Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
59461/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä kohta niin, että lääkärit ja hoitajat ovat ainoita veronmaksajia kun muut on lomautettu js työttömiä

He eivät ole veronmaksajia sanan varsinaisessa merkityksessä, koska saavat palkkansa nimenomaan niistä verovaroista.

Ja kun sama hoitsu siirtyy Mehiläiselle, hänestä tulee veronmaksaja?

Just niin :) Mehiläinen on yritys, jonka työntekijöiden palkkoja ei makseta verovaroista.

Onkohan sulta unohtunut jotain? Ihan samalla tavalla julkisen puolen henkilöstökin maksaa palkastaan veroja siihen yhteiseen kassaan, myös ihan samalla tavalla maksetaan välillisinä veroissa (alv) ja julkinen puoli maksaa myös yrityksille runsaasti yritystukea. Mehiläisen omistaa ulkomaiset pääomasijoittajat.

Tässä on nyt ymmärretty asia ihan väärin. Ei kukaan ole kritisoinut sitä mistä ja miten hoitajille maksetaan tai pitäisi maksaa, vaan vastattu alkuperäiseen kysymykseenn, että onko hoitajat nyt ainoita veronmaksajia Suomessa, kun kaikki muut on lomautettu. Julkisen puolen hoitajat eivät ole siinä mielessä veronmaksajia, kuin yksityisen puolen hoitajat. Julkisen puolen hoitajien palkka maksetaan verovaroista ja heidän tuloistaan maksamat verot palautuu verovaroihin. Siinä verovarat kiertävät, eikä palkkamenoista tule verorahoihin mitään lisää. Hoitajien palkat ovat verorahojen kuluttajia, ei tuottajia. Tottakai hoitajien palkat maksetaan verovaroista ja tuleekin maksaa sieltä. Se on varmaan niitä aivan parhaita verovarojemme käyttöä, mutta verovaroista maksettavat palkat eivät kerrytä verotuloja, joten käytännössä verovaroista palkkansa saavat eivät siltä osin ole veronmaksajia. Ymmärrätkö?

Jos hoitaja ostaa verorahoista maksetulla palkallaan leivän niin eihän se raha siinä välissä muutu yhtään sen vähemmän "verorahaksi" eli kauppias saa elantonsa verorahoista myös, kuten myös leipuri ja viljelijä jos ketjua seuraa riittävän pitkälle. 

Vierailija
59462/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian nähdään mihin suuntaan ollaan menossa. Voi olla, että tiukennettujen rajoituksien ansiosta tartunnat jatkaa laskuaan. Vaikka suomeen tulisi tartuttajia ulkomailta, niin jos nyt virheistä opitaan ja heidät laitetaan saman tien karanteeniin, niin tämä saadaan tukahtumaan ehkä jo pian. Itse näen nyt ekaa kertaa myös syytä optimismiin, koska toimet vaikuttaisivat purevan. No pian se nähdään, mutta on syytä nähdä muitakin kuin kauhuskenaarioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
59463/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/musiikki/art-2000006453059.html

Hänenkään tauti ei ole vielä välttämättä talttumassa. 11. päivä vasta. Voi olla vain suvantovaihe, vaikka puhuu jo menneessä muodossa, ja ilmeisesti terveydenhoidonkin puolesta tautia pidetään jo selätettynä.

Toimittajat, kyselkää hänen kuulumisiaan uudestaan viikon päästä! 

Vierailija
59464/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvo- tai hengityssuojalle olisi ollut käyttöä monessa kohdassa, lue missä kohdin:

"Moni luulee käsienpesun ja seremoniallisen eristäytymisen riittävän."

https://www.verkkouutiset.fi/nain-tartutat-perheesi-koronaan-etka-tieda…

Kaikki ei osaa aivastaa ei yskiä niinku pitää. Kaksi kertaa ollut lähi s tuubi ja huivia vahvisteena. Hvetin kovaa vauhtia otan tavaran sieltä toisen täältä. Äkkiä kassalle ja toissa aamuna piti käsi levittää takana olevalle miehelle ettei tule liian lähelle. Pkele kun kaikki ei ymmärrä mikä tilanne nyt.

Vierailija
59465/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä33343 kirjoitti:

Die Zahl der Coronavirus-Infektionen in Deutschland ist nach Angaben des Robert-Koch-Instituts binnen eines Tages um 4995 auf 36.508 gestiegen, die der Toten klettert um 50 auf 198. Dies ist der bisher stärkste Anstieg innerhalb eines Tages.

Saksan rajut lukemat /24 h.

+4995/+50. Yhteensä 36 508/198

NYCn kaduilla ruumisteltat.

Ootas, mun New Yorkissa asuva kaveri on yhä hereillä. Kysyn häneltä noista teltoista. 

"I think there's like temporary morgues made, but not death tents"

Ei ole mitään ruumistelttoja kaduilla. 

Ei kukaan jenkki sano"death tents". Muuten ihan ok feikki.

Se sanoi todennäköisesti death tents koska kysyin häneltä onko siellä niin sanottuja "death tents". Sori mutta kyllä tämä henkilö siellä New Yorkissa asuu. 

Tässä on koko keskustelumme:

Minä:

Is there death tents in new yorks streets?

Because now people in this forums are saying NEW YORK IS CRASHING DEATH TENTS EVERYWHERE

Hän: 

I think there's like temporary morgues made, but not death tents

Missä on facepalm-emoji silloin, kun myötähäpeä sitä kaipaa...

Vierailija
59466/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sveitsissä ryhdytään valmistamaan suojamaskeja automatisoidusti. Zürichin kantoni on hankkinut koneen, jonka kapasiteetti on 32 000 kappaletta. Tällä hetkellä omaa tuotantoa ei ole ollut maassa.

Vierailija
59467/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oxfordin yliopiston tutkimus: Koronavirus saattaa olla levinnyt Britanniassa jo joka toiselle ihmiselle – Alle promille tarvitsee sairaalahoitoa - Tekniikan Maailma

https://tekniikanmaailma.fi/oxfordin-yliopiston-tutkimus-koronavirus-sa…

Julkaisematon ja vertaisarvioimaton tutkimus.

Tuossa o myös matemaattiseen malliin on lähtoletuksesi laitettu että vain 1 / 1000 sairastuu vakavasti, joten ei ole kovin yllättävää että lopputulos on sellainen missä vakavasti sairastuneita ei juuri ole...

Vierailija
59468/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suomalaisbändin kitaristi sairastui koronaan Euroopan-kiertueella – rajut oireet saivat miehen pelkäämään henkensä puolesta

IS tavoitti Westerlundin, joka on ollut sängynpohjalla jo 11 päivää.

– Olen oikeasti pelännyt ensimmäistä kertaa mun elämästä. Neljä päivää sitten olin varma, että mulla on keuhkokuume. Olin niin kipeä, että aloin näkemään harhoja.

Keuhkot ovat vieläkin kuin olisin saanut pesäpallomailasta rintaan useita kertoja."

Että sellainen pikkuflunssa. Olisikohan jäänyt jopa pysyviä keuhkovaurioita, jotka kansainvälisissä tutkimuksissa on koronaan yhdistetty, mutta joista Suomessa vaietaan? Artikkelin henkilö on 42-v. perusterve mies.

Perusterve ja perusterve. Tuokin 42-v. bändiukko on todennäköisesti vetänyt röökiä ja päihteitä reippaalla kädellä yli puolet elämästään. Väitän edelleen, että hyväkuntoiselle ja itsestään huolta pitävälle henkilölle korona todellakin on pikkuflunssa. Jos on itse valmiiksi pilannut sisuskalunsa, niin totta kai kaikki mahdolliset taudit iskevät rajummin.

On se nyt kumma, että defenssit ovat noin kovat - intetään ettei perusterveet voi sairastua vakavasti niin kovasti, ettei edes ihmistä itseään uskota, että perusterve on.

Ilmeisesti se pari päivää sitten kuollut 13-vuotiaskin oli valmiiksi pilannut sisuskalunsa.

Vierailija
59469/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä kohta niin, että lääkärit ja hoitajat ovat ainoita veronmaksajia kun muut on lomautettu js työttömiä

He eivät ole veronmaksajia sanan varsinaisessa merkityksessä, koska saavat palkkansa nimenomaan niistä verovaroista.

Ja kun sama hoitsu siirtyy Mehiläiselle, hänestä tulee veronmaksaja?

Just niin :) Mehiläinen on yritys, jonka työntekijöiden palkkoja ei makseta verovaroista.

Onkohan sulta unohtunut jotain? Ihan samalla tavalla julkisen puolen henkilöstökin maksaa palkastaan veroja siihen yhteiseen kassaan, myös ihan samalla tavalla maksetaan välillisinä veroissa (alv) ja julkinen puoli maksaa myös yrityksille runsaasti yritystukea. Mehiläisen omistaa ulkomaiset pääomasijoittajat.

Tässä on nyt ymmärretty asia ihan väärin. Ei kukaan ole kritisoinut sitä mistä ja miten hoitajille maksetaan tai pitäisi maksaa, vaan vastattu alkuperäiseen kysymykseenn, että onko hoitajat nyt ainoita veronmaksajia Suomessa, kun kaikki muut on lomautettu. Julkisen puolen hoitajat eivät ole siinä mielessä veronmaksajia, kuin yksityisen puolen hoitajat. Julkisen puolen hoitajien palkka maksetaan verovaroista ja heidän tuloistaan maksamat verot palautuu verovaroihin. Siinä verovarat kiertävät, eikä palkkamenoista tule verorahoihin mitään lisää. Hoitajien palkat ovat verorahojen kuluttajia, ei tuottajia. Tottakai hoitajien palkat maksetaan verovaroista ja tuleekin maksaa sieltä. Se on varmaan niitä aivan parhaita verovarojemme käyttöä, mutta verovaroista maksettavat palkat eivät kerrytä verotuloja, joten käytännössä verovaroista palkkansa saavat eivät siltä osin ole veronmaksajia. Ymmärrätkö?

Asia ei ole ihan noin simppeli, kyllä julkinen sektori subventoi yksityistä monin tavoin jotta yritykset pysyisivät pystyssä. Yksityinen maksaa tuotoistaan osinkoja omistajilleen. Osa verosuunnittelee aika taitavasti varansa jonnekin ihan muualle. Mutta tämä on koronaketju niin eipä tästä enempää. Pääasia että kaikki nyt puhaltais yhteen hiileen.

Sinulta unohtuu, että jokainen julkisen sektorin euro on alunperin kotoisin yksityiseltä sektorilta. Ilman yksityistä sektoria, koko julkinen lakkaa olemasta. Julkisella sektorilla ei siis ole omaa rahaa, vaan se saa kaiken rahansa yksityiseltä sektorilta. Yksinkertaisemmin yhteiskunnan rahavirran suuntaa ei enää voi selittää, toivottavasti ymmärrät.

No ei nyt ihan noinkaan. Koko maa ja infrastruktuuri on Suomen yhteiskunnan omaa ja sen pyöritys ottaa jokaiselta omansa. Noin on ollut aina ja kaikkialla siitä saakka kun joku on päättänyt kenen mailla seistään. Näennäisesti ehkä omistat jotain, mutta sekin on vain harhaa ja milloin vain kaupunki voi päättää, että tälle tontille rakennetaan tie ja tontti pakkolunastetaan. Tämä kaikki näkyvä maallinen hapatus on rakennettu infran päälle, eikä ilmeisesti niin selvä asia. Mutta ilman tällaista infraa et ajaisi autolla, et käyttäisi rahaa, etkä saisi sitä sairaanhoitoa. Näiden jälkeen tulee yksityinen raha, mutta sekin on täysin tämän infran puitteissa ja sen ehdoilla.

Eli et ymmärtänyt ja päätit vaihtaa puheenaihetta.

Itse et ymmärrä kokonaisuutta. Meidän talous ei pyöri pelkästään yksityisen rahan varassa.

Molemmat tarvitaan. Yhteiskunnan rakentama infra Ja yksityiset toimijat. Onko siellä nyt joku yrittäjä joka ajattelee, että hänen yritys pyörittää tätä yhteiskuntaa?

Vierailija
59470/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suomalaisbändin kitaristi sairastui koronaan Euroopan-kiertueella – rajut oireet saivat miehen pelkäämään henkensä puolesta

– Olen oikeasti pelännyt ensimmäistä kertaa mun elämästä. Neljä päivää sitten olin varma, että mulla on keuhkokuume. Olin niin kipeä, että aloin näkemään harhoja.

Keuhkot ovat vieläkin kuin olisin saanut pesäpallomailasta rintaan useita kertoja."

Että sellainen pikkuflunssa. Olisikohan jäänyt jopa pysyviä keuhkovaurioita, jotka kansainvälisissä tutkimuksissa on koronaan yhdistetty, mutta joista Suomessa vaietaan? Artikkelin henkilö on 42-v. perusterve mies.

Perusterve ja perusterve. Tuokin 42-v. bändiukko on todennäköisesti vetänyt röökiä ja päihteitä reippaalla kädellä yli puolet elämästään. Väitän edelleen, että hyväkuntoiselle ja itsestään huolta pitävälle henkilölle korona todellakin on pikkuflunssa. Jos on itse valmiiksi pilannut sisuskalunsa, niin totta kai kaikki mahdolliset taudit iskevät rajummin.

Meinaat, että kaikki, jotka eivät ole viettäneet askeettista huippu-urheilijan ja terveysintoilijan elämää, joutavatkin kuolla pois nelikymppisenä koronaan tai muuhun "itse aiheuttamaansa" sairauteen? Ok.

Vierailija
59471/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä33343 kirjoitti:

Die Zahl der Coronavirus-Infektionen in Deutschland ist nach Angaben des Robert-Koch-Instituts binnen eines Tages um 4995 auf 36.508 gestiegen, die der Toten klettert um 50 auf 198. Dies ist der bisher stärkste Anstieg innerhalb eines Tages.

Ootas, mun New Yorkissa asuva kaveri on yhä hereillä. Kysyn häneltä noista teltoista. 

Se sanoi todennäköisesti death tents koska kysyin häneltä onko siellä niin sanottuja "death tents". Sori mutta kyllä tämä henkilö siellä New Yorkissa asuu. 

Minä:

Because now people in this forums are saying NEW YORK IS CRASHING DEATH TENTS EVERYWHERE

Hän: 

Morguesta, eli ruumishuoneesta on tosiaan kysymys.

A makeshift morgue has been set up outside a hospital in Manhattan, New York, to deal with a rising number of coronavirus deaths in the city. https://www.independent.co.uk/news/world/americas/morgue-new-york-city-…

Joka siis on teltta. Mut siis jänkkää vaan. Ehkä siihen kasvaa tiiliseinät ja peltikatto..

Vierailija
59472/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä33343 kirjoitti:

Minä:

Hän: 

No laita hälle linkki. Ihan kivahan se on tietää mitä kotikaupungissa tapahtuu.

https://www.ny1.com/nyc/all-boroughs/coronavirus/2020/03/25/tent-for-ov…

No kyllähän hän sanoi, että ylimääräisiä ruumishuoneita/laajennuksia on tehty. Nyt hän tosin meni nukkumaan. Pitää taas kysellä kun hän heräilee. 

Minusta nuo on telttoja.

Vierailija
59473/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tolla logiikalla ehkä 5-10 % kansasta voidaan julistaa perusterveiksi. 

Vierailija
59474/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se nyt kumma, että defenssit ovat noin kovat - intetään ettei perusterveet voi sairastua vakavasti niin kovasti, ettei edes ihmistä itseään uskota, että perusterve on.

Ilmeisesti se pari päivää sitten kuollut 13-vuotiaskin oli valmiiksi pilannut sisuskalunsa.

Se maailmankuuluu kilpauimarikin sairastui pahasti koronaan, mutta ei sitten varmaan kilpauimarikaan ole tarpeeksi perusterve koronaa vastaan.

Vierailija
59475/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oxfordin yliopiston tutkimus: Koronavirus saattaa olla levinnyt Britanniassa jo joka toiselle ihmiselle – Alle promille tarvitsee sairaalahoitoa - Tekniikan Maailma

https://tekniikanmaailma.fi/oxfordin-yliopiston-tutkimus-koronavirus-sa…

On kyllä harhaanjohtavaa käyttää sanaa tutkimus. Ennemmin spekulaatio / mallinnus / teoria.

Mutta tottakai: nyt olisi tärkeää saada vasta-ainetutkimusten tuloksia, niin nähtäisiin, missä oikeasti mennään. John Campelliltä (Youtube-lääkäri) olen ymmärtänyt, että Iso-Britanniassa aloitetaan vasta-aineiden ottaminen näillä näppäimillä. Samoin Ruotsin "THL:n Mika Salminen" - se apulaisvaltionepidemologi - pääpiru siellä - kertoi, että satunnaistettu vasta-ainetutkimus Ruotsissa on suunnitelmissa. Sanoiko, että parin viikon päästä olisi jo tuloksia siitä?

Tämä on juurikin ehkä kaikkein tärkein kysymys: paljonko tauti on todellisuudessa levinnyt, eli mikä on sairaalahoitoa ja tehohoitoa tarvitsevien todellinen prosenttiosuus. 

https://www.wired.co.uk/article/coronavirus-infections-oxford-study-imm…

tuossa ihan mielenkintoinen artikkeli kyseiseen tutkimukseen liittyen, 

Vierailija
59476/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se maailmankuuluu kilpauimarikin sairastui pahasti koronaan, mutta ei sitten varmaan kilpauimarikaan ole tarpeeksi perusterve koronaa vastaan.

En tästä kilpauimarista tiedä, mutta monilla huippu-urheilijoillahan on ainakin oman ilmoituksensa mukaan astma (mm.melkein kaikki norjalaiset hiihtäjät).

Vierailija
59477/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä33343 kirjoitti:

Minä:

Hän: 

No laita hälle linkki. Ihan kivahan se on tietää mitä kotikaupungissa tapahtuu.

https://www.ny1.com/nyc/all-boroughs/coronavirus/2020/03/25/tent-for-ov…

No kyllähän hän sanoi, että ylimääräisiä ruumishuoneita/laajennuksia on tehty. Nyt hän tosin meni nukkumaan. Pitää taas kysellä kun hän heräilee. 

Minusta nuo on telttoja.

"On the east side of Manhattan, steps from two of the city’s major hospitals, a large tent was going up Wednesday morning.

That tent was a there for one reason: overflow capacity for the city morgues."

Vierailija
59478/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on myötähäpeä suomalaista kohtaan jos on tän ketjun varassa😁

Muutama nuorempi kuollut niin kauhee meteli.. niitä nuoria kuolee päivässä paljon enemmän täällä suomessa ja maailmalla ihan johonkin muuhun kuin tähän tautiin!!

Vierailija
59479/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä33343 kirjoitti:

No minä asun Porissa, enkä kyllä osaisi kertoa sinulle tältä istumalta, onko jossain toisella puolella Poria jotain ruumishuonetelttoja vai ei. Ties vaikka olisi zombiepidemia jo 10 kilometrin päässä, en minä sinne näe.

Vierailija
59480/176779 |
26.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä ei mene pahemmaksi kuin pahimmissa scifi.-elokuvissa. Espanjassa ihmiset ovat kivittäneet autoja, joissa 28 vanhempaa koronapotilasta on siirretty karanteeniin toiselle alueelle. Miten rumaksi eloonjäämistaistelu tulee vielä menemään?

Krankenwagen mit Covid-19-Patienten mit Steinen beworfen

https://www.spiegel.de/panorama/corona-in-spanien-krankenwagen-mit-covi…

Ketju on lukittu.