Sivut

Kommentit (66939)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/d630fbad-c94c-49e8-8b7f-877971eeb639
Minulla särähtää kyllä korvaan, jos joku ihan tosissaan väittää matkustaneensa noin pienten lasten takia Australiaan.. Itselläni samanikäiset, eikä kumpikaan osaisi edes ehdottaa että matkustetaanpas katsomaan kenguruita. 2v ei vielä muista kokemustaan vuosien jälkeen ja 4v muistanee, mutta tuskin vielä erityisesti osaa arvostaa niitä kenguruita ja elämystä. Meillä ihmetellään vielä ihan kotimaisiakin eläimiä, kotipihan oravat ja linnut kovassa suosiossa. Ja voi tätä lyhytnäköisyyttä, en olisi kuukausi saatikka pari viikkoa sitten enää lähteny lasten kanssa minnekkään ulkomaanlomalle. Minulta ei säälipisteitä saa tässä jutussa kuin nämä syyttömät lapset. Heidän vuokseen toivon etteivät sairastuisi.

Ymmärrän, että stressi ja huoli on kova, mutta silti jaksetaan keskittyä epäolennaisuuksiin jostain kenguruista ja sisälläolosta. Olisihan se arki täälläkin muuta kuin hop lopissa temmeltämistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Suomessa kuolleita tulee nopeampaan tahtiin kuin muissa Pohjoismaissa. Suomessa tällä hetkellä virallisesti 915 sairastunutta ja 5 kuollutta (klo 13 mennessä).

Muiden maiden vastaavat luvut:

Ruotsi 961/2
Tanska 914/4
Norja 996/1

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi iäkäs/sairas ilmoitetaan kuolleesta, mutta keski-ikäinen terve jätetään mainitsematta yksityisyyden suojan vuoksi?

Nyt ilmoitettu: hyvin iäkäs, kaksi iäkästä, yksi iäkkäämpi ja yksi keski-ikäinen, jolla perussairaus. Tarkoitatko, että tämä "iäkkäämpi" olisi keski-ikäinen ja perusterve?

Vierailija

Tsekeissä on 19.3. lähtien kasvosuojuspakko julkisilla paikoilla. Kansalaiset ompelevat kangasmaskeja ja lahjoittavat niitä tarvitseville. Mielenkiintoinen vertailukohta Suomelle, siellä on luvut aika samanlaiset kuin Suomessa.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi iäkäs/sairas ilmoitetaan kuolleesta, mutta keski-ikäinen terve jätetään mainitsematta yksityisyyden suojan vuoksi?

Nyt ilmoitettu: hyvin iäkäs, kaksi iäkästä, yksi iäkkäämpi ja yksi keski-ikäinen, jolla perussairaus. Tarkoitatko, että tämä "iäkkäämpi" olisi keski-ikäinen ja perusterve?

Veikkaisin, että "iäkkäämpi" voi olla vaikka kuusvitonen. Ei vielä virallisesti "iäkäs" eli yli 70-vuotias.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan kuollut koronaan eikä sukulainen. Tauti lusittu ja nyt ollaan immuuneja eikä ole tartuntavaaraa. Nenää voi taas kaivaa vapaasti ja nuolla sormia.

Ei voi varmuudella tietää, milloin tauti on varmasti voitettu. Luin jostain että koronasta " parantuneelta" oli testattu tautia 27 päivää parantumisesta ( oletus) ja kuinka ollakaan testi oli positiivinen. Korona päällä edelleen.

Vierailija

Kiukuttaa. Olen nyt kaksi viikkoa ollut eristyksissä, teen etätöitä, ruokaa olen täydentänyt kotiinkuljetuksella. En käy missään, kävelylläkin hyvin myöhään illalla. Olen nuori enkä virallisesti riskiryhmää, mutta minulla on ollut aina kaikki perus hengitystieinfektiot melko rajuja, joten rehellisesti kammoan sairastumista koronaan.
Nyt kuitenkin soitettiin töistä, että pitäisi tehdä yksi asiakaskäynti. Kohtaan vähintään yhden ihmisen ja mahdollisesti muita samassa liikekiinteistössä työkenteleviä (voi tai voivat olla olematta paikalla). Rehellisesti tuntuu kuin koko oma tekeminen heitettäisiin roskiin. Mies lomautettiin viime viikolla, joten perheen ainoana paikallisena työt on hoidettava.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mitäh? Kaikistahan on kerrottu jotakin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairastanut kohta 3 vkoa sitkeää flunssaa, joka alkoi kuumeella ja kurkkukivulla, ja on jatkunut lievänä hengenahdistuksena ilman kuumetta. Terveyskeskukseen eivät ottaneet edes näytille,enkä kyllä itsekään ajatellut että mulla voisi olla korona, kun en ole missään käynyt enkä tavannut muita kuin naapuria (jonka luulin myös pysytelleen kotona). Nyt hän kertoikin että hänellä oli luultavasti korona kun tapasimme muutama viikko sitten. Voihan v-ttu!!! Voinko jo huokaista helpotuksesta, vai voiko tämä tauti vielä pahentua tästä? Eikös se mahdollinen pahenemisvaihe yleensä tule viimeistään parissa viikossa? Surullista että pitää vauvapalstalta kysellä, eikä lääkäriltä...

Missä kaupungissa? Jos Helsingissä, soita Laakson terveysasemalle. Kerro sitten, mitä vastasivat.

Pirkanmaalla. Ei kai ne auta kuin vakavasti oireilevia.

Pirkanmaalaisena, välttelisin kontakteja terveyhuoltohenkilöstöön, kaikin tavoin, kunnes tilanne on ohi + 4 viikkoa päälle.

Testiin vasta sitten kun itse olen 100% varma. Muuten voi saada tuliaisia.

Ai miksi vai, historian takia ja mm Kangasalan koulun karanteenitapaus vahvisti kaikki ennakkoluuloni Tays alueen toimintatavoista. Pojalleni olisi aloitettu rankka kortisonihoito astmaan liittyen, vain flunssan takia. Ei testattu ennenkuin pakotin (terv keskus + Tays), viikon sairaalassa seurannan ja testien jälkeen todettiin, ettei ole astmaa. Kukaan ei edes pyytänyt anteeksi. Muitakin esimerkkejä on, mutta tämä helpoin kertoa.

Vierailija

Etelä-Koreassa saavutettiin päivittäisten kuolemien taso 6-7 kuollutta silloin kun uusia tartuntoja per päivä oli huipussaan. Sen jälkeen suht tasaisesti jatkunut sama 6-7 kuollutta/ vrk jo 3 viikkoa. Puolet maan koronaan kuolleista tullut sen jälkeen kun näytti 2 viikkoa sitten että uudet tartunnat loppuvat. Näin ei käynyt, niitä edelleen noin 100 uutta vuorokaudessa.

Ennuste Ruotsiin tämän perusteella: vähintään viikkoja jatkuu minimissään tuo parikymmentä kuollutta / vrk. Tuskin kuitenkaan epidemian huippu siellä vielä ollut, kun ei aktiivisesti rajoiteta. Nähtäväksi jää, miten valittu linja toimii.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Husin toimitusjohtaja: Uudenmaan kantokyky venyy noin 300:aan tehohoitoa vaativaan koronapotilaaseen.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006453241.html

Mitä tapahtui kaikille niille tiloille, jotka voidaan muuntaa tehohoitoyksiköiksi? Paikkojahan piti olla tarvittaessa paljon enemmän. Tuo koskee siis Helsingin- ja Uudenmaan (Hus) sairaanhoitopiiriä kokonaisuutena ja siihen kuuluu sairaalat pääkaupunkialueella (Hki, Espoo ja Vantaa) + Lohja, Porvoo, Hyvinkää ja Raaseporin sairaalat.

Sairaalapaikkoja saadaan varmasti helposti paljonkin lisää. Mutta saadaanko myös tehohoitopaikkoja, joissa sekä laitteet että osaava henkilöstö muodostuu pullonkaulaksi. 

Tässä ei ollut kyse sairalapaikoista, vaan nimenomaan tehohoitopaikoista, joiden kantokyvyksi nyt ilmoitettiin Uudenmaan alueella yhteensä n. 300 paikkaa. Niitä tehohoitopaikkoja piti olla huomattavasti enemmän.

Ihan alusta alkaen HUS on sanonut, että paikkoja on n. 300 ja että "Kapasiteetti voidaan tuplata muuttamalla valvontapaikkoja, leikkaussaleja ja heräämöjen hoitopaikkoja". Missä se tuplaus on? Nyt sanoivat, että "Uudenmaan kantokyky venyy noin 300:aan tehohoitoa vaativaan koronapotilaaseen".

Eli se ei ole venynyt mihinkään, eikä veny. Tuo on jo se äärimmilleen venytetty määrä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suomessa

Kuolleita 5 kpl

Parantuneita 10 kpl.

Näyttääkö kivemmalle jos laskee prosentteina?

Parantuneiden määrää ei ole päivitetty pitkiin aikoihin.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat