Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
101361/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne virukset kerääntyy just siihen maskiin ja sen hipelöinti on vaarallista. Eikö niitä viruksia leiju ilmassa muihinkin vaatteisiin, reppuihin jne. ja niihinkin kosketaan käsin. En ymmärrä miksi juuri maski olisi niin vaatallinen.

Vierailija
101362/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskin väärä käyttö johtuu lähes aina siitä, että maski on käyttäjänsä naamaan väärän kokoinen ja/tai väärän mallinen. Kun maski istuu paikoilleen kunnolla, sitä ei tarvitse näpelöidä vaan se on kuin toinen iho. Tavallisimmin näkee, että maski alkaa valua alaspäin ja silloin sitä nostetaan takaisin paikoilleen. 

Mutta minkäs teet, kun maskeja on yleensä myynnissä vain yhden koon versioina. Mulla on kertakäyttömaskeja, joissa luvataan, että sopii useimmille kasvonmuodoille. Mulle ne on kuitenkin sillä tavalla liian isoja, että jäävät repsottamaan oudosti jos laitan vain lenkit korvan takaa. Istuvuuden kiristämiseksi joudun kiinnittämään korvalenkit hiuspinneillä tukkaani. Eli ensin maski päähän normaalisti, tukka ponnarille, sitten korvalenkkiä noin 1-2cm taaksepäin ja kiinnitys kahdella pinnillä per puoli, toinen korvan yläosan kohdalle ja toinen alaosaan lähemmäs niskaa. Tällaisen kikan käyttö toki edellyttää että on pitkät hiukset jotka saa kiinni. Miehelleni nuo kyseiset maskit sen sijaan sopivat täydellisesti. Omistan myös kangasmaskeja, joissa on pään takaa tulevat kuminauhat ja nehän ovat sitten eri yksilöissä eri mittaisia, osa liian tiukkoja ja osa löysiä. Olen niitä joitain itse korjaillut jatkokappaleilla.

No tuo onkin ongelma. Kun katsoo uutiskuvia maailmalta, maskeja on mitä erilaisempia. Erilaisia malleja, erilaisia kokoja. Ne, joilla on naamalleen sopiva maski, eivät joudu korjailemaan maskinsa asentoa. Voi vaan kuvitella, mikä ongelma tulee eteen, jos maskisuositus tulee koskemaan lapsiakin. Ei 12-vuotiaankaan kasvot ole vielä aikuisen kasvot. En tiedä, myydäänkö Suomessa jo lasten maskejakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
101363/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminen kaipaa ihmiskontakteja, yhdessäoloa, iloa, luottamusta. Epäsosiaaliset ihmiset ovat poikkeus. Suomessa on paljon epäsosiaalisia pelkoisia ihmisvihaajaihmisiä. Näitä ei maailma kaipaa.

Samaa mieltä alkuosasta. Ihminen on laumaeläin, ja useimmat tosiaan kaipaavat yhteisöä ympärilleen. Kuinka paljon, siinä on sitten eroja tottakai. Täysi erakoituminen on poikkeavaa käytöstä. Mutta harmitonta toki sinänsä, enkä ymmärrä miksei maailma kaipaisi ihan yhtä paljon tai vähän sitä erakkoa kuin sitä supersosiaalista ja kaikkia niitä välimuotojakin.

En puhunut erakoista. Puhuin epäsosiaalisista pelkoisista ihmisvihaajaihmisistä. Ihmisvihaajia ei maailma kaipaa.

Epäsosiaalisia ihmisvihaajia ovat juuri ne "minä minä mun täytyy saada matkustaa ja bilettää koska mä haluun ei haittaa vaikka mummoja ja sairaita kuolee"-tyypit. Heitä ei kukaan kaipaa.

Vierailija
101364/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminen kaipaa ihmiskontakteja, yhdessäoloa, iloa, luottamusta. Epäsosiaaliset ihmiset ovat poikkeus. Suomessa on paljon epäsosiaalisia pelkoisia ihmisvihaajaihmisiä. Näitä ei maailma kaipaa.

Samaa mieltä alkuosasta. Ihminen on laumaeläin, ja useimmat tosiaan kaipaavat yhteisöä ympärilleen. Kuinka paljon, siinä on sitten eroja tottakai. Täysi erakoituminen on poikkeavaa käytöstä. Mutta harmitonta toki sinänsä, enkä ymmärrä miksei maailma kaipaisi ihan yhtä paljon tai vähän sitä erakkoa kuin sitä supersosiaalista ja kaikkia niitä välimuotojakin.

En puhunut erakoista. Puhuin epäsosiaalisista pelkoisista ihmisvihaajaihmisistä. Ihmisvihaajia ei maailma kaipaa.

Epäsosiaalisia ihmisvihaajia ovat juuri ne "minä minä mun täytyy saada matkustaa ja bilettää koska mä haluun ei haittaa vaikka mummoja ja sairaita kuolee"-tyypit. Heitä ei kukaan kaipaa.

Ei ole olemassa mitään ettistä tai moraalista perustetta sille, että nuoren ihmisen ilo pitäisi kieltää siksi, että vanha saisi iloita., tai että vanhan hoivailija saisi jotakin itselleen nuoren sijasta. Ei sellaista moraali sääntoa ole olemassa.

Vierailija
101365/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne virukset kerääntyy just siihen maskiin ja sen hipelöinti on vaarallista. Eikö niitä viruksia leiju ilmassa muihinkin vaatteisiin, reppuihin jne. ja niihinkin kosketaan käsin. En ymmärrä miksi juuri maski olisi niin vaatallinen.

Virukset viihtyy kosteassa, kuten hengityksestäsi kostuvassa maskissa ja ovat siinä lähellä määränpäätään eli nenäsi ja suusi limakalvoja. 

Vierailija
101366/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskin väärä käyttö johtuu lähes aina siitä, että maski on käyttäjänsä naamaan väärän kokoinen ja/tai väärän mallinen. Kun maski istuu paikoilleen kunnolla, sitä ei tarvitse näpelöidä vaan se on kuin toinen iho. Tavallisimmin näkee, että maski alkaa valua alaspäin ja silloin sitä nostetaan takaisin paikoilleen. 

Mutta minkäs teet, kun maskeja on yleensä myynnissä vain yhden koon versioina. Mulla on kertakäyttömaskeja, joissa luvataan, että sopii useimmille kasvonmuodoille. Mulle ne on kuitenkin sillä tavalla liian isoja, että jäävät repsottamaan oudosti jos laitan vain lenkit korvan takaa. Istuvuuden kiristämiseksi joudun kiinnittämään korvalenkit hiuspinneillä tukkaani. Eli ensin maski päähän normaalisti, tukka ponnarille, sitten korvalenkkiä noin 1-2cm taaksepäin ja kiinnitys kahdella pinnillä per puoli, toinen korvan yläosan kohdalle ja toinen alaosaan lähemmäs niskaa. Tällaisen kikan käyttö toki edellyttää että on pitkät hiukset jotka saa kiinni. Miehelleni nuo kyseiset maskit sen sijaan sopivat täydellisesti. Omistan myös kangasmaskeja, joissa on pään takaa tulevat kuminauhat ja nehän ovat sitten eri yksilöissä eri mittaisia, osa liian tiukkoja ja osa löysiä. Olen niitä joitain itse korjaillut jatkokappaleilla.

No tuo onkin ongelma. Kun katsoo uutiskuvia maailmalta, maskeja on mitä erilaisempia. Erilaisia malleja, erilaisia kokoja. Ne, joilla on naamalleen sopiva maski, eivät joudu korjailemaan maskinsa asentoa. Voi vaan kuvitella, mikä ongelma tulee eteen, jos maskisuositus tulee koskemaan lapsiakin. Ei 12-vuotiaankaan kasvot ole vielä aikuisen kasvot. En tiedä, myydäänkö Suomessa jo lasten maskejakin. 

Voi hyvänen aika sentään, maski suositus - jos sellaista edes tulee - ei koske lapsia.

Vierailija
101367/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt hallitus äkkiä raflat ja muut paikat kiinni. Vain apteekit ja ruokakaupat auki, niihin yksi perheestä maskin kanssa.

Vierailija
101368/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Epäsosiaalisia ihmisvihaajia ovat juuri ne "minä minä mun täytyy saada matkustaa ja bilettää koska mä haluun ei haittaa vaikka mummoja ja sairaita kuolee"-tyypit. Heitä ei kukaan kaipaa."

Taidat olla psykiatri? Tai aihetta tutkiskellut? Psykiatreille on usein epaselvää se, etta moraali säännot koskevat kaikkia. Koronatilanne asettaakin sinut aikamoisen uuden haasteen eteen.

Vierailija
101369/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin huhua ettei maskisuositusta tulla antamaan. 

Vierailija
101370/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista ihmistä, joka asettaa oman mielihalunsa toisen ihmisen henkeä tai terveyttä tärkeämmäksi sanotaan yleensä psykopaatiksi.

Vierailija
101371/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keväällä muutama maa suositteli, että kaupungilta kotiin palatessa olisi hyvä riisua päälimmäinen vaatekerta jo kotioven ulkopuolella muovipussiin ja kipata se siitä pussista suoraan pesukoneeseen, ja itse käydä suihkussa peseytymässä.

Vierailija
101372/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://stm.fi/-/sosiaali-ja-terveysministerio-ja-thl-eivat-ohjeista-ka…

Sosiaali- ja terveysministeriö ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tiedottavat

Sosiaali- ja terveysministeriö ja THL eivät ohjeista kangasmaskien käytöstä julkisilla paikoilla liikuttaessa.

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) eivät anna ohjeistusta tai yleistä suositusta käyttää hengityssuojaimia tai kangasmaskeja julkisella paikalla liikuttaessa.

Tämä yhteinen linjaus on tarpeen kertoa julkisuuteen, koska asiasta on käyty viime päivinä keskustelua erityisesti tiedotusvälineissä ja sosiaalisessa mediassa. 

Asiantuntijalausunnot eriävät kankaisten maskien hyödyistä ja haitoista sekä niiden oikeasta ja vääränlaisesta käytöstä. Nämä ovat herättäneet monissa ihmisissä viime päivinä epätietoisuutta ja sekaannusta. 

Kankainen kasvomaski voi pahimmillaan lisätä tartuntariskiä

Terveydenhuollossa tarvittavien, kriteerit täyttävien hengityssuojainten valmistus, myynti ja maahantuonti ovat tarkoin säädeltyjä.

Ministeriön ja THL:n mukaan laajamittainen itsetehtyjen kankaisten suojaimien tai maskien käyttö julkisilla paikoilla voi pahimmillaan johtaa vääränlaiseen turvallisuuden tunteeseen.

Itsetehdyssä maskissa vääränlainen kangasmateriaali voi heikentää keuhkojen terveyttä, kun esimerkiksi mikrokuituja, pölyä tai kangashiukkasia joutuu hengitysteihin.

Väärä kangasvalinta voi lisätä hengitysvastusta, jolloin hiilidioksidipitoisuus voi lisääntyä haitallisiin mittoihin. Myös riski sydäntapahtumiin tai astmakohtauksiin voi kasvaa.

Olennaista on muistaa, että kasvomaski ei suojaa maskin käyttäjää koronavirukselta. Maskin käyttö voi sen sijaan suojata muita, koska se voi vähentää yskimisen ja aivastelun aiheuttamaa pisaroiden leviämistä.

Maskipakkoon lainsäädäntö ei anna valtuuksia, mutta Varhilan mukaan on varmaa, että suositus tulee. Kysymys, jota nyt arvioidaan on se, tarvitseeko vielä suvantovaiheessa antaa maskisuositusta.

Kasvomaskisuositusta annettaessa saatetaan huomioida tautitilanteen alueellisia eroja. Suositusta ei siis välttämättä annettaisi koko maahan, sillä monissa sairaanhoitopiireissä tilanne on vakaa. yle.fi

Kuka ottaa vastuun siitä, että maskien väärä käyttö voi lisätä koronatartuntoja?

Tuskin koko maski suositusta tulee, koska on jo nähty miten väärin porukka käyttää maskeja. Vain väärän turvallisuuden tunteen luomiseen, ei tartuntojen ehkäisemiseen oikeasti.

En usko maskisuositusta tulevan, koska maskien hyödyistä ei ole tutkittua tietoa, mutta niiden käyttämisen viruksia levittävästä käytöstä on tutkittua tietoa: 

Lääkärit eri mieltä maskisuosituksen hyödyistä – "Asia on täysin epäselvä, tieteellistä näyttöä suuntaan tai toiseen ei ole", sanoo infektiolääkäri

Muiden sairaanhoitopiirien ylilääkärit eivät lämpene Husin Eeva Ruotsalaisen ehdotukselle kansallisesta maskisuosituksesta. 

Onko enemmän hyötyä vai haittaa?

Samalla kannalla on myös Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava ylilääkäri Esa Rintala.

– Yleistä maskisuositusta en kannata. Näytön pitäisi olla paljon vahvempi siitä, että meillä olisi kaikissa tilanteissa syytä maskia käyttää, ja sitähän ei ole.

Rintala pelkää, että mikäli valtakunnallinen maskisuositus annettaisiin, siitä voisi olla jopa haittaa.

– Sellaisia tutkimustuloksia on, missä maski voi jopa lisätä infektioriskiä itsellä, jos sitä käsittelee huonosti tai se ei ole oikein päällä. Tämä on se huoli mikä siinä on, että onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä.

Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin infektioylilääkäri Irma Koivula jakaa kollegan huolen maskin käytöstä.

– Maskista on hyötyä vain, jos sitä osaa käyttää oikein. Esimerkiksi jos maskia joutuu käsillä korjaamaan, mahdollinen virus tarttuu käteen ja siitä ympäristöön.

Myöskään Irma Koivula ei lämpene ajatukselle yleisen maskisuosituksen antamisesta. https://yle.fi/uutiset/3-11468225

En usko maskisuosituksen tulevan. 

Vierailija
101373/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Epäsosiaalisia ihmisvihaajia ovat juuri ne "minä minä mun täytyy saada matkustaa ja bilettää koska mä haluun ei haittaa vaikka mummoja ja sairaita kuolee"-tyypit. Heitä ei kukaan kaipaa."

Taidat olla psykiatri? Tai aihetta tutkiskellut? Psykiatreille on usein epaselvää se, etta moraali säännot koskevat kaikkia. Koronatilanne asettaakin sinut aikamoisen uuden haasteen eteen.

Ohhoh. Sä oot pahasti sekaisin.

Vierailija
101374/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keväällä muutama maa suositteli, että kaupungilta kotiin palatessa olisi hyvä riisua päälimmäinen vaatekerta jo kotioven ulkopuolella muovipussiin ja kipata se siitä pussista suoraan pesukoneeseen, ja itse käydä suihkussa peseytymässä.

Mun mielestä olisi parasta kaataa pari pulloa kloritea päälleen, että varmasti desinfioituisi ;)

Kannattaa välttää kaikkia bakteereita ja viruksia niin  käy samoin kuin maailmojen sodan ufoille, maan bakteerit ja virukset vievät henkesi. 

Vierailija
101375/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä olisi parasta kaataa pari pulloa kloritea päälleen, että varmasti desinfioituisi ;)

Kannattaa välttää kaikkia bakteereita ja viruksia niin  käy samoin kuin maailmojen sodan ufoille, maan bakteerit ja virukset vievät henkesi. 

Missä tuossa luki että se oli mun mielestä hyvä idea?

Vierailija
101376/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista ihmistä, joka asettaa oman mielihalunsa toisen ihmisen henkeä tai terveyttä tärkeämmäksi sanotaan yleensä psykopaatiksi.

Kuten sinä mielihalullasi, että kaikkien ihmisten täytyy eristäytyä koteihinsa ja vain yhden asioida kaupassa avaruuspukuun pukeutuneena? Tuttu aihe siis. Omakohtainen.

Vierailija
101377/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö mitä Australian Victorian Melbournessa tapahtuu?

Millaista valhetta koko maailmassa toteutetaan kovin keinoin.

Kaikki koronaan kuolleet,joita ei edes ole pakjon ovat sielläkin jo 80-90v. Kuolleisuus maailmassa samaa tasoa kuin aiempina vuosina.

Korona feikki pandemian avulla toteutetaan ihmisten tarpeetonta kontrolointia ja talouden ajamista alas ja häiritään Usan vaaleja. Työnteko estetään,yritykset kaatuu,työttömyys,rahattomuus,asunnoin menettäminen,häätö jne. Ruokapulaa tehdään joka paikassa. Globalistit,maviat aiheuttaa pahaa ihmisille,mikään muu ei merkitse,he eivät ole normaaleja ja onhan heillä jo omia yksityisiä kultti ravintoloita erikoisuuksineen.

Tämä korona aika on johdattanut useille tiedon lähteille asioista joista ei tullut ajatelleksi olevan mahdollista. Kasvomaskit ovat alistamisen ja orjuuden väline. Ei saa puhua. Ei saa olla lähekkäin jne...

Juuri tuon kaltaista manipulointia on tämäkin palsta pullollaan. 

Vierailija
101378/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla psykiatri? Tai aihetta tutkiskellut? Psykiatreille on usein epäselvää se, että moraali säännot koskevat kaikkia. Koronatilanne asettaakin sinut aikamoisen uuden haasteen eteen.

Epäselvää sekin, että ihmisen elämä on kokonaisuus, johon kuuluu se että nuorena saa iloita. Ja yleensäkin.

Vierailija
101379/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö mitä Australian Victorian Melbournessa tapahtuu?

Millaista valhetta koko maailmassa toteutetaan kovin keinoin.

Kaikki koronaan kuolleet,joita ei edes ole pakjon ovat sielläkin jo 80-90v. Kuolleisuus maailmassa samaa tasoa kuin aiempina vuosina.

Korona feikki pandemian avulla toteutetaan ihmisten tarpeetonta kontrolointia ja talouden ajamista alas ja häiritään Usan vaaleja. Työnteko estetään,yritykset kaatuu,työttömyys,rahattomuus,asunnoin menettäminen,häätö jne. Ruokapulaa tehdään joka paikassa. Globalistit,maviat aiheuttaa pahaa ihmisille,mikään muu ei merkitse,he eivät ole normaaleja ja onhan heillä jo omia yksityisiä kultti ravintoloita erikoisuuksineen.

Tämä korona aika on johdattanut useille tiedon lähteille asioista joista ei tullut ajatelleksi olevan mahdollista. Kasvomaskit ovat alistamisen ja orjuuden väline. Ei saa puhua. Ei saa olla lähekkäin jne...

Juuri tuon kaltaista manipulointia on tämäkin palsta pullollaan. 

Laitoin yläpeukun, mutta he eivät ole globalisteja, ellei WHO:ta sellaiseksi lueta.

Vierailija
101380/176779 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt hallitus äkkiä raflat ja muut paikat kiinni. Vain apteekit ja ruokakaupat auki, niihin yksi perheestä maskin kanssa.

Taas 😂 Sinä se jaksat tätä samaa. Mites ne lasut? Entä seurustelukumppanit. Muista nyt hyvä ihminen nekin mainita!

Ketju on lukittu.