Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ymmärsin sen vielä, että ihmiset ei ymmärtäneet helmikuussa riskejä ja hiihtolomalla joku bilettäjä sai vahingossa koronan esim. Itävallan after skissä.
Mutta nyt jos joku bilettäjä saa koronan ja sairastuu vakavasti tai saa jonkun komplikaation, niin mulla ei riitä empatiaa yhtään. Riski on tahallaan otettu ja seuraukset pitää sitten kantaa kuin mies/nainen. Yhtään ei kannata tulla itkemään sitten, että ei tiedetty tai ajateltu että voi omalle kohdalle osua.
Yhteiskunnan asenteet tulee varmaan tällä tavalla kovenemaan siis jatkossa suosituksia rikkovia kohtaan, mikä on ihan oikein.
Jos jotkut itsekkäät etelänmatkaajat ovat tuoneet virusta tänne ehdoin tahdoin kesällä ja lisäksi svenssoneita päästetty tuomaan virusta maahamme, niin en ala kesän ainoaa Helsinginreissuani perumaan sen takia. On kai sitä nyt muillakin oikeus edes jossain käydä. Ei nyt ole elämäni huikeimpia riskejä joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
On siirryttävä pandemian torjuntaan. Kaikki kiinni paitsi apteekit ja ruokakaupat. Jokaiselle covid passi. Parittomat numerot ja parilliset saa liikkua vuoropäivin ulkona 06-21 välillä. Tämmönen systeemi on muuallakin.
Hyi jumalauta, kunnon vankilameininki. Vapaudesta on pidettävä kiinni. Lauantaina myös minä juhlin. Upeaa säätä luvassa ja terassit kutsuu!
44l3 kirjoitti:
Tänään tuli koulun sähköpostiin (Lapin AMK) viesti, että kaikki alkavan syksyn opinnot pidetään verkko-opetuksena (eli etäopetuksena). Toivottavasti tämä osaltaan estää koronan leviämistä, kun kerta opiskelupaikkakuntani on ollut väkilukuun nähden yksi maamme pahimpia koronapesäkkeitä.
Niin, on se jännä että yliopistot ja AMK:tkin katsovat liian riskialttiiksi pitää lähiopetusta.
Mutta kun samat opiskelijat menee bilettämään, niin se "on vain elämää ja rientoja mitkä pitää nuorille sallia".
Täytyy vain toivoa että fiksut nuoret tekee omat johtopäätöksensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuli uutiskuvaa Baijerista, jossa ihmiset ihan rauhassa ottivat olutta terasseilla. Tällä palstalla huudetaan kylmä hiki otsalla, että me tartutetaan kaikki.
Niin?
Asun Tampereen keskustassa ja voin sanoa että uutiskuvat näillä kaduilla baarien lähellä on olleet vähän erinäköisiä viime viikonloppuina. Samaa sanoi Helsingin keskustassa asuva kaverini.
Viime vkl oli porukkaa ainakin ihan hurjana liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu lähti kreetalle. Ei pelota ihmisiä koronat.
Miksi hjysteria? Thl olla asiantuntija. Sano korona olla flunssa. Ei paha. Miksi sulkea olympialainen koska mummonuha ? Ei ymmarra.
Miksi us ger tiedustelu sano korona olla bioase ja persut ja naiset sano korona olla luonnon flunza.
Ei tieda. Keta believe?
Say?
Maskisuositus siirtyy edelleen eteenpäin. Ja se on hyvä ettei niitä koronalinkoja suositella ihmisille.
Olen suurissa vaikeuksissa, minä en voi pitää niitä turvallisia etäisyyksiä, joihin THL ja hallitus meitä neuvovat, koska minä en käy rock-konserteissa, Linnanmäellä, kauppakeskuksissa, terasseilla,ravintoloissa, yökerhoissa, julkisissa kulkuvälineissä, laivoilla enkä edes pääse kaikkein turvallisimpaan paikkaan Suomessa, kouluun. Kaikkiin näihin paikkoihin meitä kehoitetaan menemään, riskit ovat kuulemma vähäisiä ja turvaetäisyys sekä käsidesi tekee kaikesta extrahyper turvallista.
Mitä minä sitten teen ? Koti on kaikkein vaarallisin paikka, kun pienet lapsetkin ovat paremmassa turvassa koulussa.
Ainut apu kodissa on käsien peseminen saippualla. Olispa minulla kylpyamme ja se täynnä saippua vettä.
Mistä sitä viruksia tappavaa saippuavesi desinfiointiainetta oikein saa ? Mikä on paras merkki ?
Millaista viruksia tappavaa saippuavettä käytetään sairaaloissa leikkausvälineiden desinfiointiin ?
Voisin sumutepullosta suihkutella viruksia tappavaa saippuavesi desinfiointiainetta joka puolelle kodissani, taistella koronavirusta vastaan, kunnes häviän taistelun ja kaadun nurin.
Luin eilen yhtä blogia, jonka pitäjä lomailee parhaillaan Ranskassa perheineen. Blogissa oli kuvia lomanvietosta ja siellä näkyi ihmisiä, joilla maskit leuan alle vedettynä ja elintarvikekaupan myyjä joka juuri kohensi maskiaan 😲
Näköjään yleismaailmallinen ilmiö tämä maskien käyttö koronalinkona 🤣
Vierailija kirjoitti:
Ja pahoittelut, että toiset haluaa tiukempia toimia, eikä voi käsittää tätä, että ulkomailta hakemalla haetaan taas sitä tappavaa tautia- kenenkään estämättä.
Vierailija kirjoitti:
Kerro mulle kuinka mulla on suurempi vaara saada tauti esim. Espanjasta kuin täältä Helsingistä? Jos minä lähden Espanjaan, asun omassa asunnossa, teen ruokaa omassa keittiössä, kävelen rannalla omassa rauhassa. Elämä kovin samanlaista kuin täällä kotimaassa. Toki mahdollista saada se tartunta ruokakaupasta, tosin Espanjassa kaikilla on maskit kaupoissa ja julkisissa paikoissa, toisin kuin täällä kotimaassa.
Jos olisin bailu-ikäinen ravintoloissa notkuja, tilanne olisi toinen. Joten älkää meitä matkailijoita kaikkia hirttäkö, meitä on moneen lähtöön.
Kovasti alapeukkua, ei yhtään perustelua... kertoo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Häiritsevää, että virkamiehet lomailevat vielä. (varhila sanoi, että odotetaan, että virkamiehiä palailee lomiltaan)
Ja kaiken huippu, että pääministeri on käyttänyt energiaansa naimisiin menemiseen. Jokainen tietää, että niissä on paljon voimavaroja pelissä, jos hääjuhlan järjestää, kuten hän teki.
Joskushan ne julkisen sektorin jopa kahdeksan viikon korruptiovuosilomat on kulutettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne virukset kerääntyy just siihen maskiin ja sen hipelöinti on vaarallista. Eikö niitä viruksia leiju ilmassa muihinkin vaatteisiin, reppuihin jne. ja niihinkin kosketaan käsin. En ymmärrä miksi juuri maski olisi niin vaatallinen.
Keväällä muutama maa suositteli, että kaupungilta kotiin palatessa olisi hyvä riisua päälimmäinen vaatekerta jo kotioven ulkopuolella muovipussiin ja kipata se siitä pussista suoraan pesukoneeseen, ja itse käydä suihkussa peseytymässä.
Se olisi kyllä varminta. Sairaaloissa työskentelevät käyttävät kertakäyttöisiä suojapukuja, hoitaessaan koronaviruspotilaita, eivät he tee sitä turhaan.
Kiitos Ohisalo, tätä me olemme odottaneetkin, juuri oikea tapa tukahduttaa koronavirusta
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006593912.html
Suomeen pääsee nyt rajojen yli entistä helpommin – Ohisalo: ”Muunlainen seurustelusuhde” riittää
Julkaistu: 6.8. 18:56
Sisärajalla syyksi maahanpääsyyn riittää muukin kuin vakiintunut seurustelusuhde, sisäministeri Maria Ohisalo (vihr) ilmoitti.
Sisärajatarkastukset Suomen ja Ruotsin väliltä voidaan poistaa Ruotsin rauhoittuneen koronatilanteen vuoksi joko osittain tai kokonaan kahden viikon kuluttua, hallitus arvioi torstaina.
Hallituslähteen mukaan yksi mahdollisuus on se, että Suomen ja Ruotsin välinen maaraja avattaisiin irrallaan lento- tai meriliikenteestä. Tanska ja Norja ovat avanneet jo rajoitetusti liikennettä Ruotsiin.
– Pysyväluonteinen parisuhde riittää maahanpääsyyn. Lähtökohtana on, että luotamme ihmisen sanaan, yksittäistapauksessa voidaan pyytää tarkempaa selvitystä, kenen luokse on menossa ja missä osoitteessa aikoo olla, Kivenjuuri mainitsee.
Kivenjuuri lisää, että ”pitkäaikaisessa seurustelusuhteessa olevat eivät sinänsä merkittävästi lisää tartuntataudin lisääntymistä, koska he ovat stabiilisti samassa osoitteessa”.
Tämä lähti jo keväällä väärille teille kun oli näitä mika salmisia sanomassa "tämä ei ole kovin vaarallinen tauti" ja se näkyy vieläkin näissä bilettäjissä jotka eivät välitä. Vaikka tiedetään aiheuttavan nyt sisäelinvaurioita.
Tilanne saatiin kesällä hyväksi ja nähtiin tarkkailemalla miten muille maille kävi kun avasivat niin välitön toinen aalto. Mitä tästä opittiin? Ei mitää. Koska pakko oli yhä vaan avata kaikki koska niin oli päätetty. Varhiloita sanomassa kuinka on korkea kynnys muuttaa suunnitelmia vaikka olisi mitä uutta tietoa koska tilanne oli rauhallinne. Ei näin. Tätä virusta vastaan olisi oltava proaktiivinen ei reaktiivinen. Nyt saadaan parin vkon päästä satoja tarttuntoja päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne virukset kerääntyy just siihen maskiin ja sen hipelöinti on vaarallista. Eikö niitä viruksia leiju ilmassa muihinkin vaatteisiin, reppuihin jne. ja niihinkin kosketaan käsin. En ymmärrä miksi juuri maski olisi niin vaatallinen.
Keväällä muutama maa suositteli, että kaupungilta kotiin palatessa olisi hyvä riisua päälimmäinen vaatekerta jo kotioven ulkopuolella muovipussiin ja kipata se siitä pussista suoraan pesukoneeseen, ja itse käydä suihkussa peseytymässä.
Se olisi kyllä varminta. Sairaaloissa työskentelevät käyttävät kertakäyttöisiä suojapukuja, hoitaessaan koronaviruspotilaita, eivät he tee sitä turhaan.
Eivät kotiolot ja sairaalatilat ole verrannollisia keskenään, vaikka ymmärränkin pointtisi. Talvella, kerrospukeutumisen aikaan, tämän ylimääräisen vaatetuksen haltuunoton vielä ymmärsi, kun oli mistä ottaa, mutta miten tätä sitten toteutettaisiin näin kesäkuukausina, kun ihmisillä hädin tuskin on sitä yhtäkään vaatekertaa päällään? Kaikilla kun ei näytä olevan edes niitä hihoja, johon yskiä, vaikka sekin on suositusten listalla!
Vierailija kirjoitti:
Kaveri ruinaa että lähtisin viikonloppuna bilettämään Helsinkiin, ei kyllä huvita, en saisi edes nautittua siitä ,kun stressaisin viruslinkoja koko ajan.
Hän on vähän huolettomampi, pitää minua varmaan hysteerikkona, mutta en haluaisi tuota ikävää virusta kehooni.
Olen kyllä yksinäinen ja olis ihana käydä ihmisten ilmoilla, mutta kannattaako sellainen tässä tilanteessa?
Mitä muut tekisi?
Mulla lähtee just muuttokuorma pikkukaupunkiin Helsingistä. Ei hemmeetti ei täällä voi edes lenkillä käydä kun ei pysy turvavälit. Kaupoissa olen käynyt aamuyöllä, päivällä ei tulisi mieleenkään. Ällöttää kun ihmisiä niin paljon.
Enpä olis uskonut itsestäni, olen aina vihannut pikkukaupunkia ja tykännyt Helsingistä. Pikkukaupungissa ihana lenkkeilä kun ei ole ketään muuta koko tiellä.
Eli en menis bilettään Helsingissä, enkä oikeastaan missään muuallakaan. Kalsarikänni ja omadisco.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kotiolot ja sairaalatilat ole verrannollisia keskenään, vaikka ymmärränkin pointtisi. Talvella, kerrospukeutumisen aikaan, tämän ylimääräisen vaatetuksen haltuunoton vielä ymmärsi, kun oli mistä ottaa, mutta miten tätä sitten toteutettaisiin näin kesäkuukausina, kun ihmisillä hädin tuskin on sitä yhtäkään vaatekertaa päällään? Kaikilla kun ei näytä olevan edes niitä hihoja, johon yskiä, vaikka sekin on suositusten listalla!
Sairaalassa on hyvin todennäköistä, että saisi vaatteiden kautta tartunnan, koska siellä voi olla useitakin tartuttajia. Kaikessa mihin koronavirusta kantava ihminen koskee, on tartunnan mahdollisuus, ilmassa hänen ympärillään ja jopa 10 metrin etäisyydellä, joskus toisissakin huoneissa. Aikaisemmissa ketjun keskusteluissa oli eräs tutkimusta tästä aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri ruinaa että lähtisin viikonloppuna bilettämään Helsinkiin, ei kyllä huvita, en saisi edes nautittua siitä ,kun stressaisin viruslinkoja koko ajan.
Hän on vähän huolettomampi, pitää minua varmaan hysteerikkona, mutta en haluaisi tuota ikävää virusta kehooni.
Olen kyllä yksinäinen ja olis ihana käydä ihmisten ilmoilla, mutta kannattaako sellainen tässä tilanteessa?
Mitä muut tekisi?
Mulla lähtee just muuttokuorma pikkukaupunkiin Helsingistä. Ei hemmeetti ei täällä voi edes lenkillä käydä kun ei pysy turvavälit. Kaupoissa olen käynyt aamuyöllä, päivällä ei tulisi mieleenkään. Ällöttää kun ihmisiä niin paljon.
Enpä olis uskonut itsestäni, olen aina vihannut pikkukaupunkia ja tykännyt Helsingistä. Pikkukaupungissa ihana lenkkeilä kun ei ole ketään muuta koko tiellä.
Eli en menis bilettään Helsingissä, enkä oikeastaan missään muuallakaan. Kalsarikänni ja omadisco.
Tässä ajassa tuo on hyvä ratkaisu. Itse olen huomannut, ettei edes aamulla 6-7 aikaan ole kunnollista mahdollisuutta väistellä vastaan tulevia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pahoittelut, että toiset haluaa tiukempia toimia, eikä voi käsittää tätä, että ulkomailta hakemalla haetaan taas sitä tappavaa tautia- kenenkään estämättä.
Vierailija kirjoitti:
Kerro mulle kuinka mulla on suurempi vaara saada tauti esim. Espanjasta kuin täältä Helsingistä? Jos minä lähden Espanjaan, asun omassa asunnossa, teen ruokaa omassa keittiössä, kävelen rannalla omassa rauhassa. Elämä kovin samanlaista kuin täällä kotimaassa. Toki mahdollista saada se tartunta ruokakaupasta, tosin Espanjassa kaikilla on maskit kaupoissa ja julkisissa paikoissa, toisin kuin täällä kotimaassa.
Jos olisin bailu-ikäinen ravintoloissa notkuja, tilanne olisi toinen. Joten älkää meitä matkailijoita kaikkia hirttäkö, meitä on moneen lähtöön.
Kovasti alapeukkua, ei yhtään perustelua... kertoo paljon.
Ajattelitko teleportata itsesi sinne Espanjaan? Lentokoneessa ollaan lukuisten ihmisten kanssa samassa tilassa tuntikaupalla. Miten kuljetukset, odotusajat lentokentällä, tarvitseeko käyttää julkisia wc-tiloja matkalla? Aikooko lomailija olla kaksi viikkoa karanteenissa? Oikeassa karanteenissa, jossa ei käydä kaupassa, ei koulussa, ei töissä, ei yhtään missään, eikä liikuta julkisilla edes lentokentältä palatessa?
On totta, että kuvailemasi loman kaltainen on pienempi riski kuin ulkomaille lähtevillä kreisibailaajilla, mutta on myös totta, että jokainen ulkomaanmatkailija pandemian aikana on riski. Koko Suomi joutuu maksumieheksi. Olisiko aivan mahdotonta pysyä vuosi kotimaassa, jotta saataisiin globaali pandemia hoideltua pois päiväjärjestyksestä?
Minusta jokainen pandemian keskellä matkailija on äärimmäisen itsekäs ja osoittaa vain täydellisen välinpitämättömyytensä kanssaeläjien hyvinvoinnista. Minäminäminä-ihmisiä pahimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Bon voyage!. Ei sitten eletä meidän verorahoilla siellä korvessa.
Muodostan mielipiteeni asiasta vasta sitten kun kykenet esittämään foliohattuväitteillesi yhdenkin uskottavan lähteen. Siihen asti aion pitää sekavia höpinöitäsi alumiinimyrkytyksen ensioireina.