaan. Pian shoppailemaan, ravintoloihin ja baareihin ja muihin tilaisuuksiin uskaltautuu lähinnä teinit ja nuoret joilla ei ole edes millä kuluttaa. Ulkomaanmatkailu hiipuu luonnollisesti sillä pian suomalaisiakaan ei haluta mihinkään eikä Suomeen haluta tulla koska Suomi ei ole enää turvallinen lintukoto.
Suomen taloudelle ja vetovoimalle parasta olisi Suomen imago Uuden-Seelannin kaltaisena turvallisena maana.
Talous tai terveys. Hybridimallissa on se ongelma, että lopulta kuitenkin molemmat kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi maailmanlaajuisena uutisena Maailman terveysjärjestö (WHO) kertoi, että koronaviruksen aiheuttamaan tautiin on kuollut lähes miljoona ihmistä.
WHO varoitti, että jos määrätyistä leviämistä ehkäisevistä toimenpiteistä ei pidetä kiinni, voi kuolemien määrä ympäri maailman kohota jopa kahteen miljoonaan.
Dr. Campbell veikkaa yli 2,5 miljoonaa ja 30 000 tartuntaa päivässä vuoden lopussa.
Britanniasta, Saksasta ja Sveitsistä oikein rynnätään lappiin lomalle. Myös kiinalaiset ja venäläiset tulevat lappiin.
Lintilä pelasti lapin matkailun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomer.
Jeesus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukana on korona-huolet kun paljussa lilluu, katsoo mars-planeetan nousua horisontissa ja nautii kylmästä IPA-juomasta. Voi kun te muutkin osaisitte nauttia elämästä.
Älä huoli, totta kai osataan. Minulla näkyy tähtitaivas ikkunasta josta nautin ja samoin järvinäköala josta erityisesti nautin, se on nyt ollut pari päivää peilityyni, utuinen ja heijastaa syksyn värejä. Osaan nauttia elämästä ja haluan nauttia jatkossakin, siksipä välttelen koronaa!
Tulee mieleen ystäväni, jolla on talo järven rannalla. Nyt nousee arvoonsa hyvät asiat lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös nyt lapset opiskelevat etänä pk-seudulla. Tämä on mahdollista, koska jäin koronan vuoksi itse työttömäksi. Nyt minulla on aikaa opettaa lapsia. Tehtävät saadaan koululta ja joitakin tunteja striimataan, mutta paljon jää vanhemman vastuulle. Minulle se on ok. Terveys on kaikkein tärkein.
Lapset oppivat hyvin kotonakin, käytän paljon aikaa sen eteen. Kavereita saavat muutamaa nähdä vapaa-ajalla, koska se on myös tärkeää heidän hyvinvoinnille. Riski on kuitenkin siinä paljon pienempi kuin 1000 oppilaan koulussa. Ottakaa ihmeessä lapset kotiin, jos siihen on mahdollisuus ja korona huolettaa. Tiedän, että kaikille se ei valitettavasti ole mahdollista. Ja toiset taas ovat huolettomia asian suhteen.
Mutta kukaan muu ei lopulta lapsiamme suojele, jos me vanhemmat emme sitä tee. Mukavaa sunnuntaita,, luvassa aurinkoinen lämmin päivä. 🥰
Saiko teillä valita etä- tai lähiopetuksen väliltä?
Ei kannata, ei ei ei. Joten ei tehdä mitään vaikuttavaa, suositellaan vain
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006649564.html
Oikeusministeri Henriksson ei kannata maskipakkoa: ”En usko, että koronavirus lähtee pois sakottamalla”
Henrikssonin mielestä hallituksen pitää pohtia keinoja, joilla ravintola- ja matkailualaa voidaan auttaa.
Teemu Luukka HS
26.9. 17:42
Oikeusministeri ja ruotsalaisen kansanpuolueen puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson suhtautuu erittäin kriittisesti siihen, että Suomessa otettaisiin käyttöön maskipakko.
Kansainvälisen oikeuden ja ihmisoikeuksien professori Martin Scheinin toisti perjantaina HS:ssa elokuussa tekemänsä arvion, joka mukaan maskipakko olisi helppo kirjata tartuntatautilakiin.
Muun muassa Saksassa, Ranskassa, Espanjassa ja Itävallassa voi saada sakot, jos ei käytä maskia julkisessa liikenteessä. Suomessa pääkaupunkiseudulla tuli tällä viikolla voimaan suositus maskin käytöstä muun muassa kauppakeskuksissa, kaupoissa ja museoissa. Jo aiemmin suositus on koskenut julkista liikennettä.
”Minulle on vieras ajatus, että maskin käytöstä tehtäisiin pakollista. En pysty arvioimaan, olisiko se edes perustuslain mukaan mahdollista. En todellakaan halua yhteiskuntaa, jossa poliisit sakottaisivat kansalaisia siksi, että heillä ei ole maskia naamallaan. Ihminen ei edes voi käyttää sitä, jos on vaikkapa astma”, Henriksson sanoo HS:n haastattelussa.
”En usko, että koronavirus lähtee sakottamalla.”
Henriksson sanoo, ettei maskipakkoa ole selvitetty oikeusministeriössä, sillä se kuuluu sosiaali- ja terveysministeriön vastuulle. Hän uskoo, että ajan kanssa ihmiset alkavat oppia maskin käytön. Hänen mukaansa tiedottamisessa tosin on paljon parannettavaa.
Hallituksen on määrä päättää uusista ravintoloita koskevista rajoituksista ensi tiistaina.
Henriksson sanoo, että uudet rajoitukset voivat olla kohtalokkaita ravintoloille ja matkailulle. Hän sanoo, että hallituksen pitää keskustella perusteellisesti, millä perusteilla tiukennuksia otetaan käyttöön jos otetaan. ”Pitää käydä läpi tarkkaan, mikä on tiukennusten vaikuttavuus.”
Hän sanoo, että hallituksessa pitää myös tarkkaan harkita, pitäisikö ravintoloille ja matkailulle myöntää lisää tukea.
”Pitää käydä keinot, joilla voi auttaa ja katsoa, paljonko jakamatonta tukea vielä on.”
Henriksson sanoo, että maahantulon raja-arvot pysynevät nykyisellään siihen saakka, kunnes sisärajavalvonta loppuu marraskuun loppupuolella ja Suomi siirtyy testeihin perustavaan maahantuloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saavat lapsen tai perheenjäsenen terveyssyillä halutessaan valita myös etäopiskelun.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saavat lapsen tai perheenjäsenen terveyssyillä halutessaan valita myös etäopiskelun.
-eri
Onko opettajilla sitten velvollisuus järjestää jotain striimauksia? Muuten ei onnistu meillä. Ennemmin sossun huostaan kuin taistelua etäkoulun hoitamisesta. Tästä kaikesta tulee vielä järkyttävä lasku jollekin.
Me ajateltiin samoin kuin moni tässä ketjussa, että sitten kun on joku 10 tapausta paikkakunnalla, aletaan harkita etäkoulua kun perheessä riskiryhmäläinen.
No, se olikin sitten omassa koulussa se paikkakunnan eka tartunta ja porukkaa nyt karanteenissa. Ei olisi pitänyt odotella vaan ottaa lapset etäilemään jo kun tilanne paikkakunnalla oli nolla. Nyt odotellaan saatiinko korona ja miten käy riskiryhmään kuuluvalle.
Jatkuva uutisointi koulujen turvallisuudesta, lasten mielenterveyden ongelmista jos eivät kouluun pääse ja hysterian välttämisestä vaikuttivat siihen, etten toiminut niin kuin järkeväksi ajattelin alunperin. Olen lammas ja nyt sitten kärsitään siitä, toivottavasti ei kukaan meistä kuole.
Vierailija kirjoitti:
”Minulle on vieras ajatus, että maskin käytöstä tehtäisiin pakollista. En pysty arvioimaan, olisiko se edes perustuslain mukaan mahdollista. En todellakaan halua yhteiskuntaa, jossa poliisit sakottaisivat kansalaisia siksi, että heillä ei ole maskia naamallaan. ”,
Voi Maija pieni, en minäkään halua laivamatkaa jossa joutuu pelastusliivit päällä nousemaan pelastusveneeseen. Joskus vaan voi tulla eteen tilanne jossa on pakko, eikä ihmisen omalla halulla tehdä jotain ole minkäänlaista merkitystä.
Luulisi että oikeusministerille olisi tärkeämpää mitä maa nimeltä Suomi tarvitsee, eikä se mitä hän itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa kirjoitus baarikierroksesta "viimeisenä viikonloppuna ennen rajoituksia". Jutussa on mielenkiintoinen tilasto, jossa näkyy eri ikäryhmien testimäärät ja positiiviset tulokset Hussin asueella. Sieltä voi laskea prosentteja positiivisista eri ikäryhmissä.
Voi onnen päivää, kun voi laskea näitä positiivisia.
Henriksson ja Lintilä. Siinäpä koronan sankarit.. No eivät ole!
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, ei ei ei. Joten ei tehdä mitään vaikuttavaa, suositellaan vain
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006649564.html
Oikeusministeri Henriksson ei kannata maskipakkoa: ”En usko, että koronavirus lähtee pois sakottamalla”Henrikssonin mielestä hallituksen pitää pohtia keinoja, joilla ravintola- ja matkailualaa voidaan auttaa.
Teemu Luukka HS
26.9. 17:42Oikeusministeri ja ruotsalaisen kansanpuolueen puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson suhtautuu erittäin kriittisesti siihen, että Suomessa otettaisiin käyttöön maskipakko.
Kansainvälisen oikeuden ja ihmisoikeuksien professori Martin Scheinin toisti perjantaina HS:ssa elokuussa tekemänsä arvion, joka mukaan maskipakko olisi helppo kirjata tartuntatautilakiin.
Muun muassa Saksassa, Ranskassa, Espanjassa ja Itävallassa voi saada sakot, jos ei käytä maskia julkisessa liikenteessä. Suomessa pääkaupunkiseudulla tuli tällä viikolla voimaan suositus maskin käytöstä muun muassa kauppakeskuksissa, kaupoissa ja museoissa. Jo aiemmin suositus on koskenut julkista liikennettä.
”Minulle on vieras ajatus, että maskin käytöstä tehtäisiin pakollista. En pysty arvioimaan, olisiko se edes perustuslain mukaan mahdollista. En todellakaan halua yhteiskuntaa, jossa poliisit sakottaisivat kansalaisia siksi, että heillä ei ole maskia naamallaan. Ihminen ei edes voi käyttää sitä, jos on vaikkapa astma”, Henriksson sanoo HS:n haastattelussa.
”En usko, että koronavirus lähtee sakottamalla.”
Henriksson sanoo, ettei maskipakkoa ole selvitetty oikeusministeriössä, sillä se kuuluu sosiaali- ja terveysministeriön vastuulle. Hän uskoo, että ajan kanssa ihmiset alkavat oppia maskin käytön. Hänen mukaansa tiedottamisessa tosin on paljon parannettavaa.
Hallituksen on määrä päättää uusista ravintoloita koskevista rajoituksista ensi tiistaina.
Henriksson sanoo, että uudet rajoitukset voivat olla kohtalokkaita ravintoloille ja matkailulle. Hän sanoo, että hallituksen pitää keskustella perusteellisesti, millä perusteilla tiukennuksia otetaan käyttöön jos otetaan. ”Pitää käydä läpi tarkkaan, mikä on tiukennusten vaikuttavuus.”
Hän sanoo, että hallituksessa pitää myös tarkkaan harkita, pitäisikö ravintoloille ja matkailulle myöntää lisää tukea.
”Pitää käydä keinot, joilla voi auttaa ja katsoa, paljonko jakamatonta tukea vielä on.”
Henriksson sanoo, että maahantulon raja-arvot pysynevät nykyisellään siihen saakka, kunnes sisärajavalvonta loppuu marraskuun loppupuolella ja Suomi siirtyy testeihin perustavaan maahantuloon.
Ei rikollisuuskaan lopu sakottamalla eikä edes vankeustuomioilla. Sakottaminen, vankilat ja oikeastaan koko oikeuslaitoskin voitaneen siis Henrikssonilaisella logiikalla lakkauttaa.
Keskustelu kuolemasta
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fd493303-633a-4345-b0e5-b8549e127a30