Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
En vieläkään pääse koronatestiin. Olen sairastanut 3 kuukautta ja loppua ei näy. Koska nyt ei ole päällä korkea kuume ja koska ei ole hengenahdistusta - ei testata. Sanoivat myös, ettei tässä kohtaa kannata testata, että pitäs tehdä heti aluksi.
Sitten toisaalta, 3 päivää sairastanut ystävä ei pääse testiin, kun oireet olleet vähän aikaa vasta.
Minä oisin sinun tilanteessa juossut tuhannen loikkaa yksityiselle lääkäriasemalle testaukseen, jos kerta oikeasti olet 3 kuukautta sairastanut? Maksakoon sen 195e, so what..
Vierailija kirjoitti:
Iltalehti: Tutkijat listasivat koronakriisin hoidossa epäonnistuneita maita: USA, Venäjä, Ruotsi ja Suomi
Suomi ei kuulunut edes keskiryhmään, vaan huonoimpaan. Näin tilanne nähdään maailmalta käsin. Siellä ei ole ilmeisesti kuultu kaikenmaailman selityksiä, joita me saamme kuulla joka päivä.
Oon nähnyt ne käyrät ja toisessa ketjussa niitä aamulla kommentoinkin. Mun mielestä luokittelu oli erikoinen. Absoluuttisia lukuja, saati lukuja asukasmäärää kohti, ei ollut missään, vaan pelkästään käyrän muodolla ja muutoksen suunnalla näytti olevan merkitystä. Suomen käyrähän on aika saman muotoinen kuin Ruotsilla, mutta huomattavasti matalammalla tasolla - tässä listauksessa käyrät näyttävät kuitenkin täysin samoilta. Hyvään tai keskikastiin pääsee lähinnä sillä, että jossain vaiheessa on ollut tautitapauksissa piikki, ja sen jälkeen ollaan tultu alaspäin. Näillä keskikastin mailla, jotka ovat päässeet jonkin verran huipulta alas, voi kuitenkin olla päivittäinen tapausmäärä paljon isompi kuin Suomella. Tämä vertailutapa on siis liian yksinkertaistava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tietämäni vanhemmat ovat laittamassa lapsensa kouluun ja ilmeisesti ihan turvallisin mielin.
Miten voimme elää niin erilaisessa todellisuudessa? Itse en laittaisi, mutta minulla ei (onneksi) ole lapsia.
Minun pääkaupunkiseudulla tuntemani vanhemmat eivät haluaisi päästää lapsiaan kouluun, mutta ovat niin kuuliaisia hallintoalamaisia, etteivät uskalla pitää kotonakaan.
Kerro niille, että rehtorit myöntää lomaa, kun vaan pyytää. Ei tarvitse lääkärintodistusta, jos ilmoittaa opettavansa kotona.
Perusteluksi riittää, että on pärjännyt koulussa ihan hyvin, eikä poissaoloja ole paljoa (mieluiten alle 50 tuntia tähän mennessä).
Rehtorit ovat tyytyväisiä, kun saavat taas yhden oppilaan vähemmän huolehdittavaksi.
On jo monelta muulta tullut tieto, että näin toimitaan. Pitää muistaa, että rehtorit ilmoitti tästä jo 29.4. Kaikki poissaolohakemukset tullaan hyväksymään.
Jep, meilläkin meni loma-anomus läpi ilman mutinoita tai kysymyksiä. Kenenkään ei nyt todellakaan kannata laittaa lapsiaan kouluun vaivaisen parin viikon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saxen toteaa tämän nyt meidän tiedossa olevan lapsipotilaan (joka pari vk sitten joutui sairaalaan) olevan ENSIMMÄINEN hänen tiedossaan oleva lapsipotilas sairaalassa. Tästä voidaan arvioida että myös muita lapsia sairaaloissa on ollut tai on parhaillaan.
Jo aiemmin uutisoinnissa käytettiin ilmaisua että yhtään lasta ei ole TEHOHOIDOSSA ollut SUOMESSA. Kun tiesivät että sairaalahoidossa kyllä on ollut ( mikä tietenkin jätettiin kertomatta ettei kansa vain tietäisi totuutta.)Nyt ei ole enää hoettu ettei lapsia ole tehohoidossa ollut mistä voidaan päätellä jotain. Kuten myös siitä, että on alettu korostaa (thl ja hus) että joillakin lapsilla korona on vaikea.
Suomi-THL/hallitus/virkamies-sanakirjalle olis tarvetta. Trumpillahan on ollut se lausuntojen selittäjä tiedotustilaisuuksissaan, meilläkin vois olla sellanen, joka tulkkaisi rehelliseksi suomeksi päättäjien ja asiantuntijoiden ulostulot
Onko teistä kukaan lukenut Pratchettia? Siinä oli yhdessä kirjassa raharikkailla lakimiehet mukana, jotka sitten pomppasivat pystyyn selittelemään lausuntoja.
Kiina testaa kaikki Wuhanin 11 miljoonaa asukasta. Niin sitä pitää.
No niin, 3200 testiä, 19 positiivista. Alkaa näyttämään hyvältä. THL:n laumasuojafantasiat alkavat vaikuttamaan yhä käsittämättömimmältä.
IS:ssa nyt, että Kiina testaa kaikki Wuhanin asukkaat. Suomessa ei testata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vieläkään pääse koronatestiin. Olen sairastanut 3 kuukautta ja loppua ei näy. Koska nyt ei ole päällä korkea kuume ja koska ei ole hengenahdistusta - ei testata. Sanoivat myös, ettei tässä kohtaa kannata testata, että pitäs tehdä heti aluksi.
Sitten toisaalta, 3 päivää sairastanut ystävä ei pääse testiin, kun oireet olleet vähän aikaa vasta.
Minä oisin sinun tilanteessa juossut tuhannen loikkaa yksityiselle lääkäriasemalle testaukseen, jos kerta oikeasti olet 3 kuukautta sairastanut? Maksakoon sen 195e, so what..
Menisin muuten, mutta olen palkattomalla lomalla tällä hetkellä, kun en kehtaa rampata työterveydessä. Varmaan pitäisi lainata rahaa testiin jostain. Toisaalta en tiedä mitä hyödyttää se tulos, kun hoitoa ei Suomessa saa. Säästän rahat siihen, että pääsen pois täältä ja pian.
Mä en tiedä pitäiskö lapsi laittaa kouluun. Täällä tartuntoja ei ole paljon ja tartuntaketjut tiedossa. En jaksa uskoa että lapsi sen koulusta sais. Mut en myöskään ymmärrä mitä se koulussakäynti hyövää täs vaiheessa. Oppimistavoitteet pitäis sit itse saada plakkariin, mutta mitä ne sit on? Mistä mä saan selville mitä pitää vikat 2 vkoa tehdä? Kun olin koulussa, niin piirreltiin katuliidulla ja katottiin pekkaa ja pätkää ja käytiin luokkaretkellä ja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin epäilyttää nuo tartuntaluvut. Mun mielestä silloin vappuviikolla, kun alustettiin koulujen avaamista, oli sama homma ja luvut olivat alkuviikon yhtäkkiä normaalia pienemmät. Sitten kun päätös oli julkaistu, niin vapun jälkeen palasivat normitasolle.
Onko meillä tilastointijaoston ylipäällikkö paikalla? Sinä joka olet seurannut lukuja ja postaillut niitä tänne? Pystytkö tarkistamaan oliko näin?
Tarkoititkohan minua? :D t. viikonpäiväpäivittäjä
En ole tartunnoista pitänyt kirjaa, mutta nopeasti katsottuna tartuntoja todella ilmoitettiin tuolloin selvästi vähemmän muutaman päivän ajan (47-65/pv)!
Lähde: "Varmistetut tartunnat päivittäin" https://yle.fi/uutiset/3-11300232
p.s. Huippu titteli, arvostan! :)
Mitä eroja on enää Ruotsin mallin ja Suomen korona käytäntöjen välillä 1.6. Jälkeen? Missä vertailu? Ruotsissa Etätyössä kaikki jotka voi, kotona ikääntyneet, turvavälit ja hygienia suositukset, sekä oppilaista kotona?
Joko Ruotsissa on loppu nukutusaineet, joita tarvitaan koronapotilaiden ja leikkauspotilaiden hoitoon?
Miten suomi varautuu tähän heteenmäen malleissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltalehti: Tutkijat listasivat koronakriisin hoidossa epäonnistuneita maita: USA, Venäjä, Ruotsi ja Suomi
Suomi ei kuulunut edes keskiryhmään, vaan huonoimpaan. Näin tilanne nähdään maailmalta käsin. Siellä ei ole ilmeisesti kuultu kaikenmaailman selityksiä, joita me saamme kuulla joka päivä.
Ministeri Kiuru ihmettelee julkista keskustelua koronastrategian ympärillä.
Kiurulta kysyttiin, miksi on puhuttu myös hallitusta leviämisestä.
”Tämä on juuri se erikoinen julkinen keskustelu, johon törmäämme usein, että käytetäänkö tiettyjä sanoja ja se johtaa tietynlaisiin tulkintoihin. Meillä keskitytään päivät pitkät siihen, mikä on se oikea tapa tulkita asioita. Edustan terveysministerinä hallituksen kantaa, joka on ollut tavoitteena aivan sama. Pyrimme estämään viruksen leviämistä”, Kiuru sanoi.
Jaahas. Ei saa julkisesti keskustella. Nuo tulkinnat pitkin päivää.... miksi ei puhu sitten asioiden oikeilla nimillä niin ei jää tulkinnoille sijaa. Kyllä me suomalaiset ymmärrämme normaalia puhuttua Suomen kieltä.
Miten pitäisi ”tulkita” sanat rajoitus, suositus, vahva suositus, pakko, määräys, valvonta, ohjeistus...... kun puhutaan yhdestä asiasta: korona.
Oliko se siis rajoitus vai suositus. Kai sen nyt voi suoraan ääneen sanoa. Ettei tarvitse tulkita.Krista Kiurun pitäisi huomattavasti tiivistää ja tarkentaa viestintäänsä. Ei hän palturiakaan puhu, jos jaksaa kuunnella, mutta kaikki eivät jaksa. Jos haluaa sanoa, että "hallitus pyrkii estämään viruksen leviämistä", "ihmisten terveys edellä mennään", niin sanoo sitten niin, eikä lavertele kaikkea sitä hörhelöä siinä ympärillä. STM:n kansliapäällikkö Varhila taas puhui hallitusta leviämisestä, mikä on aivan eri asia, vaikkakin hänen mielestään vain "erilaista sanoittamista". Median rooli koronakriisin aikana on ollut vähän outo, liikaa selitellään ja myötäillään hallituksen ja THL:n toimia. Joka arki-ilta istutaan A-studiossa kuuntelemassa "asiantuntijoita", jotka puhuvat kuka mitäkin omia mielipiteitään ja näkemyksiään, mitä nyt seuraavaksi pitäisi tehdä, eikä kansalainen ymmärrä taaskaan mistään mitään.
Minusta hän valehteli, tässä ketjussa myöhemmin pari tapausta, että lieväoireiset eivät pääse testiin, niin ei ole sitten ohjeistettu taaskaan testaajia aktiivisesti testaamaan. Ei Kiuru oikeastaan myöskään sanonut, että hallitus agressiivisesti pyrkisi hillitsemään tautia, hallitus sanoo, että jos tauti alkaa riehua (ohisalo), silloin rajoituksia tehdään uudestaan pikaisella aikataululla.
Mutta, mikä on se taitekohta, jolloin viranomaiset , THL ja STM reagoivat? Ei sanottu edes mitään RO-lukua, edelleen viittasivat vain tehopaikkoihin. Kiuru sanoi, että on monia mittareita, mutta ei avannut yhtään, mitä ne ovat. Ja toinen juttu on se, että että eikö silloin ole ko liian myöhäistä kun tauti RIEHUU, tauti ei ole silloin enää hallinnassa.
Hallitus astuu jälleen miinaan, jos ei nyt ymmärrä varoa näitä käyttämiään asiantuntijoita. Tai sitten ovat samassa junassa.
Eksponentiaalisesti leviävän taudin kanssa ei ole varaa leikkiä tai jäädä jahkaamaan. Pitää olla tarkkana ja osata ennakoida! Taudin itämisaika ja yleensä lievempi alkuvaihe huomioiden tämän päivän toimenpiteet näkyvät tehohoidon potilasmäärissä n. 3-4 viikon kuluttua tartunnasta eli jos sitä jäädään odottamaan tilanne ehtii räjähtää käsiin. Ja meillä aletaan tosiaan siinä vaiheessa vasta pohtimaan, että tarttisko tehdä jotain ja sopiiko se jokin päättäjien ja THL:n intresseihin ja löytyykö mahdollisesti joku lakipykälä, joka mahdollisen toimenpiteen estää...
Maailmalta löytyy jo ihan tarpeeksi varoittavia esimerkkejä. Seuraavakin osoittaa miten pienestä kaikki on kiinni:
Neljä päivää aiemmilla toimilla joka toinen uhri olisi hengissä
Varhaisempi eristäytyminen ja maskit olisivat pelastaneet USA:ssa valtavasti kuolonuhreja.
South China Morning Post uutisoi Princeton Medical Centren alustavasta tutkimuksesta.
Sen mukaan USA:ssa olisi puolet vähemmän koronan kuolemantapauksia, jos viranomaiset olisivat toimineet rajoitusten suhteen neljä vuorokautta toteutunutta aiemmin.
Eräät osavaltiot antoivat kotonapysymismääräyksiä maaliskuun lopussa ja liittovaltio antoi suosituksen kasvomaskeista huhtikuun alussa. Jos nämä toimet olisi tehty vajaata viikkoa aiemmin, olisi nykyinen päivittäinen 2000 kuolonuhrin määrä tutkijoiden mukaan alle tuhat.
Tutkijat varoittavat, että meneillään olevat hankkeet rajoitusten poistamiseksi tulevat lähes heti nostamaan päivittäisen uhriluvun 3000:een. https://www.verkkouutiset.fi/nelja-paivaa-aiemmilla-toimilla-joka-toine…
Piipahdin ABChuoltamon(S) noutopöydässä aterioitsemassa. Katse kiinnittyi moneen eri sorttiin ja puhtaisiin ottimiin. Neitokainen kävi pyyhdimässä tasoja liinalla (mikro) ja tarkisti Stroganofin riittävyyden. Turvallisin mielin aterioitsi täällä. Jälkiruoaksi marja-kiisseli (Ekströms) tahi jäätelöpuikko (Ingman).
Vierailija kirjoitti:
No niin, 3200 testiä, 19 positiivista. Alkaa näyttämään hyvältä. THL:n laumasuojafantasiat alkavat vaikuttamaan yhä käsittämättömimmältä.
Kuolleita vielä piisaa, vaikka tartuntoja ei enää ole. Tänään neljä.
Onko koronan riskiryhmien määritelmä muuttunut maailmalla? Vai onko THL tiukentanut riskiryhmien kriteerejä ihan omin päin?
Lehdessä joku OAJ:n tyyppi sanoi että riskiryhmään kuuluvilta opettajilta tullut paljon huolestuneita kyselyjä, mutta kuulemma jos katsovat THL:n riskiryhmien määritelmää niin nykyisin täytyisi suurinpiirtein elinsiirtopotilas kuuluakseen riskiryhmään. Ihmetteli sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Krista Kiuru eilen Astudio:
”.. pitkälti yli 20 toimijaa ja testauskapasiteetti 8000 .....
Eikö näillä luvuilla jo pitäis päästä testiin ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin muuten, mutta olen palkattomalla lomalla tällä hetkellä, kun en kehtaa rampata työterveydessä. Varmaan pitäisi lainata rahaa testiin jostain. Toisaalta en tiedä mitä hyödyttää se tulos, kun hoitoa ei Suomessa saa. Säästän rahat siihen, että pääsen pois täältä ja pian.
Hoitoa coronaan ei ole.
Joko Suomessa on suunniteltu selkeät toimenpiteet koronaan vakavasti sairastuneiden kuntouttamiseksi?
Unikt team ska hjälpa patienter svårt sjuka i covid-19 tillbaka till ett normalt liv
Samtidigt som vi utökar kapaciteten för att vårda patienter med covid-19 utvecklar vi också sättet att vårda patienterna. Vi har kunnat se att många patienter svårt sjuka i covid-19 har och kommer att ha ett fortsatt stort behov av rehabilitering, säger Katharina Stibrant Sunnerhagen, överläkare och professor i rehabiliteringsmedicin, Neurosjukvården på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
Rehabiliteringsinsatserna för patienter med covid-19 handlar om att förbättra både fysiska och psykiska funktioner efter covid-19. Det handlar bland annat om andningsfunktion, fysisk funktion och aktivitetsförmåga men även i vissa fall påverkan på muskler, perifera nerver. Det finns rapporter om påverkan även på hjärta, lever, njurar samt ökad frekvens av stroke hos denna grupp.
– Vi har kunnat se att de flesta har mer än ett problem. Eftersom patienterna är alltifrån yrkesverksamma småbarnsföräldrar, till pigga pensionärer och multisjuka äldre har alla olika behov men alla svårt sjuka behöver någon form av rehabilitering.
https://www.sahlgrenska.se/nyheter/nyheter/unikt-team-ska-hjalpa-patien…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin epäilyttää nuo tartuntaluvut. Mun mielestä silloin vappuviikolla, kun alustettiin koulujen avaamista, oli sama homma ja luvut olivat alkuviikon yhtäkkiä normaalia pienemmät. Sitten kun päätös oli julkaistu, niin vapun jälkeen palasivat normitasolle.
Onko meillä tilastointijaoston ylipäällikkö paikalla? Sinä joka olet seurannut lukuja ja postaillut niitä tänne? Pystytkö tarkistamaan oliko näin?
Tarkoititkohan minua? :D t. viikonpäiväpäivittäjä
En ole tartunnoista pitänyt kirjaa, mutta nopeasti katsottuna tartuntoja todella ilmoitettiin tuolloin selvästi vähemmän muutaman päivän ajan (47-65/pv)!
Lähde: "Varmistetut tartunnat päivittäin" https://yle.fi/uutiset/3-11300232
p.s. Huippu titteli, arvostan! :)
Sorry, tämä olikin vapun jälkeen, mutta ennen vappua oli myös selvä lasku tartunnoissa parin päivän ajan (71-76/pv).
Minusta hän valehteli, tässä ketjussa myöhemmin pari tapausta, että lieväoireiset eivät pääse testiin, niin ei ole sitten ohjeistettu taaskaan testaajia aktiivisesti testaamaan. Ei Kiuru oikeastaan myöskään sanonut, että hallitus agressiivisesti pyrkisi hillitsemään tautia, hallitus sanoo, että jos tauti alkaa riehua (ohisalo), silloin rajoituksia tehdään uudestaan pikaisella aikataululla.
Mutta, mikä on se taitekohta, jolloin viranomaiset , THL ja STM reagoivat? Ei sanottu edes mitään RO-lukua, edelleen viittasivat vain tehopaikkoihin. Kiuru sanoi, että on monia mittareita, mutta ei avannut yhtään, mitä ne ovat. Ja toinen juttu on se, että että eikö silloin ole ko liian myöhäistä kun tauti RIEHUU, tauti ei ole silloin enää hallinnassa.
Hallitus astuu jälleen miinaan, jos ei nyt ymmärrä varoa näitä käyttämiään asiantuntijoita. Tai sitten ovat samassa junassa.