Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Olen riskiryhmään kuuluva opettaja ja hain työterveyslääkäriltä lausunnon, kun rehtori sitä vaatii. Juttelimme pitkään ja lääkäri oli sitä mieltä, että sairauksieni puolesta olen selkeässä riskiryhmässä. Puhuimme myös siitä, kuinka yläkoulussa on vaikeaa välttää oppilaskontakteja. Lääkäri myös sanoi, että aina on ryhmä joka kärsii, kun rajauksia puretaan. Ymmärsin, että hän tarkoitti opettajia. Pahoiteli sitä, että hän joutuu lausuntoon kirjoittamaan asiat sitten sen mukaan, mitä ohjeita hän on THL:stä ja STM:stä saanut. käynnin jälkeen kilahti lausunto sähköpostiin: "Perussairaudesta johtuva riski vakavaan koronavirusinfektioon on merkittävä. Työ kouluissa tai päiväkodeissa ei kuitenkaan merkittävästi lisää riskiä saada koronavirustartunta muuhun väestöön verrattuna."
Mitä tuosta nyt sitten pitäisi ajatella? Lääkäri arvioi, että minä kuulun riskiryhmään, mutta koska THL ja STM arvioivat, että kouluissa on turvallista, lääkärin pitää sekin tuohon kirjoittaa? Mitä nyt sitten tekee rehtorini? Pakottaa töihin vaikka olen riskiryhmää? Eikö tuo anna aika paljon valtaa rehtorille tulkita tuota paperia miten haluaa? Ja jos nyt joku väittää, että laiskottelen, niin tiedoksi että olin poissa tai en, pakko minun on numerot antaa ja vikat kokeet tarkistaa vaikka olisinkin virkavapaalla. Ja niin, koulut ovat linjanneet, että riskiryhmäläiset jos jäävät poissa työstä, ovat tämän poissaoloaika palkatonta, lei taloudellisestikin tämä on minulle tosi huono juttu. Mutta en haluaisi kuolla, niin jään kyllä virkavapaalle, jos vain rehtori tuon löperön lausunnon jälkeen sallii sen.
Jää virkavapaalle. Käärinliinoissa ei ole taskuja. Pahaan tilanteeseen hallitus on kyllä nyt ajanut opettajia ja koululaisia.
Mutta sen edestään hallitus löytää mitä taakseen on jättänyt. Voin kertoa Sinulle, keuhkoteholla olleena, että sinne en todellakaan tahdo uudelleen joutua. Ja paluu sieltä takaisin kotiin, hengitysvaikeuksien vuoksi, oli kyllä pelkkää taistoa.
Syksyllä olemme viisaampia. Kai hallituskin on? Tsemppiä Sinulle !
THL tosiaan määrittää paljon lääkärien työtä. Minulla on sairaus, jota ei hoideta Suomessa, vaikka esimerkiksi Saksassa olisi hoitoa tarjolla. Joudun hakemaan aina Saksassa reseptin lääkäriltä ja lääkkeet myös. Samoja lääkkeitä saa Suomesta, hinta edullinen, mutta ei saa käyttää.
Työantajat myös määrittävät sairauslomia, jos joku ei tiennyt. Oma työnantaja on määrittänyt, että flunssasta saa työterveyslääkäri antaa 3 päivää kerrallaan saikkua. Työnantaja sitten maksaa aina uuden käynnin. Samoin masennuksesta ja muista mt-ongelmista tt-lääkärin pitää aina ensin suositella irtisanomista ja vasta viime kädessä saa sairaslomaa. Moni masentunut suostuu tuohon irtisanoutumiseen, koska ei jaksa taistella itselleen sairaslomaa. Näin ainakin toimitaan Mehiläisen TT:ssä ja tiedän 3 työpaikkaa, joissa sama diilin TA ja TT välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suuri joukko diabetesta sairastavia ei ole tietoinen taudistaan, sillä tyypin 2 diabetes ei alkuvaiheessa aiheuta erityisiä oireita. Kaiken kaikkiaan tyypin 2 diabetesta sairastaa arviolta 500 000 suomalaista."
-eli yli 200 000 suomalaista sairastaa diabetesta tietämättään
Hys, hys....
https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/diabetes/diabeteksen-yleisyys
Tämä on hyvä tieto. Hoitotasapainossa oleva diabetes ei ole sillä tavalla riskitekijä, mutta näiden 200t ihmisen osalta voidaan todeta, että he eivät välttämättä pääsee IFR 1% riskikertoimeen, vaan heidän riskikertoimessaan on suolaa päällä.
Ja ennen kaikkea riski on sekin, kun D2 ovat usein ylipainoisia, jo se on iso riski :/
Yli 90 prosentilla kuolleista on ollut yksi tai useampi pitkäaikaissairaus. Yleisimpiä niistä ovat olleet sydänsairaudet sekä diabetes.
Suomessa.
Diabetes riskitekijä?
Sydäntaudit myös. Lihavuus. Tupakointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen riskiryhmään kuuluva opettaja ja hain työterveyslääkäriltä lausunnon, kun rehtori sitä vaatii. Juttelimme pitkään ja lääkäri oli sitä mieltä, että sairauksieni puolesta olen selkeässä riskiryhmässä. Puhuimme myös siitä, kuinka yläkoulussa on vaikeaa välttää oppilaskontakteja. Lääkäri myös sanoi, että aina on ryhmä joka kärsii, kun rajauksia puretaan. Ymmärsin, että hän tarkoitti opettajia. Pahoiteli sitä, että hän joutuu lausuntoon kirjoittamaan asiat sitten sen mukaan, mitä ohjeita hän on THL:stä ja STM:stä saanut. käynnin jälkeen kilahti lausunto sähköpostiin: "Perussairaudesta johtuva riski vakavaan koronavirusinfektioon on merkittävä. Työ kouluissa tai päiväkodeissa ei kuitenkaan merkittävästi lisää riskiä saada koronavirustartunta muuhun väestöön verrattuna."
Mitä tuosta nyt sitten pitäisi ajatella? Lääkäri arvioi, että minä kuulun riskiryhmään, mutta koska THL ja STM arvioivat, että kouluissa on turvallista, lääkärin pitää sekin tuohon kirjoittaa? Mitä nyt sitten tekee rehtorini? Pakottaa töihin vaikka olen riskiryhmää? Eikö tuo anna aika paljon valtaa rehtorille tulkita tuota paperia miten haluaa? Ja jos nyt joku väittää, että laiskottelen, niin tiedoksi että olin poissa tai en, pakko minun on numerot antaa ja vikat kokeet tarkistaa vaikka olisinkin virkavapaalla. Ja niin, koulut ovat linjanneet, että riskiryhmäläiset jos jäävät poissa työstä, ovat tämän poissaoloaika palkatonta, lei taloudellisestikin tämä on minulle tosi huono juttu. Mutta en haluaisi kuolla, niin jään kyllä virkavapaalle, jos vain rehtori tuon löperön lausunnon jälkeen sallii sen.
Olisi kiva kuulla, mitä hoitotyötä tekevät lääkärit ajattelevat THL:stä. Seurataanko laumana vaan vai ajatellaanko itse? Toki monia lääkäreitä, lääketieteen asiantuntijoita ja sairaaloiden johtajia (esim. HUS diagnostiikkajohtaja) ja THL:n entinen johtaja ovat asettuneet vastustamaan THL:n linjauksia tässä asiassa.
No se tässä tapauksessa omituista olikin, että lääkäri vaikutti olevan sitä mieltä, että minun ei kannanttaisi mennä töihin kouluun sairauksieni takia. Ja vaikka siis sanoi, että joutuu noudattamaan THL ohjeita, vähän kuitenkin järkytyin tuosta lausunnosta, kun noin tulkinnanvaraiseksi jätetty. Kyseessää olis aika nuori lääkäri, en sitten tiedä, vaikuttaako se. Ei ehkä uskalla tehdä muuta kuin toimia pilkun tarkalleen THL tiukkojen linjojen mukaan. Itse olen ollut esimiesasemassakin aiemmassa työssäni ja minun olisi kyllä esimiehenä tosi vaikea sanoa, mitä tuon lausunnon perusteella pitäisi tehdä. Rehtoreitakin sitoo taas kaunpungin linjaukset. Eli siis hoitavan lääkärin kädet ovat sidottuja THL ohjeisiin, rehtorin kädet ovat sidottuja kaupungin ohjeisin, kaupungin ohjeet ovat sidottuja THL ohjeisiin... Tässä noidankehässä kärsii riskiryhmässä oleva työntekijä. Itse siis varmaan antaisin kyllä virkavapaata, koska musta ohjeet on niin sekavat, että tulkinnanvaraa on, mutta oma rehto on sellainen by-the-book- tyyppi, että saa nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Tapa, jolla yläkoulut Suomessa avataan, on aivan järjetön. Meillä jokainen opettaja opettaa 150-500 oppilasta! Oppilaille ei vaadita turvavälejä ja nykyisissä ahtaissa luokissa tulevat istumaan kuin sillit purkissa, kuten aiemminkin. Sen sijaan monissa muissa maissa, joiden koulun avauksiin viitattiin, kun meidän koulumme päätettiin avata, koulut todellakin on avattu hallitusti. Eri luokkatasot ovat aloittaneet eri aikaan, jolloin koulu on voinut vähitellen opettaa oppilaille uudet rutiinit esim. käsienpesuun, ruokalakäyttäytymiseen ja turvaväleihin liittyen. Meillä kaikille aukeaa koulu samaan aikaan, jolloin kaikkia ei ehditä valvoa ja neuvoa. Monissa maissa ryhmäkoot on myös rajattu noin 10 oppilaaseen, meillä sa luokassa edelleen olla se 25 oppilasta, kun hallitus ei veloittanut pienentämään ryhmiä. Ja koska hallistus ei velvoittanut, eivät kunnat palkkaa sijaisia jakamaan ryhmiä. Opetusministeriö ei suosittele koulun henkilökunnalle suusuojaimia, joten niitäkään ei hankita. Muissa maissa kouluissa on suusuojat sekä opettajilla että oppilailla. Minun lapseni ei tuohon viruslinkoon mene!
Ei pienilläkään hyvin mene.
Meidän iltapäiväkerho siirtyy omasta tilasta nuorisotalon tiloihin, jossa laukkaa muutkin kylän lapset aivan vapaasti. Ja päiväkoti siirtyy omasta pienestä tilastaan suurempaan päiväkotiin kolmen muun päiväkodin kanssa.
Koululta odotan viestiä miten aikovat oikeasti toimia.
Eli tiivistetään vaan lapset yhteen paikkaan, vaikka päinvastoin piti mennä!
Onko hyvä mieli, kun saitte tutkijat maalittamaan Marinia ja Salmista? Toivottavasti maalitus laki tulee pian voimaan ja saamme tälläiset Putinin trollit vastuuseen. Juttelin tästä Arojen kanssa ja heillä on tieto, että tässä taustalla Venäjän hybridivaikuttaminen. Proffat on täysin lahjottu Venäjältä. Ottakaaa vakavasti! Nyt piäisi saattaa IS vastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
MTV:n tietojen mukaan selvitys pyritään saamaan valmiiksi jo toukokuun aikana, vaikka aiemmin sosiaali- ja terveysministeriön (STM) kansliapäällikkö Kirsi Varhila on viestittänyt sen valmistuvan vasta kesäkuun loppupuolella. Varhila vahvisti aikataulun muutoksen MTV:lle torstaiaamuna.
Pyrimme toukokuun aikatauluun, sillä Martti Hetemäen jälkihoitoryhmän loppuraportti valmistuu silloin ja tämä olisi hyvä syytä käsitellä siinä yhteydessä, Varhila sanoi.
Varhila kertoi myös, mikä on parissa päivässä muuttunut.
– Kiristämme toimeksiannon aikataulua, selvitettäviä asioita ja teemme vain sen. Toinen kysymys on selvityksen perusteella tehtävät päätökset, joka ei sinällään liity selvitykseen vaan on toista prosessia.
Eihän tuo sano, mikä on muuttunut, yleinen painostus todennäköisesti. Sama se on milloin hän selvityksen julkaisee, kun ei tule maskeja suosittelemaan. Julkaistaan vielä Hetemäen raportin yhteydessä, jonka mukaan asiantuntijat sanovat haettavan laumasuojaa. Tämä täti yrittää vain suojata työpaikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Onko hyvä mieli, kun saitte tutkijat maalittamaan Marinia ja Salmista? Toivottavasti maalitus laki tulee pian voimaan ja saamme tälläiset Putinin trollit vastuuseen. Juttelin tästä Arojen kanssa ja heillä on tieto, että tässä taustalla Venäjän hybridivaikuttaminen. Proffat on täysin lahjottu Venäjältä. Ottakaaa vakavasti! Nyt piäisi saattaa IS vastuuseen.
Sinä se taidat se oikea Putinin trolli olla, kun kannatat samanlaista asioidenhoitoa ja tartuntoja kuin Venäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suuri joukko diabetesta sairastavia ei ole tietoinen taudistaan, sillä tyypin 2 diabetes ei alkuvaiheessa aiheuta erityisiä oireita. Kaiken kaikkiaan tyypin 2 diabetesta sairastaa arviolta 500 000 suomalaista."
-eli yli 200 000 suomalaista sairastaa diabetesta tietämättään
Hys, hys....
https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/diabetes/diabeteksen-yleisyys
Tämä on hyvä tieto. Hoitotasapainossa oleva diabetes ei ole sillä tavalla riskitekijä, mutta näiden 200t ihmisen osalta voidaan todeta, että he eivät välttämättä pääsee IFR 1% riskikertoimeen, vaan heidän riskikertoimessaan on suolaa päällä.
Ja ennen kaikkea riski on sekin, kun D2 ovat usein ylipainoisia, jo se on iso riski :/
Yli 90 prosentilla kuolleista on ollut yksi tai useampi pitkäaikaissairaus. Yleisimpiä niistä ovat olleet sydänsairaudet sekä diabetes.
Suomessa.
Diabetes riskitekijä?
Sydäntaudit myös. Lihavuus. Tupakointi.
Sekä korkea verenpaine, joka itsellä ja varmaan aika monella muullakin noussut tämännkriisin aikana. Jos nyt oltaisiin sanottu, että lähdemme tukahduttamaan, olisi monella tippunut stressikäyrät alas.668
Voi ei, huomasitteko jo tämän? :D
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006498675.html
Poikkeusolot ovat repineet maaseudun ja kaupungin väliin sellaisen railon, että Vauva.fi:ssä uusmaalaisilta uhataan viedä oluet – Tutkijan mukaan koronavihan alkusyyt periytyvät vuosikymmenten takaa
”Landepaukut, opetelkaa pitämään turvaväli siellä kaupoissa, ettette tartuta meitä koronan välttäneitä uusmaalaisia”, eräs keskustelija provosoi Vauva.fi-sivuston keskustelupalstalla.
Vierailija kirjoitti:
On, minulla ainakin on helpottunut olo, että joky yrittää pelastaa tilanteen. Siitä yläoeukku viestiisi.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, huomasitteko jo tämän? :D
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006498675.html
Poikkeusolot ovat repineet maaseudun ja kaupungin väliin sellaisen railon, että Vauva.fi:ssä uusmaalaisilta uhataan viedä oluet – Tutkijan mukaan koronavihan alkusyyt periytyvät vuosikymmenten takaa
”Landepaukut, opetelkaa pitämään turvaväli siellä kaupoissa, ettette tartuta meitä koronan välttäneitä uusmaalaisia”, eräs keskustelija provosoi Vauva.fi-sivuston keskustelupalstalla.
Jee päästiin Hesarin.... :D
Tai no, Hesari -omistaa Sanoma Oy, Vauva.fi -omistaa Sanoma Oy
Jos se olikin Vauva.fi mainos?
Vierailija kirjoitti:
Toveri sinä olet hyvällä asialla, puolueen asialla. Jatka Leninin viitoittamalla tiellä ja pysy Totuudessa, Pravdassa on totuus, mitään muuta emme tarvitse. Pyhän Venäjänmaamme nykyinen johto on kapitalistien talutusnuorassa, rakas puolueemme on työnnetty sivuun, mutta vielä me nousemme, silloin kaikki vastustajamme, Putin ja ne muutkin, tulevat maksamaan meidän arvostelustamme oikeudenmukaisen hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Ystävä rakas,
Miksi suurin osa muista maista pitää tukahduttamisen linjaa oikeana, saavuttaa iällä tuloksia ja tautia saada paremmin kuriin kuin täällä?
Se ei ole maalitusta, jos tutkija sanoo eriävän mielipiteen. Se on elinehto. Tässä maassa on oppineisuus perustunut sille (tai luulin niin olevan) että tutkitaan erilaisia vaihtoehtoja, mitään ei suljeta pois, vaan tutkitaan, tuodaan erilaiset näkökannat esiin. Miksi niin ei saisi tehdä silloin, kun siitä eniten on hyötyä, eli kun tappava virustauti on maassa?
Tiede ei koskaan olisi kehittynyt yhtään minnekään, jos valitsevia käsityksiä ei olisi saanut kyseenalaistaa. Toki kyseenalaistajat on usein rovioilla poltettu tai vaiennettu, mutta tälläkertaa luulen, meitä on liian iso joukko, jotta se onnistuu.
THL ei tarvitse maalittamista. Riittää, kun vilkaisee vaikka tätä juttua: "Näin viesti koronaviruksen vaaroista on muuttunut – THL tammikuun lopulla: ”Pieni riski sille, että virus leviäisi Suomeen etenkin epidemiana”
Mielestäni tärkeintä olisi, että myönnetään, kun ei tiedetä.
Vierailija kirjoitti:
MTV: Kasvomaskeja koskeva selvitys valmistuukin toukokuun aikana.
No niin, nyt jännä lukea tuosta ”selvityksestä” mitä soopaa sieltä syntyy.
Sutta ja suraa osaavat kaikki tehdä. Hohhoijaa.
En minäkäänodottaisi kovinkaan mahtavaa maskiselvitystä.
Todennäköisesti keskittyvät etsimään todisteita sille, että maskit ovat vaarallisia.
Vetoavat siihen sairaalassa tehtyyn tutkimukseen, jonka mukaan hoitohenkilökunnalla sairaalaoloissa huonolaatuisiin maskeihin saattaa kertyä liikaa mikrobeja, mikä nostaa tartuntariskiä.
Jokainen varmasti ymmärtää että samassa tilanteessa tartuntariski olisi huomattavasti korkeampi jos hoitohenkilökunta työskentelisi ilman maskeja.
Vierailija kirjoitti:
Ystävä rakas,
Miksi suurin osa muista maista pitää tukahduttamisen linjaa oikeana, saavuttaa iällä tuloksia ja tautia saada paremmin kuriin kuin täällä?
Kerrotko minulle mikä on tarkalleen ottaen "suurin osa" muista maista kun itse en sellaista tietoa löydä? Maailmassa on kuitenkin yli 200 valtiota..
Kuten arveltiin, niin tämä rajoitusten purkaminen (etenkin koulujen avaaminen) on antanut sen mielikuvan ihmisille, että nyt voi jatkaa normaalia elämää.
Omalla kohdalla äiti kysyi äitienpäiväkahville sunnuntaina, ja yksi ystävä aikoo järjestää isot synttärijuhlat kuun lopulla (täyttää pyöreitä, joutunut siirtämään juhlien ajankohtaa useamman kerran rajoitusten takia). Kumpaankaan tapahtumaan en aio siis osallistua. Niin ja kaveriporukka mietti jo aiemmin juhannuksen viettoa mökillä, jos "rajoitukset sen vaan sallii".
Harmittaa todella paljon, että ihmiset heittää hukkaan sen, mitä näillä aiemmilla rajoitustoimilla on saatu aikaan, sillä nyt jos koskaan pitäisi pysyä kotona! Ja seurata, miten tartuntamäärille käy rajoitusten purkamisen vuoksi. Oma arvio, että tartunnan saaneiden määrä kasvaa räjähdysmäisesti :(
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006499527.html
”Jos epidemian tukahduttamisen sijaan pyrimme vain hidastamaan sen etenemistä ja sallimme nykyisenkaltaisen tartuntojen määrän, tällöin inhimillinen ja taloudellinen hinta on kova.”
Loistava kirjoitus! Jakakaa tätä!