Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
50361/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolleiden korkea keski-ikä ajaa ihmiset valheelliseen turvallisuudentunteeseen. Vanhukset kuolevat, koska priorisoinnin takia heille ei riitä hoitoa. Jos terveydenhuoltoa venyttää äärimmilleen, niin kuolleiden keski-ikä alkaa laskea sillä nuoremmillekaan ei riitä hoitoa. Suomessakin vanhukset kuolisivat aiemmin, jos heille ei olisi niin paljon edistynyttä hoitoa tarjottavana.

Iranissa 15 prosenttia kuolleista on alle 40-vuotiaita.

https://www.sbs.com.au/news/fears-mount-in-iran-over-coronavirus-deaths…

Ymmärrän kyllä ettei hoitotaso Iranissa ole ihan suoraan verrannollinen Suomeen mutta pistää silti miettimään. Meillehän vakuutetaan että kuolleet ovat vanhoja ja muutenkin heikkoja. Onko todellisuudessa näin?

Hollannissa tilanne on heikko 40-50-vuotiailla, joita eniten kriittisessä tilassa.

Jotenkin tuntuu, että laaja käsitys on se miten vain sairaat ja vanhat kuolee. Voi yllättää, kun kuolleista on myös perusterveitä ja nuoria. Geenit on siitä hauskat, ettei voi etukäteen tietää miten mihinkin virukseen yksilötasolla keho reagoi.

Hollannissa tehohoidossa olevat ovat kannabiksen ja tupakan suurkuluttajia.

Tupakointi on iso riski. Maissa joissa poltetaan paljon on kuolleisuus suurempaan. Miksi tätä tietoa ei julkaistu suomeksi? Löytyy flaamiksi.

Vierailija
50362/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Theseus kirjoitti:

Kohta alkaa jenkeissä mellakat ja varastelu,sama tulee leviämään Eurooppaan ja meillekin,nyt on sen historiallisen uusjaon aika,siirretyt ottavat vallan.

Pojan kaveri on töissä kaupassa. Mellakoista ei vielä ainakaan voi puhua, mutta on nuori likka joutunut todistamaan ja rauhoittamaan ihan järjettömiä kiistatilanteita 40+ ikäistenkin välillä. Yleensä niin, että joku kerää hyllyn tyhjäksi omaan kärryynsä, ja vierestä kurkotellaan siitä kärrystä käsin tavaroita toiseen kärryyn. Eikä ole kyse mistään "viimeinen valmistettava tuote tätä lajia", vaan juurikin ihan tuikitavallista sarvimakaronia, wc-paperia, tuorehiivaa ja muuta ihan järjetöntä tusinatavaraa.

Wc-paperin ja makaronin mä vielä melkein tajuan, vaikkakaan en näe järkeä niiden hamstraamisessa, mutta mikä juttu tuo tuorehiiva on? Onko koko suomi alkanut keittelemään ajankuluksi pontikkaa että on karanteenissa leppoisampi käkkiä, vai mihin sitä tarvitaan?

Leipäää tehdään!!!! Itse ostin 4 pk kuivahiivaa ja teen pataleipää kotona.

Tuorehiivan menekin perusteella suomalaiset ovat kilpaa perustamassa leipomoita. Siis se kuivahiiva säilyy hyvin, tuorehiivalla on rajatumpi säilyvyys, ja kun yksittäiset asiakkaat kahmii sitä kilo kerrallansa kärryyn, ei voi kuin ihmetellä.

Tuorehiivaa voi pakastaa.

Ja sitä haetaan sinne pakkaseen kilokaupalla, koska...?

Koska ihmiset syövät leipää. Daaah. Ooksä vähä yksinkertainen. Nyt on pandemia ja ihmiset eivät halua mennää kauppaan, kun tauti pääsee kunnolla jylläämään. Voi että mä kuvittelen, miten sä koko lapsuuden kysyit äidiltä, että miksi taivas on sininen ja miksi pallo on pyöreä ja miksi tähdet ovat taivaassa ja miksi talvella on kylmä.

Eli coronan vuoksi sitä hiivaa hamstrataan leivän leipomiseen, ja oletetaan että sitä tarvitaan vähintään kahden vuoden tarpeiksi. Ok.

Sä et näköjään tajuu paljonko leipää menee 3-4 henkisessä perheessä 2 viikossa.

Hiivaa voi itse kasvattaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
50363/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaupoissa ei ole mitään määrällistä ostorajoitusta tuotteille, jokainenhan voi ostaa tuotteita niin paljon kuin haluaa. Jos on riittävästi fyrkkaa, voi ostaa vaikka koko kaupan tyhjäksi ellei kauppiaalla ole mitään sitä vastaan.

Se että aletaan ottaa tuotteita toisen ihmisen ostoskärrystä on naurettavaa pelleilyä, käytännössä lähes varastamista.

Mutta täytyy todeta että eipä ollut Prismassa eilen montaa rullaa vessapaperia, lihasäilykkeitä ei ollut lainkaan jäljellä.

Vierailija
50364/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi ihmiset eivät luota Suomen valtioon. Menette entistä enemmän sekaisin jos ette luota.

Mikä se sellainen enää on? Eikös eu olekaan se mihin suomi kuuluu. Ihmiset on kyllä tajuttoman tyhmiä.

Ei näillä karanteeneilla enää ole merkitystä. Virus on jo kaikilla ja kyseessä kolmas maailmansota.

Ellei usa saa pian rokotetta niin voitte ehkä nähdä jopa ydinsotaa:) sittenhän ollaan varmaan vielä enemmän äimänä ja keskustellaan että viedäänkö lapset nyt kotiin evakkoon vai annetaanko kaiken jatkua. Sitten tullaan siihen tulokseen että kyllä ylioppilaskirjoitukset menee kaiken edelle ja ne pidetään vaikka sota tulisi.

Ei noi tajua mistään mitään. vaikka ne olisivat itse rokotettuja niin tuskin on hyviä positioita luvassa:)

Kolmas maailmansota käynnissä siis, do the math.

Vierailija
50365/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Theseus kirjoitti:

Kohta alkaa jenkeissä mellakat ja varastelu,sama tulee leviämään Eurooppaan ja meillekin,nyt on sen historiallisen uusjaon aika,siirretyt ottavat vallan.

Pojan kaveri on töissä kaupassa. Mellakoista ei vielä ainakaan voi puhua, mutta on nuori likka joutunut todistamaan ja rauhoittamaan ihan järjettömiä kiistatilanteita 40+ ikäistenkin välillä. Yleensä niin, että joku kerää hyllyn tyhjäksi omaan kärryynsä, ja vierestä kurkotellaan siitä kärrystä käsin tavaroita toiseen kärryyn. Eikä ole kyse mistään "viimeinen valmistettava tuote tätä lajia", vaan juurikin ihan tuikitavallista sarvimakaronia, wc-paperia, tuorehiivaa ja muuta ihan järjetöntä tusinatavaraa.

Wc-paperin ja makaronin mä vielä melkein tajuan, vaikkakaan en näe järkeä niiden hamstraamisessa, mutta mikä juttu tuo tuorehiiva on? Onko koko suomi alkanut keittelemään ajankuluksi pontikkaa että on karanteenissa leppoisampi käkkiä, vai mihin sitä tarvitaan?

Tuorehiivan menekin perusteella suomalaiset ovat kilpaa perustamassa leipomoita. Siis se kuivahiiva säilyy hyvin, tuorehiivalla on rajatumpi säilyvyys, ja kun yksittäiset asiakkaat kahmii sitä kilo kerrallansa kärryyn, ei voi kuin ihmetellä.

Koska ihmiset syövät leipää. Daaah. Ooksä vähä yksinkertainen. Nyt on pandemia ja ihmiset eivät halua mennää kauppaan, kun tauti pääsee kunnolla jylläämään. Voi että mä kuvittelen, miten sä koko lapsuuden kysyit äidiltä, että miksi taivas on sininen ja miksi pallo on pyöreä ja miksi tähdet ovat taivaassa ja miksi talvella on kylmä.

Eli coronan vuoksi sitä hiivaa hamstrataan leivän leipomiseen, ja oletetaan että sitä tarvitaan vähintään kahden vuoden tarpeiksi. Ok.

Hiivaa nyt on erittäin helppo kasvattaa itse vaikka sokerivedessä. Se säilyy kuivassa taikinassa, pakastimessa ja jääkaapissa. Vaika sitä ei olisikaan, niin villihiivaa saa huoneilmasta ja jonkinlainen taikinajuuri on 3 päivässä valmistettavissa kotona. Hiiva ei ehkä ole se mitä kannattaa hamstrata.

Vierailija
50366/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eu:n toimintakyky tuli tässä selväksi. Heti kaikki ovat omillaan.

Vierailija
50367/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä taas täältä Hollannista. Täällä on nyt vihdoin kaikki suljettu: koulut ja ravintolat yms. Ei yhtään ruuhkaa teillä, mikä on jotain ainutlaatuista täällä.

Olen seurannut uutisointia viruksesta joulusta lähtien. Arvelin jo aika pian tämän olevan iso asia. Pari viikkoa sitten rupesin kuitenkin vasta stressaamaan kun tuntui ettei täällä reagoida tarpeeksi vakavasti. Keräsin kotivaraa ja pidin lapsia mahdollisimman paljon kotona, varoitin vanhempiani ja sisaruksiani. Nyt kun olemme astuneet seuraavaan vaiheeseen olen rauhallinen ja määrätietoinen. Osasin odottaa tätä. Olin valmistanut lapsenikin tähän. Heitäkään ei ahdista. Vaikka minulla on selviä korona oireita (onneksi hyvin mietona).

Olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että jouduin juuri työttömäksi eli voin nyt antaa paljon huomiota lapsille ja hyvään yhdessä oloon. Nyt on läheisyyden aika. Olemme kokeneet kovia viimeiset vuodet, joten tämä tekee juuri nyt meille hyvää. Pakollinen pysähtyminen ja hiljentyminen, keskusteleminen ja yhdessä olo. Olen yh ja haluan nyt valaa lapsiini uskoa tulevaisuuteen. Olemme mahdollisesti saattamassa yhtä aikakautta päätökseen ja tuleva aika on heidän. Murroksissa on yleensä paljon tragediaa, mutta myös uusia mahdollisuuksia.

Ollaan läsnä ja hyviä läheisimmillemme. Sekä armollisia myös vieraimmille.

Vierailija
50368/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sars tappaa viimeisenkin terveydenhoidon humaanisuuden.

60-70+ pysykää kotona ja kuolkaa vain rauhassa.

Nuoremmat vielä hoidetaan mukana suuri määrä tupakoitsijoita ja huumeen käyttäjiä. Hollantilaisen tuoreen tutkimuksen mukaan noita erityisryhmiä on vakavasti sairastuneissa paljon.

Tämä on karkea vääryys.

Vierailija
50369/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko tämä sinulle yllätyksenä? 

Vierailija
50370/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://worldaccordingtomatti.blog/2020/03/13/covid-19-kuolemat-eivat-o…

THLn emeritustutukijaprofessori on eri mieltä Suomen linjasta ja vetoaa, että otettaisiin aktiivinen torjuntavsihde päälle. Nykylinja johtaa kuolemiin, mutta ne voisi välttää.

Samasta artkkelista:

"Covid-19 infektiohuipun ajalliseen levittämiseen ja laumaimmuniteetin rekentamiseen perustuva politiikka – johon mm. Suomessa ja Englannissa aioitaan turvautua – on tuhon tie, josta yhdenkään maan sairaanhoitojärjestelmällä ei ole vähimpiäkään mahdollisuuksia selviytyä."

Vierailija
50371/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolleiden korkea keski-ikä ajaa ihmiset valheelliseen turvallisuudentunteeseen. Vanhukset kuolevat, koska priorisoinnin takia heille ei riitä hoitoa. Jos terveydenhuoltoa venyttää äärimmilleen, niin kuolleiden keski-ikä alkaa laskea sillä nuoremmillekaan ei riitä hoitoa. Suomessakin vanhukset kuolisivat aiemmin, jos heille ei olisi niin paljon edistynyttä hoitoa tarjottavana.

Ymmärrän kyllä ettei hoitotaso Iranissa ole ihan suoraan verrannollinen Suomeen mutta pistää silti miettimään. Meillehän vakuutetaan että kuolleet ovat vanhoja ja muutenkin heikkoja. Onko todellisuudessa näin?

Hollannissa tilanne on heikko 40-50-vuotiailla, joita eniten kriittisessä tilassa.

Jotenkin tuntuu, että laaja käsitys on se miten vain sairaat ja vanhat kuolee. Voi yllättää, kun kuolleista on myös perusterveitä ja nuoria. Geenit on siitä hauskat, ettei voi etukäteen tietää miten mihinkin virukseen yksilötasolla keho reagoi.

Hollantilainen tutkimus: tupakoijia ja huumeen käyttäjiä paljon tuossa ikäluokassa sarsin takia hoidossa.

Vierailija
50372/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmat vielä hoidetaan mukana suuri määrä tupakoitsijoita ja huumeen käyttäjiä. Hollantilaisen tuoreen tutkimuksen mukaan noita erityisryhmiä on vakavasti sairastuneissa paljon.

Tämä on karkea vääryys.

Jonossa edelle menevät ne, joista on yhteiskunnalle hyötyä. Monet juopot ja huumeriippuvaiset, rikolliset jne jäävät kyllä jalkoihin jonkun 60 kymppisen yrittäjän vierellä.

Vierailija
50373/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lääkkeet eivät ole aivan välttämättömiä, onneksi.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006440845.html

Fimea: Lääkkeitä ei pidä hamstrata, apteekeissa osa varastoista lopussa

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea pyytää ihmisiä välttämään lääkkeiden hamstraamista.

"Viikonlopun ylimitoitetun hamstraamisen seurauksena apteekkien lääkevarastot saattavat olla joidenkin lääkevalmisteiden osalta hetkellisesti lopussa", Fimean tiedotteessa kerrotaan.

Vierailija
50374/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin just tänään aamulla samaa. EU-tasolla oltu todella hiljaa. Se vetää todella surulliseksi. EU ei voi tietysti määrätä noin vain valtioita tekemään jotakin, joten sikäli on hyvä, ettei mitään sellaisia määräyksiä ole jääty odottamaan.

Vierailija
50375/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin muutama päivä sitten tämän ja tulen jatkossakin laittamaan niin kauan kuin minussa henki pihisee. Eli Israel on maailman kello ja se sukupolvi joka näki Israelin valtion perustamisen 1948 ei katoa ennen kuin Jeesus palaa. Eli kun Jeesus tulee niin elossa pitää olla tuona vuonna syntyneitä. Tänä vuonna he täyttävät 72. Ajatelkaa myös viime vuosien luonnonkatastrofeja, ilmastonmuutosta yms. Kaikki Raamatussa profetoitu tapahtuu kuin palapeli silmiemme edessä.

Ole kiltti ja älä laita jeesus-juttuja. Meistä iso osa ei ole uskovaisia millään tavalla ja nämä herättää ainoastaan vastareaktion. Alkaa ärsyttämään ihan hirveästi. Jopa toivon, että pihinä sinusta lakkaa, jotta et laittaisi.

Ei vit...u mä repesin. XD

😂 älä nyt aamusta naurata. Vatsahermoon koskee.

Vierailija
50376/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on karkea vääryys.

Jonossa edelle menevät ne, joista on yhteiskunnalle hyötyä. Monet juopot ja huumeriippuvaiset, rikolliset jne jäävät kyllä jalkoihin jonkun 60 kymppisen yrittäjän vierellä.

Hyvä veli, jos sinulla on puolueenjäsenkirja ja  hieman rahaa, hoitoa voi alkaa löytymään..

Vierailija
50377/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hollantilainen tutkimus: tupakoijia ja huumeen käyttäjiä paljon tuossa ikäluokassa sarsin takia hoidossa.

Tähän tautiin kuolee vaan vanhukset, sairaat ja pahat ihmiset.

-THL

Vierailija
50378/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Theseus kirjoitti:

Leivinjauheella ja  soodallakin saa monenlaista leipää tehtyä.

Vierailija
50379/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä taas täältä Hollannista. Täällä on nyt vihdoin kaikki suljettu: koulut ja ravintolat yms. Ei yhtään ruuhkaa teillä, mikä on jotain ainutlaatuista täällä.

Olen seurannut uutisointia viruksesta joulusta lähtien. Arvelin jo aika pian tämän olevan iso asia. Pari viikkoa sitten rupesin kuitenkin vasta stressaamaan kun tuntui ettei täällä reagoida tarpeeksi vakavasti. Keräsin kotivaraa ja pidin lapsia mahdollisimman paljon kotona, varoitin vanhempiani ja sisaruksiani. Nyt kun olemme astuneet seuraavaan vaiheeseen olen rauhallinen ja määrätietoinen. Osasin odottaa tätä. Olin valmistanut lapsenikin tähän. Heitäkään ei ahdista. Vaikka minulla on selviä korona oireita (onneksi hyvin mietona).

Olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että jouduin juuri työttömäksi eli voin nyt antaa paljon huomiota lapsille ja hyvään yhdessä oloon. Nyt on läheisyyden aika. Olemme kokeneet kovia viimeiset vuodet, joten tämä tekee juuri nyt meille hyvää. Pakollinen pysähtyminen ja hiljentyminen, keskusteleminen ja yhdessä olo. Olen yh ja haluan nyt valaa lapsiini uskoa tulevaisuuteen. Olemme mahdollisesti saattamassa yhtä aikakautta päätökseen ja tuleva aika on heidän. Murroksissa on yleensä paljon tragediaa, mutta myös uusia mahdollisuuksia.

Ollaan läsnä ja hyviä läheisimmillemme. Sekä armollisia myös vieraimmille.

Itse en ole myöskään peloissani, paniikissa tai ahdistunut. Ärsyyntynyt, kiukkuinen ja stressaantunut olin myöskin  siinä vaiheessa, kun tajusin, että tarvittavia toimia ei tehdä oikea aikaisesti ja voimalla. Kun oli aika toimia nopeasti taudin estämiseksi ja niin ei tapahtunut, se oli turhauttavaa tuli voimaton olo, kun ei voi kuin katsella vierestä. Nyt kun ollaan tällä valitulla linjalla, ei voi kun olla rauhallinen ja nauttia elämästä. Tietyllä tavalla vapauttavaa, mikä on aika kummallista. Edelleenkin saan hohotus kohtauksia, kun luen sarkastisia kommentteja tällä palstalla miten hommaa hoidetaan. Olen nauranut enemmän, kuin pitkiin aikoihin. Kai se on, että huumori auttaa vaikeissa paikoissa, se on voimavara.

Vierailija
50380/176779 |
16.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti mene kaikki nuoret vanhojen edelle. Jos esim on juoppu nuorimies joka ei ole koskaan tehnyt mitään elämässään, niin kyllä se 50 kymppinen työssäkäyvä suht terve menee tämän edelle.

Eli te nuoret, turha siellä on vaan puhua siitä, miten vanhat vaan voi kuolla, koska ne vanhemmat voi helposti mennä teidän edelle.

Sori, olet väärässä. Tämä priorisointi on täällä avattu moneen kertaan. Kylmäävä tosiasia on, että halutaan pelastaa eniten ikävuosia ja se on järkevää. 50-vuotiaalla on ollut jo oma elämänsä ja halutaan antaa lapselle ja nuorille sama mahdollisuus. Kannattaa alkaa elämään mahdollisimman terveellisesti, vain se sinut voi pelastaa.

Ketju on lukittu.