Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Käyttäjä33343 kirjoitti:
"THL:n terveysturvallisuuden johtaja Mika Salmisen ja Marinin hallituksen linja on ollut, että tauti pitää sairastaa eikä sen tuloa Suomeen voida estää. Suomi on toiminut Salmisen oppien mukaan eikä laittanut rajoja kiinni silloin, kun Itävallasta ja Italiasta tuli suomalaistalvimatkaajien mukana kunnon virusryöppy noin kuukausi sitten. Nyt ollaan sitten tuon ryöpyn jäljiltä tilanteessa, jossa koko maa on sekaisin ja talous romahduspisteessä.
Suomen rajat olisi pitänyt laittaa kiinni tuolloin noin kuukausi sitten. Kaikki maahan tulevat olisi pitänyt testata ja laittaa lähtökohtaisesti kahden viikon karanteeniin. Toisin sanoen virus olisi pitänyt pysäyttää rajalle. Vastustuskykyä ei olisi hankittu Salmisen oppien mukaisesti sairastamalla, koska mm. vanhukset eivät sitä kestä."
Asiantuntijat toisensa jälkeen ovat todenneet, että laumasuojan hankkiminen sairastamalla on täysin kestämätön ajatus. Ilman tartuntaketjujen jäljittämistä ja eristämistä sairastuvuus ja hoidon tarve tulee väistämättä olemaan niin suuri, että se romahduttaa minkä tahansa valtion sairaanhoitojärjestelmän. On äärimmäisen pelottavaa, että THL:n edustajat ilmeisesti edelleenkin hourivat tuollaisesta ”strategiasta”.
Mielestäni tämä on hyvä oppi monille siitä, miten tärkeää pahan päivän varalle on säästää rahaa. Itse olen köyhä, mutta silti olen saanut säästettyä rahaa juuri tälläisten pahojen päivien varalle. Koskaan ei pidä elää elämää ajatellen, että mitään pahaa ei koskaan tapahdu ja että kyllä sitä rahaa on.
Ensimmäiset tartunnat Husin alueella julkistettiin helmikuun lopussa. Siitä on nyt 3 vkoa. Tuleva viikko kertoo paljon. Toivotaan parasta!
Voimia kaikille <3
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-11265359
"Tehohoidon ylilääkäri Ylelle: Tehohoitoa joudutaan rajaamaan raskaasti, jos synkimmät ennusteet toteutuvat"
Joten 71 plus pysykää kotona. Nuoremmat vie voiton mitä tulee tehohoitoon kun alkaa jonoa syntymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa tapaukset nousseet rajusti päivässä, yli 18 000 jo.
Usa menee kohta Saksankin ohitse. Siellä tartuntoja on nyt jo +4000 päivässä ja lukema oli viimeksi katsoessani jotain väliltä 14 000-15 000.
Tietysti menee kun siellä on hieman suurempi väkiluku.
Eilisten tietojen mukaan koko Suomessa teholla 5 hlöä, joista yksi alle 40-vuotias. (HS: Järvinen)
Muuten sairaalahoidossa Husin alueella 10 hlöä. (HS: Järvinen) Paljonkohan koko maassa? Tätä ei käsittääkseni ole kerrottu.
Kiinassa 6% sairastuneista lapsista sairastui vakavasti. 39% sai keuhkokuumeen tai keuhko-oireita. Ei taida olla ihan pelkkä vanhusten tauti tämä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tämä on hyvä oppi monille siitä, miten tärkeää pahan päivän varalle on säästää rahaa. Itse olen köyhä, mutta silti olen saanut säästettyä rahaa juuri tälläisten pahojen päivien varalle. Koskaan ei pidä elää elämää ajatellen, että mitään pahaa ei koskaan tapahdu ja että kyllä sitä rahaa on.
Jos kaikilla olisi se 2-3kk nettotuloja vastaava määrä säästössä tilillä tai lasipurkissa, olisi ongelmat tällä hetkellä huomattavasti pienemmät.
Vierailija kirjoitti:
MIKSI TÄMÄ POISTETTIIN???
Miten säilyä järjissään koronaviruksen aikana: Älä someta liikaa, älä kuuntele huhuja, ulkoile…
Nyt, kun suomalaisilta jo alkaa sujua käsien pesu, Työterveyslaitos listasi ohjeita siitä, miten säilyä järjissään koronaviruksen aikana.
Työterveyslaitos kehottaa viisikohtaisessa listassaan työntekijää hahmottamaan, mikä aiheuttaa itselle huolta.
– Huolen pilkkominen yksittäisiksi konkreettisiksi asioiksi voi lisätä hallinnan tunnetta, kun asioita voi lähteä työstämään yksi kerrallaan TTL neuvoo.
Lisäksi se esittää, että työntekijä tunnistaa asiat, joihin voi itse vaikuttaa.
Liikunta virkistää ja vähentää stressiä.
– Voit esimerkiksi suunnitella, mitä työtehtäviä voit tehdä etätöissä. Kehitä toimivia rutiineja työpäivääsi uudessa tilanteessa.
Vältä väärää tietoa
Ohje kehottaa seuraamaan vain luotettavia tietolähteitä ja muistuttaa että ylenpalttinen somettaminen voi lisätä huolta.
ILMOITUS
– Huolestumisen myötä huhujen määrä työpaikallakin tyypillisesti lisääntyy, liikkeellä on myös väärää tietoa.
Lisäksi omaa työkuormaa pitää pyrkiä hallitsemaan.
– Vältä tarpeetonta stressiä ja siirrä vähemmän tärkeät ja ei-kiireelliset asiat myöhemmin hoidettaviksi.
Se kehottaa tauottamaan työtä.
– Liikunta virkistää ja vähentää stressiä. Verkosta löytyy esimerkiksi jumppaohjeita.
Muista kaveria
Etätöitä tekeviä Työterveyslaitos kehottaa pitämään päivittäin yhteyttä työkavereihin ja esimiehiin.
– Kokeile vaikka virtuaalisia aamukahveja!
Myös työkavereista huolehtiminen on tärkeää..
– Osoita välittämistä ja hae itsekin tukea työyhteisössäsi. Jos sinulla ei ole työyhteisöä, hae vertaistukea muista verkostoistasi.
https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/4232617-miten-sailya-jarjissaan-…
https://hyvatyo.ttl.fi/koronavirus/ohje-henkisen-hyvinvoinnin-tueksi
Itse tiedän mikä rentouttaa ja mitä tehdä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tehohoidon ylilääkäri Ylelle: Tehohoitoa joudutaan rajaamaan raskaasti, jos synkimmät ennusteet toteutuvat"
Joten 71 plus pysykää kotona. Nuoremmat vie voiton mitä tulee tehohoitoon kun alkaa jonoa syntymään.
Täälläkö ihan oikeasti kuvitellan, että joku 80-vuotias pappa irroitetaan hengityskoneesta ja kone annetaan jollekin nuorelle??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikilla olisi se 2-3kk nettotuloja vastaava määrä säästössä tilillä tai lasipurkissa, olisi ongelmat tällä hetkellä huomattavasti pienemmät.
ei pidä elää kädestä suuhun.
Minulla on iso hätä siitä, että moni ei edelleenkään ota tilannetta vakavasti. Tuntuu todella voimattomalta ja neuvottomalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkö ihan oikeasti kuvitellan, että joku 80-vuotias pappa irroitetaan hengityskoneesta ja kone annetaan jollekin nuorelle??
Priorisointi
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa kuolemia 6-11 ja tehohoidossa 21-30.
Tartuntojen määrästä ei enää kannata puhua, kun testaamisen käytännöt vaihtelevat niin laajasti.
Islannissa ei ole kuolemia ja kriittisessä tilassa vain 1 hlö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulisi olla laki että vasta tuon puskurin kerryttämisen jälkeen saisi alkaa tehdä hankintoja ja käyttää rahaa muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jään tämän koronaepidemian jälkeen henkiin vaihdan alaa.
T. Riskiryhmään kuuluva hoitaja
Jaa vaihdat mille alalle?
jos tämä oikeasti kestää kuukausia niin suomessa tulee olemaan pahin työttömyys koko itsenäisyyden aikanaNo jos ei töitä muualta löydy niin olen sitten vaikka työttömänä minäkin kerta muutkin. Kunhan tämä tilanne on ohi ja jos hengissä selviän niin katson että olen oman osani tehnyt ja joustamiset joustanut.
Hieno asenne. Ajattelepa jos meidän isät ja isoisät olisivat ajatelleet samalla tavalla -41 kun kutsu taas kävi ja talvisodan uuvuttamat miehet määrättiin rintamalla jatkosodan syttyessä.
Ah, vedotaan siis talvisodan henkeen. Kas kun ei kutsumukseen. Mitä sinä olet tehnyt yhteisen hyvän eteen nyt tässä tilanteessa? Minä olen tehnyt oman osani joka päivä. Ja teen jatkossakin. Menen riskiryhmään kuulumisesta huolimatta töihin tekemään oman osani että terveydenhuolto pyörii. Kunhan tämä epidemia on hoidettu, en aio enää jatkaa loppuikääni näissä hommissa. Alanvaihtoa ei tietääkseni ole vielä kielletty terveydenhuollon henkilökunnalta silloin kun poikkeustilanne ei ole päällä. Toki töihin voidaan poikkeustilanteessa velvoittaa siitä huolimatta, mutta saisi edes välillä tehdä jotain muuta. Kun sinä niin kovasti tahdot auttaa niin ilmoittaudu jo ennakolta vapaaehtoiseksi hoitoapulaiseksi tai jopa lähde opiskelemaan alaa.
Minä arvostan jokaista, joka tekee työtä terveydenhuollossa. Olen aina arvostanut. Niin tuntuu tällä hetkellä tekevän moni muukin. Kun tämä korona ei ollut vielä Suomessa uhka, oli aika monella eri ääni kellossa, on ollut jo vuosia. Irvokasta tämä miten nyt huudellaan hoitajien työn olevan niin tärkeää ja arvokasta.
Tähän ketjuun tulee niin hurjaa tahtia viestejä enkä ehdi millään lukea kaikkia kun tosiaan töissä on käytävä. Keskustelu siis varmaan jää omalta osaltani tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Priorisointi
Kyllä, siihen on jouduttu menemään Italiassa, ja ihan järjelläkin ymmärtää, että siihen on pakko mennä, jos on pakko eli resurssit ovat pahasti kuormittuneet. Se hengityskone kannattaa antaa nuorelle ihmiselle, jolla olisi paljon elämää edessä ja joka todennäköisemmin paranee tehohoidon avulla, kuin sille kahdeksankymppiselle, jolla on takana pitkä elämä ja elinvuosia jäljellä vähän ja joka suuremmalla todennäköisyydellä menestyisi tehohoidosta huolimatta. Toki koko ajan yritetään tehdä toimenpiteitä, joiden avulla tällaisiin tilanteisiin ei tarvitse mennä, mutta ei se tapahdu itsestään, vaan osa sitä on noudattaa näitä eristäytymismääräyksiä epidemian hidastamiseksi.
Oliko muuten syöpälasten hoitajan tapaus ensimmäinen, josta on tiedotettu julkisuuteen sen tulleen Suomessa eikä tartunnan lähdettä tiedetä? Eli ainakin Helsingissä on jo paha epidemia. Hoitaja on varmasti noudattanut erityistä varovaisuutta työnsä takia, mutta se ei valitettavasti riittänyt. Hankalaa kuvitella, missä työpaikassa tartunta olisi voinut olla enää tuota ikävämpi uutinen.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä ihan totta. Mäkin oon laittanut joka kuussa satasen sivuun pienestä palkastani. Harmi vaan että aika loppui kesken kun uraputki valmistumisen jälkeen jäi toivottua lyhyemmäksi kun ei pystyttykään jatkamaan määräaikaista sopimusta, mutta kyllähän tällä kertyneellä tonnilla jonkin aikaa sätkii.
Nyt on fiilis että kaikki mitä olen tässä vuosia rakentanut ja suunnitellut on ollut ihan ajanhukkaa. En edes tiedä mihin keskittää energiansa, kun on tuleva työttömyys, köyhyys, mahdollinen sairastuminen... ihan kuin olisi palavassa talossa lukkojen takana äkäisten karhujen kanssa. Taidan sijoittaa osan säästöistäni Alkon puolelle ja juoda viiniä niin kauan että elämässä tuntuu olevan taas jotain järkeä.
Kiinassa ne kasasi isoja hiekkakasoja teiden päälle, joihinkin tehtiin muuri, joissakin oli ihmisiä vahtimassa. Meillä on armeija, jota voi asettaa siihen tehtävään.