Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Aurinkoista huomenta jälleen, se olisi nyt perjantai ja viikonloppu edessä. Nyt hoidetaan päivän työt tunnollisesti, lihastreenit kotona ja illalla sitten viiniä ystävien kanssa pienessä piirissä. Luvattu kaunista viikonloppua, joten nautitaan auringosta kun sitä taas vaihteeksi näkyy.
Hyvä uutinen 😃
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/suomalaisyritys-kehitti-koronavi…
Tästä valohuone-uutisesta tuli mieleen eräs vanha artikkeli. Siinä selitettiin, että telttasairaaloissa, alkeellisissa oloissa hoidetut sotilaat parantuivat paremmin kuin oikeissa sairaaloissa hoidetut yhtä pahasti sairastuneet. Syyksi keksittiin auringon valo ja joissakin sairaaloissakin ryhdyttiin pitämään potilaita mahdollisimman paljon ulkona.
Kiinassa myös suositeltiin koronapotilaalle parvekkeella oleskelua ja jotkut koronaan sairastuneet jopa siirsivät petinsä parvekkeelle.
Onko Suomi, etenkin Lappi auringon ansiosta kesällä hyvässä asemassa. Toivottavasti on.
Itse aion siirtyä oleilemaan terassille (ihan omalle ;)) heti kun kelit sallii. Arvailuahan tämä tietysti on, mutta niin on moni muukin asia koronan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
PELKO
Tänään hengitän
olen olemassa
Huomenna mullassa
syvällä maan alla
Ensimmmäistä kertaa pelkään. Olen riskiryhmäläinen ja meillä todennäköinen koronapotilas (=lapsi) kotihoidossa. Minulle korona tarkoittaisi todennäköisesti jopa teho-hoitoa - vähintään sairaalahoitoa. Pelkään, että saan tartunnan. Mitenkään ei ohjata suojaitumaan kotihoidossa hoitajia eli meitä vanhempia. Ei mitenkään täällä Suomessa. Lasta ei testata, koska ei se HÄNEN tilannetta muuta, mutta miten me riskiryhmäläiset samassa perheessä! Se todellakin muuttaa meidän tilannetta. Hoidamme lasta maski naamalla (jos maskia sattuu olemaan), yritämme rajoittaa hänen omaa aluettaan omaan huoneeseen. Nyt kun itsellänikin on lieviä oireita, niin kyllä ensimmäistä kertaa pelottaa! Tarkoitus olis suojella riskiryhmäläisiä ja hoitohenkilökuntaa, mutta kotihoitajat unohdetaan sekä omaishoitajat unohdetaan vaikka olisi sekä riskiryhmäläinen, että hoitaja kotihoidossa olevalle potilaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
THL-Salminen Hesarissa:
”Emme totta puhuen ymmärrä WHO:n linjausta testaamisessa. Emme saa sitä tautia enää kokonaan maailmasta pois. Jos joku näin väittää, ei ymmärrä pandemioita.”
SUOMEN strategia tähtää epidemian pysäyttämisen sijaan sen hidastamiseen, siis ”madaltamaan käyrää”. Silloin yhteiskunta selviää tartuntojen huipun yli, ja taudin jo sairastanut väestö alkaa toimia suojana mahdollisen uuden aallon iskiessä.
Lue lisää: ”Matalan käyrän” kuvio kertoo, miksi koronavirusepidemiaa on välttämätöntä rajoittaa alusta alkaen
”Se on paljon parempi vaihtoehto kuin se, että laitetaan nyt yhteiskunta totaaliseen stoppiin, koska silloin epidemia tulee uudestaan”, Salminen selittää.
Mulla lähtee järki ton Salmisen kanssa! Se lisää mun kuolleisuutta, kun mulle tulee verenpainetauti, kun näen sen aukomassa päätään joka ikisessä mediassa ja tiedotustilaisuudessa koko ajan.
Se on pääasiassa aina väärässä ja myöhässä, puhuu joka toinen päivä just päinvastoin kuin edellisenä päivänä. Nytkin noista testauksista - niitä tehdään - eipäs tehdäkään - meillä on testauskapasiteettia - eipäs olekaan. Kukaan ei kuole Suomessa tautiin - eikun tottakai Suomessakin kuolee - kikkeliskokkelis enttententten
Lisäksi dissaa vuorotellen KAIKKIA MUITA, ensin Kiinaa, sitten Italiaa, nytten WHO. Täynnä itseään. Eroa ääliö!
Ilmeisesti et raivoltasi pysty edes kuuntelemaan. Suomessa on testauskapasiteettia, mutta ei niin paljon, että kaikki halukkaat voitaisiin testata ja niin usein kun kaikkein innokkaimmat haluaisivat itsensä testauttaa.
Silloin kun asuu yksin mitä väliä onko korona tai ei. Kyllä sen huomaa onko kun ei ala saamaan henkeä. Eli älä liiku ja varsinkin jos oot 71 plus ja sullahan on kotivara. Ellei niin soitto sosiaalitoimeen mitä nyt.
Vaikea ymmärtää kirjoitti:
Väitän että Suomessa tulee käymään todella huonosti koronaviruksen torjunnassa :(
Katsokaa kuvat Italiasta:
https://yle.fi/uutiset/3-11266659
https://yle.fi/uutiset/3-11212596
Katsokaa kuva Suomesta:
https://yle.fi/uutiset/3-11265900
Kertokaa mulle mikä on ero noissa kuvissa ?
Italiassa suojaudutaan todella hyvin, ainakin noiden kuvien mukaan. Suomessa suojaudutaan paljon huonommin, täällä taidetaan yhä pitää koronavirusta lähes vaarattomana, kun pelkkä kirurginmaski ja visiiri riittää.
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu, että Suomessa sopivaksi turvaväliksi ilmoitetaan metri, mutta muualla maailmassa puhutaan lähes kaksinkertaisesta välistä, eli 1,8 metristä miniminä?
Onko joku suomalainen laskeskellut, että tuolla välimatkalla virus leviää sopivaa tahtia?
Kaikki ei tunnu tietävän jpten ojensin kaupassa eilen että mene kauemmas kun olin jonossa.
Täällä on näkynyt paljon ketjuja, joissa käsketään ihmisiä pysymään visusti kotonaan.
Poikkeustila voi kestää helposti puoli vuotta, joten tässä on kaksi vaihtoehtoa, joita noudattaa. Se on jokaisen aikuisen oma asia, kumman tavan selviytyä valitsee, jos ei ole mitään flunssaoireita eikä ole karanteenissa. Et saa itse tartuntaa, jos noudatat annettuja ohjeita, vaikka naapurisi saisi jostakin tartunnan.
Tapa 1) kökötöt visusti sisällä puoli vuotta. Et ulkoile, ja tilaat ruuat kotiinkuljetuksella. Yrität keksiä kanssa-asujiesi kanssa ajankulua ja sisäliikuntaa ja pysyä järjissäsi. Otat riskin sairastua johonkin muuhun kuin koronaan, koska kunnon ylläpitäminen on hankalaa.
Tapa 2) jatkat ulkoilua ja liikuntaa ulkona. Ohjeita noudattamalla ja turvavälit säilyttämällä sekä suuret kokoontumiset pois jättämällä se on turvallista. Terveys säilyy helpommin hyvänä huolimatta liikuntapaikkojen sulkemisista. Otat riskin sairastua koronaan joka kerta ulos lähtiessä, mutta ohjeita noudattamalla riski pysyy pienenä ja kestät mahdollisen sairauden paremmin kuntosi ansiosta.
Itse noudatan tapaa 2 (minkä yltä varmaan arvasikin) vaikka minulla on perussairaus, joka asettaa minut riskiryhmään (riski saada vakava sairaus, ei riski saada tartunta), koska oireeni pahenisivat huomattavasti, jos liikunta vähenisi merkittävästi. Tuolle sairaudelle ei ole koskaan voinut mitään eikä se ole itse aiheutettu. Sairastan myös kipua aiheuttavaa sairautta, jonka oireet pahenisivat jatkuvasta lääkityksestä huolimatta, jos en liikkuisi ja ulkoillessa purkaisi stressiä, vaikka tuo toinen sairaus ei aseta minua riskiryhmään. Omalla kohdallani on siis pakko ulkoilla. Pidän etäisyyttä muihin vähintään kaksi metriä ja kierrän vanhukset kaukaa kunnioituksesta ikääntyneitä kohtaan. Teen kaikkeni välttääkseni tartunnan, mutta olen tietoinen siitä, ettei sekään välttämättä riitä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä uutinen 😃
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/suomalaisyritys-kehitti-koronavi…
Tästä valohuone-uutisesta tuli mieleen eräs vanha artikkeli. Siinä selitettiin, että telttasairaaloissa, alkeellisissa oloissa hoidetut sotilaat parantuivat paremmin kuin oikeissa sairaaloissa hoidetut yhtä pahasti sairastuneet. Syyksi keksittiin auringon valo ja joissakin sairaaloissakin ryhdyttiin pitämään potilaita mahdollisimman paljon ulkona.
Kiinassa myös suositeltiin koronapotilaalle parvekkeella oleskelua ja jotkut koronaan sairastuneet jopa siirsivät petinsä parvekkeelle.
Onko Suomi, etenkin Lappi auringon ansiosta kesällä hyvässä asemassa. Toivottavasti on.
Itse aion siirtyä oleilemaan terassille (ihan omalle ;)) heti kun kelit sallii. Arvailuahan tämä tietysti on, mutta niin on moni muukin asia koronan kanssa.
Suomessa asiantuntijat ovat joissakin korona-infoissa puhuneet siitä että täällä influenssaepidemiat laantuvat aina kesäksi kun koulut ovat lomalla eivätkä ihmiset tapaa toisiaan niin paljon. Odottivat että tämä voisi auttaa koronankin kanssa.
Mutta eivätkö ihmiset kesällä tapaa jopa enemmän muita ihmisiä kaiken maailman kesätapahtumissa ja festareilla. Voisiko auringon valo olla tässä se tekijä joka tappaa influenssan.
Influenssaepidemiahan alkaa pimeimpinä aikoina ja sammuu auringon tullessa esiin. Voisiko tässä ihan oikeasti olla ideaa 🤔
Lämmintähän Suomessa ei ole kesälläkään muutamia hellepäiviä lukuunottamatta.
Korona ei tietenkään ole influenssa, mutta kumpikin saattaa reagoida valoon samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jään tämän koronaepidemian jälkeen henkiin vaihdan alaa.
T. Riskiryhmään kuuluva hoitaja
Jaa vaihdat mille alalle?
jos tämä oikeasti kestää kuukausia niin suomessa tulee olemaan pahin työttömyys koko itsenäisyyden aikanaNo jos ei töitä muualta löydy niin olen sitten vaikka työttömänä minäkin kerta muutkin. Kunhan tämä tilanne on ohi ja jos hengissä selviän niin katson että olen oman osani tehnyt ja joustamiset joustanut.
Hieno asenne. Ajattelepa jos meidän isät ja isoisät olisivat ajatelleet samalla tavalla -41 kun kutsu taas kävi ja talvisodan uuvuttamat miehet määrättiin rintamalla jatkosodan syttyessä.
näin on vaikka oli niitä rintamakarkureitakin. Pienellä paikkakunnalla ne tiedettiin.
Harald kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tuo Lappi? Pääsiäinen ja mitään pelkäämättömät (= mitään ajattelemattomat) rinne- ja latuturistit täyttää monet keskukset. Näen valtavan riskin tässä, joko rinnekeskusten sulkemista on harkittu?
Poikkeustila kestää järkevästi ainakin pääsiäisen yli. Eiköhän keskukset suljeta. Voi myös olla, että ainakin pk-seutu eristetään ja poispääsy estetään viimeistään siinä vaiheessa.
Oispa kiva tietää kuinka tuo pois pääsy käytännössä estetään..pikkuteitä on ihan riittävästi ja taatusti ei riitä väkeä vahtimaan joka risteystä.
Saksa kutsuu reserviläiset auttamaan koronaviruksen torjunnassa - Ulkomaat - Ilta-Sanomat
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006445489.html
https://yle.fi/uutiset/3-11265359
"Tehohoidon ylilääkäri Ylelle: Tehohoitoa joudutaan rajaamaan raskaasti, jos synkimmät ennusteet toteutuvat"
Vierailija kirjoitti:
Täällä on näkynyt paljon ketjuja, joissa käsketään ihmisiä pysymään visusti kotonaan.
Poikkeustila voi kestää helposti puoli vuotta, joten tässä on kaksi vaihtoehtoa, joita noudattaa. Se on jokaisen aikuisen oma asia, kumman tavan selviytyä valitsee, jos ei ole mitään flunssaoireita eikä ole karanteenissa. Et saa itse tartuntaa, jos noudatat annettuja ohjeita, vaikka naapurisi saisi jostakin tartunnan.
Tapa 1) kökötöt visusti sisällä puoli vuotta. Et ulkoile, ja tilaat ruuat kotiinkuljetuksella. Yrität keksiä kanssa-asujiesi kanssa ajankulua ja sisäliikuntaa ja pysyä järjissäsi. Otat riskin sairastua johonkin muuhun kuin koronaan, koska kunnon ylläpitäminen on hankalaa.
Tapa 2) jatkat ulkoilua ja liikuntaa ulkona. Ohjeita noudattamalla ja turvavälit säilyttämällä sekä suuret kokoontumiset pois jättämällä se on turvallista. Terveys säilyy helpommin hyvänä huolimatta liikuntapaikkojen sulkemisista. Otat riskin sairastua koronaan joka kerta ulos lähtiessä, mutta ohjeita noudattamalla riski pysyy pienenä ja kestät mahdollisen sairauden paremmin kuntosi ansiosta.
Itse noudatan tapaa 2 (minkä yltä varmaan arvasikin) vaikka minulla on perussairaus, joka asettaa minut riskiryhmään (riski saada vakava sairaus, ei riski saada tartunta), koska oireeni pahenisivat huomattavasti, jos liikunta vähenisi merkittävästi. Tuolle sairaudelle ei ole koskaan voinut mitään eikä se ole itse aiheutettu. Sairastan myös kipua aiheuttavaa sairautta, jonka oireet pahenisivat jatkuvasta lääkityksestä huolimatta, jos en liikkuisi ja ulkoillessa purkaisi stressiä, vaikka tuo toinen sairaus ei aseta minua riskiryhmään. Omalla kohdallani on siis pakko ulkoilla. Pidän etäisyyttä muihin vähintään kaksi metriä ja kierrän vanhukset kaukaa kunnioituksesta ikääntyneitä kohtaan. Teen kaikkeni välttääkseni tartunnan, mutta olen tietoinen siitä, ettei sekään välttämättä riitä.
Lisäisin vielä vaihtoehdon:
3) Vältät kontaktia muihin ihmisiin eli olet perheen kanssa kotona ja liikut ulkona, mutta vältät kaikkea kontaktia muihin ihmisiiin. Tämä onnistuu maaseudulla ja omakotitalossa - voi liikkua omassa pihassa/metsssä tai mennä kävelylle kohtaamatta yhtään ihmistä tai jos yksi -kaksi ihmistä tulee vastaan, niin ei ole lainkaan vaikeaa välttää kontaktiä heiihin. Ulkoilu tässä tapauksessa ei oikeastaan lisää lainkaan riskiä sairastua.
"THL:n terveysturvallisuuden johtaja Mika Salmisen ja Marinin hallituksen linja on ollut, että tauti pitää sairastaa eikä sen tuloa Suomeen voida estää. Suomi on toiminut Salmisen oppien mukaan eikä laittanut rajoja kiinni silloin, kun Itävallasta ja Italiasta tuli suomalaistalvimatkaajien mukana kunnon virusryöppy noin kuukausi sitten. Nyt ollaan sitten tuon ryöpyn jäljiltä tilanteessa, jossa koko maa on sekaisin ja talous romahduspisteessä.
Suomen rajat olisi pitänyt laittaa kiinni tuolloin noin kuukausi sitten. Kaikki maahan tulevat olisi pitänyt testata ja laittaa lähtökohtaisesti kahden viikon karanteeniin. Toisin sanoen virus olisi pitänyt pysäyttää rajalle. Vastustuskykyä ei olisi hankittu Salmisen oppien mukaisesti sairastamalla, koska mm. vanhukset eivät sitä kestä."
Saksassa tapaukset nousseet rajusti päivässä, yli 18 000 jo.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ulkona liikkuminen ole nyt se ongelma tässä.
Ongelma on se, että tässä terveystilanteessa EDELLEEN vetelehditään kahviloissa tai pakolla rampataan kuntosalilla. Jostain halvatun hiihtokeskuksista ja niiden baareista / ravintoloista puhumattakaan.
Minua ei astmaaatikkona voisi vähemmän kiinnostaa jos joku pelle tapattaa itsensä koronalla. Minua ottaa päähän se, että nämä ihmiset erittäin suurella mahdollisuulla tartuttavat sitä ennen minut tai ylipäätään kenet tahansa muun viattoman sivullisen.
”Testejä ei tehdä päivässä niin montaa kuin mahdollista, vaan tarpeen mukaan”, Salminen sanoi."
Eli THL- Salminen haluaa nollaan potentiaalisen mahdollisuuden saada kiinni pimeät supertartuttajat, joita E-Korea jäljitti laajan testaustoiminnan kautta.
"Tarpeen mukaan" kyllä on pelle lausunto.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa tapaukset nousseet rajusti päivässä, yli 18 000 jo.
Usa menee kohta Saksankin ohitse. Siellä tartuntoja on nyt jo +4000 päivässä ja lukema oli viimeksi katsoessani jotain väliltä 14 000-15 000.
Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa kuolemia 6-11 ja tehohoidossa 21-30.
Tartuntojen määrästä ei enää kannata puhua, kun testaamisen käytännöt vaihtelevat niin laajasti.
Koko Kalifornian asukkaat on määrätty koteihinsa eristäytymään muista. Näinköhän 40 miljoonan asukkaan osavaltion ihmiset tottelee?
Myös Argentiinassa kaikki asukkaat on määrätty kotiarestiin.
Kyllä maailman talous on tämän jälkeen ihan sekaisin.
Oispa kiva tietää kuinka tuo pois pääsy käytännössä estetään..pikkuteitä on ihan riittävästi ja taatusti ei riitä väkeä vahtimaan joka risteystä.