Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
59921/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites muuten Frederik? pääsikö testiin? Mulla oli mies samalla lennolla hänen kanssaan. Vähän jännittää et miten käy.

Ja nou hätä...Mies kyllä karanteenissa valmiiksi ja ei käyttänyt julkisia lentokentällä.

Kävipä sun miehellä tuuri! Hän oli siis Frederikin kanssa koneen ainoat matkustajat!

Kyl siellä oli kuulema ollu ihan muutamakymnentä matkustajaa :D

Sori, piti sanoa, että ainoat MIESmatkustajat. Reetu haastattelussa reetumaisesti sanoi, että hän, yksi mies ja 13 naista samalla jatkolennolla Berliinistä Suomeen.

Ai jaa :D mies taas sano et siellä oli arviolta 30 matkustajaa. Kumman laskutaitoja pitää nyt epäillä :D

Vierailija
59922/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se nauru säästynyt tartunnoilta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
59923/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oxfordin yliopiston mukaan suurin osa briteistä on jo saanut viruksen, on jyllännyt tammikuusta lähtien ja sairaanhoitoa tarvitsee alle 1 tuhannesta.

No tuon mukaan meillä tarvitsisi sitten 5000 ihmistä hoitoa, mitenhän paikat riittänee edes tuohon minimilukemaan

Vierailija
59924/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko sen perunarutto hässäkän?

Tarkoitatko niitä jauho kirjeitä?

Juu muistu vaan mieleen.

Vierailija
59925/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italia lisäsi tilastoihin lisää vainajia tämän päivän osalta. 712 kuollutta tänään.

Vierailija
59926/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

USA tänään jo +10,489 uutta tartuntaa. Eilen tähän aikaan oli melkein 3000 vähemmän. Tunti tai kaksi ja USA on ohittanut sekä Italian että Kiinan ja siirtynyt globaalisti eniten tartuntoja saaneeksi maaksi, jossa suurin osa tartunnoista keskittyy yhteen paikkaan: New Yorkiin.

Kohta näkyy jo isoina lukemina muuallakin, koska New Yorkista on lähtenyt karkuun ihmiset samalla tavalla kun Hesalaiset lähtee ja sitten levittävät tautia muualle.

Mitä itse olen jutellut usalaisten kavereiden kanssa niin he uskovat, että Usassa mennään miljooniin tartuntojen lukemiin.

Muistutan tässä välin, että espantautiin kuoli arviolta vähintään 30 miljoonaa, jopa 100 miljoonaa ihmistä. Ja silloin oli paljon vähemmän ihmisiä ylipäätään.

Sitähän tuo WHO pelkää, että tästä tulee yhtä paha, ellei pahempi. Espanjantauti alkoi maaliskuussa 1918 ja epidemia kesti lähemmäs 2 vuotta. Sen pahimmat levittäjät oli amerikkalaiset sotilaat, jotka toi viruksen Eurooppaan, jossa se sodan vuoksi pääsi leviämään pahasti. Ilman sotaa se ei niin pahasti olisikaan päässyt liikkumaan. Nykyaikana ihmiset liikkuu sekä maasta toiseen että maassa ihan eri tavalla ja siksi virus on päässyt karkuun kuten nyt on nähtävissä ja nyt ollaan vasta sen reissun lähtökuopissa.

Vierailija
59927/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialainen Bernardino Ramazzini piti 1700-luvun alussa pernaruttoa tarttuvana tautina ja loi siten eläinten tartuntatautien epidemiologian. Hän esitti myös ajatuksen tartuttaa tauti lievänä terveisiin eläimiin vastustuskyvyn hankkimiseksi.

Vierailija
59928/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheessä luulisi että tarttuu kaikkiin. Ellei majottaudu omaan kamariin ja syö eriaikaan jne

Tottakai tarttuu. Osa vaan ei sairasta vaan on oireeton kantaja, tai sairastaa erittäin lievänä.

Ei se tartu samassa perheessäkään välttämättä kaikkiin.

Vierailija
59929/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta on Huoltovarmuuskeskuksen kamat käytetty. Pari päivää sitten sisäministeriön ylijohtaja vakuutti, että varusteet riittää. Nyt kuitenkin näitä haalitaan ulkomailta ja aletaan valmistamaan kotimaassa.

Vierailija
59930/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JunttiPolo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JunttiPolo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä keskustelupalstalla on mielenkiintoinen asenne aina kun löytyy jotain positiivista niin siitä ei tykätä mutta mitä enemmän on uhreja tai tartuntoja sitä enemmän tulee peukkuja... sairasta porukkaa👻

On aivan selvää, että monet ihmiset toivovat katastrofia samaan aikaan kun kauhistelevat sitä. Sairaudesta on tullut ihmisille fiktiota. He luulevat katsovansa elokuvaa, josta voi hypätä pois milloin tahansa.

Kun tilanne paranee, katastrofileffan katsojat kokevat, että juoni laimenee. Siksi he alapeukuttavat.

Tämä. Kyllä se hyppiminen ja uhriluvuille masturbointi kuitenkin loppuu kun perheestä joku joutuu teholle tai kuolee. Siinä vaiheessa tajutaan, että tämä onkin totta.

Eiköhän se ole niin, että ne ihmiset täällä yläpeukuttavat huonoja juttuja sen takia, koska ne näyttävät tämän tilanteen todellisuuden ja miten tilanne on oikeasti vakava.

Eiväthän hyvien uutisten tuojat tai asioiden suhteuttajat valehtele. He nostavat esiin tietoa, joka kertoo siitä, ettei tilanne ole niin epätoivoinen tai tuhoisa kuin annetaan ymmärtää.

Kun kertoo, että syöpään kuolee Euroopassa yli 5000 ihmistä päivässä, tieto saa alapeukutuksia, koska se laimentaa ja suhteuttaa koronaviruksen uhkaa.

Koronavirus on emotionaalisesti seksikäs uhka. Syöpä ei ole. Vaikka ihmiset tietävät, että syöpä tappaa massiivisesti, he eivät ole halukkaita maksamaan lisää veroja, jotta seulontojen määrä moninkertaistettaisiin.

Koronavirus on mielenkiintoinen tarina. Tarinaan liittyy sen torjuminen.

Syöpä on vakiintunut vaiva, eikä uhriluvuilla ole tuon taivaallista merkitystä, vaikka syöpä vie paljon korostuneemmin myös nuoria ihmisiä kuin koronavirus.

Mutta kun se syöpä on vaarallinen vain sairastajalleen, ei muille. Se ei tartu, jos joku aivastaa supermarketin kassajonossa, eikä sitä tarvitse pelätä ovenkahvastakaan saavansa.

Olen itse sairastanut syövän ja olin alussa todella peloissani. Koska jotenkin ajattelin, että nyt kuolen.  Mutta kun ensin pääsin leikkaukseen ja hoidot alkoivat - pelkoni hälveni.   Toki aina välillä kun tuli takapakkia, tuntin tietysti epätoivoa.

Mutta  koronaan sairastumista olen pelännyt jo viikkoja, tietäen, että riskiryhmään kuuluvana 65-vuotiaana se voi olla loppuni. Pelko on ihan erilaista kuin syöpäpotilaana. Kun ei  tiedä, saako hoitoa, havaitaanko ajoissa tai yleensä ollenkaan. Ja jos  vaikka toipuisikin hoidoista, olisiko koskaan enää ns. terve. Se on tuntemattoman kauhua.

Vierailija
59931/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta on Huoltovarmuuskeskuksen kamat käytetty. Pari päivää sitten sisäministeriön ylijohtaja vakuutti, että varusteet riittää. Nyt kuitenkin näitä haalitaan ulkomailta ja aletaan valmistamaan kotimaassa.

Tottakai pitää yrittää saada tarvikkeita muualta ja käynnistää tuotantoa. Varastojen tuhlaaminen on lyhytnäköistä toimintaa.

Vierailija
59932/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin joku aika sitten lähikaupassa, ja siellä suorastaan ihmiset kävelivät päälle. Ei tietoakaan mistään turvaväleistä! Muutama vanhempi naishenkilö lähestyi vauhdilla, kun olin hyllyllä. Jouduin sanomaan turvaväleistä, ei yksi, ei kaksi, vaan kolme kertaa lyhyen kauppareissun sisällä. Yksi lähestyneistä oli kaupan työntekijä. Hän ei sanonut mitään, ja kääntyi pois ja antoi minun rauhassa valita säilykkeitä. Sen sijaan kaksi muuta molemmat selittelivät jotain, eivätkä siirtyneet pois. Toinen heistä sanoi, että pitäisi muistaa ja että on terveydenhuollossa töissä! Minä kimpaannuin, ja sanoin hänelle, että pitäisi muistaa muttei viitsi, niinkö. Seuraavaksi kaupan työntekijä alkoi tylyn oloisesti ohjeistaa minua, että pitäisi käydä aamulla tai myöhään illalla, ja että ihmisillä voi olla omia ongelmia...Teinkö oikein vai väärin?

Taitaa olla siellä ihan muusta kuin koronanpelosta johtuvaa pahaa oloa taustalla, joka nyt saa ikäänkuin luvan purkautua tuollaisena kilahteluna muille ihmisille.

Jos koronataruntaa niin pelkäät, niin siinä tapauksessa tee kauppareissusi nopeasti äläkä jää hyllyjen väliin hillumaan ja arpomaan mitä ostaisit niin pitkäksi aikaa. Siinä vain tartunnan riskiä kasvatat mitä kauemmin hillut. Siellä kaupassa kun tosiaan on muitakin ihmisiä, joiden pitää myös hoitaa ostoksensa eikä voi jäädä pitkäksi aikaa odottelemaan että turvaväli sallisi siirtyä ottamaan jotakin hyllystä.

Vierailija
59933/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se nauru säästynyt tartunnoilta?

Näyttäisi säästyneen! WHO:lta tai Naurun tasavallan omissa infoissa ei löydy yhtään todettua tartuntaa. Uteliaisuuttani katsoin niiden valtion twitterinkin :D

Vierailija
59934/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronaan kuolleet per miljoona asukasta:

Italia 135

Espanja 89

Iran 27

Hollanti 25

Sveitsi 22

Ranska 20

New York 20

Belgia 19

UK 7

Ruotsi 7

Tanska 7

USA 3

Saksa 3

Etelä-Korea 3

Kiina 2

Suomi 0.9

Siis nyt oikeasti Suomi ei ole missään nimessä verrattavissa

Italia 135

Espanja 89

Iran 27

näihin maihin. Ei millään tavalla. Miten ihmeessä nyt reagoidaan näin.

Oikein hyvin verrattavissa kun katsotaan noita maita maaliskuun alussa. Ja reagoidaan koska ei haluta että myöhemminkään oltaisiin sen paremmin verrattavissa. Kuolleet laahaa viikkokaudet tartuntoja perässä, joten vaikka koko Suomessa ei enää tulisi yhtään uutta tartuntaa niin raatoja tulee vielä muutaman viikon kiihtyvällä tahdilla, ennen kuin alkaa taittumaan. 

Vierailija
59935/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JunttiPolo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JunttiPolo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä keskustelupalstalla on mielenkiintoinen asenne aina kun löytyy jotain positiivista niin siitä ei tykätä mutta mitä enemmän on uhreja tai tartuntoja sitä enemmän tulee peukkuja... sairasta porukkaa👻

On aivan selvää, että monet ihmiset toivovat katastrofia samaan aikaan kun kauhistelevat sitä. Sairaudesta on tullut ihmisille fiktiota. He luulevat katsovansa elokuvaa, josta voi hypätä pois milloin tahansa.

Kun tilanne paranee, katastrofileffan katsojat kokevat, että juoni laimenee. Siksi he alapeukuttavat.

Tämä. Kyllä se hyppiminen ja uhriluvuille masturbointi kuitenkin loppuu kun perheestä joku joutuu teholle tai kuolee. Siinä vaiheessa tajutaan, että tämä onkin totta.

Eiköhän se ole niin, että ne ihmiset täällä yläpeukuttavat huonoja juttuja sen takia, koska ne näyttävät tämän tilanteen todellisuuden ja miten tilanne on oikeasti vakava.

Eiväthän hyvien uutisten tuojat tai asioiden suhteuttajat valehtele. He nostavat esiin tietoa, joka kertoo siitä, ettei tilanne ole niin epätoivoinen tai tuhoisa kuin annetaan ymmärtää.

Kun kertoo, että syöpään kuolee Euroopassa yli 5000 ihmistä päivässä, tieto saa alapeukutuksia, koska se laimentaa ja suhteuttaa koronaviruksen uhkaa.

Koronavirus on emotionaalisesti seksikäs uhka. Syöpä ei ole. Vaikka ihmiset tietävät, että syöpä tappaa massiivisesti, he eivät ole halukkaita maksamaan lisää veroja, jotta seulontojen määrä moninkertaistettaisiin.

Koronavirus on mielenkiintoinen tarina. Tarinaan liittyy sen torjuminen.

Syöpä on vakiintunut vaiva, eikä uhriluvuilla ole tuon taivaallista merkitystä, vaikka syöpä vie paljon korostuneemmin myös nuoria ihmisiä kuin koronavirus.

Mutta kun se syöpä on vaarallinen vain sairastajalleen, ei muille. Se ei tartu, jos joku aivastaa supermarketin kassajonossa, eikä sitä tarvitse pelätä ovenkahvastakaan saavansa.

Olen itse sairastanut syövän ja olin alussa todella peloissani. Koska jotenkin ajattelin, että nyt kuolen.  Mutta kun ensin pääsin leikkaukseen ja hoidot alkoivat - pelkoni hälveni.   Toki aina välillä kun tuli takapakkia, tuntin tietysti epätoivoa.

Mutta  koronaan sairastumista olen pelännyt jo viikkoja, tietäen, että riskiryhmään kuuluvana 65-vuotiaana se voi olla loppuni. Pelko on ihan erilaista kuin syöpäpotilaana. Kun ei  tiedä, saako hoitoa, havaitaanko ajoissa tai yleensä ollenkaan. Ja jos  vaikka toipuisikin hoidoista, olisiko koskaan enää ns. terve. Se on tuntemattoman kauhua.

Tsemppiä! Pysy nyt vaan kotosalla mahdollisimman hyvin. Tulee vielä aika, kun tämä muisto haalistuu. 

Vierailija
59936/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites muuten Frederik? pääsikö testiin? Mulla oli mies samalla lennolla hänen kanssaan. Vähän jännittää et miten käy.

Ja nou hätä...Mies kyllä karanteenissa valmiiksi ja ei käyttänyt julkisia lentokentällä.

Kävipä sun miehellä tuuri! Hän oli siis Frederikin kanssa koneen ainoat matkustajat!

Kyl siellä oli kuulema ollu ihan muutamakymnentä matkustajaa :D

Sori, piti sanoa, että ainoat MIESmatkustajat. Reetu haastattelussa reetumaisesti sanoi, että hän, yksi mies ja 13 naista samalla jatkolennolla Berliinistä Suomeen.

Ai jaa :D mies taas sano et siellä oli arviolta 30 matkustajaa. Kumman laskutaitoja pitää nyt epäillä :D

Reetu ei tietty huomannut kuin ne naiset ja  vahingossa sun miehen mennessään vessaan lennon aikana :D

Vierailija
59937/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta olen alusta lähtien uskonut, että virus tarttuu paljon tiedettyä helpommin.

Vierailija
59938/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta olen alusta lähtien uskonut, että virus tarttuu paljon tiedettyä helpommin.

Leviää ilmassa. Mutta tämä vieläkin on sensuroitu aihe. Sitten valtaosalle se tulee yllätyksenä kun THL:kin sen kertoo 2-3vkon päästä. Harmi vaan että moni on jo hississä saanut sen tartunnan jo.

Vierailija
59939/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan kevyempi välipäivitys:

Tänään saapui odotettu lähetys: valkoista ale-suklaata levykaupalla ja käsidesiä!

Nyt ehtookaffet ja 200g raikasta ja ravitsevaa suklaata. Juhlin vaikka sitä, että olen yhä hengissä :D

Vierailija
59940/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, oikeusministeri Henriksson juuri A-studiossa (TV1) sanoi että hallitus kuuntelee jatkossakin THL:n asiantuntijoita toimenpiteitä arvioidessaan ja että eilenkin olivat kuunnelleet Mika Salmista!

Ketju on lukittu.