Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
54341/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tästä mitään enää tuu. 

THL:n Mika Salminen sanoo julkisesti, että "suoraan sanoen emme ymmärrä WHO:n linjausta testaamisesta". Se on kyllä tullut jo selväksi. 

Lähes puolet tehohoitopotilaista alle 40-vuotiaita USA:ssa ja Euroopassa tilanne jo räjähtänyt käsiin. Ei koske meitä. 

Ja meanwhile in Hertsin avajaiset, ihmiset jonottaa Tokmannin ämpäreitä. Voi luoja. 

Me ollaan oikeesti hävitty tää peli, ei näillä korteilla ja pelaajilla voi voittaa.

Korjaan itseäni: tehohoitopotilaista puolet työikäisiä, sairaalahoitoon joutuneista 40% alle 54-vuotiaita, teholle joutuneista 30% alle 54-vuotiaita. 

Ei ollut tarkoitus levittää misinformaatiota, ämpärijärkytys sumensi hetkellisesti luetunymmärryksen.

54342/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSn kuva ja selitys koronaviruksesta on viime tiedon valossa puutteellinen.

Perustuen vain ACE2- mekanismiin.

Tuohon piikkiproteiinikiinnittymiseen liittyy furiini, jota ihminen ilmentää keuhkoissa, ohutsuolessa ja maksassa.

Edelleen reseptoreina mainitaan crp38 ja cd136. Joiden täysi merkitys vielä kai epäselvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
54343/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaisi laittaa täyskielto 2 viikoksi, kaikki kotiin. Siihen tullaan kuitenkin. Nyt siitä olisi todellista hyötyä. Virus ei tartu ilman ihmisiä.

Vierailija
54344/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tämä on  hyvä oppi monille siitä, miten tärkeää pahan päivän varalle on säästää rahaa. Itse olen köyhä, mutta silti olen saanut säästettyä rahaa juuri tälläisten pahojen päivien varalle. Koskaan ei pidä elää elämää ajatellen, että mitään pahaa ei koskaan tapahdu ja että kyllä sitä rahaa on.

Tää on kyllä ihan totta. Mäkin oon laittanut joka kuussa satasen sivuun pienestä palkastani. Harmi vaan että aika loppui kesken kun uraputki valmistumisen jälkeen jäi toivottua lyhyemmäksi kun ei pystyttykään jatkamaan määräaikaista sopimusta, mutta kyllähän tällä kertyneellä tonnilla jonkin aikaa sätkii.

Nyt on fiilis että kaikki mitä olen tässä vuosia rakentanut ja suunnitellut on ollut ihan ajanhukkaa. En edes tiedä mihin keskittää energiansa, kun on tuleva työttömyys, köyhyys, mahdollinen sairastuminen... ihan kuin olisi palavassa talossa lukkojen takana äkäisten karhujen kanssa. Taidan sijoittaa osan säästöistäni Alkon puolelle ja juoda viiniä niin kauan että elämässä tuntuu olevan taas jotain järkeä.

Tuo ohje säästää 3 tai jopa 6 kk menoja vastaava summa näyttää koskevan vain työntekijöitä. Yrittäjät oli käsi ojossa välittömästi, joten eikö heidän tarvitse säästää omiin henk.koht menoihin (ja firman kiinteisiin menoihin) ollenkaan kun heti huudetaan valtiota apuun?

Vierailija
54345/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL kertoi meille, että on lottovoiton suuruinen mahdollisuus saada korona Suomeen.

THL kertoi meille, että tästä selvitään pesemällä käsiä.

THL kertoi meille, että Suomessa on varauduttu hyvin.

THL kertoi meille, että tauti ei tartu oireettomista.

THL kertoi meille, että voimme matkustaa huoletta.

THL kertoi meille, että karanteeneista matkojen jälkeen olisi enemmän haittaa kuin hyötyä.

THL kertoi meille, että testauskapasiteettia lisätään.

THL vastusti yli 500 henkilön tapahtumien kieltämistä.

THL vastusti koulujen sulkemista.

Nyt THL kertoo meille, että tautiin luultavasti tulee immuniteetti ja ajetaan tauti kansasta läpi.

Vierailija
54346/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan uusi käänne

Vierailija
54347/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tämä on  hyvä oppi monille siitä, miten tärkeää pahan päivän varalle on säästää rahaa. Itse olen köyhä, mutta silti olen saanut säästettyä rahaa juuri tälläisten pahojen päivien varalle. Koskaan ei pidä elää elämää ajatellen, että mitään pahaa ei koskaan tapahdu ja että kyllä sitä rahaa on.

Tää on kyllä ihan totta. Mäkin oon laittanut joka kuussa satasen sivuun pienestä palkastani. Harmi vaan että aika loppui kesken kun uraputki valmistumisen jälkeen jäi toivottua lyhyemmäksi kun ei pystyttykään jatkamaan määräaikaista sopimusta, mutta kyllähän tällä kertyneellä tonnilla jonkin aikaa sätkii.

Nyt on fiilis että kaikki mitä olen tässä vuosia rakentanut ja suunnitellut on ollut ihan ajanhukkaa. En edes tiedä mihin keskittää energiansa, kun on tuleva työttömyys, köyhyys, mahdollinen sairastuminen... ihan kuin olisi palavassa talossa lukkojen takana äkäisten karhujen kanssa. Taidan sijoittaa osan säästöistäni Alkon puolelle ja juoda viiniä niin kauan että elämässä tuntuu olevan taas jotain järkeä.

Ei se ajanhukkaa ole, jos olet saanut säästettyä rahaa niin, että pärjäät. Ajattele niitä, jotka eivät ole säästäneet ja jne.. Minä tiedän muutaman kaukaisen ystävän. Kummatkin hirveissä veloissa ja vielä kuukausi sitten tilasivat kaikkea osamaksuilla. Aikamoinen velkahelvetti tulossa heille jo entisestään. 

Vierailija
54348/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tästä mitään enää tuu. 

THL:n Mika Salminen sanoo julkisesti, että "suoraan sanoen emme ymmärrä WHO:n linjausta testaamisesta". Se on kyllä tullut jo selväksi. 

Lähes puolet tehohoitopotilaista alle 40-vuotiaita USA:ssa ja Euroopassa tilanne jo räjähtänyt käsiin. Ei koske meitä. 

Ja meanwhile in Hertsin avajaiset, ihmiset jonottaa Tokmannin ämpäreitä. Voi luoja. 

Me ollaan oikeesti hävitty tää peli, ei näillä korteilla ja pelaajilla voi voittaa.

Korjaan itseäni: tehohoitopotilaista puolet työikäisiä, sairaalahoitoon joutuneista 40% alle 54-vuotiaita, teholle joutuneista 30% alle 54-vuotiaita. 

Ei ollut tarkoitus levittää misinformaatiota, ämpärijärkytys sumensi hetkellisesti luetunymmärryksen.

Missä tuo Mika Salminen thl sanoo, ettei suoraan sanoen ymmärrä who:n linjausta testaamisesta.

Voisitko laittaa linkin.

Ja kyllä uskon hänen sanovan noin, vaikka who:lla on tieto koko maailmasta. Miksi Salmisen täytyy harata vastaan. Uskoisi vaan kun who kertoo. Thl ja ministeriö ovat vähätelleet alusta asti.

Ärsyttää.

Vierailija
54349/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-11265359

"Tehohoidon ylilääkäri Ylelle: Tehohoitoa joudutaan rajaamaan raskaasti, jos synkimmät ennusteet toteutuvat"

Joten 71 plus pysykää kotona. Nuoremmat vie voiton mitä tulee tehohoitoon kun alkaa jonoa syntymään.

Täälläkö ihan oikeasti kuvitellan, että joku 80-vuotias pappa irroitetaan hengityskoneesta ja kone annetaan jollekin nuorelle??

Kun tilanne on tarpeeksi paha, sitä 80-vuotiasta pappaa ei koskaan edes laiteta hengityskoneeseen, eikä edes 7-kymppistä.

Vierailija
54350/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronan uusi käänne

Tämä tapahtui jo itselleni. Varastoon murtauduttiin.

Kannattaa ottaa siis kaikki tavarat varastosta pois jos vaan voi.

Vierailija
54351/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä uutinen 😃

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/suomalaisyritys-kehitti-koronavi…

Tästä valohuone-uutisesta tuli mieleen eräs vanha artikkeli. Siinä selitettiin, että telttasairaaloissa, alkeellisissa oloissa hoidetut sotilaat parantuivat paremmin kuin oikeissa sairaaloissa hoidetut yhtä pahasti sairastuneet. Syyksi keksittiin auringon valo ja joissakin sairaaloissakin ryhdyttiin pitämään potilaita mahdollisimman paljon ulkona.

Kiinassa myös suositeltiin koronapotilaalle parvekkeella oleskelua ja jotkut koronaan sairastuneet jopa siirsivät petinsä parvekkeelle.

Onko Suomi, etenkin Lappi auringon ansiosta kesällä hyvässä asemassa. Toivottavasti on.

Itse aion siirtyä oleilemaan terassille (ihan omalle ;)) heti kun kelit sallii. Arvailuahan tämä tietysti on, mutta niin on moni muukin asia koronan kanssa.

Suomessa asiantuntijat ovat joissakin korona-infoissa puhuneet siitä että täällä influenssaepidemiat laantuvat aina kesäksi kun koulut ovat lomalla eivätkä ihmiset tapaa toisiaan niin paljon. Odottivat että tämä voisi auttaa koronankin kanssa.

Mutta eivätkö ihmiset kesällä tapaa jopa enemmän muita ihmisiä kaiken maailman kesätapahtumissa ja festareilla. Voisiko auringon valo olla tässä se tekijä joka tappaa influenssan.

Influenssaepidemiahan alkaa pimeimpinä aikoina ja sammuu auringon tullessa esiin. Voisiko tässä ihan oikeasti olla ideaa 🤔

Lämmintähän Suomessa ei ole kesälläkään muutamia hellepäiviä lukuunottamatta.

Korona ei tietenkään ole influenssa, mutta kumpikin saattaa reagoida valoon samalla tavalla.

Taudit leviää helposti lasten keskuudessa siksi, koska he eivät ymmärrä vielä hygienian merkitystä. Ne pienet kädet ovat niin mahdottoman vikkelät roplaamaan kaikkea, joten pelkkä käsien pesu ei riitä, kun hetken päästä sormi on nenässä tai suussa. Yskivät ja pärskivät ympäriinsä, eivätkä muista yskiä hihaan. Aina syksyllä kun päiväkoti ja koulut alkaa niin perheessä alkaa sairastelukierre. Tulee flunssaa, oksennustauteja, enterorokkoja ja matoja. Riippumatta siis ollenkaan valon määrästä. Syksyllähän on kuitenkin kauniita loppukesän aurinkopäiviä.

Valo on merkittävä osa ihmisen terveenä pysymistä, koska siitä saa d-vitamiinia. Sitä voi syödä myös purkista pimeinä aikoina. Tietysti valolla on myös piristävä ja hyvälle mielelle tekevä vaikutus. Tuperkuloosiparantolat oli aikoinaan rakennettu niin, että ihmiset saivat loikoilla auringossa mahdollisimman paljon.

Muistakaa siis d-vitamiini. Sen suositusraja on suomessa todella alhainen, mutta muistakaa edes sen verran syödä. Itse syön enemmän, koska se auttaa minun kroonisessa sairaudessa. Olen valistanut lähipiiriä tästä ja yllättävän moni ei syö sitä ollenkaan. Sitten kun ihana kevätaurinko tulee niin ulos aurinkoon riittävällä turvavälillä.

Vierailija
54352/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tehohoidon ylilääkäri Ylelle: Tehohoitoa joudutaan rajaamaan raskaasti, jos synkimmät ennusteet toteutuvat"

Joten 71 plus pysykää kotona. Nuoremmat vie voiton mitä tulee tehohoitoon kun alkaa jonoa syntymään.

Täälläkö ihan oikeasti kuvitellan, että joku 80-vuotias pappa irroitetaan hengityskoneesta ja kone annetaan jollekin nuorelle??

Kun tilanne on tarpeeksi paha, sitä 80-vuotiasta pappaa ei koskaan edes laiteta hengityskoneeseen, eikä edes 7-kymppistä.

Jos tilanne pahaksi menee, niin silloin jäävät varmaan kaikki yli 50 sivuun. Ja myös kaikki, jolla on sairauksia tai muuta taustaa (esim alkoholismi, huumeet)

Vierailija
54353/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ymmärtää kirjoitti:

Väitän että Suomessa tulee käymään todella huonosti koronaviruksen torjunnassa :(

Katsokaa kuvat Italiasta:

https://yle.fi/uutiset/3-11266659

https://yle.fi/uutiset/3-11212596

Katsokaa kuva Suomesta:

https://yle.fi/uutiset/3-11265900

Kertokaa mulle mikä on ero noissa kuvissa ?

Tää kuvasarja on järkyttävä.

Olet oikeassa, myö ollaa hävitty tää sota.

Joudutaan taistelemaan tyrannosaurusta

vastaan hernepyssyllä.

Lähetä tää medialle, tai julkaise sitä somessa.

Lähetä kansanedustajallesi.

Vierailija
54354/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tilanne pahaksi menee, niin silloin jäävät varmaan kaikki yli 50 sivuun. Ja myös kaikki, jolla on sairauksia tai muuta taustaa (esim alkoholismi, huumeet)

Jos on vakavia mielenterveydenpotilaita, niin hekin jäävät sivuun. Vammaiset jäävät sivuun... 

Ei ole kyse pelkästään vanhoista ihmisistä.

Tiedän erään miehen, ikää 35v ja sillä on jo tahdistin sydämmessä. Suomessa miehillä on paljon sydänsairauksia joten varmasti nuorempiakin kuolee, eivätkä heidän sydämet kestä hoitoja. 

Vierailija
54355/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Priorisointi

Kyllä, siihen on jouduttu menemään Italiassa, ja ihan järjelläkin ymmärtää, että siihen on pakko mennä, jos on pakko eli resurssit ovat pahasti kuormittuneet. Se hengityskone kannattaa antaa nuorelle ihmiselle, jolla olisi paljon elämää edessä ja joka todennäköisemmin paranee tehohoidon avulla, kuin sille kahdeksankymppiselle, jolla on takana pitkä elämä ja elinvuosia jäljellä vähän ja joka suuremmalla todennäköisyydellä menestyisi tehohoidosta huolimatta. Toki koko ajan yritetään tehdä toimenpiteitä, joiden avulla tällaisiin tilanteisiin ei tarvitse mennä, mutta ei se tapahdu itsestään, vaan osa sitä on noudattaa näitä eristäytymismääräyksiä epidemian hidastamiseksi.

Ei niitä mummoja ja pappoja koneesta irroteta, vaan niitä ei korkeimman kuormituksen aikana koneen varaan edes laiteta.

54356/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jään tämän koronaepidemian jälkeen henkiin vaihdan alaa.

T. Riskiryhmään kuuluva hoitaja

Jaa vaihdat mille alalle?

jos tämä oikeasti kestää kuukausia niin suomessa tulee olemaan pahin työttömyys koko itsenäisyyden aikana

No jos ei töitä muualta löydy niin olen sitten vaikka työttömänä minäkin kerta muutkin. Kunhan tämä tilanne on ohi ja jos hengissä selviän niin katson että olen oman osani tehnyt ja joustamiset joustanut.

Hieno asenne. Ajattelepa jos meidän isät ja isoisät olisivat ajatelleet samalla tavalla -41 kun kutsu taas kävi ja talvisodan uuvuttamat miehet määrättiin rintamalla jatkosodan syttyessä. 

Ah, vedotaan siis talvisodan henkeen. Kas kun ei kutsumukseen. Mitä sinä olet tehnyt yhteisen hyvän eteen nyt tässä tilanteessa? Minä olen tehnyt oman osani joka päivä. Ja teen jatkossakin. Menen riskiryhmään kuulumisesta huolimatta töihin tekemään oman osani että terveydenhuolto pyörii. Kunhan tämä epidemia on hoidettu, en aio enää jatkaa loppuikääni näissä hommissa. Alanvaihtoa ei tietääkseni ole vielä kielletty terveydenhuollon henkilökunnalta silloin kun poikkeustilanne ei ole päällä. Toki töihin voidaan poikkeustilanteessa velvoittaa siitä huolimatta, mutta saisi edes välillä tehdä jotain muuta. Kun sinä niin kovasti tahdot auttaa niin ilmoittaudu jo ennakolta vapaaehtoiseksi hoitoapulaiseksi tai jopa lähde opiskelemaan alaa.

Minä arvostan jokaista, joka tekee työtä terveydenhuollossa. Olen aina arvostanut. Niin tuntuu tällä hetkellä tekevän moni muukin. Kun tämä korona ei ollut vielä Suomessa uhka, oli aika monella eri ääni kellossa, on ollut jo vuosia. Irvokasta tämä miten nyt huudellaan hoitajien työn olevan niin tärkeää ja arvokasta.

Tähän ketjuun tulee niin hurjaa tahtia viestejä enkä ehdi millään lukea kaikkia kun tosiaan töissä on käytävä. Keskustelu siis varmaan jää omalta osaltani tähän.

Tätä vasten irvokasta nähdä miten kevyillä eväillä näitä avainhenkilöitä ohjastetaan mihinkin suuntaan menemään. THL,STM,poliitikot.

Tieteelliset raadit maailmalla määrää suuntaa, meillä raati on Mika Sn päässä.

Konsta.

Vierailija
54357/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ohje säästää 3 tai jopa 6 kk menoja vastaava summa näyttää koskevan vain työntekijöitä. Yrittäjät oli käsi ojossa välittömästi, joten eikö heidän tarvitse säästää omiin henk.koht menoihin (ja firman kiinteisiin menoihin) ollenkaan kun heti huudetaan valtiota apuun?

Tietysti koskee myös yrityksiä ja yrittäjiä. Ehdottomasti tulisi olla puskurit kunnossa ennenkuin minkäänlaista laajentamista ja bisneksen kasvattamista alkaa suunnitella! Sitä olen aina hirvityksellä ihmetellyt miten monen pienen pk-yrityksenkin yrittäjä alkaa heti haaveilla ja jopa toteuttaa laajentamista kun yritys alkaa tuottaa, sen sijaan että kasaisi ensin tukevan perustan talteen pahan päivän varalle.

Ja ei: mikään rahasto, osakesalkku tai muu sijoitus ei ole puskurin kerryttämistä. Vain käteinen kelpaa, sellainen minkä saat tarvittaessa välittömästi käyttöösi.

Vierailija
54358/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa lähes kaikki kaupat ja ravintola on määrätty suljettaviksi. Asiattomasti kaduilla kulkeville aiotaan määrätä 206 euron sakko. Sallittua liikkumista kaduilla on kaupassa tai työssä käynti.

Tulee ihan varmasti tuo Suomeen.

Vierailija
54359/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on varautunut erinomaisesti.

Vierailija
54360/176779 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti koskee myös yrityksiä ja yrittäjiä. Ehdottomasti tulisi olla puskurit kunnossa ennenkuin minkäänlaista laajentamista ja bisneksen kasvattamista alkaa suunnitella! Sitä olen aina hirvityksellä ihmetellyt miten monen pienen pk-yrityksenkin yrittäjä alkaa heti haaveilla ja jopa toteuttaa laajentamista kun yritys alkaa tuottaa, sen sijaan että kasaisi ensin tukevan perustan talteen pahan päivän varalle.

Ja ei: mikään rahasto, osakesalkku tai muu sijoitus ei ole puskurin kerryttämistä. Vain käteinen kelpaa, sellainen minkä saat tarvittaessa välittömästi käyttöösi.

Puskuria voi olla monella tasolla. Käteistä ei välttämättä tarvitse paljoa, mutta sitä on hyvä olla jonkin verran. Loput voi olla pankissa tai rahastoissa josta ne on suhteellisen nopeasti saatavilla.

Ketju on lukittu.