Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on oireita, samoin ystävälläni, jonka kanssa tavattiin joitakin päiviä ennen epidemiaa. Minulla on kuiva yskä, hengitysvaikeuksia ja pää kipeä. Olen nuori ja perusterve, joten testeihin ei pääse. Edes isoäitiäni ei testattu (hänen kanssaan ei olla tavattu onneksi, mutta viestitelty ja soiteltu), vaikka hän on yli 70, monisairas ja nyt flunssaoireita ja yskää! Lääkäri sanoi, ettei testata, koska ei ole kuumetta. Oleilen matkustuskiellon takia vanhempieni luona, vanhemmat joutuu käymään töissä ja opiskelen etänä. He eivät olla tosta noin vaan poissa, joten leviämisvaara on todellinen. Mihinkään ei voi soittaa, koska epäily ei ole riittävä syy soittaa minnekään eikä se, jos pärjää kotona. Mitä ihmettä mä teen, en mä nyt tähän varmaan kuole, mutta entä mun mummi ja vanhempien työkaverit, joista osa kuuluu riskiryhmiin! Suututtaa tää Suomen meno.
Otapa nyt ihan rauhallisesti ja ota järki käteen. Olet terve ja nuori. Hoida tautia ohjeiden mukaan. Estä tartunta vanhempiisi.
Seuratkaa isoäidin tilannetta. Voitte aina ottaa yhteyttä hänen asuinkuntansa sosiaali- ja terveysviranomaisiin.
Voit aina soittaa itse kuntasi koronaneuvontaan. Ohjeita on netti pullollaan, käy terveysviranomaisten sivuilla.
Jos olet opiskelija, olet kumman kädetön tiedon hankinnassa ja sovelluksessa.
Mä en nyt kaipaisi tässä tilanteessa haukkuja. Luuletko, ettemme ole yrittäneet löytää tietoa? Tietoa kyllä on ja se muuttuu jatkuvasti. Mutta ilman testiä ei voi tietää, onko kyse koronasta vai influenssasta. Päivystyksessä ja neuvontapuhelimessa luki, ettei epäily ole syy soittaa minnekään ja jos pärjää kotona, niin kotiin jäädään. Se nyt on mulle täysin itsestäänselvää, että täällä ollaan. Enkä mä ole tässä huolissani itsestäni, vaan vanhempieni työkavereistani, joista osa on riskiryhmää. Totta kai me yritämme olla vähäisessä kontaktissa, mutta täällä saman katon alla väistämättä tulee kosketus samoihin pintoihin ja paikkoihin. Korostan, etten ole huolissani itsestäni, vaan MUISTA RISKIRYHMIIN KUULUVISTA.
Ystäväiseni, paniikki ja hysteria ei auta. Nyt pitää pitää pää kylmänä. Ja sanon tämän itse riskiryhmään kuuluvana.
Et tarvitse testiä. Jos olet sairas, oli se korona, flunssa tai influenssa, noudata karanteeniohjeita. Samat hoito-ohjeetkin pätee. Kuten näköjään teetkin.
Sulla on myös oikea huoli riskiryhmään kuuluvista. Olisiko jotain konkreettisia kikkoja vähentää tartuntavaaraa vanhempiisi? Mietitään.
- Pidä se metrin turvaetäisyys.
- Jos saat jostain hengityssuojan, käytä sellaista.
- En tiedä minkälainen talo on kyseessä, mutta jos mahdollista, koita käyttää eri vessaa kuin vanhempasi ja muutenkin jakakaa talo sun ja vanhempiesi käyttämiin "puoliin".
- Olisi hyvä ostaa desinfiointiliinoja, niillä on näppärä pyyhkiä omat käden jälkensä nopeasti pois sieltä missä muutkin käyvät. (Kaupassa tuollaisella desinfiointiliinalla voi myös pyyhkäistä sen ostoskärryn kahvan.)
- Pese kätesi aina huolella ennen kuin menet vanhempiesi puolelle, jos pakko.
- Olisi fiksua että sulla olisi omat ruokailuastiat, jotka peset itse ja pidät muualla.
- vanhempiesi pitää välttää olemasta liian lähellä sua, pestä kädet huolella ja välttä koskettelmasta kasvojaan.
Varmaan noita noudatatte suureksi osaksi. Jos vanhempasi saavat pieniäkin oireita, pitää jättäytyä heti kotiin.
Ei enempää voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
THL:llä ja HUS:lla ei ole mitään oikeaa tietoa mikrobilääkkeistä ja niiden tehosta. Eri mikrobilääkkeiden tehoja kannattaa kokeilla suussa ENSIN, koska tulokset on helpompi varmentaa mikroskoopilla sekä ihan silmämääräisesti. Suussa on myös todella sitkeitä infektioita kaikilla, ja bakteerit ovat suojassa limaisissa biofilmeissä ikenissä.
Suun mikrobeihin esimerkiksi kolloidinen hopea, betadiini, ja kloriitti ovat lähes täysin tehottomia! Se on osoitettu mikroskooppikuvin. Mutta esim. 12-35%:n vetyperoksidi toimii vähän kuin vetäisisi hitsauspillillä ikeniä. Olen mitannut parhaimmillaan noin 1/2 desiä sitkeää limaa, jota valuu suusta vetyperoksidikäsittelyn jälkeen. Mikään tavallinen muu antimikrobinen aine ei ole yhtä tehokasta biofilmien tuhoamiseen kuin vahva vetyperoksidi. Apteekkien myymä 3%:n vetyperoksidi on tietysti täysin tehotonta, miksipä muuten myisivät sitä.
Vetyperoksidi on tehokasta kaikkien mikrobien tuhoamiseen. Siitä voi myös tehdä sumutetta. Myös kasvit tykkäävät vetyperoksidista, koska se pitää parasiitit loitolla. Terveet solut eivät välitä vetyperoksidista, niillä on hyvät katalaasientsyymit, jotka pilkkovat sen hapeksi ja vedeksi, mutta mikrobeilla ei ole yhtä paljon kapasiteettia kuin soluilla, joten ne höyrystyvät ja tuhoutuvat, ja varsinkin niiden biofilmit, joissa ei ole mitään kapasiteettia.
Vetyperoksidi oli vuosikymmeniä sitten yleinen haavan desinfioimisaine. Ainakin kirveli kunnolla. 😁
Juu, kuohui ja kirveli. Eikö sitä enää ole myynnissä?
Vierailija kirjoitti:
Jahas, kuolleisuus noussut jälleen, nyt 9%. Kun aloin seuraamaan n. viikko sitten, tuo oli vain 6%. Kuulun riskiryhmään :(
Tuo luku lasketaan varmaan sairaalahoidossa olleista (tiedossa), siinä ei ole mukana kotona lievästi sairastaneita joita voi olla moninkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää omistusasujat höpiskö. Suomessa on aina pelastettu omistusasujat ja vaikka sitten leikattu köyhimmiltä. Ei teille kuinkaan käy. Voidaan mieluummin ottaa vuokralla asujien asumistuesta, että osakehuoneustossa asujat saavat jatkaa omaisuutensa kartuttamista ilman riskejä.
Ei kuule pidä paikkaansa. 90-luvulla meni asuntoja pakkomyyntiin, kun lainoja ei saatu maksettua ja siinä vaiheessa hinnat olivat romahtaneet niin, että monelle jäi vielä isot velat asunnon menettämisen lisäksi
Juurikin näin. Itse otin turpaan tuolloin 80000 markkaa asuntokaupoissa, 30% asunnon arvosta suli hetkessä. Suurin osa täällä kirjoittavista ei ollut tuolloin vielä itse vastuussa omasta elämästään, joten eivät välttämättä ymmärrä mitä tuolloin tapahtui oikeasti.
Kiinnitin huomiota aamun työmatkalla Helsinkiin,näkyi pohjoiseen päin olevan liikkeellä täyteen pakattuja autoja ihmisineen.. ihmisillä vissiin halu poistua alueelta missä koronaa esiintyy...toki ymmärrettävää että on luonnollinen reaktio..kukapa haluaa palavaan taloonkaan jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm. THL:n Salminen ym. naureskelivat Italian karanteenitoimille helmikuun loppupuolella sen sijaan että olisivat tajunneet että matkustus tartunta-alueille olisi pitänyt keskeyttää välittömästi ja kaikki sieltä palanneet olisi pitänyt laittaa vähintään 10 vuorokauden valvottuun karanteeniin.
Mitään muuta keinoahan ei ole olemassa jos halutaan minimoida viruksen saapuminen ulkomailta Suomeen matkustuksen mukana.Tuolla toimenpiteellä olisi ollut varsin kova taloudellinen hintansa mutta sillä olisi säästetty todennäköisesti tuhansia ihmishenkiä Suomessa ja mahdollisesti terveydenhuollon ajautuminen syvään kriisiin.
Pari kolme viikkoa sitten ei ollut tarkkaa tietoa kuinka herkästi koronavirus leviää. Sitten kun tautia alkoi näkyä Suomessa ja Italiassa sairastavuus lähti nousuun niin aika nopeasti on alettu toimia. Suomen tilanne on pari viikkoa jäljessä Italiaa joten nyt tehdyillä rajoittamistoimilla on aivan varmasti valtava merkitys..
Sitä paitsi ei kaikkea voi laittaa viranomaisten tai THL:n kontolle vaan kyse on siitä miten hyvin noudatetaan suosituksia ja asetuksia, Italiassa lastentarhat olivat kiinni mutta kahvilat ja ravintolat auki eikä varoituksista piitattu.
On hyvä miettiä myös kuinka kauan rajoitustoimien pitää olla käytössä. Virus tulee kiertämään maailmaa vuoden tai pari ja rokotus on vasta vuoden päästä käytössä. Pitäisikö jatkossa maahan tulevat laittaa aina kahden viikon karanteeniin tai vaadittava koronatesti ennen kuin saa vapaasti liikkua maassa?
Tällä palstalla löytyy jos jonkinlaista neuvojaa kun tunnutaan tietävän kaikki ja osataan sanoa miten oliis pitänyt toimia. Viisaimmat olisivat voineet sanoa jo heti uuden vuoden jälkeen Wuhanin epidemian puhjettua että laitetaan rajat kiinni mutta eipä kuulunut varoituksia. Jälkiviisaus on kaikista helpoin viisauden laji mutta ennustaminen on haastavampaa.
Salli minun nauraa. Mitä sinä oikein kirjoitat? Miten sä kehtaat? Vai että pari kolme viikkoa sitten ei ollut tarkkaa tietoa kuinka herkästi koronavirus leviää - vitsailetko? Kyllä oli. Ja kas kumma, että niin on, että palstalla tiedettiin ajoissa, mitä pitää tehdä ja kuinka vaarallinen on tämä tauti, mutta asiantuntijat hyssyttelivät ja ihmisille annettiin väärää tietoa. Mulla ei ole tämän jälkeen MITÄÄN luottamusta enää viranomaisiin. On kamala tunne, kun tiedät totuuden ja faktat viruksesta ja THL nauraa ihmisille päin naamaa, vähättelee ja valehtelee. Tämä virus täytyy TUKAHDUTTAA. Tämä on MAAILMAN asiantuntijoiden mielipide, mutta sinä näköjään tiedät paremmin. Virus ei elää ilman kantajaa. Ja jälkiviisaus on nyt heillä, jotka eivät toimineet ajoissa. Monet meistä tiesivät, mihin tämä naureskelu ja vähättely jota tavallisille kansalaisille median kautta syötettiin, johtaa.
Kyllä tietoa on niille ollut jotka ovat olleet silmät auki ja hereillä. Tieto siitä, että tuntematon tauti leviää nopeasti ja reagoitava on.
Kuitenkin näinhän se menee lähes aina elämässä. Varhaisia merkkejä ei uskota/haluta uskoa tai ei haluta kuunnella niitä, jotka asiasta toitottavat. Se on ihan oma taitolajinsa pongata asioita mitä tässä maailmassa tapahtuu, ja vielä isompi taito laji on saada muut uskomaan mitä on tulossa.
Itse ajattelen, että kaikki eivät osaa katsoa ja nähdä mitä tuleman pitää, lukea/kuunnella merkkejä tai ottaa niitä vakavasti. Sen takia meitä on erilaisia, jotta kaikkien lahjat pääsisivät käyttöön yhteisen hyvän puolesta.
Tulisi olla enemmän yhteistyötä erilaisten ihmisten välillä. Kuunnella myös niitä, joilla on kyky nähdä ja hoksata mitä tuleman pitää. Onhan myös mahdollista, että aina he ei osu oikeaan, mutta varautumisen voi alkaa jossain mittakaavassa ja lopettaa, jos mitään uhkaa ei olekaan.
Meidän ihmisten tulisi enemmän arvostaa toistemme erilaisuutta ja nähdä ne piilevät kyvyt mitä jokaisella on, eikä aina vaan haukkua ja dissata jokaista kummajaisena pitämäämme tyyppiä.
Tätä aihettahan kääsitellää kertomakirjallisuudessa. Ikiaikainen tarina. Eli jos tarinoita tehdään aiheesta, se on ihmiskunalle tyypillinen tapa reagoida tuntemattoman edessä:
Tuntematon uhka, sankari, joka tajuaa mitä tapahtuu ja huutelee, "hei haloo herätkää!" . Valtakunnassa jatketaan, kuin mitään ei olisi tapahtumassa. Sankari hermostuu ja ryhtyy toimiin valtakunnan pelastamiseksi. Vastoinkäymisten jälkeen saa muut viimehetkellä mukaansa, käydään taistelu ja vihollinen lyödään.
Toinen puoli tietysti se että riittävän pitkään kun huutaa sitä sutta niin susi kohdalle osuu. Eihän näissä keskusteluissa vaikka tammikuulta ole ollut juuri mitään mitä ei olisi myös sikainfluenssan aikoihin sanottu. Silloin kävi vähän toisin, nyt kävi näin.
Niin kävi ekan SARSinkin kanssa. Moni oli ihan varma että raamatullinen vitsaus on tulossa, mutta viruksen huonosta tarttuvuudesta ja tiettyjen valtioiden määrätietoisista otteista johtuen homma saatiinkiin pakettiin ällistyttävän hienosti. Ja sen jälkeen kitistiin kuinka Suomessa THL haaskasi rahaa turhaan valmistautumiseen...
Sars ja mers oli tosiaan huonosti tarttuvia, sen takia se oli kai yllätys, että tämä sars2 on näin tarttuva.
Ymmärrän sillä tavalla niiden kannan, jotka eivät ottaneet tätä ensin tosissaan, vaikka olisi pitänyt.
MERS:iähän on koko ajan liikkuntu ainakin Saudi-Arabiassa, viime vuonnakin taisi olla pieni epidemia, mutta se on saatu pysymään leviämättä juuri kauemmaksi (en muista tarttuuko se kameleista vai hevosista), eli nämää koronavirukset ovat hyvin erilaisia toiminnaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IS: suomalainen keuhkolääkäri kommentoi ibuprofeenin käyttöä siten, että lääkkeen verta ohentava vaikutus on se ongelma, kun corona voi aiheuttaa verisuonitulehduksen tyyppisen oireen. Osaako kukaan asiantunteva kommentoida: eikö tämä ole aika merkittävä havainto taudin kannalta? Voiko selittää eroja vakavan tautimuodon saaneissa? Miten verenohennuslääkkeet, joita suurimpaan riskiryhmään kuuluvat käyttävät?
Tulehduskipulääkkeet (NSAIDS) kuten aspiriini ja ibuprofeeni jne. "voivat aiheuttaa akuutin munuaisvaurion". (Rupert Beale, Francis Crick Institute, UK)
"NSAID-lääkkeet voivat vaikuttaa siihen miten Koronavirus sitoutuu ihmisen soluihin" (Dr. Yogen Kanthi, Michiganin yliopiston kardiologian apulaisprofessori Michiganin yliopistosta.)
"Tutkimusten mukaan Koronavirus sitoutuu ACE2 -proteiiniin solujen pinnalla. On olemassa teoreettinen riski, että NSAID-lääkkeet kuten ibuprofeeni saattavat nostaa ACE2 -pitoisuuksia, mikä on havaittu eläinkokeissa, mutta ei potilaissa."
"Ikäihmisille, joilla on jo jokin muu taustalla oleva sairaus kuten SV-tauti, NSAID-lääkkeitä on yleensäkin määrättävä varovasti" (Prof. Charlotte Warren-Gash, London School of Hygiene and Tropical Medicine.)
"Tulehdus on elimistön normaali reaktio infektioon ja hälytyssignaali. Immuunijärjestelmän vastareaktion peittäminen tulehdusta alentavilla lääkkeillä voi paitsi heikentää elimistön vastustuskykyä, kätkeä oireet tilanteen vakavuudesta. Tämä saattaa myöhäistää diagnoosia ja hoitoon pääsyä." (Soline Roy, Le Figaro)
https://www.pharmacytimes.com/news/uncertainty-surrounds-use-of-otc-ant…
Tämäkin Ibuprofeiinin vaikutus kiellettiin vielä viime viikolla ja on nyt kyllä ihmisilläkin todettu. En tiedä siten, kun panadolit on loppu apteekista, että jos nousee flunssassa kuume, niin onko parempi olla lääkitsemättä vai alentaa sitä kuumetta Buranalla tai ehkä kuitenkin asipiriinilla. Kun ACE 2 expression on jo muista syistä suuri, niin voikohan se kasvaa niin isoksi, että ihmisestä tulee oikein virusimuri. vai olisiko tuo vaikutus vain yksi riskitekijä lisää. Monet syövät jatkuvasti tulehduksiinsa ibuprofeiinia ainakin kuureittain.
Tahtooko Espanja karkottaa suomalaiset turistit pois ?
Kannattaako tämän jälkeen edes mennä Espanjaan ?
https://www.is.fi/viihde/art-2000006443221.html
– Hotellihuoneisiin jaettiin lappuja, että ottakaa yhteyttä matkatoimistoonne ja aikaistakaa lähtöä. Paikallinen hallinto selvästi haluaa turistit pois. Mutta minkäs teet, kun kaikki lennot on täynnä.
Arzka kirjoitti:
Kiinnitin huomiota aamun työmatkalla Helsinkiin,näkyi pohjoiseen päin olevan liikkeellä täyteen pakattuja autoja ihmisineen.. ihmisillä vissiin halu poistua alueelta missä koronaa esiintyy...toki ymmärrettävää että on luonnollinen reaktio..kukapa haluaa palavaan taloonkaan jäädä.
Samaa huomiota tein itsekkin,joukkopako käynnistymässä 😁
Otin aamulla 800mg buranan päänsärkyyn sen kummemmin ajattelematta, nyt nenä vuotaa, kurkku karhea ja tuntuu ettei henki kulje täysin normaalisti. Mittasin kuumeen ja tuosta aamuisesta lääkkeestä huolimatta 37,4c. Ahdistaa.
Arzka kirjoitti:
Kun ei tulisi sama vaikutus kuin Italiassa. Koronaisesta pohjoisesta alkoi muuttosiirtyminen etelään kera koronan. Sen jälkeen koko Italia hohkasi punaisena koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on oireita, samoin ystävälläni, jonka kanssa tavattiin joitakin päiviä ennen epidemiaa. Minulla on kuiva yskä, hengitysvaikeuksia ja pää kipeä. Olen nuori ja perusterve, joten testeihin ei pääse. Edes isoäitiäni ei testattu (hänen kanssaan ei olla tavattu onneksi, mutta viestitelty ja soiteltu), vaikka hän on yli 70, monisairas ja nyt flunssaoireita ja yskää! Lääkäri sanoi, ettei testata, koska ei ole kuumetta. Oleilen matkustuskiellon takia vanhempieni luona, vanhemmat joutuu käymään töissä ja opiskelen etänä. He eivät olla tosta noin vaan poissa, joten leviämisvaara on todellinen. Mihinkään ei voi soittaa, koska epäily ei ole riittävä syy soittaa minnekään eikä se, jos pärjää kotona. Mitä ihmettä mä teen, en mä nyt tähän varmaan kuole, mutta entä mun mummi ja vanhempien työkaverit, joista osa kuuluu riskiryhmiin! Suututtaa tää Suomen meno.
Otapa nyt ihan rauhallisesti ja ota järki käteen. Olet terve ja nuori. Hoida tautia ohjeiden mukaan. Estä tartunta vanhempiisi.
Seuratkaa isoäidin tilannetta. Voitte aina ottaa yhteyttä hänen asuinkuntansa sosiaali- ja terveysviranomaisiin.
Voit aina soittaa itse kuntasi koronaneuvontaan. Ohjeita on netti pullollaan, käy terveysviranomaisten sivuilla.
Jos olet opiskelija, olet kumman kädetön tiedon hankinnassa ja sovelluksessa.
Mä en nyt kaipaisi tässä tilanteessa haukkuja. Luuletko, ettemme ole yrittäneet löytää tietoa? Tietoa kyllä on ja se muuttuu jatkuvasti. Mutta ilman testiä ei voi tietää, onko kyse koronasta vai influenssasta. Päivystyksessä ja neuvontapuhelimessa luki, ettei epäily ole syy soittaa minnekään ja jos pärjää kotona, niin kotiin jäädään. Se nyt on mulle täysin itsestäänselvää, että täällä ollaan. Enkä mä ole tässä huolissani itsestäni, vaan vanhempieni työkavereistani, joista osa on riskiryhmää. Totta kai me yritämme olla vähäisessä kontaktissa, mutta täällä saman katon alla väistämättä tulee kosketus samoihin pintoihin ja paikkoihin. Korostan, etten ole huolissani itsestäni, vaan MUISTA RISKIRYHMIIN KUULUVISTA.
Ystäväiseni, paniikki ja hysteria ei auta. Nyt pitää pitää pää kylmänä. Ja sanon tämän itse riskiryhmään kuuluvana.
Et tarvitse testiä. Jos olet sairas, oli se korona, flunssa tai influenssa, noudata karanteeniohjeita. Samat hoito-ohjeetkin pätee. Kuten näköjään teetkin.
Sulla on myös oikea huoli riskiryhmään kuuluvista. Olisiko jotain konkreettisia kikkoja vähentää tartuntavaaraa vanhempiisi? Mietitään.
- Pidä se metrin turvaetäisyys.
- Jos saat jostain hengityssuojan, käytä sellaista.
- En tiedä minkälainen talo on kyseessä, mutta jos mahdollista, koita käyttää eri vessaa kuin vanhempasi ja muutenkin jakakaa talo sun ja vanhempiesi käyttämiin "puoliin".
- Olisi hyvä ostaa desinfiointiliinoja, niillä on näppärä pyyhkiä omat käden jälkensä nopeasti pois sieltä missä muutkin käyvät. (Kaupassa tuollaisella desinfiointiliinalla voi myös pyyhkäistä sen ostoskärryn kahvan.)
- Pese kätesi aina huolella ennen kuin menet vanhempiesi puolelle, jos pakko.
- Olisi fiksua että sulla olisi omat ruokailuastiat, jotka peset itse ja pidät muualla.
- vanhempiesi pitää välttää olemasta liian lähellä sua, pestä kädet huolella ja välttä koskettelmasta kasvojaan.
Varmaan noita noudatatte suureksi osaksi. Jos vanhempasi saavat pieniäkin oireita, pitää jättäytyä heti kotiin.
Ei enempää voi tehdä.
Huoh en mä ole missään hysteriassa tai paniikissa, kunhan kirjoitin tunteitani ja huoliani tänne. Se, et tietäis, onko tää koronaa, auttaisi hillitsemään leviämistä, selvittämään kaikki altistuneet ja näin he voisivat kans rajoittaa liikkumistaan entistä enemmän ja ilmoittaa töihin, koska oireettomanakin voi tätä levittää. Kaikki ei voi olla poissa pienien oireiden takia, sillä toinen vanhemmistani on hoitaja. Tämä leviää erittäin helposti tosin kuin perusinfluenssa, vaikka noudattaisimme kaikkia ohjeita, joista osa ei vaan ole täällä mahdollista, kuten tuo vessa. Etenkin riskiryhmiin kuuluvat tiedostaisivat altistuneensa. Oireeni ovat pahentuneet yön aikana, katsotaan täytyykö tänään oikeasti soittaa päivystykseen.
Tänään menee 200 000 rikki :(
100 000 meni rikki 6.3. eli 12 päivää sitten, miettikää! Ja tämä kasvu siitäkin huolimatta, että monessa maassa (myös Suomessa) testataan vain vähän.
Vierailija kirjoitti:
Tänään menee 200 000 rikki :(
100 000 meni rikki 6.3. eli 12 päivää sitten, miettikää! Ja tämä kasvu siitäkin huolimatta, että monessa maassa (myös Suomessa) testataan vain vähän.
Ja tänään menee rikki myös 8000 kuollutta. 4000 tuli täyteen 9.3. eli tuplaantunut alle 10 päivässä.
Huomenta! Pitäkää huolta itsestänne ja toisistanne!
#SARS2 #STAYHOME
https://www.worldometers.info/coronavirus/ Kuolleisuus ("closed cases") noussut jo 9 prosenttiin :( Pitkään oli 6%.
Vierailija kirjoitti:
Jahas, kuolleisuus noussut jälleen, nyt 9%. Kun aloin seuraamaan n. viikko sitten, tuo oli vain 6%. Kuulun riskiryhmään :(
Ei hätää, TLH:n mukaan kuolleisuus on ainakin Suomessa vain 0,1% eilisten laskelmien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää, TLH:n mukaan kuolleisuus on ainakin Suomessa vain 0,1% eilisten laskelmien mukaan.
Mistäs tuo Suomen promille tulee? Joku kuollut vaan vähäsen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006442703.html
Jos mietitään että Italiassa on yli 2500 kuollutta, niin näillä kuolleisuusluvuilla koronan saaneita olisi jo 2,5-5 miljoonaa. Minusta se on kolmessa viikossa aika paljon taudilta joka ei kovin hyvin tartu..
No esim Ruotsissa maksetaan yritystukia moninkertaisesti se mitä Suomessa. Samoin Britanniassa, USA:ssa, Ranskassa, Saksassa jne. Eniten maksetaan kuitenkin Kiinassa, usein WTO:n sääntöjä rikkoen (mistä osittain Trumpin kauppasotakin Kiinan kanssa johtuu).